Paard heeft bijna altijd slappe mest, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:50

Hier een shet met moeilijke darmen, helaas door foutief handelen van veearts.
Inmiddels zijn haar darmen zo aangetast dat als het water er weer uitloopt ik weet dat ik bepaalde dingen moet testen omdat zij daar meteen op reageert met dunne mest.
Eerst test ik op zand en is deze negatief dan op wormen is deze negatief dan kijk ik hoe de temperatuur buiten is, omdat zij zelfs doordat ze de warmte niet kwijt kan diarree krijgt en dan scheer ik haar.

Gelukkig ben ik overal snel bij doordat ik haar inmiddels goed ken en weet waar ik op moet letten.
Hoewel ze vaak van niets van bovenstaand last heeft houdt ze toch onregelmatige mest en wat eigenlijk het beste bij haar helpt in acute gevallen is prebiotica, maar absoluut geen probiotica want daar krijgt zij juist diarree van.
En verder geef ik haar standaard Luzerne en dat helpt eigenlijk het beste als er geen problemen zijn.
Dan geef ik haar nog niet eens zoveel, pony weegt 160kg en ik geef haar een volle hand per dag.
Ondanks dat ze zo weinig krijgt geef ik haar de luzerne mix van Havens omdat juist hier is gezorgd voor de juiste calcium/fosfor verhouding, wel haal ik zoveel mogelijk het lijnzaadbrok eruit want ook daar krijgt zij diarree van.

Dus TS, denk dat je eerst maar een heleboel moet gaan proberen om te zien hoe jouw paard er op reageert, want als je pech hebt zoals mijn shet dan zullen zwakke darmen er gewoon bij horen.

Succes!

Chantal_lipi

Re: Paard heeft bijna altijd slappe mest, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:59

Dat dacht ik dus ook, dat t er maar bij hoorde... ook hier echt alles geprobeerd (ook geschoren en rekening houden dat hij alleen hooi en stro en vit. korrel krijgt en absoluut niks anders ivm huid en diarree) het voeren van de gist is echt het eerste dat tot nu toe mooi resultaat geeft. Mijn pony mag helaas ook geen luzerne, reageert daar juist op :(

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:46

Ik heb dit topic gevolgd, was al een tijdje op zoek naar een topic maar wat terug houden om er 1 aan te maken.
Hier ook een probleem met ons merrie die sinds Januari/Februari 2015 van pap tot waterige mest heeft. Naast dat ze kampt met een tandprobleem wat nu na vele behandeling en het trekken van een kies opgelost is hebben wij van alles gedaan uitgezocht. Bloedonderzoek, mest onderzoek, voer gerelateerd. Maar 1 ding is zeker. Mw eet zand.
Hierna overgestapt op zand clear kuren en psylium In de lente/ zomer en herfst gaar het prima. Nooit hele vast mest maar niet zo nat dat de staart er elke keer onder zit.. Sinds dat het weer veel natter is geworden in november en de paddock niet meer goed droog is, is het zand eten weer in volle vaart. Van graas masker tot muilkorf zonder gaatjes behalve de neus hebben we het eten kunnen beperken, maar bij het mist en geringste weer waterige mest.

Na het lezen van dit topic vorige week zijn we gestart met lijnzaad afkoken. Dit heeft er tot nu toe geresulteerd dat ze niet meer waterige mest heeft maar weer halve mestballen/pap. Wij zijn super blij met het resultaat, en hopen dat het zich voor zal zetten.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 19:16

hmm ik voer al 5 dagen de physsilium kuur, en inmiddels gestopt met haver. Helaas vandaag weer hele dunne poep :( oliebol..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:40

Enjoy the club, hier een pak zeer natte voordroog...het liep er gewoon uit gisteren. Speciaal droog hooi gaan halen en vandaag weer beter resultaat. Die pakken zijn onvoorspelbaar, het ene pak is droger dan het andere. :(

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 19:49

Hier was juist het hooi wel redelijk droog! Weet dus niet waar het van komt.. vind het ontzettend vervelend. Heb zojuist vitalbix een mail gestuurd en gevraagd om een voeradvies.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:40

Idd, heel vervelend. Ik ben er al 2 jaar mee bezig. In de zomer heeft hij het ook als hij op het land staat.
Dan heb ik nog eens de pech van een wit paard te hebben }>

