Waarom zou je niet enten tegen Tetanus??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:58

Ik heb 14 pony's lopen grote A en B maat. Ik ent nooit.
Heb al een aantal keer een jonge en een keer een oude pony gehad die een wond had.
Deze was van die aard dat hij gehecht moest worden. Nooit last van tetanus gehad.
En de enting kan wel los. Als ik een pony met een wond had en de DA moest erbij komen kreeg hij ook alleen een tetanus enting erbij op dat moment. Ik herhaal ze niet.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 00:04

__Elizabeth schreef:
fleurtjeuh schreef:
Mensen en paarden zijn compleet ongerelateerde, in de verste verte niet dezelfde voorouders.
Ook zijn mensen en paarden wel of juist niet gevoelig voor bepaalde infecties en ziektes.
Zoals dat honden en katten minder ziek worden van tetanus en een betere overlevingskans hebben, verschillen mens en paard ook.

Sorry maar weet jij wat een imuunsysteem inhoud? Sterker nog een paard zou eerder een sterker imuunsysteem hebben omdat ze geen rare dingen in hun lichaam stoppen wat de mens wel doet. ik vraag me sterk af waar jij de informatie vandaan haalt dat mensen een sterker imuunsysteem zouden hebben als paarden..

Ik zeg nergens dat de mens een sterker immuunsysteem heeft. Alleen dat ze anders werken en anders reageren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:07

Floortz schreef:
Deels klopt het hoor, dat tetanusvaccinatie in de huidige veel te hygiënische maatschappij in veel gevallen volslagen overbodig is. Bij wonden en wondjes staan de meeste mensen gelijk bij de HAP. Vroeger was dat wel wat anders, en liepen mensen meer risico, helemaal in de agrarische wereld. Tetanus komt bijna niet meer voor bij mensen. (RIVM)
Paarden zijn wel gevoelig voor tetanus, maar ik geloof niet dat de paarden in de Oostvaardersplassen bij bosjes dood neervallen omdat ze niet gevaccineerd zijn. En ze knokken toch best wat af. Ze lopen wel meer risico omdat ze in modder en mest lopen. Daar houdt deze bacterie wel van.

In theorie werkt bij zoogdieren het immuunsysteem identiek. Blijkbaar zijn mensen gevoelig voor tetanus, en paarden ook. En honden voor Rabiës, en mensen en vleermuizen ook... maar in bepaalde opzichten zal het inderdaad verschillen omdat we verschillende 'soorten' zoogdieren zijn, met naast gezamenlijke ook afzonderlijke gevoeligheden voor ziektes.

daar heb je best een punt...de paarden in de oostvaardersplassen.....

RianneH

Re: Waarom zou je niet enten tegen Tetanus??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:10

Mij lijkt vooral interessant wat hun titerwaardes zouden zijn. Als in, hebben zij zonder vaccinatie ook immuniteit ontwikkeld tegen tetanus, of komt het wellicht helemaal niet voor? Registratie van hoe een dier overlijd is daar natuurlijk wel veel minder, gezien zo'n paard niet in de kliniek eindigt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:12

RianneH schreef:
Mij lijkt vooral interessant wat hun titerwaardes zouden zijn. Als in, hebben zij zonder vaccinatie ook immuniteit ontwikkeld tegen tetanus, of komt het wellicht helemaal niet voor? Registratie van hoe een dier overlijd is daar natuurlijk wel veel minder, gezien zo'n paard niet in de kliniek eindigt.

over het algemeen is het in de oostvaarders plassen van de honger of door een worminfectie :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:14

Precies, maakt het onderzoek iets lastiger.. Alle oorzaken ook triest eigenlijk..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:18

Die verpieteren zo ook wel.

Over de werkingsduur van een tetanosvaccin kan gediscussieerd worden. Paarden staan bekend als de meest gevoelige diersoort (lees: krijgen symptomen bij het kleinst aantal toxines, meen mij te herinneren dat daar ook onderzoeken naar gedaan zijn) en het vervelende van tetanos is dat ze er aan sterven.
Ik heb een paar paarden met tetanos gezien (en ook lammetjes) en je kan hoog of laag springen, ze gaan dood, punt.
Alleen al daarom vind ik het een absolute must om tegen tetanos te enten.
Het begint idd bekend te worden dat de enting langer dan een jaar werkzaam is. 2-3 jaar wordt nu aangenomen, 10 jaar lijkt me sterk.

