Ervaringen EDM of vergelijkbare ziektes? (Kreupelheid)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Ervaringen EDM of vergelijkbare ziektes? (Kreupelheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:16

Is het wel een dierenarts die osteopaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:26

Is de assistent van mijn dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:36

Vandaag is de Osteopaat geweest, en ze kon vooral in zn achterknieën vinden dat die wel eens ''op slot'' springen, en ze vermoed dat dat ook de reden is dat hij zn passen niet afmaakt. Ook zat hij wat vast in zn heiligbeen/ lendenen. In de schouder en rug kon ze niet echt wat vinden, net als in zn voorbenen. Wel vond ze dat zn onderbenen erg flexibel zijn in tegenstelling tot zn knieën aan de voorkant. En had hij een halswervel die wat scheef stond waardoor hij moeilijk naar rechts kon buigen (heeft ze weer terug geduwd). Haar advies is vanaf volgend weekend weer rustig aan wat gaan longeren, en de spieren in zn achterbenen/ knieen trainen door met balkjes te gaan oefenen. Verder wat rek en strek oefeningen met zn hals meegekregen, en over c.a. 1,5 maand eens kijken of hij dan wat verbeterd is of niet. Een kreupelheids-onderzoek zet ik dus ook in de wacht in afwachting wat dit voor hem gaat doen.

Verder denkt ze dat het is begonnen met een acute heftige spierbevangenheid, en dat dit allemaal een na-sleep ervan is, en omdat hij nu dus al meer dan een jaar niks doet zijn spieren alleen maar slapper zijn geworden waardoor het ook niet sterk genoeg is om uit zichzelf goed te kunnen herstellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:39

Bij mijn paard gingen ook de knieen op slot en werd stijf in de lendenen door spierafbraak.
Dat in combinatie met vermoeden op spierbevangengeid en het goed reageren op het dieet.....
Ga je nog haren insturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:44

Dat moet ik nog even met mijn dierenarts overleggen, over wat nu het vervolg-traject zal zijn. Maar daarvoor wil ik eerst dat mn dierenarts op de hoogte is van deze bevindingen, dus daar ga ik haar morgen over bellen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:53

Ik ben echt allergisch voor therapeuten die zeggen dat er een wervel scheef staat... Dat kan niet, en dat is maar goed ook, anders kregen we allemaal dwarslaesies bij de eerste de beste beweging.

Zo iemand ging er bij mij direct weer uit.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:17

Rindin schreef:
Ik ben echt allergisch voor therapeuten die zeggen dat er een wervel scheef staat... Dat kan niet, en dat is maar goed ook, anders kregen we allemaal dwarslaesies bij de eerste de beste beweging.

Zo iemand ging er bij mij direct weer uit.

Dat kan echt wel,niet alleen bij dieren maar ook bij mensen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:39

Hou op, als wervels scheef zitten dan is er iets heel ernstig mis. De wervelkolom zit zo stevig in elkaar door de vorm van de gewrichten en alle banden en spieren eromheen... Als de wervels ten opzichte van elkaar zo konden bewegen dat een wervel echt scheef kon gaan staan, dan waren en véél meer dieren en mensen met dwarslaesies

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:47

Rindin schreef:
Hou op, als wervels scheef zitten dan is er iets heel ernstig mis. De wervelkolom zit zo stevig in elkaar door de vorm van de gewrichten en alle banden en spieren eromheen... Als de wervels ten opzichte van elkaar zo konden bewegen dat een wervel echt scheef kon gaan staan, dan waren en véél meer dieren en mensen met dwarslaesies

De term is bekend, maar uiteindelijk betekend het eigenlijk dat de betreffende wervel (of een ander bot) niet de normale bewegingsvrijheid heeft. Er zit dus ergens iets vast, de spieren die er aan vast zitten worden iets korter of langer en dan is de functie van dat deel van het skelet beperkt wat weer door kan werken in andere delen van het lichaam. Dat scheef staan is vaak mm werk, genoeg om flink last en pijn te geven, maar niet genoeg om de boel stuk te maken in de categorie verlamming.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:50

