(Spier)bevangen(?) door kou, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 20:56

Klopt Ellepel, daar gaat het nu inderdaad meer op lijken!
Bedankt voor de tip van de zinkzalf. Heb het deze avond een beetje afgedept met isobetadine, maar echt handig/goed werkt dat niet.

Bokkers zijn geen dierenarts, maar met alle ervaringen samen van iedereen, helpt het wel om verder te denken dan onze neus lang is :)

Bewegen is sowieso een goed idee, alleen is het nu nog steeds vrij onmogelijk (ze kan haar linkerbeen echt amper opheffen) Maar van zodra ze wat 'veiliger' kan bewegen, ga ik haar zeker wat laten stappen, en zodra ze weer min of meer de oude is, mag ze weer wat buiten spelen met mijn ruin :)
Daarstraks wel eerst weer de benen weer gemasseerd van onder naar boven voordat ik haar bandages aandeed.

Ik ben erg benieuwd van wat de andere dierenarts gaat zeggen, het is zo moeilijk om iemand te vertrouwen zonder te weten of het wel 'een goede is'... Dierenartsen zijn natuurlijk ook maar mensen...

geerke schreef:
Heeft ze dat oedeem op de plek waar hij de injectie gegeven heeft?dat kan ook liggen aan niet goed spuiten.Fijn dat ze iets beter gaat ,maar vooral niet slechter...ik maakte mij al zorgen

Het staat inderdaad het meest gezwollen rond de plek waar hij de injectie gegeven heeft (linkerkant van de borst) maar is dus rechts ook wat gezwollen, en haar bovenbenen (en dan is het later ook uitgezakt naar de onderbenen en buik)

Ik denk inderdaad ook dat het de injectie is geweest... Heb het hem deze avond nog expliciet gevraagd, maar hij blijft zeggen dat het van de kou is geweest...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:08

Ja dat kan he, als dat zijn idee is van de oorzaak.
Nou ja hopelijk blijft het vanaf nu wel allemaal beter gaan :j

ireika

Re: (Spier)bevangen(?) door kou, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 12:25

Update:
Ik ben héél blij dat ik een andere dierenarts heb opgebeld! Deze heeft meteen temperatuur genomen (38,3) en bloed afgenomen.
Hij geeft aan dat het bijna zeker een reactie is op de spuit die ze zaterdag heeft gehad. Dat het mogelijks zelfs geen middel voor paarden is die ingespoten is geweest...

Heeft haar een infusje aangelegd en antibiotica, een lichte cortisone en een oppepper toegediend.

Ze moet voorlopig geen deken meer aan (best ook, want het vocht komt ook aan haar borst naar buiten nu) en ik heb antibiotica en nog wat andere zaken gekregen voor de komende dagen.

Maandagavond of dinsdag komt de bloeduitslag normaal gezien binnen.

Nadat de dierenarts weg was, is het ook gelukt om een stukje te stappen, ze was echt blij om uit haar stal te komen! :)
Deze nacht heeft ze ook gelegen (deken en bandages waren vuil) en is ze zelf recht geraakt, dus dat is ook goed denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:42

Fijn. Nu hou je denk ik deze dierenarts aan?

Het gaat al wat beter. Super :D

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 13:57

ellepel schreef:
Fijn. Nu hou je denk ik deze dierenarts aan?

Het gaat al wat beter. Super :D

Beter is een groot woord, dierenarts geeft aan dat hij wil dat ze binnen dit en 2/3 dagen toch veel beter is, want hij vindt dat ze toch in een zorgwekkende toestand is. Maar ik heb wel het gevoel dat ik met deze dierenarts nu eindelijk wél goed geholpen ga worden, dus dat is zeker fijn!

Nog vergeten vermelden in bovenstaande post, ze heeft ook een vochtafdrijver gekregen, en nu moet ze nog 3 dagen diurizone krijgen. (om het vocht en bijhorende rommel uit haar lijf te krijgen)

Even wat foto's (stal was net uitgemest, ze staat anders gewoon op stro)
Hier zie je het oedeem onder haar buik goed:
Afbeelding

Zwelling op de borst en schouder:
Afbeelding

Afbeelding

Open plekje tussen haar voorbenen:

Afbeelding

Waar het vocht uit haar benen sijpelt:

Afbeelding

En ook aan haar borst sijpelt het er nu uit:

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:52

Och gossie...arm dier...Is ze weleens getest op cushing?

Heeft ze geen stro in haar stal?

