Wanneer is het genoeg? Eeuwige twijfels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Wanneer is het genoeg? Eeuwige twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 10:13

Fijn al die berichtjes!
Ik haal inderdaad een stukje staart eraf, een beetje voor mijn fijne verzorgster (xVerax) en een stuk voor mezelf. Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Maar ik wil het niet weggooien, je weet maar nooit :)

De acceptatie komt nu een klein beetje gelukkig. Ook omdat ik bedenk dat ik vooral de oude Arwen mis en ga missen, die van het begin. En niet de Arwen die nu pijn heeft.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:17

Ook zo herkenbaar, toen ik de DA gebeld had voor een afspraak voelde ik me een moordenaar, ook al wist ik dat ik het in het belang van Sindy deed. Dat rauwe gevoel van verdriet kan ik me nog steeds herinneren, ook al was het 5 januari 4 jaar geleden. We zijn naar de kliniek gegaan en Sindy is met een hap gras is haar mond gegaan..... Heel rustig, heel snel. Het was goed. Heel veel sterkte meis, je hebt de juiste beslissing genomen, daar mag je trots op zijn al is dat een heel dubbel gevoel. Ik geef je een virtuele knuffel. :(:) Wij hebben een met leer gevlochten armband laten maken. Op "zware" dagen draagt mijn dochter hem als steun.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:22

Sterkte maandag, onwijs moeilijk besluit maar ik denk wel de juiste!

Mijn paard heeft 1,5 jaar terug haar nek gebroken en is daar redelijk tot goed van hersteld, ik roep nu ook... Als ik zie dat ze pijn heeft is het over, dan laat ik haar inslapen. Maar denk als het puntje bij het paaltje komt ik er veel moeite mee ga krijgen!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 10:41

Bedankt! En ik kan het me zo goed voorstellen, smileydees. Je voelt je een moordenaar. En Daantjuh: wauw, een gebroken nek is ook niet niks!

Fijn ook om te lezen dat het inslapen bij iedereen erg rustig ging. Ik wilde haar eigenlijk laten schieten, maar wilde haar geen rit van 1,5 uur naar Nijkerk aandoen. De kliniek is maar 25 minuutjes.

Ik hoop dat dit topic ook later anderen helpt die een beetje in dezelfde situatie zitten... het blijft ontzettend naar en het voelt zo vreemd dat je zoiets kan beslissen. Hoe beslis je over leven of dood?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:00

Sheran schreef:
Bedankt! En ik kan het me zo goed voorstellen, smileydees. Je voelt je een moordenaar. En Daantjuh: wauw, een gebroken nek is ook niet niks!

Fijn ook om te lezen dat het inslapen bij iedereen erg rustig ging. Ik wilde haar eigenlijk laten schieten, maar wilde haar geen rit van 1,5 uur naar Nijkerk aandoen. De kliniek is maar 25 minuutjes.

Ik hoop dat dit topic ook later anderen helpt die een beetje in dezelfde situatie zitten... het blijft ontzettend naar en het voelt zo vreemd dat je zoiets kan beslissen. Hoe beslis je over leven of dood?

Moeilijk maar een goede baas doet dit, ondanks eigen verdriet , voor zijn dier. Ze kunnen het zelf niet dus moeten wij de moeilijke keuzes voor ze maken.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:05

Fijn dat bokt je erdoor geholpen heeft, geeft toch steun....en goed dat je hebt besloten haar te laten gaan.....maar kan het niet op stal waar je nu staat?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:09

maatje31 schreef:
ik heb de periode ervoor ( voor het besluit) lastiger ervaren dan de periode daarna. Wanneer je het gevoel hebt dan je de juiste beslissing hebt genomen ( verder lijden besparen) dan kan het je juist rust geven.

Nogmaal sterkte maandag Y;(

Vreselijk die periode dat je de beslissing wilt nemen maar ook weer niet durft. Op de dag zelf had ik al mijn aandacht voor mijn paard. Mijn grootste verdriet lag al achter me.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:30

Anitaolja: dat doe ik zelf liever niet, er komt zoveel geregel achteraf waar ik echt geen behoefte aan heb. Bovendien vond Arwen het altijd leuk om op wedstrijd te gaan of ergens anders heen te gaan. De kliniek vond ze altijd wel gezellig! Ik vind het dus geen probleem om haar daarheen te rijden en zelf vind ik het een fijn idee dat de dierenarts naar keuze er is, en dat ze alle middelen direct voorhanden hebben en dat ik gewoon van de kliniek weg kan rijden. Zonder paard. Au. Laten we zeggen: zonder haar lichaam want zijzelf blijft altijd bij me.

Ritzette: op zoiets hoop ik ook.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:37

Sheran schreef:
Anitaolja: dat doe ik zelf liever niet, er komt zoveel geregel achteraf waar ik echt geen behoefte aan heb.

