TS als eerste mijn complimenten voor hoe je alles voor je paard over lijkt te hebben, voor de zeer grondige aanpak van jouw kant en voor de bijna tastbare liefde die uit je topic spreken.
Als tweede

zijn er zo wat dingen die mij opvallen danwel te binnen schieten. De meeste zijn al genoemd maar ik gooi het er toch even uit:
Als eerste dacht ik aan een eiwittekort en/of cushing. Eiwittekort vanwege de spierafbraak, dat leek me de meest voor de hand liggende oorzaak gezien het dieet wat je paardje een tijd gehad heeft. Ik heb ook een tijd hooi met zeer minimaal krachtvoer gevoerd (een bodempje brok) omdat ik bang was voor suikers en dat is gewoon niet goed voor een paard. Ik heb een balancer gevonden voor mijn paard en hij is er ontzettend van opgeknapt. Hij had de nodige spierproblemen waar geen duidelijke oorzaak voor leek te zijn. In zijn geval vooral heel harde spieren in zijn borst. Dat is nu weg. Sterker: hij kan weer kort draaien zonder dat hij aangeeft last te hebben van dat stuk lichaam.
Cushing is meer een gevoel. Volgens mij is nu testen niet heel zinvol, denk dat je dat beter in het najaar kunt laten doen?
Daarnaast is het verhaal van het niet willen laten behandelen van de atlas raar. Het probleem hoeft niet persé daar te zitten. Kan ook elders in de wervelkolom, wie weet zelfs in de oren of in de holtes van de schedel? Zou het een idee zijn om naast de osteopaat nog een cranio-sacraal iemand naar je merrie te laten kijken?
Tandarts lijkt me ook zeer zinvol. Al is het maar om dat als oorzaak voor het soppen, knoeien en spierverlies (minder goed kauwen en dus minder goed voedingsstoffen opnemen) uit te sluiten.
Wat ik heel raar vind is dat je van de veearts vitamine E moet geven terwijl je nog geen duidelijkheid hebt over een evt tekort (heb ik toen wel gedaan hoor, mijn ruin kreeg van mij vitamine E maar hij bleek tekorten te hebben aan veel meer). En dat je zelf om een bloedonderzoek moet vragen is van de gekken. Dat is het allereerste wat die veearts had moeten doen, vind ik. Gelukkig heb je ingegrepen.
Ik hoop dat je morgen die uitslagen krijgt. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen. Succes met je merrie, hopelijk vind je gauw wat je voor haar kan doen zodat jullie weer aan de slag kunnen.