Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 00:13

Tsja daar ben ik het niet mee eens, tenzij je daarvoor betaald en dat dus 'in je pakket' zit. Als je gewoon huisvesting voor je paard nodig hebt omdat je in een rijtjeshuis woont.. Het is jouw paard en als jij er geen tijd voor hebt is dat je eigen probleem vind ik. Ik heb het overigens nooit gevraagd en misschien zijn ze wel bereid om het te doen maar heb het al opgelost met een stalgenoot!

Anyhow.. Ik heb nu mailcontact met mijn dierenarts en ben benieuwd welke van de hier genoemde tips hij mij aan gaat raden. Laat ik weten!

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:19

Ik zie dat je al veel tips hebt gekregen; ik weet niet of mijn reactie misschien wat toevoegt. Mijn jonge paard had het ook toen ik haar net had gekocht, alleen op haar hals, net onder de hanenkam. Verminderde weerstand zei veearts en ze moest aan de cubarmix. Ik heb Echinaforce (gewoon voor mensen) bij haar voer gegeven elke dag en ik mocht juist niet met Betadine wassen! Dat zei hij nadrukkelijk. Ik ging niet aan de korstjes krabben, maar borstelde haar rustig op die plekken en als ze eraf vielen dan waren ze kennelijk los. Ik hoop dat je er snel vanaf bent. Ik had mazzel dat het maar een week of 3 duurde en niet erger werd. Daarna is het nooit meer terug gekomen. Veel succes!

Thesserd

Re: Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:23

Ariatjes advies mag dan opdringerig zijn, maar lijkt mij ook het beste advies wat hier gegeven is.

Bekijk het even los van paarden; wanneer ontstaan bacteriën en schimmels? Bij vocht en warmte. Zorg dus dat de huid en vacht inderdaad letterlijk beter kan luchten, drogen etc en je pakt het probleem bij de wortel aan toch?

Scheren = minder zweet en met de juiste dekens kan hij ook buiten droog blijven.

Korsten afkrabben heb ik nooit helemaal goed begrepen overigens. Heb hier ook mijn vraagtekens bij. Korsten zijn er niet voor niets, zijn er normaalgesproken juist voor genezing. Is dat bij deze korsten dan anders?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 00:38

Nikysa90: Raar he dat de ene het nadrukkelijk adviseert en de andere juist niet! Maar wassen doe ik nu sowieso even niet.

Thesserd: Het is zeker goed advies maar in de latere post was alles gewoon niet op mij en mijn paard van toepassing en het werd wel gezegd alsof ik met dure dekjes rij die nooit gewassen worden en slechte smerige dekens heb. ;) Ik ben er zelf vrij zeker van dat het is gekomen door het continu buiten staan in die extreem natte periode in combinatie met een slechte weerstand.

Scheren vind ik nog steeds een optie en dat heb ik nu ook bij de dierenarts neergelegd. Alleen het is nu zo dat over de plekken borstelen al erg pijnlijk is dus vrees wel dat scheren een hel wordt. Hij is nog nooit geschoren en de eerste ervaring wordt dan een pijnlijke dus daar kijk ik wel tegenop..

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 01:01

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 01:16

Hier een verzorgpaard gehad die het had, 1/3 van het beest was kaal. :(:)
Het advies hier was deken af, laten ademen.
Scheren was hier niet eens nodig, het hele middenstuk was kaal en open, arm dier.
Mijn advies is wegknippen waar je niet kan scheren en de rest scheren.
Wassen met betadineshampoo en ze kreeg cubarmix.
Toen het rustiger leek en dicht/opgedroogd heb ik nagenoeg pure aloe vera gel van de cruydhof en honing gemengd met cetomacrogolcreme.
Dat laatste is bij de apotheek wel te koop, honing bij voorkeur vrij onbewerkt.
De aloe vera voor het herstel gezien de jeuk, de honing voor het antibacteriele en de cetomacrogol om er een zalf van te maken.
Dit is hypoallergeen, voor eczeem onder andere.
Dus 1 deel honing, 1 aloe vera, 1 zalf, dan krijg je een mooi smeerbaar goedje.
Wij waren erg bang er wat op te smeren i.v.m bacterien, maar dit werkte geweldig.
Bij haar was de huid zo droog en vervelde bij genezing enorm waardoor het weer open ging helaas door het gekrab. :(:)
Betadine heb ik bij iemand in mijn omgeving bij een nare wond weinig goeds mee gezien bij genezing die niet vlotte en droogt ook uit, vandaar toen deze keus.