Dat vond ik nog het ergste, achteraf Rendac moeten bellen. Gelukkig was mijn stalbazin wel zo vriendelijk om mij te verbieden aanwezig te zijn op stal op de dag dat ze haar zouden komen ophalen. Ze vond dat ik dat beeld absoluut niet op mijn netvlies mocht hebben, daar ben ik haar nog steeds dankbaar voor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:49

Sterkte maandag. Dapper besluit :(:)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:57

jokari schreef:
Sheran schreef:
Anitaolja: dat doe ik zelf liever niet, er komt zoveel geregel achteraf waar ik echt geen behoefte aan heb.

Dat vond ik nog het ergste, achteraf Rendac moeten bellen. Gelukkig was mijn stalbazin wel zo vriendelijk om mij te verbieden aanwezig te zijn op stal op de dag dat ze haar zouden komen ophalen. Ze vond dat ik dat beeld absoluut niet op mijn netvlies mocht hebben, daar ben ik haar nog steeds dankbaar voor.

Ik heb gekozen voor crematie. In tegenstelling tot wat ik dacht, vielen de kosten me reuze mee. Ik zou het nooit meer anders doen dan zo. Otje werd zo respectvol opgehaald dat ik er zelf bij ben gebleven. Iets wat ik nooit had gedacht te zullen doen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:15

Sheran ik vind je een topper hoe je er nu over denkt en over schrijft. Je hebt de juiste beslissing genomen, juist omdat je de oude Arwen mist, en het moeilijk hebt met de Arwen die je nu hebt omdat je weet dat ze zo niet echt is.

Dionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:34

Wat goed van je dat je het besluit hebt genomen, ik weet zeker dat dit de juiste beslissing is.
Ik vind je ook echt dapper dat je er zo over vertelt en ons op de hoogte blijft houden!
Verder wens ik je alvast sterkte maandag..
Het is beter zo voor haar, als je dat maar blijft onthouden. :(:)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:02

Sheran schreef:
Fijn al die berichtjes!
Ik haal inderdaad een stukje staart eraf, een beetje voor mijn fijne verzorgster (xVerax) en een stuk voor mezelf. Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Maar ik wil het niet weggooien, je weet maar nooit :)

De acceptatie komt nu een klein beetje gelukkig. Ook omdat ik bedenk dat ik vooral de oude Arwen mis en ga missen, die van het begin. En niet de Arwen die nu pijn heeft.

Allereerst sterkte toegewenst.

Ik herken het, de oude mis je en niet de huidige staat van je paard. En de twijfels......ik wist dat hij langzaam achteruit ging en ook niet meer beter ging worden, ik heb het leven zo leuk mogelijk en paardwaardig gemaakt voor hem en hij heeft er erg van genoten, soms twijfelde ik of hij er pijn van had of niet.........en dan weet je............dan begint het daar al dat het moment aan zit te komen tot je paard zelf laat zien en of merken dat het genoeg is.......en toen het duidelijk werd dat hij het liet zien, heb ik alles in gang gezet om hem te laten gaan, want hij hoeft niet te gaan lijden.

Mijn paard had ook pijn en veel ongemak en heb ik hem in laten slapen en het was voor mij daarna een opluchting en natuurlijk ook verdrietig maar stond en sta er de volle 100% achter en het was echt goed en geen twijfel.

Mijn paard was er echt klaar voor, de dierenarts bevestigde het ook.
Het is echt erg mooi gegaan en zonder een spoortje angst en het ging erg snel.

De huidige staat van mijn paard, daar was ik ook niet happy mee en ik had het er moeilijk mee omdat hij achteruit ging en het was echt niet de dier meer zoals hij echt is.

Die levenslucht in zijn ogen en de kop erop en dansend en noem maar op, dat had hij allemaal niet meer en het was overduidelijk klaar voor hem en met zijn stofallergie en de benauwdheid er ook nog eens bij, dat werd erger en steeds meer moeilijker goed te houden doordat hij geen dagelijkse flinke beweging meer kan doen, dus 1 dag voordat het te warm werd en flink zonnig heb ik hem laten inslapen om hem het lijden en ongemak te besparen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 22:33

Nee, ze is al een tijdje niet meer het paardje dat ik kende. Af en toe een sprankje, maar nee... misschien ook omdat r te weinig met haar gedaan wordt nu. Daar voel ik me schuldig over. Maar dat is niet het enige. Ik zou het zo graag nog een fijn maken voor haar. Eigenlijk zou ik graag een laatste rit maken, dat vond ze altijd zo leuk... maar hoe kannik dat doen als ik weet hoe haar hoefjes eraan toe zijn :(

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:41

Sheran schreef:
Bedankt allemaal :)

Mijn gevoel shreeuwt heel haard NEEEEEE ik kan het niet! Maar ook: waar ben je mee bezig, waarom wil je dit voor haar?
Heel verwarrend dus. Ik ben ook bang voor het onbekende denk ik... het onomkeerbare en het leven zonder haar.

