Gescheurde hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisyjazz

Re: Gescheurde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:51

ik kan dit een lang verhaal maken ... alleen er passen geen watten in ... op de foto lijkt het veel groter maar het heeft de dikte van een stevige nagel zegmaar ...1/ 2 mm is die scheur maar dus ik krijg er geen wat in :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:53

geen hoefsmid heeft het over uitvlakken gehad?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:57

geerke schreef:

Geerke ik ken de hoefsmeden waarmee ts contact heeft gehad en dat zijn echt niet de minste. Als deze geen van allen het over uitvlakken hebben dan heb ik er her volste vertrouwen in dat dit ook niet nodig is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:58

Met een beetje mazzel groeit het er gewoon zo uit, ookal ziet het er niet zo heel mooi uit.

Ik denk dat het idd een wond op de kroonrand is geweest van wat dan ook die er nu langzaam uit groeit. Denk zelfs dat het er al langer zit maar dat je het gewoon nog niet gezien had.
Als ik naar de 2e foto kijk dan sluit de ene kant van de scheur helemaal niet aan op de andere kant (de ene is recht en "scherp" en de andere kant is rond)

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:03

Volgens mij zag ik het nog niet eerder voorbij komen hier maar mijn eerste gedachte is: Opvullen/ dichtkitten en naar de vorm van de hoef vijlen. Zoals je bijvoorbeeld met plamuur doet om nagelgaten in hout weer glad te maken.
Ik weet dat er ook zulke pasta bestaat voor de hoeven. Zeker omdat je zegt dat het niet helemaal tot het leven gaat, is dit denk ik wel een goede oplossing en dan zou je ook niet van stal hoeven wisselen want de hoef vormt weer 1 geheel waar geen troep in kan.
Wel zou ik dan de ijzers er onder laten om te voorkomen dat er te veel beweging in dat deel komt door druk waardoor het te vroeg zou afbreken. Als het verder uitgegroeid is en het minder risico geeft op inscheuren kan hij eventueel wel een tijdje zonder ijzers als dat nodig zou zijn.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:09

Beste Genja, ik bedoelde ook zeker niet dat het ijzer te klein zou zijn hoor, zo te zien zit het keurig op de plaats waar het hoefje contact met de grond zou maken als er geen ijzers onder zouden zitten. Maar omdat op het punt waar dat contact lijkt op te houden, precies daar waar de tak van het ijzer ook eindigt, en de hoef vanaf daar ietwat schuin naar boven loopt, lijkt het me dat daar dan ook meer druk op komt te staan. Precies op dat punt lijkt ook het begin van de scheur te zijn ontstaan..

Maar nogmaals, ik heb er echt geen verstand van en als 3 hoefsmeden hetzelfde zeggen, zou ik daar zelf ook vanuit gaan. Al vind ik niet alle hoefsmeden even zaligmakend.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:12

genja schreef:
geerke schreef:

Geerke ik ken de hoefsmeden waarmee ts contact heeft gehad en dat zijn echt niet de minste. Als deze geen van allen het over uitvlakken hebben dan heb ik er her volste vertrouwen in dat dit ook niet nodig is.

o.k...ik ben waarschijnlijk iets antiek :+

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 21:19

Oke ik denk dat ik even mijn excuus moet aanbieden aan de mensen die me proberen te helpen en het zo goed volgen !

Ik ben er vrij zeker van wat de oorzaak is van zijn scheur. Hij heeft naar alle waarschijnlijkheid vast gehangen met zijn hoef in de omheining van ijzerdraad.... Deze heb ik namelijk voor de zekerheid nagelopen... en er lag idd een stuk "los" een eind de wei in getrokken ... daarbij komt dat hij op de voorkant van zijn hoef ook een paar krassen heeft die me niet waren opgevallen tot ik zijn hele hoef goed schoongemaakt had want er zat wat modder op ...

zal een foto plaatsen zodat jullie het ook even kunnen zien ...
Afbeelding zelfde dikte en hoogte als de scheur ... alleen niet diep ...

Als iemand een andere verklaring heeft hoor ik het graag ...

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 21:27

palousa_boy schreef:
Met een beetje mazzel groeit het er gewoon zo uit, ookal ziet het er niet zo heel mooi uit.

Ik denk dat het idd een wond op de kroonrand is geweest van wat dan ook die er nu langzaam uit groeit. Denk zelfs dat het er al langer zit maar dat je het gewoon nog niet gezien had.
Als ik naar de 2e foto kijk dan sluit de ene kant van de scheur helemaal niet aan op de andere kant (de ene is recht en "scherp" en de andere kant is rond)

Mag ik even melden dat jou opmerking wel een beetje kwetsend is, want wat jij zegt is dat ik een scheur over het hoofd gezien heb die als hij vanaf de kroonrand begon er toch al zeker 2 weken in gezeten moet hebben ... En geloof mij ... ik ben vaak bij mijn paard en controleer hem regelmatig op wondjes en toestanden want het is een eczeem patiënt dus hij heeft het met dit weer goed te pakken! Dus nee ik kan met 100% zekerheid zeggen dat dit niet meer dan 2 dagen oud is !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:31

het zou inderdaad best door draad kunnen zijn....dan heb je geluk gehad,voor het zelfde geld was het zijn kogel geweest en lag de diepe buigpees op de grond :7