Bij haar lag er trouwens leverbot aan ten grondslag.
Of je er wat aan hebt weet ik niet, maar deze zalf hielp haar geweldig.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 06:40

Ik heb het er onlangs nog met da hier over gehad, en scheren kan ook huid irriteren en daardoor bacterie juist triggeren. Dat is wat bij mijn verzorgpaard gebeurde elke winter en die staat niet buiten met slecht weer. Ook enorm jeuk en kale plekken kreeg zij. Nu dus nog niet geschoren en andere deken en vooralsnog geen enkele plek te bekennen. Dus ik denk dat het ook per paard wisselt wat goed werkt.
Maar over het algemeen groeien bacteriën idd goed in warme broeierige omgeving. Geldt niet voor alle bacteriën overigens.

Ben benieuwd wat jouw dierenarts adviseert en hoop dat ze er snel vanaf is!

o_sandra_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:31

Hier ook hele goede ervaringen met MTG. Was hier het enige wat hielp!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:41

MTG Shapley's is idd goed spul ik gebruik het bij mok bij mn Tinker.
Ook voor rainrot helpt het en bij andere huidkwaaltjes (staat op de fles)

Zorg dat je een goede vitamine brok geeft en niet peuteren aan de korsten die komen vanzelf los.
De huid hersteld mooi van MTG en het bevordertde haargroei.
Zeker het proberen waard hoor!!

Beterschap met je paardje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:36

Wat is MTG? Totaal offtopic, maar klinkt wel interessant voor mok :j

Ontopic: als je een Dettol oplossing hebt in een spuitflacon, kun je daar ook prima dekjes en dekens mee inspuiten en ontsmetten, ophangen tot ze droog zijn en dan kun je ze gewoon weer gebruiken. Dat is minder werk dan wassen :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 11:44

Maar volgens de dierenarts is het een bacterie die sowieso altijd op het paard zit en nu een kans heeft gekregen om binnen te dringen. Heeft alles ontsmetten dan wel zin? Hij is er toch wel.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:47

Dat was bij mij ook een beetje de afweging, maar voor de zekerheid toch maar 1x per week gewassen met betadine.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:20

Is ook de afweging. Ik heb het wel gedaan. Vond het niet zo fris om het niet te doen zeg maar. :o
Maar ik heb het alleen gedaan toen de korstjes en huid nog vochtig waren. Toen het eenmaal droge plekjes waren ben ik er mee gestopt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:28

Maar wat voor deken gebruik je nou precies? Je zegt, goed ademend maar transporteert hij vocht naar buiten en een fleecevoering zoals Bucas?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:32

Ik doe het ook wel gewoon want het is een kleine moeite. :)

Gebruikte een regendeken met dat 4000 ademend huppelepup. Geen Bucas, gewoon van EJ eigen merk. Maar momenteel draagt 'ie geen deken meer, alleen wanneer het regent in de uren dat hij in de paddock staat maar verder heb ik hem af.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:37

Ik gebruik MTG ook al tijden voor kleine wondjes, maar ook op shows om de boel mooi shiny te krijgen :D Het is goor spul, maar houdt de boel mooi vet en verzorgd.