De basisprincipes van een immuunsysteem zijn gelijk maar je kan het idd niet van de ene diersoort naar de andere doortrekken. Diersoortspecifieke gevoeligheid is een niet te verwaarlozen factor.
Anders liepen wij ook allemaal met rhino rond, of de paarden met mazelen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:20

fleurtjeuh schreef:
__Elizabeth schreef:

Sorry maar weet jij wat een imuunsysteem inhoud? Sterker nog een paard zou eerder een sterker imuunsysteem hebben omdat ze geen rare dingen in hun lichaam stoppen wat de mens wel doet. ik vraag me sterk af waar jij de informatie vandaan haalt dat mensen een sterker imuunsysteem zouden hebben als paarden..

Ik zeg nergens dat de mens een sterker immuunsysteem heeft. Alleen dat ze anders werken en anders reageren.

In feite wel want voor mensen staat 10 jaar maar volgens jou kan dat voor paarden niet omdat ze een ander imuunsysteem hebben.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor :) Maar ik ben van mening dat veel mensen teveel en te vaak spuiten. En ik realiseer me nu dat dat ook wel eens met entingen zo zou kunnen zijn.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:28

Thioro schreef:
Die verpieteren zo ook wel.

Over de werkingsduur van een tetanosvaccin kan gediscussieerd worden. Paarden staan bekend als de meest gevoelige diersoort (lees: krijgen symptomen bij het kleinst aantal toxines, meen mij te herinneren dat daar ook onderzoeken naar gedaan zijn) en het vervelende van tetanos is dat ze er aan sterven.
Ik heb een paar paarden met tetanos gezien (en ook lammetjes) en je kan hoog of laag springen, ze gaan dood, punt.
Het begint idd bekend te worden dat de enting langer dan een jaar werkzaam is. 2-3 jaar wordt nu aangenomen, 10 jaar lijkt me sterk.

De basisprincipes van een immuunsysteem zijn gelijk maar je kan het idd niet van de ene diersoort naar de andere doortrekken. Diersoortspecifieke gevoeligheid is een niet te verwaarlozen factor.
Anders liepen wij ook allemaal met rhino rond, of de paarden met mazelen.

Euh die van mij heeft nog een jaar of 8 geleefd, dus niet allemaal gaan ze dood

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:36

Elke diersoort reageert diersoortspecifiek op een bepaalde ziekteverwekker.
Datzelfde geldt voor de reactie op een vaccin.
Ik weet het fijne er niet meer van, dat heb ik niet meer paraat uit mijn lessen immunologie van pak m beet 12 jaar geleden, maar of iets levenslange immuniteit geeft, of gedeeltelijke, heeft te maken met welke soort lymfocyten er wordt gereageerd door het immuunsysteem.
De ene soort blijft langer actief dan de andere soort. Er zijn tijdens dat vak ziekteverwekkers genoemd die bij de ene diersoort levenslange immuniteit geven, en bij de andere diersoort geen enkele, na vaccinatie.

Voor mensen geven ze voor tetanus idd aan elke 10 jaar te boosteren. En zelfs dan geven ze in geval van een vuile verwonding >5 jaar na laatste booster vaak voor de zekerheid nog tetanusserum (dat is iets anders dan een vaccin).

Bij paarden heb ik ook geen bron paraat, maar 3-4 jaar is wel een termijn die in mijn herinnering hangt. En dat zou net zo goed te maken kunnen hebben met dat de wetenschappelijke studie die hiervoor gedaan is, na 4 jaar gestopt is.
Dan kan de bescherming wellicht nog ok zijn, maar bv het geld op om de onderzoeksgroep langer te volgen.