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:45

Vreselijk is het. Het drijft je als eigenaar tot waanzin en wanhoop.
Mijn dierenarts geeft aan dat de paarden er minder last van hebben. Hier ging het tot donderdag goed, toen hooi wissel gehad hooi is iets groener en door de kou kon die niet meer in de paddock dus dikke stress op stal. Zie dan maart eer de rust te krijgen in die darmen

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:54

Dunne mest is lastig, maar wat ik in een van je laatste Posts lees is dat het hooi redelijk droog is.
Het is dan denk ik nog steeds plastic voorverpakt?
Dan is het namelijk een lichte vorm van (paarden)kuil. (En dus eigenlijk geen hooi)

Wat ook nog wel eens schijnt te helpen is een paard drollen van een paard met een gezonde darmflora oplossen in de slobber oid. Dan helpen de bacteriën in de poep de darmen van jouw paardje weer goed in balans te krijgen.

Ik zou idd geen haver voeren maar een mineralen liksteen is voorlopig best genoeg. Weet niet hoe veel/zwaar je aan het werk bent, maar paarden kunnen met (onbeperkt) hooi aardig wat hebben en doen :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 21:12

Ja klopt het meeste is plastic voorverpakt, ze krijgen ook wel eens echt hooi! Dit verschilt nogal.
Ik train hem momenteel 4/5 keer in de week op L niveau.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:32

Het duurt ongeveer een week a 2 weken voordat je verschil zal merken wanneer je van voer veranderd.

Ik denk dat echt hooi (kurk droog) verschil zal maken.

Maar dat is lastig als je zelf niet bepaald wat er gevoerd wordt. (Mocht je dat wel kunnen, probeer dan eens over te gaan op volledig (onbeperkt) hooi met een mineralen blok dat zou moeten kunnen met de arbeid die jij doet :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:22

Ik liep vandaag de loods in en rook al dat een pak gras van de eerste snede was opengemaakt. Dan vrees ik al dat mijn paard dat ook heeft gekregen. Er lag een klein beetje voor zijn stal, gemengd met hooi. Dat voorkomt toch niet dat hij toch wat nat op zijn benen is maar ik zag gelukkig ook normale mestballen in de stal.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:37

Hier ook zo'n paardje dat daar vooral met de winterperiode veel last van had .
Droog hooi (met name graszaad hooi) moet ik haar niet geven want dat betekend zeer zeker dat het doorslaat naar een verstoppingskoliek.

De DA heeft heel wat dingen onderzocht maar die zat ook met zijn handen in het haar, want was niks te vinden wat de oorzaak zou wezen.
Zelfs met 100 gram (ongekookt gewogen) gekookt lijnzaad sloeg het bij haar gewoon weer om naar een verstoppings koliek.
Haar staart, achterbenen kon ik dagelijks wel wassen zo vies.

Toen haar op een kuur Algae Vitalis gezet van Equi Protecta. Binnen een week een heel ander paard, zonder natte mest.
Nu geef ik haar iedere winter op advies op IJslands zeewier, soms stop ik ook weer een weekje tussendoor (of als ik zie als het nodig is) maar super!
Deze winter voor het eerst zonder zeewier maar dat ivm dracht.

Olympia96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:23

Precies wat Kiki zegt is dus ook mijn ervaring. Ik heb álles geprobeerd. Behalve dan Algae Vitalis, maar ik voer dus ook algen maar ben veel en veel minder geld kwijt en heb wel een bijzonder goed resultaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:21

Olympia96 schreef:
Precies wat Kiki zegt is dus ook mijn ervaring. Ik heb álles geprobeerd. Behalve dan Algae Vitalis, maar ik voer dus ook algen maar ben veel en veel minder geld kwijt en heb wel een bijzonder goed resultaat.

Komt omdat de werking van zeewier ook licht probiotisch is hihi

Olympia96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:52

Ah ik geef geen zeewier hoor! Chlorella krijgt ze :-)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:10

Ik heb zelf altijd te dunne ontlasting. En nee, dat is niet zoals het hoort. Maar het is zoals het is en ik ben er nog. Sommige hebben dat gewoon. Ik heb zo ook een merrie waarbij de ontlasting altijd aan de dunne kant is. Voordroog helpt daarbij niet. Hooi is het beste voor zo´n paard, bij voorkeur van grove structuur.