Scheef is een verkeerde term die helaas veel te vaak gebruikt wordt.
Eigenlijk is het gewoon een weke delen verspanning.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:52

Hoeft niet alleen weke delen te zijn, kan ook best een gewricht zijn met een bewegingsbeperking. Dat wordt dan in de volksmond een blokkade genoemd. En dat musculatuur daar (zij het primair, zij het secundair) een rol bij speelt, is idd zo. Maar het scheef staan van een wervel kan niet (...zonder dat het slachtoffer vergaat van de pijn/een dwarslaesie heeft).
Als een therapeut zoiets verkondigd, ben ik er al klaar mee.

Maar goed, we dwalen af...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:08

Rindin, een therapeut gebruikt gewoon normale mensen taal.
Dat werkt het beste.
Overigens kun je bij mij bij scheefstand zelfs iets zien wat de huisarts een scoliose noemt.
Ik weet dat het gewoon scheef zat op die plek.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:53

moonfish13 schreef:
Rindin, een therapeut gebruikt gewoon normale mensen taal.
Dat werkt het beste.
Overigens kun je bij mij bij scheefstand zelfs iets zien wat de huisarts een scoliose noemt.
Ik weet dat het gewoon scheef zat op die plek.

Dat is weer iets heel anders. En we hebben het hier over paarden, die hebben geen
scolioses.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:25

Hoe is het nu met hem TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:49

Door ziekte (eerst dochtertje 9 dagen koorts, daarna was ik voor 7 dagen koorts aan de beurt) heb ik helaas nog niet zoveel met hem kunnen doen, maar het gaat nog het zelfde als de vorige keer. Hij is nog niet beter gaan lopen, maar ook nog niet slechter.
Wil kijken of ik dit weekend wat balkjes met hem kan gaan lopen, gewoon in stap misschien een klein drafje om zijn achterbenen wat ''aan het werk'' te zetten. Met gewoon wandelen of longeren laat hij ze wat achter namelijk, terwijl we juist die achterbenen moeten trainen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:00

Een pony die duidelijk niet goed is niet verder laten onderzoeken maar wel extra aan het werk zetten met balkjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:11

Dat advies kreeg ik van de osteophaat en mijn dierenarts. Dit omdat zijn achterknieen slappe banden hebben, en daardoor de neiging hebben om op slot te gaan. Rust roest, en omdat hij al heel lang rust heeft en nog niet beter is gaan lopen is het vermoeden dat de spieren daardoor nog slapper zijn gaan worden. Oplossing zou dus kunnen zijn om de spieren weer op te bouwen, en vooral de achterhand te trainen, zodat de banden sterker worden en minder makkelijk op slot zullen gaan. Advies was dus trainen weer gaan oppakken. Balkjes helpen hier voor de achterbenen heel goed bij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:13

Mijn paard met pssm had dus ook knieproblemen en bekkenproblemen door spierafbraak zodat deze liep zoals jouw shet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:06

Sed begint weer wat beter te lopen. Ook wordt hij steeds brutaler en sneller in zn bewegingen. Hij krijgt weer zin in het leven en dat is fijn!

Ik heb hem afgelopen week voor het eerst gelongeerd met balkjes. Er lagen 3 balkjes op de hoefslag en ik longeerde hem ernaast maar hij bleef aantrekken op de balkjes, dus toen hij wat los was heb ik hem zelf laten kiezen. Ik heb het geweten ook, de bokkensprongen en steigerhupjes kwamen er gelijk mee uit!

Ik heb hem nu zo'n 20 minuten rustig asn de longe. Hij bepaald zelf het tempo, zo kan ik hem ook niet overvragen.

Ik hoop wel dat het snel wat droger wordt, want die nattigheid is echt niks.. De wei (modderpoel inmiddels) is super zwaar voor Sed dus ze hebben de bak er bij. Die is wel steviger en droger, iets beters kan ik ze op dit moment helaas niet bieden..

Sed is nog lange niet goed, maar ik ben blij dat we de goede kant op gaan na ruim 1,5 jaar slecht/ slechter/ slechtst te hebben gehad.