Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
__Elizabeth schreef:fleurtjeuh schreef:Mensen en paarden zijn compleet ongerelateerde, in de verste verte niet dezelfde voorouders.
Ook zijn mensen en paarden wel of juist niet gevoelig voor bepaalde infecties en ziektes.
Zoals dat honden en katten minder ziek worden van tetanus en een betere overlevingskans hebben, verschillen mens en paard ook.
Sorry maar weet jij wat een imuunsysteem inhoud? Sterker nog een paard zou eerder een sterker imuunsysteem hebben omdat ze geen rare dingen in hun lichaam stoppen wat de mens wel doet. ik vraag me sterk af waar jij de informatie vandaan haalt dat mensen een sterker imuunsysteem zouden hebben als paarden..
Floortz schreef:Deels klopt het hoor, dat tetanusvaccinatie in de huidige veel te hygiënische maatschappij in veel gevallen volslagen overbodig is. Bij wonden en wondjes staan de meeste mensen gelijk bij de HAP. Vroeger was dat wel wat anders, en liepen mensen meer risico, helemaal in de agrarische wereld. Tetanus komt bijna niet meer voor bij mensen. (RIVM)
Paarden zijn wel gevoelig voor tetanus, maar ik geloof niet dat de paarden in de Oostvaardersplassen bij bosjes dood neervallen omdat ze niet gevaccineerd zijn. En ze knokken toch best wat af. Ze lopen wel meer risico omdat ze in modder en mest lopen. Daar houdt deze bacterie wel van.
In theorie werkt bij zoogdieren het immuunsysteem identiek. Blijkbaar zijn mensen gevoelig voor tetanus, en paarden ook. En honden voor Rabiës, en mensen en vleermuizen ook... maar in bepaalde opzichten zal het inderdaad verschillen omdat we verschillende 'soorten' zoogdieren zijn, met naast gezamenlijke ook afzonderlijke gevoeligheden voor ziektes.
RianneH schreef:Mij lijkt vooral interessant wat hun titerwaardes zouden zijn. Als in, hebben zij zonder vaccinatie ook immuniteit ontwikkeld tegen tetanus, of komt het wellicht helemaal niet voor? Registratie van hoe een dier overlijd is daar natuurlijk wel veel minder, gezien zo'n paard niet in de kliniek eindigt.
fleurtjeuh schreef:__Elizabeth schreef:
Sorry maar weet jij wat een imuunsysteem inhoud? Sterker nog een paard zou eerder een sterker imuunsysteem hebben omdat ze geen rare dingen in hun lichaam stoppen wat de mens wel doet. ik vraag me sterk af waar jij de informatie vandaan haalt dat mensen een sterker imuunsysteem zouden hebben als paarden..
Ik zeg nergens dat de mens een sterker immuunsysteem heeft. Alleen dat ze anders werken en anders reageren.
Thioro schreef:Die verpieteren zo ook wel.
Over de werkingsduur van een tetanosvaccin kan gediscussieerd worden. Paarden staan bekend als de meest gevoelige diersoort (lees: krijgen symptomen bij het kleinst aantal toxines, meen mij te herinneren dat daar ook onderzoeken naar gedaan zijn) en het vervelende van tetanos is dat ze er aan sterven.
Ik heb een paar paarden met tetanos gezien (en ook lammetjes) en je kan hoog of laag springen, ze gaan dood, punt.
Alleen al daarom vind ik het een absolute must om tegen tetanos te enten.
Het begint idd bekend te worden dat de enting langer dan een jaar werkzaam is. 2-3 jaar wordt nu aangenomen, 10 jaar lijkt me sterk.
De basisprincipes van een immuunsysteem zijn gelijk maar je kan het idd niet van de ene diersoort naar de andere doortrekken. Diersoortspecifieke gevoeligheid is een niet te verwaarlozen factor.
Anders liepen wij ook allemaal met rhino rond, of de paarden met mazelen.