Dit is echt een plek van of verkeerd spuiten,te ondiep...of een middel wat normaal gesproken niet bedoelt is om intramusculair te spuiten.Het zijn dus niet de cortisonen zelf waar ze een reactie op heeft.

Fijn dat ze beter gaat!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:56

Pff, nou gelukkig dat er een tweede DA bij geweest is. Fijn dat ze eindelijk weer een beetje heeft kunnen stappen. Ben benieuwd naar de bloedwaarden. Veel sterkte! Hoop dat ze indd in een paar dagen zich weer een stuk beter voelt.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 20:18

geerke schreef:
Och gossie...arm dier...Is ze weleens getest op cushing?

Heeft ze geen stro in haar stal?

Dit is echt een plek van of verkeerd spuiten,te ondiep...of een middel wat normaal gesproken niet bedoelt is om intramusculair te spuiten.Het zijn dus niet de cortisonen zelf waar ze een reactie op heeft.

Fijn dat ze beter gaat!

Stro was even uit haar stal omdat ik net uitgemest had :)

Cushing nog niet getest, haar vacht geeft hier wel een vertekend beeld, ik heb er nog niet alle opgedroogde modder uitgekregen. Ze heeft voor de rest ook geen cushing symptomen.
DA van vandaag zei inderdaad ook dat hij nooit intramusculair cortisone zou gespoten hebben, zeker niet bij een paard van haar leeftijd...
Best frustrerend, moest ik zaterdag geen DA hebben laten komen, dan had ze misschien iets langer hebben gebibberd, maar zou ze nu waarschijnlijk al lang weer helemaal fit geweest zijn...

Bloedwaarden zal ik zeker delen, ik ben zelf ook benieuwd!

Zonet weer een klein stukje gestapt, ze sleept links, maar stapt wel goed door, dus dat is fijn! Ze lijkt momenteel wel weer minder hooi te eten, en sinds vanmiddag ook geen mest in haar stal gevonden (speedibeet en daisy plus eet ze wel goed, en met smaak!)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:34

Ts ik kruip uit de meeleesstand. Ik denk dat je dat gefrustreerde gevoel gelijk moet loslaten. Ik denk dat je juist hebt gehandeld door er een DA bij te halen, je gaat er vanuit dat diegene de juiste keuzes maakt, die heeft er immers voor gestudeerd.
Ik denk dat je goed gehandeld hebt, ook door er nu een andere DA bij te halen. Ik hoop dat ze gauw opknapt, ik vind heel naar voor je paard en voor jou. Want ik kan me heel goed voorstellen dat je je als eigenaar continu zorgen maakt en vrij machteloos staat.

Heel veel sterkte! Vooral lekker veel speedibeet geven denk ik voor nu. Goede vezels en makkelijker te eten dan hooi..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:48

Oh jee, dat ziet er wel ernstig uit zeg, en onder baar buik ook zoveel oedeem.
Dat stappen is toch wel erg goed voor haar hoor :j

Dat ze ietsje minder hooi eet kan natuurlijk door de medicatie komen,maar net wat jotoma zegt is het wel goed voor haar.
Ik ben neel benieuwd naar de bloeduitslagdn wat daar nog uit komt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:50

Voor vocht afdrijven kan ik je de volgende ondersteunende middelen aanbevelen, berkenblad evt takken en brandnetels. (en bewegen)

Ik heb voornamelijk alleen de posts van de TS gelezen maar schrok wel van hoelang de situatie nu duurt.
evenals mijn voorganger wens ik jouw merrie beterschap en jouw sterkte en kracht op in deze moeilijke tijd.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 23:15

Bedankt allemaal, het is fijn dat ik hier mijn verhaal, zorgen en frustraties kwijt kan, en ik vind het oprecht nuttig om jullie ervaringen en tips te lezen!

BMHP schreef:
Voor vocht afdrijven kan ik je de volgende ondersteunende middelen aanbevelen, berkenblad evt takken en brandnetels. (en bewegen).

Bedankt voor de tip, momenteel krijgt ze nu diuretica, dus ik durf/wil daar niets mee combineren, maar is wel goed om te weten, mocht ze in de toekomst soms weer een beetje oedeem bijkrijgen.

Speedibeet is wel dankbaar voer momenteel, ik durf enkel niet teveel geven per voorbeurs, omdat ik merk dat ze er erg gulzig op is, een beetje schrik dat ze haar maag teveel zou volproppen in één keer... De daily plus (soort van luzerne mix) eet ze wel mooi gespreid over de dag, dus dat is wel handig ook als 'ruwvoer' aanvulling. Stro eet ze momenteel ook graag.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 11:05

Update:

Goed nieuws! Haar slijmvliezen zagen er weer min of meer normaal roze uit deze ochtend :)
Ook rondje meer gestapt en haar antibiotica en diurizone en neutradex gingen vlot naar binnen! Zwelling en oedeem blijven wel gelijk, en vocht drupt er aan haar borst uit.