Dit moet je hebben. Er schijnt ook De Original Plus te zijn, die stinkt niet zo, maar die ken ik niet. De officiële site van Shapley's doet het niet meer helaas. Daar stonden mooie testimonials op, mét foto's.

http://www.amazon.com/Shapleys-Original ... B013VW0QNE

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:37

Ik heb, na een maand aanmodderen met wassen, drooghouden en smeren met allerlei spul, paard wel geschoren, goed gewassen met ouderwetse groene zeep (1 malig) daarna dagelijks alle plekjes met verdunde teatree olie ingesmeerd, binnen een week was hij van alles af. Ik heb wel alle borstels ontsmet, voor de zekerheid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:38

Borstels kunnen ook gewoon in een emmer met Dettol :j
Ik zweer echt bij een Dettol oplossing met rainrot :D

Bedankt Marije!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:39

Rije schreef:
Ik gebruik MTG ook al tijden voor kleine wondjes, maar ook op shows om de boel mooi shiny te krijgen :D Het is goor spul, maar houdt de boel mooi vet en verzorgd.

Dit moet je hebben. Er schijnt ook De Original Plus te zijn, die stinkt niet zo, maar die ken ik niet. De officiële site van Shapley's doet het niet meer helaas. Daar stonden mooie testimonials op, mét foto's.

http://www.amazon.com/Shapleys-Original ... B013VW0QNE

Edit: in alle westernwinkels te krijgen, ook online wel soms.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:41

Dat MTG klinkt zeker interessant. Ga ik de dierenarts voorleggen. Maar vallen de korsten dan ook uit? En bij tea tree olie? Want zijn kont is nu één en al plakkaten zeg maar en vraag me dus af of de werkzame middelen nu wel kunnen doen wat ze moeten doen.

Ik heb van een bokker/bedrijf aangeboden gekregen een middel te proberen wat ze mij kosteloos opstuurt. Echt superlief! Vetericyn heet het.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:43

Arthur's ook? Dan ga ik daar gelijk kijken met de sale.

Wat dekens betreft: ik heb Bucasdekens. Dat zijn de enige dekens die ik fijn vind liggen en die goed ademend zijn :j
Jildau: die korsten komen sowieso vanzelf los. Goed ontsmetten kan ook pas als de eerste plakkaten eraf zijn is mijn ervaring. Dat was wel lastig vond ik. Moet je helpen het eraf te krijgen of wachten en dan pas gaan ontsmetten. Als ze erg los zaten heb ik de korsten er voorzichtig afgehaald zodat ik kon behandelen. Sommige plekken moest ik een paar dagen wachten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:45

Maar hij heeft dat nu dus al een maand.. Die korsten overal en het laat maar niet los. Hij heeft nu een paar plekken zoals op de foto's te zien is, waar de korsten vanaf zijn maar de rest zit gewoon nog muurvast. Ik kan hem niet helpen met verwijderen want dat is te pijnlijk maar het zit er nu al een maand en vraag me af hoe lang het nog gaat duren voordat het uitvalt. Ik wil behandelen! En niet met een paard zitten die maandenlang niet eens te borstelen is, laat staan longeren/rijden enzovoorts. Tenzij het normaal is dat het zolang duurt, dan moet ik mij erbij neerleggen.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:47

Na het scheren ging de korsten er makkelijker af met wassen dan daarvoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:48

Bij de mijne heeft het 2 maanden geduurd van de eerste plekjes ontdekken tot haar dat weer op de plekken begon te groeien. Het kan echt even duren. En ik ben bang dat je nog steeds geduld moet hebben. Zo sneu voor je paard :(:)

Wel fijn dat het nu weer droog weer is. Zou je hem nu kunnen scheren?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:53

Ik heb sowieso zelf nog nooit geschoren dus daar moet ik een slachtoffer voor vinden. Ik heb de dierenarts gevraagd of scheren verstandig is en daar krijg ik hopelijk vandaag antwoord op. Wanneer hij het ook aanraadt ga ik op zoek naar een scheer-persoon. :D Denk alleen haast dat ie wel gesedeerd moet worden dan.. Niet omdat het een idioot paard is met zulke dingen, maar door de pijn. Misschien kan ik eerst met de tondeuse die ik heb voor baard enzovoorts proberen om voorzichtig alvast rondom de plekken wat haar weg te halen.