Thioro schreef:Alleen al daarom vind ik het een absolute must om tegen tetanos te enten.
Het begint idd bekend te worden dat de enting langer dan een jaar werkzaam is. 2-3 jaar wordt nu aangenomen, 10 jaar lijkt me sterk.
tamary schreef:Van wat ik mij herinner zijn er lange termijn onderzoeken over geweest (titeren op tetanus bij paarden na basisvaccinatie). Cijfers variëren van 3 tot 7 en zelfs 10 jaar. Vermoeden was zelfs nog langer, maar onderzoek is stop gezet.
geerke schreef:hier iets over tetanus...bij mensen.Maar het is dezelfde bacterie,dus zou niet weten waarom dit niet van toepassing kan zijn op paarden.
http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/vac ... odig-hebt/
geerke schreef:__Elizabeth schreef:Oops ik haal perongelijk mijn reactie weg. Maar mijn enting verpakking hier zegt dat het maar eens in de 10 jaar hoeft na 2 basis entingen.
waarom doen ze het hier in Europa dan ieder jaar?Ik kan nieteens alleen tegen tetanus laten enten want er zit altijd influenza bij.
Floortz schreef:die 10 jaar bescherming bij mensen is te vinden bij het RIVM:
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... jn_Tetanus
Het is de vraag of het immuunsysteem van een paard net zo werkt als die van een mens.
Buiten dat er aantoonbare afweer in het bloed te vinden is (aantoonbaar middels een titerbepaling) worden er ook geheugencellen aangemaakt. Die zijn helaas niet te titeren.
Dat er voor een ziekte een x-aantal jaren staat voordat hervaccinatie nodig is, wil niet zeggen dat de bescherming subiet stopt na die periode. Dat varieert per ziekte. Het is alleen (nog) niet wetenschappelijk aangetoont omdat het dure en langdurige onderzoeken zijn, en niemand die wil betalen. Helemaal de vaccinproducenten niet. Die hebben inderdaad baat bij enige angst...Net als in de hondenwereld. Vroeger werden honden om het jaar of zelfs jaarlijks lek geprikt, en nu hoeft DHP maar eens per 4 jaar van de fabrikant....
Zoolgangster schreef:Floortz schreef:die 10 jaar bescherming bij mensen is te vinden bij het RIVM:
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... jn_Tetanus
Het is de vraag of het immuunsysteem van een paard net zo werkt als die van een mens.
Buiten dat er aantoonbare afweer in het bloed te vinden is (aantoonbaar middels een titerbepaling) worden er ook geheugencellen aangemaakt. Die zijn helaas niet te titeren.
Dat er voor een ziekte een x-aantal jaren staat voordat hervaccinatie nodig is, wil niet zeggen dat de bescherming subiet stopt na die periode. Dat varieert per ziekte. Het is alleen (nog) niet wetenschappelijk aangetoont omdat het dure en langdurige onderzoeken zijn, en niemand die wil betalen. Helemaal de vaccinproducenten niet. Die hebben inderdaad baat bij enige angst...Net als in de hondenwereld. Vroeger werden honden om het jaar of zelfs jaarlijks lek geprikt, en nu hoeft DHP maar eens per 4 jaar van de fabrikant....
Wat ook nog mee kan spelen in de weerstand van een paard: het kan maar zo zijn dat het paard als veulen een zeer zuinige eigenaar had die de basisinentingen niet heeft laten geven (of ziek was, of miscommuniceerde met de veearts of wat dan ook...)
Dan koop je als argeloos persoondat dier en ga je er vanuit dat het is ingeënt...
Thioro schreef:Serum en enting is niet hetzelfde.
Tetanosenting is idd apart verkrijgbaar maar die is soms duurder per eenheid dan de combi tetanos/influenza.
Serum wordt bijna standaard gegeven bij verwondingen (risicowondes) en sommigen zetten het ook in de veulenspuit.
Paspoorten zijn idd niet altijd netjes ingevuld.