Oh, dat vreselijke gevoel...alles in je schreeuwt nee, je wilt het niet, het is oneerlijk, je kunt het niet..

Misschien met een verzorger, die grondwerk en wandelingen met haar wil doen? Misschien nog training?

Jij kent haar het beste, en op een gegeven moment (althans, zo gaat het bij mij) 'weet' je het. Verdorie het is toch zo zwaar... ik heb met je te doen. Als de tijd daar is, dan kun je het, en dan weet je dat het moet.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 01:31

Sheran schreef:
Nee, ze is al een tijdje niet meer het paardje dat ik kende. Af en toe een sprankje, maar nee... misschien ook omdat r te weinig met haar gedaan wordt nu. Daar voel ik me schuldig over. Maar dat is niet het enige. Ik zou het zo graag nog een fijn maken voor haar. Eigenlijk zou ik graag een laatste rit maken, dat vond ze altijd zo leuk... maar hoe kannik dat doen als ik weet hoe haar hoefjes eraan toe zijn :(

Stuk is stuk, maar als ze toch niet in de voedselketen terecht komt, zet haar dan het weekeind over gewoon dik op de buut, dan kan dat laatste ritje ook nog wel als je kassie-an doet.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 03:07

Heel veel sterkte maandag!

Ik heb 7 januari mijn trekpaard moeten laten gaan. Die was ook zichzelf niet meer.
En hoewel ik hem ontzettend mis, ben ik wel opgelucht dat hij nu geen pijn meer heeft.
Ik heb Ille de laatste dagen helemaal volgepropt met eten, dat was voor hem het enige wat hij nog leuk vond.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 04:07

Ik wil je veel sterkte wensen. Ik heb nu bijna 2 jaar geleden de keuze voor mijn paard gemaakt aan de hand van erge artrose. Het is nog altijd de beste keuze geweest. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 18:38

Goed om alle ervaringen te lezen van mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan. Over Over 39 uur leeft ze al niet meer. Zo raar.
Ze staat niet meer op pijnstilling ofzo nu, het is wel goed zo. Geen extra gehannes en gedoe... zo ondraaglijk is de pijn gelukkig ook niet :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:38

Sterkte maandag, als ik je berichtjes lees denk ik dat het ( hoe moeilijk ook) de beste beslissing is

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:44

Volg je hart, heel veel sterkte!

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:04

Wat dapper! Ik worstel ook met deze beslissing en ik stel het uit tot de zomer denk ik... Dan is alles mooi droog en mooi weer.. Mijn omgeving houdt me tegen ;( alles blub koud en depressief... Maandag komt bij DA en dan ga ik ook om advies vragen...
Wees sterk meid! Het komt goed :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:18

Hoi Ts,
Verzorg een 18 jarige merrie.
Wij hebben twee jaar lang getobt met een blessure aan de laterale banden. Heel strikt aan de regels gehouden mbt beweging stappen en soort beslag. Vooral niet aan de bok laten gaan en heel voorzichtig laten rollen, want owee, owee.
Sinds vorig jaar zomer heel voorzichtig opgepakt. We gingen er vanuit dat het alleen maar weidegang en stapritjes zouden worden.
Kan nu merken dat die pezen echt zeer gedaan hebben, paard is nu uitermate vrolijk, laat nog wel eens een beentje hangen }> , er attent, oortjes erop, werkwillig.
In de periode van de blessure was ze heel erg braaf, voorzichtig, nog wel eens sjaggo, beetje naar binnen gekeerd, stond veel te slapen.
Als ik je relaas lees denk ik dat je een wijze beslissing heb genomen. Pijn laten zien is niet zomaar iets wat een paard snel doet. Heel veel sterkte gewenst.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:27

Gladijs schreef:
Wat dapper! Ik worstel ook met deze beslissing en ik stel het uit tot de zomer denk ik... Dan is alles mooi droog en mooi weer.. Mijn omgeving houdt me tegen ;( alles blub koud en depressief... Maandag komt bij DA en dan ga ik ook om advies vragen...
Ik kan me enerzijds jouw gevoelens hierover voorstellen, maar: hoe leuk is voor jouw paard het leven nog, met kou en modder? Als hij/zij daarbij ook nog pijn heeft, is wachten tot de zomer niet eerlijk naar hem of haar toe. Zo lang op de pijnstilling zetten is namelijk ook geen reële optie, het zijn geen smarties die je er dan in stopt.

Ik zou je dus willen adviseren de da. hier rechtstreeks naar te vragen als hij er morgen is en je besluitvorming alleen af te laten hangen van zijn/haar antwoord daarop. De rest is jouw emoties, daar heeft je paard geen boodschap aan.