[VOLG] Operatie botcyste na zoektocht afwijkend gedrag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: [VOLG] Operatie botcyste na zoektocht afwijkend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:23

Geen foto's :o ;) ! Nog heel even geduld, bijna zondag.

Groot gelijk hoor dat je gebeld hebt een CT-scan is stik duur, dan mag je zeker verwachten dat ze een juiste diagnose stellen. Nu nog goed op papier zetten en afwachten wat daarop hun antwoord is.
Zo top dat je deze moeite doet om een ander (en dan vooral de paarden die het treft) de ellende te besparen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 21:47

Dankjewel voor je lieve reactie!

Als we ze zondag eindelijk kunnen halen overspoel ik het hier met Welcome Home foto's :D *\o/*

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:55

Kwam je als externe ct binnen of heb je ook een onderzoek gehad in Utrecht? Als externe ct heb je eigenlijk alleen te maken met de radioloog, die naar je eigen da rapporteert. Dus dan heb je al 'extra' service dat er meerdere artsen meegekeken hebben. Als je op consult kwam is dat natuurlijk anders. Ben bang dat ze er niet zoveel mee gaan doen.. Leg je verwachting niet te hoog.. Alles moeten wetenschappelijk verantwoord zijn en staat het nog niet in het boek.. Een Equitom gaat veel verder en heeft een schat aan ervaring met bijzondere gevallen. Voor dit soort 'nieuwe' dingen kan je veel beter zo'n man hebben. Al heeft hij misschien geen ct ;-)

Ga weer in m'n meeleesstand, heel interessant om te kunnen volgen zo!! Succes!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 23:31

Ik was daar idd extern. Daarna kun je alsnog een consult aanvragen. Echter gaat het mij erom dat, even los van de eventuele uitleg die verkregen is, zwart op wit staat dat de botcyste een medisch irrelevante diagnose is. Dit stond gewoon in het rapport over de botcyste welke mijn verwijzer en ik verkregen hadden. De conclusie was dat de CT scan dus geen toegevoegde waarde had voor het gedragsprobleem van mijn paard. Het feit dat ik met surfen op internet ook al kan vinden dat een botcyste nooit medisch irrelevant is, altijd groeit en uiteindelijk zal gaan ontsteken, vind ik kwalijk. Ik had dan ook nooit een probleem ervan gemaakt als op de uitslag van de CT scan de botcyste beschreven was en verder niks. Gaat mij echt om dat stukje medisch irrelevant en dat het de oorzaak nooit kon zijn in terugkoppeling met mijn verwijzer. Moet je nagaan hoe lang zo n dier er anders mee doorloopt.Voor een universiteitskliniek vind ik dat niet kunnen. Voor de rest hoeven ze geen brief of reactie te sturen hoor. Ik hoop puur en alleen dat ze door deze ervaring in het vervolg minder licht hiermee om gaan. Het paard van een bokker op pagina 1 was immers ook met een botcyste in de kaak gediagnosticeerd in Utrecht, vlak voor mij. Maar daar los van hoor, zijn we echt netjes behandeld daar. Het verblijf die dag was ook zeer aangenaam. Dus daar mag ook echt niet aangetwijfeld worden.

Equitom heeft idd ook een staande CT scan mogelijk.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:39

Ben het met je eens hoor! Maar hoop dat je verwachtingen niet te hoog liggen, dat was het enige ;-)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 18:48

Oh nee hoor, heb ik ook gemeld aan die meneer. Reactie of iets dergelijks is niet nodig. Wou t puur melden. Gaan nu eerst genieten van een gezond paard haha!

Vandaag gebeld. Paard staat al sinds woensdag hele dagen in de paddock. Morgen de laatste ontstekingsremmers en antibiotica. De wonden zijn goed geheeld en thuis is er geen revalidatie meer nodig. Ging voortreffelijk dus :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:02

Fijn dat de wonden goed geheeld zijn, scheelt thuis een hoop gedoe. En al heerlijk buiten gelopen.

Bijna zondag :D

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:06

Heel veel succes met halen morgen alvast en een veilige goede thuisreis met 2 blije pony's.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 00:12

Dankjewel! De stal staat iig gevuld met een enorme laag vlas, versierd en al, klaar :D

Afbeelding

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 08:11

*\%/* :D *\%/* *\%/*

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 08:46

Zie je topic nu net pas en zit vol verbazing te lezen.
Fijn dat er zoiets als google bestaat in zulke gevallen dan he!

Gelukkig is het vandaag al zo ver dat pony en vriendje naar huis mogen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 11:37

Nou! Ik wil niet weten hoelang het geduurd had en hoeveel pijn de pony anders nog langer had gehad.