Maar het kan ook zijn dat er een daadwerkijk afnemende immuniteit is aangetoond.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:40

Thioro schreef:

Van wat ik mij herinner zijn er lange termijn onderzoeken over geweest (titeren op tetanus bij paarden na basisvaccinatie). Cijfers variëren van 3 tot 7 en zelfs 10 jaar. Vermoeden was zelfs nog langer, maar onderzoek is stop gezet.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:45

http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 065461.pdf Misschien ook nog wel een interessante om door te lezen, hier zeggen ze dus na 2 jaar weer enten tegen tetanus... overigens ook wel grappig om te weten is dat de enting tegen influenza eigenlijk maar 6 tot 8 maanden werkzaam is en bijna iedereen die maar 1 keer per jaar geeft.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:50

tamary schreef:
Van wat ik mij herinner zijn er lange termijn onderzoeken over geweest (titeren op tetanus bij paarden na basisvaccinatie). Cijfers variëren van 3 tot 7 en zelfs 10 jaar. Vermoeden was zelfs nog langer, maar onderzoek is stop gezet.

Wat jammer. Is er niets van dat onderzoek op ut www te vinden? Ergens, bij een uni of zo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:58

Ik heb niet alles door gelezen hoor,( alleen snel ff, dus sorry als mijn bericht niet helemaal correct is) maar ik ben er destijds mee bezig geweets omdat ik enten onzin vind en er wat stalgenoten onrustig van werden :+
Zij waren dan bang dat mijn ongeënte pony hun paarden ziektes zou geven,...achteraf kregen de wedstrijdpaarden alsnog influenza en die van mij niks :')

Maaaaar,...

ik wilde wel weten hoe het zat van de influenza!
Mijn veearts vertelde me dat er een onderzoek zou zijn geweest vanuit Utrecht of andere kliniek, (weet ik zo niet meer)en tetanus zou ook alleen nog maar gezien zijn bij dieren niet nog nooit daar tegen geënt waren.
Conlusie vanuit hun, als veulen graag wel laten doen en daarna zou het dan niet meer nodig zijn.
Misschien dat dat ondrzoek nog ergens te vinden of op te vragen is?

Wat ik dan momenteel wel volg is het verhaal van Blue, een veulen met tetanus wat onder zorg staat van save a horse australia (saha) ben erg fan van hun werk!
https://saveahorse.org.au/horses/curren ... care/blue/

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 01:40

Hier worden de paarden elke 2 jaar tegen tetanus geënt. heb zelfs een hond geënt die regelmatig het presteert verwondingen te hebben.
Wij mensen merken snel genoeg dat we een wond hebben en enten moeten voor de zekerheid. Bij dieren word dit niet altijd op gemerkt. Voorkomen is beter dan genezen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:58

Helemaal niet enten tegen Tetanus is een No Go wat mij betreft .
Maar elk jaar is niet nodig omdat het zeker 4 jaar voldoende werking bied ...
Een basis enting krijgen ze altijd .
Indien niet op wedstrijden en keuringen ed dan verder geen influenza wel tetanus elke 4 jaar .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:46

geerke schreef:
hier iets over tetanus...bij mensen.Maar het is dezelfde bacterie,dus zou niet weten waarom dit niet van toepassing kan zijn op paarden.

http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/vac ... odig-hebt/

Bij paarden worden de antistoffen veel minder lang opgeslagen. Het is dezelfde bacterie, maar niet hetzelfde dier. Er zitten domweg verschillen tussen de immuunsystemen van paard en mens.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:43

geerke schreef:
__Elizabeth schreef:
Oops ik haal perongelijk mijn reactie weg. Maar mijn enting verpakking hier zegt dat het maar eens in de 10 jaar hoeft na 2 basis entingen.

waarom doen ze het hier in Europa dan ieder jaar?Ik kan nieteens alleen tegen tetanus laten enten want er zit altijd influenza bij.

Tetanus en influenza zijn ook appart te verkrijgen, de meeste DA'sen kopen deze entingen echter niet in en dus bieden ze het niet aan.

