Voeren we niet veel te veel bij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:31

smurvaas schreef:
J magnesium van de welkoop en een scheutje zonnebloemolie door zijn meusli.
.

Welke hoeveelheid geef jij hiervan per dag aan je sportpaard in training ?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:50

Ik vind het ook echt belachelijk. Al die mensen die denken dat hun paard al die rommel echt nodig heeft..

Mijn paarden krijgen 3x per dag voordroog, en 1x per dag wat krachtvoer. Het is ongeveer een klein kwartje per dag. Lekker wat slobber voor de vitamientjes.

Mijn ene merrie krijgt verder nog haar Cushing medicijnen en regumate maar dat is na veeeeel onderzoek en op recept van de dierenarts. Mijn veulen krijgt wel ruim een kilo veulenbrok per dag.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:01

Mijn paard krijgt onbeperkt voordroog hooi (in de zomer staat hij op gras). Hij krijgt 's morgens en 's avonds bietenpulp, luzerne, onderhoudsmengeling en zemelen. In de winter nog bieten.

Heeft hij dit nodig? Ja :)
Ik sta nu op een stal waar hij dit allemaal krijgt zonder dat ik moet bij betalen, maar op andere stallen kreeg hij gewoon een kilo brok en hooi. Daar kwam hij niet mee toe dus moest ik bijvoederen.
Nu staat hij er goed bij :j Hij is ook wel 1m80 dus sowieso was het altijd een uitdaging om hem goed op gewicht te houden. Ik heb wel eens te horen gekregen dat het teveel is en dat hij het op hooi moet redden, maar nee, hij redt het hier niet op. Helaas willen mensen dat niet geloven :Y)
Bieten heeft hij op zich niet nodig, maar hij vindt dat zo lekker dat ik het zo erg vind om het af te pakken :')
Uit het lijstje dat hij nu krijgt, zou ik eventueel de onderhoudsmengeling kunnen weglaten. Op zich voegt dat niks toe, ze worden niet dikker of zo, ze krijgen volgens mij alleen wat meer energie maar dat heeft hij genoeg. Hij krijgt ook niet zo gek veel van die mengeling, maar anders eet hij die bietenpulp niet volledig op. :P

Mijn pony heeft al die extra's niet nodig. Ik voer hem voordroog hooi en in totaal een 500gr aan onderhoudsmengeling (omdat de andere dat ook krijgt en anders voelt meneertje zich zielig :+ ) en verder heeft hij gras.
Hij doet het hier prima op, dus waarom zou ik dan bijvoederen? :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:13

Dit is alles wat mijn pony krijgt.
Enige wat er nog bijkomt is een bijna energieloos vezelbrokje:
Afbeelding

Dit is 50 gram metazoa, magnesium, een beetje vitamine E en kamille.
Kamille omdat hij gauw te gespannen is en dat werkt superfijn.
Vitamine E kan hij helaas niet goed zonder al is het niet veel.
Dan heeft hij duidelijk veel spierpijn zonder zwaar werk, dat vind niemand fijn.
Meerdere keren zonder geprobeerd zonder maar hij is veel blijer met.
Magnesium werkt echt fijn voor zijn spieren, hij is losser in zijn lijf.

Wil ik aan genoeg vitamines en magnesium komen moet ik veel meer krachtvoer geven, en dat kan met hem gewoon niet.
Van metazoa mag hij ook 3x zoveel als hij nu krijgt. :+
Daarom dus deze keus, om er zo gecontroleerde energie in te krijgen met genoeg vitamine E en magnesium.
Hij ontploft echt op simpel basisbrok.

Ik ben zelf zo van hoe minder hoe beter, maar meneer denkt daar anders over.
Hij heeft erg veel baat bij dit voer, hij is erg veranderd. :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:36

Val er maar effe weer in: geef nu nog 15ml/30g magnesium (welkoop) per dag, naast luzerne en half liter blik meusli.
De stalbrok is gehalveerd naar 1 kilo per dag ipv de 2 kilo.
Het was effe zoeken blijkbaar met de luzerne, gedaan omdat paardje best aan moest komen.
Daar (>> eiwit) kreeg ie blijkbaar toch ietwat teveel van, het komt toch vrij precies allemaal.

Dat uitte zich in spieronrust, aanraak gevoelig en "scherp" staan in omgeving.
Ook naast staart hardere bulten.

Vooral op het magnesium reageert ie goed binnen twee weekjes.

Ons oude paardje zien we weer terug ;-)