Voor de rest eet ze goed (behalve dat ze niet veel hooi eet) en heeft ze deze nacht ook gemest :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:46

Nou mooi, dat klinkt goed :j

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:30

Fijn dat ze weer zichtbaar opknapt en langzaamaan haar eetlust terug krijgt. Klink goed!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:52

Update:

Helaas minder goed vandaag...
Deze ochtend wou ze haar speedibeet niet op, ik dacht dat het was omdat ik een deeltje van haar medicatie door het voer had gedaan omdat ze veel had gemorst bij het toedienen. (Gisteren had ze ook wat gemorst, en heb ik de rest dan door haar voer gedraaid, dan at ze wel alles op)
Ze had ook wel al haar ochtendeten op stal gekregen, en was hooi aan het knabbelen. Hoopte dat ze het gedurende de dag nog ging opeten (had er nog extra handje krachtvoer op gesmeten voor een betere geur).

Vanavond lag bijna alles er nog helaas...

Dus na het stappen haar voerbak helemaal leeggehaald, dan medicatie met veel geduld allemaal netjes in haar mond gekregen, en dan haar voer (zonder enige medicatie in) gegeven. Ze heeft er een hapje van genomen en de rest laten staan... Zelfde met luzerne, twee hapjes en ze had genoeg...

Haar urine zag er ook slecht uit vanavond, het begin leek oke, maar daarna werd het rood... Geen idee of dit een teken is van iets, of het misschien net 'goed' is en dat het afvalstoffen zijn die nu haar lichaam verlaten...

Temperatuur was deze ochtend 38,4 maar deze avond 38,7 dus dat is ook niet goed...

Zonet dierenarts aan de lijn gehad, bloeduitslag is binnen...
Spierafbraak is heel hoog, dat verklaart dus ook de rode urine. Dus toch iets in de aard van spierbevangenheid...
Hij komt morgenochtend weer langs om te kijken wat we nog kunnen doen... Ze moet wellicht aan een infuus, sprak van kliniek en hoe ver we nog willen gaan...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:57

Kun je dan beter het stappen niet gewoon laten nu?

Beterschap...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:59

absoluut niet dwingen te bewegen....heeft ze vitamine E en selenium?
Sterkte!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 21:07

Ze heeft vitamine E en Selenium (elke avond 100 gr pavo muscle care en 100gr Eplus)
Van dierenarts zaterdag ook intraveneus vitaminespuit gehad.

Dwingen tot bewegen weet ik niet of het nu niet mag, ze beweegt nu namelijk wel 'vlot' behalve gehinderd door de zwelling op haar borst. Ik moet haar nooit meetrekken uit haar stal, ze loopt vlot mee en draait zelf ook veel rond in haar stal. De afvalstoffen moeten nu sowieso wel uit haar lichaam...
Dierenarts gaf wel aan dat hij niet weet wat de 'oorzaak' is, of het het langdurig rillen was, of toch de spuit die ze vorige week gekregen heeft van de andere dierenarts...

Morgen bekijken we wat haar kansen zijn, maar ik zie het somber in...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:36

wat ontzettend vervelend, ik wens jullie beiden sterkte

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:00

He bah zeg, dat klnkt erg naar, het niet willen eten is natuurlijk ook niet goed.
, nou ga wel voor jullie duimen hoor :(:)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:06

Verdorie wat een slecht nieuws nu toch weer.
Succes morgen en veel sterkte.
Ik hoop dat jullie nog wat kunnen doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:07

neem vooral mee in je overwegingen dat ze 26 jaar is,dat is vrij oud ;(

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:09

oliebol hee TS. Dat is een flinke tegenvaller na je positieve update! Ik ga keihard voor je duimen dat ze nog opknapt!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:21

Jemig TS.. had gehoopt dat de stijgende lijn door zou zetten..

Als morgen je DA komt, vraag dan ook even of ze nu een tekort kan hebben aan kalium..
Een tekort aan kalium vermindert de eetlust (geeft evt misselijkheid), maakt lusteloos en verzwakt de spieren.
De diurizone zal ervoor zorgen dat haar Kalium niveau nóg meer zal dalen..

Ik zeg natuurlijk niet dat ze hier last van heeft, maar hier moest ik ineens aan denken.. :o