Als je paard een goede basis enting tetanus heeft gehad dan volstaat om de twee a drie jaar tetanus enten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:03

ken meerdere dierenartsen die gewoon losse tetanus entingen hebben en serum voor als er wat is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:29

Floortz schreef:
die 10 jaar bescherming bij mensen is te vinden bij het RIVM:
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... jn_Tetanus

Het is de vraag of het immuunsysteem van een paard net zo werkt als die van een mens.
Buiten dat er aantoonbare afweer in het bloed te vinden is (aantoonbaar middels een titerbepaling) worden er ook geheugencellen aangemaakt. Die zijn helaas niet te titeren.
Dat er voor een ziekte een x-aantal jaren staat voordat hervaccinatie nodig is, wil niet zeggen dat de bescherming subiet stopt na die periode. Dat varieert per ziekte. Het is alleen (nog) niet wetenschappelijk aangetoont omdat het dure en langdurige onderzoeken zijn, en niemand die wil betalen. Helemaal de vaccinproducenten niet. Die hebben inderdaad baat bij enige angst...Net als in de hondenwereld. Vroeger werden honden om het jaar of zelfs jaarlijks lek geprikt, en nu hoeft DHP maar eens per 4 jaar van de fabrikant....

Wat ook nog mee kan spelen in de weerstand van een paard: het kan maar zo zijn dat het paard als veulen een zeer zuinige eigenaar had die de basisinentingen niet heeft laten geven (of ziek was, of miscommuniceerde met de veearts of wat dan ook...)

Dan koop je als argeloos persoon :)ddd dat dier en ga je er vanuit dat het is ingeënt...
Om over vage types onder de handelaren maar niet te spreken...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 12:31

Zoolgangster schreef:
Floortz schreef:
die 10 jaar bescherming bij mensen is te vinden bij het RIVM:
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... jn_Tetanus

Het is de vraag of het immuunsysteem van een paard net zo werkt als die van een mens.
Buiten dat er aantoonbare afweer in het bloed te vinden is (aantoonbaar middels een titerbepaling) worden er ook geheugencellen aangemaakt. Die zijn helaas niet te titeren.
Dat er voor een ziekte een x-aantal jaren staat voordat hervaccinatie nodig is, wil niet zeggen dat de bescherming subiet stopt na die periode. Dat varieert per ziekte. Het is alleen (nog) niet wetenschappelijk aangetoont omdat het dure en langdurige onderzoeken zijn, en niemand die wil betalen. Helemaal de vaccinproducenten niet. Die hebben inderdaad baat bij enige angst...Net als in de hondenwereld. Vroeger werden honden om het jaar of zelfs jaarlijks lek geprikt, en nu hoeft DHP maar eens per 4 jaar van de fabrikant....

Wat ook nog mee kan spelen in de weerstand van een paard: het kan maar zo zijn dat het paard als veulen een zeer zuinige eigenaar had die de basisinentingen niet heeft laten geven (of ziek was, of miscommuniceerde met de veearts of wat dan ook...)

Dan koop je als argeloos persoon :)ddd dat dier en ga je er vanuit dat het is ingeënt...

Maar dat is tegenwoordig terug te vinden in het paspoort.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:35

fleurtjeuh schreef:
Maar dat is tegenwoordig terug te vinden in het paspoort.

Helaas, paspoort is niet waterdicht: het zou echt de eerste keer niet zijn als iemand op Bokt een topic start met "mijn paard heeft een verkeerd paspoort..."
Ook verzuimen veeartsen soms om medicijnen te noteren.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:38

Serum en enting is niet hetzelfde.

Tetanosenting is idd apart verkrijgbaar maar die is soms duurder per eenheid dan de combi tetanos/influenza.

Serum wordt bijna standaard gegeven bij verwondingen (risicowondes) en sommigen zetten het ook in de veulenspuit.

Paspoorten zijn idd niet altijd netjes ingevuld.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 12:38

Maar dan zou er dus niks staan, en dan zou je kunnen beslissen of je de basisenting opnieuw doet.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 12:40

Thioro schreef:
Serum en enting is niet hetzelfde.

Tetanosenting is idd apart verkrijgbaar maar die is soms duurder per eenheid dan de combi tetanos/influenza.

Serum wordt bijna standaard gegeven bij verwondingen (risicowondes) en sommigen zetten het ook in de veulenspuit.

Paspoorten zijn idd niet altijd netjes ingevuld.

En inentingen zijn over het algemeen best wel duur. Een dierenarts houdt er maar weinig aan over om zo veel heen en weer te rijden voor een simpel spuitje, en de prijzen betaalbaar te houden voor iedereen.