We zijn voorspoedig onderweg en inmiddels vlakbij Eindhoven. Dus nog even :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:07

Ik had je vorige topic gevolgd en het begin van dit topic, maar daarna was ik het uit het oog verloren :o . Wat een updates steeds en wat super dat je hem toch naar EquiTom hebt gebracht! Nu lekker onderweg naar huis ( of inmiddels misschien al thuis...), ik ben heel benieuwd hoe de gedragsverandering zal zijn!

Overigens, bij een paard van stal is een paar jaar geleden een kies getrokken die klaarblijkelijk al heel lang ontstoken was ( verkeerde "paardentandarts" er jaren bij gehad) en die veranderde ook heel positief qua gedrag. Bij hem zaten alle bijholtes vol met vieze pusbende en op de kliniek waar dat paard geholpen was ( Wolvega) zeiden ze ook al dat hij wel positief in gedrag zou veranderen en dat hij al heel lang met zware hoofdpijn heeft moeten lopen. Helaas krijgen ze het bij dat paard niet helemaal schoon, dus af en toe speelt het weer een beetje op, dan krijgt hij weer een speciale AB-kuur ( met een soort van Ventipulmin erbij) en dan gaat het weer tijden goed. Nu is dat geen botcyste, maar in Wolvega erkennen ze dus wel dat pijn zeker ook gedragsveranderingen met zich meebrengt.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:09

Veilig thuis gekomen?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:46

We zijn idd veilig thuis aangekomen. Pfff, was gisteren doodop dus helaas vandaag pas een update.
Ik had gehoopt op een heel gezellig weerzien maar helaas stond hij in een hoekje van de paddock en kwam voorzichtig kijken toen ik aan kwam. De mensen van de kliniek liepen ook mee, evenals mijn vader. Op dat moment vloog hij naar achteren en kwam niet meer. Was een beetje beduusd ervan. De jongen welke ons ontving legde uit dat hij dit al 3 weken elke dag deed. Hij was zo goed als bang voor iedereen en wilde eenmaal buiten niet meer naar binnen. Was hij binnen wilde hij niet meer naar buiten. Lichamelijk ging het erg goed, maar geestelijk heeft t wel een tik gehad vermoedde hij. Mijn shetlander daarentegen was een goede steun en toeverlaat en vond juist iedereen aardig. Vrijdagavond was hij ontsnapt en heeft een ere rondje door de kliniek en het landgoed gedaan (was direct in shock over wat hij eventueel kapot had gemaakt qua vergoeding, maar hij bleek m gesmeerd te zijn met uit de paddock halen }:0 :D ) Niks aan de hand verder en die had leuk vakantie gevierd. Shiloh hebben ze zijn halster daarom ook maar de volledige tijd om gelaten, want halsteren was een drama. Flink wat gewicht kwijt en een klein beetje schraal. Natuurlijk erg ziek geweest en veel stress gehad. Nou is het ivm zn HB niet erg als hij wat dunner is. Voor het mooie mag er echter wel weer zo'n 30 kilo op.

Uiteindelijk zijn mijn vader en de mensen van de kliniek weg gegaan om wat brokken te halen, maar hij kwam gelukkig direct weer bij me staan zodra iedereen uit t zicht was. Nam m dus direct maar mee richting trailer, samen met shettie.
Daar ingeladen, afgerekend, spullen ingepakt en op naar huis. Reis was enorm voorspoedig verlopen.

Eenmaal thuis had ik besloten dat hij eerst maar even moest kalmeren, want angstig was hij enorm. Half uurtje in de paddock geacclimatiseerd en vervolgens ben ik maar aan het poetsen geslagen. Drie weken lang geen poetsbeurt tijdens het verliezen van de wintervacht was te merken :+
Na een dikke drie kwartier was hij al weer redelijk de oude.
Lekker op stal gezet met eten en vanmorgen weer lekker naar buiten in het paddock paradise. Ze waren allen erg blij. Vanmiddag toen ik terug kwam was hij eigenlijk alweer heel erg de oude. Truucjes uit de kast terwijl ik de track uitmestte, duwen, de kruiwagen omgooien (zal de eerste en de laatste keer zijn dat ik blij was dat dat gebeurde :)) ) en continue hinniken als ik weer eens langsliep. Aanraken mocht ook gewoon lekker en halster omdoen was voor het eerst in maanden een piece of cake! Heerlijk! De wonde was ook goed genezen en echt ongelooflijk wat ze kunnen doen door zo'n minuscuul gaatje met camera's, buisjes en slangetjes. Zal zo even wat foto's uploaden.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat nu in elk geval ook direct al opvalt zijn de ogen. Weer zacht. Ze poppen er niet meer zo uit, wat de afgelopen maanden ook zo was. Beetje vis ogen idee was het. Waarschijnlijk door de enorme druk erachter.
Laatst bijgewerkt door Hollyleaves op 21-03-16 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:00

