Beenwond met een erg langzaam genezingsproces.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noorbeek1234

Re: Beenwond met erg langzaam genezingsproces deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 22:44

Oke even een duidelijkere foto, deze is dan wel van gisteren!
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:46

Hmm, dat ziet er helemaal niet zo rottig uit (in gedachten hebbend hoe het eruit heeft gezien he!).
Jammer dat ze het zalven niet toelaat, maar daar heb ik ook geen andere ideeën voor.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:51

Ik zou me beperken naar 1 keer daags sprayen met acederm en er verder afblijven. Acerderm houd het zacht en voorkomt ontstekingen en wild vlees. Het zit in een spuitbus dus hoef je het niet aan te raken. Ik heb een paard gehad met een buikwond van 40 bij 40 cm en daar heb ik een doos vol acederm op leeg gespoten gedurende 3 maanden en het is prachtig genezen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:57

Dit gele in de wond is volgens mij geen geel beslag maar eiwit. Dit eiwit zorgt voor de korstvorming en hoort bij de wond genezing.
Is het gele in de wond hard of week/zacht ts?

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:02

Deze foto ziet er idd beter uit dan de vorige, maar toch nog niet heel goed te zien door de belichting/flits. en als het dan een mooie rode wond is, en je mag er echt niet aankomen, zou ik ook het met rust laten en kijken hoe dit uitpakt, evt alleen uitspoelen met water.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 23:03

twinducklin schreef:
Dit gele in de wond is volgens mij geen geel beslag maar eiwit. Dit eiwit zorgt voor de korstvorming en hoort bij de wond genezing.
Is het gele in de wond hard of week/zacht ts?

Nee je kan het zeg maar een beetje induwen, dus wel week en zacht!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 23:04

Vandaag zag het er ook al donkerder uit als gisteren. Je zag echt duidelijk korstvorming!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 23:15

Ik zal mijn merrie trouwens eventjes voorstellen. Ze heet Fea Lita VDB-E (Van den Bosch-Everts volluit, naam van fokker). Afstamming:
Superstar-W x Wolfgang x Voltaire. Ze is 5 1/2 jaar oud, in april wordt ze 6!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:25

Ik zit met het precies hetzelfde probleem met precies zo'n wond! Er zijn hier al goede tips gegeven. Zelf spuit ik het elke dag2x 10 min af en dan kan het korstje ook gaan weken. Dan kan je het korstje er pijnloos afhalen. En dan honingzalfspray erop. Erg veel sterkte en beterschap voor je paard!!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 23:27

Mirjam_x schreef:
Ik zit met het precies hetzelfde probleem met precies zo'n wond! Er zijn hier al goede tips gegeven. Zelf spuit ik het elke dag2x 10 min af en dan kan het korstje ook gaan weken. Dan kan je het korstje er pijnloos afhalen. En dan honingzalfspray erop. Erg veel sterkte en beterschap voor je paard!!

Oh echt? Wat vervelend zeg! Heb je geen foto's van de wond van jouw paard? Kun je me een pb sturen misschien, vind ik wel interessant! Dankjewel en jij ook veel sterkte!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:48

Er is hier op bokt ergens een verslag van iemand die een hele grote wond heeft genezen met mesitran, heet dacht ik "grote wond geneest met mesitran". Mesitran en vetramil zijn dezelfde zalf, de vetramil is duurder omdat die speciaal voor paarden gemaakt is. De mesitran is voor mensen en iets goedkoper (toen het net op de markt kwam tenminste). De werkzame en helende stof is manuka honey (honing afkomstig uit nieuw-zeeland). Jacob Hooy winkels verkopen deze honing, de medische variant. Is een iets grotere verpakking. Er moet UMF opstaan en dacht dat je minimaal UMF 16+ moet hebben.

Acederm en blauw spray niet aan beginnen. Acederm beweert geen wild vlees groei te bevorderen maar bij sommige paarden gebeurd dit wel. Daarbij drogen beide sprays de wond op en dat wil je juist niet. Zoals de wond eruit ziet is het toch echt aan het genezen.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 11-01-16 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:59

Hou je maar gewoon bij de honingzalf, maar dan idd zoals Sjolvir aangeeft de volgende keer de goedkopere Mesitran. Moet ze met hoe de wond er nu uit ziet (geneest best mooi zo) nog steeds boxrust?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 07:17

KootMiraDrum schreef:
Hou je maar gewoon bij de honingzalf, maar dan idd zoals Sjolvir aangeeft de volgende keer de goedkopere Mesitran. Moet ze met hoe de wond er nu uit ziet (geneest best mooi zo) nog steeds boxrust?

Ja ik zou van DA 5 minuutjes mogen stappen, maar paard is knettergek nu, ze wil er echt uit...

Gini

Re: Beenwond met een erg langzaam genezingsproces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:37

Moderatoropmerking:
Ik heb twee topics samengevoegd omdat het niet de bedoeling is om meerdere topics over hetzelfde onderwerp te openen. Vragen en updates kunnen in dit ene topic geplaatst worden.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:26

Ik vind de wond er goed uitzien hoor. Dat gelige laagje inderdaad niet weghalen, dat is nodig voor de heling.
Ik spoelde elke dag met warm water de wond schoon en waste met betadine. Daarna honingzalf erop. Ik verbond de wond ivm vliegen (zomer) maar liet haar wel in de wei lopen, omdat ik het belangrijker vond dat ze zich goed bleef voelen in dr koppie dan evt een een stukje wild vlees. Heeft goed uitgepakt. Kan me voorstellen dat je paard ook vervelend wordt door opgekropte energie. Is een aparte padock geen optie?
Niet opgeven, het gaat echt dichtgroeien!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 13:32

Lienboon schreef:
Ik vind de wond er goed uitzien hoor. Dat gelige laagje inderdaad niet weghalen, dat is nodig voor de heling.
Ik spoelde elke dag met warm water de wond schoon en waste met betadine. Daarna honingzalf erop. Ik verbond de wond ivm vliegen (zomer) maar liet haar wel in de wei lopen, omdat ik het belangrijker vond dat ze zich goed bleef voelen in dr koppie dan evt een een stukje wild vlees. Heeft goed uitgepakt. Kan me voorstellen dat je paard ook vervelend wordt door opgekropte energie. Is een aparte padock geen optie?
Niet opgeven, het gaat echt dichtgroeien!

Hebben we op onze stal geen mogelijkheid voor. Ze zou wel op een apart stukje weide kunnen maar dan moet ze weer diezelfde steile berg af, en dat vind ik eng.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 08:29

er kan een slotje op dit topic.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 08:38

noorbeek1234 schreef:
er kan een slotje op dit topic.

Topic was al helemaal weggezakt en lag al 6 maanden stil.
Door zelf te reageren ziet iedereen hem juist weer voorbij komen.

Op slot gaan topics normaal gesproken niet.
Zolang je niet meer reageert zakken ze weg en verdwijnen ze naar de achtergrond.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:41

We zijn nu natuurlijk wel nieuwsgierig naar hoe het afgelopen is met je meisje... :j :j :j

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:45

Let op met paarden die een pollenallergie hebben met het smeren van honingzalf.. ze kunnen daar heftig allergisch op reageren