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 21:36

geerke schreef:
het zou inderdaad best door draad kunnen zijn....dan heb je geluk gehad,voor het zelfde geld was het zijn kogel geweest en lag de diepe buigpees op de grond :7

Precies ... de boer is niet van plan iets aan zijn omheining te veranderen ... misschien snappen mensen nu waarom ik weg wil :(:) Dit soort geintjes zijn wel eens eerder voorgekomen ... voor nu is de omheining gerepareerd. Ik ga niet zitten wachten tot er straks echt iets flink miss gaat ! Het is een goeie vent, maar mijn paard staat daar niet meer oke vind ik.

Ik mag trouwens op de nieuwe stalling komen staan .. kon niet per direct maar als het goed is over 2 weken ... nu nog aan de boer gaan vertellen ;(

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:01

Jemig, ja dat losliggende draad zou ook zeker de oorzaak kunnen verklaren... En wat geerke zegt; dan hebben jullie zeker nog geluk gehad..!

Al met al nog steeds een heel vervelende situatie, maar als de kwaliteit van de omheining om wat voor reden dan ook niet verbeterd kan worden, dan is het toch maar beter om een andere oplossing te zoeken? Dat zal die boer dan toch ook wel begrijpen..

Iig succes gewenst!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:47

Ik ben er nog altijd 100 % zeker van dat het een hoefzweer was :p Die streepjes vooraan kan ook door gewoon ergens tegen te tikken met de kroonrand en naar beneden groeit en met natter weer zichtbaar wordt. Enkel bovenste laagje beschadigd.

Als paard zou vast zitten in draad dan denk ik eerder dat die draad naar het smalste punt van de hoef zou schuiven en dan vast komt te zitten tussen hoef & ijzer... ofwel naar de kootholte maar dat een draad (ijzerdraad?) dat daar veroorzaakt lijkt mij heeeel sterk :P Ik blijf bij een hoefzweer :p Al zal dat wss nooit aangetoond kunnen worden :P

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 21:54

GaelleS schreef:
Ik ben er nog altijd 100 % zeker van dat het een hoefzweer was :p Die streepjes vooraan kan ook door gewoon ergens tegen te tikken met de kroonrand en naar beneden groeit en met natter weer zichtbaar wordt. Enkel bovenste laagje beschadigd.

Als paard zou vast zitten in draad dan denk ik eerder dat die draad naar het smalste punt van de hoef zou schuiven en dan vast komt te zitten tussen hoef & ijzer... ofwel naar de kootholte maar dat een draad (ijzerdraad?) dat daar veroorzaakt lijkt mij heeeel sterk :P Ik blijf bij een hoefzweer :p Al zal dat wss nooit aangetoond kunnen worden :P

Blijft idd gewoon gokken. Eigenlijk maakt het ook niet zo veel uit... :P Zou alleen zou fijn zijn om te weten zodat je er misschien in het vervolg meer aan kan doen om het te voorkomen ...

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:45

dit lijkt op een uitbraakplaats van een hoefzweer niet recent maar toen deze plek nog in de kroonrand zit (zeg kleine2 mnd geleden), soms loopt het paard er niet kreupel van en hoef je er niets van gemerkt te hebben. de horizontale schewur die daarna zichtbaar is groeit dan langzaam naar beneden uit. behandelen zodat er geen schimmels in kunnen groeien en dan gewoon uit laten groeien. wel ff het paard zn voeding etc onder de loep nemen waardoor er evt een hoefzweer ontstaan zou kunnen zijn (recente verhuizing, ander voer/ruwvoer etc)

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:49

ow ja nog een aanwijzing is het feit dat de scheur volledig in een "stressring"zit dus er is in die periode iets aan de hand geweest van binnen uit.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:57

hoofvision schreef:
ow ja nog een aanwijzing is het feit dat de scheur volledig in een "stressring"zit dus er is in die periode iets aan de hand geweest van binnen uit.

Hier hebben ook 2 hoefsmeden naar de foto's van Ts gekeken, en zeiden hetzelfde.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 22:19

Dat kan ook prima, waren dingen die de hoefsmeden tegen mij ook zeiden.... ik heb ergens in een bericht neergezet wat de mogelijkheden waren... en het enige wat ik kan doen is het in de gaten houden en wachten tot het er uit gegroeid is ;)

Bedankt voor het meedenken Malyma

Oh nog een kleine toevoeging... de ponylief is niet verhuist de afgelopen maanden en heeft helemaal geen ander eten gekregen.... hij is weinig bereden dus ook geen krachtvoer etc. ik houd alles netjes in de gaten en zal jullie op de hoogte houden

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:42

Geen dank hoor, daisyjazz. Ze kwamen toevallig binnen in onze "huiskamer" toen ik je topic las en liet ze je foto's zien want was benieuwd wat ze er van konden zien.

Veel succes gewenst met je Ijs !