Zo te lezen heeft hij vooral vertrouwen in jou, soms lastig maar toch ook mooi. De kilo's komen vanzelf en zeker met risico van HB zou ik me daar geen zorgen over maken. Fijn dat het halster aandoen nu al makkelijker gaat, zegt toch al wat. Benieuwd naar foto's maar doe rustig aan hoor.

Ha ha, jij bent snel, ziet er top uit! Ongelooflijk dat het via zulke kleine gaatjes kan idd, scheelt een hoop in genezing.
En ik vind hem er zeeeeer tevreden uitzien.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:05

Het was wel kenmerkend voor hem ja. Hij heeft veel meegemaakt al en ik heb m ook al een flink aantal jaren. Daar waar mijn andere 2 nooit wat hebben is dit echt een dikke kneus. Maar toch heb ik met deze zo'n goede band. Door de verzorging die elke keer moest als hij wat had (gebroken sesambeen aan voorbeen en tussenpees daarbij geblesseerd door trap van paard, andere voorbeen had een dikke anderhalf jaar daarvoor een peesblessure, ook door een trap, HB ruim 5 jaar geleden op pensionstal welke ze verweide naar lekker vers voorjaarsgras zonder overleg, mechanische HB vorig jaar na een verkeerde smid, tussendoor nog koliek. En dit allemaal binnen de laatste 5 jaar. We hebben inmiddels samen behoorlijk wat ellende meegemaakt ja. :') :(:)

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:58

Blij dat hij weer thuis is in zijn vertrouwde omgeving!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:04

Wat een mooie update uiteindelijk! Wat mooi dat hij in jou zoveel vertrouwen heeft, zodat hij gelijk naar je toe kwam toen de anderen weg waren. Wel lastig voor de verzorgers die drie weken op de kliniek, maar goed, jij moet weer verder met hem en dat gaat zo te lezen weer geweldig goed. Die kilo's vliegen er vast wel weer aan nu hij weer thuis is, heerlijk voor hem en voor jou, zonder pijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:08

Wat fijn dat hij zo snel weer ontspant nu hij thuis is. :(:)
Het lijkt me vreselijk om te horen dat je paard drie weken lang chronisch bang is geweest. En dat terwijl ze hem alleen maar probeerden te helpen. Jammer dat ze dat niet begrijpen en daar zoveel last van kunnen hebben.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 22:18

Ik vond dat idd ook erg sneu. Thuis kromp hij bij het poetsen bij elke aanraking ook helemaal in elkaar de eertse 20 min. Hij zit ook muurvast in zijn lijf weer. Dus de osteo is al gecontracteerd. Zal wel minimaal 2 behandelingen worden. Het is van zichzelf idd echt een sensitief paard. Op stal kan ook niemand anders hem voor me binnen zetten bv. Laat zich niet benaderen door anderen. Vanuit de stal is geen probleem. Mijn moeder is de enige die hij naast mij gewoon normaal mag. Heel wantrouwig en op zijn hoede. Maar op zich is dat ook wel weer heel typisch voor een Welsh. Het heeft wat maar het kan ook onhandig zijn. Konden m helaas niet uitleggen dat hij daar toch echter beter zou gaan worden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:24

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 22:42

Hmmm dat zeker. Iig de laatste keer afgelopen week dan dat ik belde hadden ze het iig kunnen zeggen. De CT was eerste week januari en ik was daar idd extern op verwijzing. Dat hield ook in dat ik geen meningen oid zou verkrijgen, evenals wachten op de uitslag via mijn verwijzer. Die mocht ik daar ook niet inzien. Voor een consult met een arts kwam er een fikse bedrag over heen en ze begonnen dan weer vanaf 0 met onderzoeken. Dat leek me overbodig gezien we alles van been tot hoofd nu hadden gehad. Maar neem aan dat er toch al wel sprake zou zijn van de oprichting hiervan. Dus in januari had het niet misstaan als iemand in Utrecht het iig had aangehaald.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:48

Sowieso met je laatste telefoongesprek had het wel genoemd kunnen worden vind ik. Zo krijg je de indruk dat er erg langs elkaar heen gewerkt wordt daar of dat het gebeuren van de pagina op Voorpaginanieuws door niet iedereen even serieus genomen wordt...