Paard met terugkerende problemen met jeuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Re: Paard met terugkerende problemen met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 07:29

Ik waste mijn merrie om de 7 dagen. Dit heeft met het uitkomen van de eitjes te maken en de levenscyclus daarvan. Het wassen kan om de 10 dagen, maar voor een mooiere overlapping adviseerde ook mijn DA om het om de 7 dagen te doen.

Met welk doel moest je eerst wassen met Betadine? Heeft de DA dat ook verteld?

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 08:24

En heb jij 3 keer gewassen of 2 keer?
de betadine was om de korstjes te weken.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 08:30

Ah zo ja, ik vroeg me af waarom met betadine, gewoon uit nieuwsgierigheid by the way :-)

Mijn merrie was ik altijd 3x Ingrid. Dit om eventuele "volhouders" ook te elimineren.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 08:34

Nieuwsgierigheid is goed! :)

Oke, en is bij de 3 keer plekken indeppen genoeg of moet hij weer geheel ingesopt worden? En voor de tijd ook weer met groene zeep of kan ik dit over slaan?
Kan namelijk alleen buiten wassen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:15

Ik heb mijn merrie alle drie keren helemaal gewassen met de reden dat ik wilde voorkomen dat de mijt zich elders op het lijf ging nestelen en ik later alsnog weer met een mijt probleem zou zitten.

De manen wassen met groene zeep hoeft niet elke keer hoor. Groene zeep is vooral voor schilfers en vuiligheid uit de manenkam te krijgen omdat dit toch vaak jeuk veroorzaakt. Zijn en blijven de manen redelijk schoon, dan zou ik de manenkam wel goed meenemen in het wassen met Sebacil.

Omdat je niet zeker weet of de jeuk in de manen nu voortkomt uit eczeem of mijt zou ik na, 3x wassen met Sebacil, wel even in de gaten houden wat de jeuk in de manen doet. Blijft de jeuk weg dan weet je genoeg en is naar alle waarschijnlijkheid het mijt probleem de oorzaak geweest.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 09:25

Dan hoop ik dat hij zijn rolpartijen voorlopig even achterwege houd. :)

Hij oogde naar mijn idee gisteren al een stuk vrolijker, hij kreeg ook al weer wat streekjes terug _/-\o_

Schuren deed hij al even niet meer, rollen nog wel in de bak. Hij had alleen nog erg veel jeuk aan de plekken die hij in de manen heeft, en hij reageerde nog wat als je ongeveer bij het midden van de manenkam was en vindt het duidelijk wel fijn dat je over zijn manenkam aait.

Hebben eczemers nog veel jeuk?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:39

Of eczemers nu nog jeuk hebben zal van paard tot paard verschillen, net als de ernst van de eczeem.

Wat betreft vuiligheid in de manen Ingrid bedoel ik echt schilfers. Dit kan namelijk erg jeuken. Vraag dit maar eens aan iemand met roos.

Net wat ik al eerder aangaf kan jou probleem best eens een combinatie zijn van mijt en eczeem. Zodra jouw paard mijt vrij is, kun je kijken hoe het lijkt met de jeuk in de manen. Is dit wel eczeem dat zal dit ongetwijfeld volgend jaar duidelijk de kop weer opsteken.

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:41

Met name zomereczeem zou nu wel over moeten zijn, mijn paard schuurt nu niet meer en ze had het best te pakken dit jaar.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 09:45

Ik bedoel meer van stel dat de jeuk weg is, dan is het moeilijk in te schatten of dit nu door de mijt kwam of door de zomereczeem, omdat dit nu ook ten einde loopt. Dat het een combinatie is ga ik al een beetje van uit, een eczeem deken hebben we al en ben al druk info aan het zoeken over welk middeltje ik volgend jaar het beste kan gaan gebruiken. Dus er van uit gaan dat het de mijt is geweest als de jeuk weg is kan ik niet, wel kan ik het aan de plekken zien bij zijn benen en onder zijn buik, of het ook eczeem is is afwachten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:56

De zomereczeemvliegjes zijn er niet meer als het onder de 5 graden is, gezien het nu nog 16 is....is er dus nog eczeem.
Maar het ene paad heeft meer allergie dan het ander,dus dat verschilt.
Bij ons 2 eczemers, de een loopt al weken zonder deken, de ander staat nog ingepakt :j

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:05

Dat blijft zo wie zo de vraag wat de boosdoender is. Dat zal volgend jaar blijken, het valt wat dat betreft, qua tijd, net even ongelukkig. Dus dat antwoord laat even op zich wachten.
Er loopt ook een topic over eczeem op bokt, ik denk dat daar ook heel wat info te halen valt eventueel.

Zelf gebruik ik, na volle tevredenheid, Derfen. Al moet ik wel zeggen dat in ons geval de Derfen clear lang niet zo'n goed effect had als de originele Derfen...het stinkt alleen wel als de mieter :r

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 10:20

Daar is inderdaad HEEL wat info vandaan te halen, heb al hele stukken gelezen maar het is gewoon mega veel haha, maar volg het zeker. :)

Ik ga in het voorjaar weer met hem starten, het moet dus geen spul zijn waardoor het er smerig uit gaat zien. Zit zelf te denken aan tea tree.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:31

Dat kun je proberen idd :-) Het nadeel met eczeem is vaak het zoeken naar een produkt welke het beste werkt voor je paard. Wat bij de één perfect werkt kan bij een ander heel anders uit pakken.

Mocht het eczeem zijn dan zou ik even opletten met voer e.d. Mijn merrie krijgt bv als zij net in een rijke wei komen te staan veel meer last van haar eczeem dan als zij in een al afgegeten stuk staat ;-)
Het is voor/met eczemers meestal even uitzoeken hoe en wat, niet alleen met smeer producten, maar ook met wat zij eten.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 10:41

Klopt, maar dat hebben we dus allemaal al aangepast. Toen de problemen ontstonden hebben we hem niet meer in het land gehad en zijn we over gestapt naar krachtvoer met bijna geen zuiker en zetmeel, en voeren we een extra vitamine en mineralen supplement (marstall force). Eczeemdeken hebben we ook al dus het is nu alleen nog zoeken naar iets wat ik kan gebruiken voordat ik ga rijden of op wedstrijd ga, zodat hij er dan geen last van gaat krijgen.
Hoe dit allemaal uitpakt is natuurlijk de vraag, maar daar komen we volgend jaar vanzelf achter.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:54

Heb je al t voer patroon omgegooid dus echt. geen brok, krachtvoer etc meer enkel hooi, mijt kan ook voortkomen uit stro.

Verder zou ik t gehele lijf wassen met sebacil, en je zou eens bloed af kunnen laten nemen om de waardes te laten bekijken.

Misschien zijn er bepaalde waardes heel hoog, en kun je de jeuk van binnen uit aanpakken.

Zo kun je bv magnesium bijvoeren of brandnetel. Of kurkuma met peper

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 11:02

Hij kreeg nog maar een halve kilo brok per dag, verder speedibeet bietenpulp met marstall force en hij kreeg elke dag brandnetel, maar dat is nu op.
De trainingen staan nu op een erg laag pitje, maar ik ga hem dus in het voorjaar weer starten dus zonder brok kan hij niet. Dit ga ik alleen toepassen als het echt nodig is, hij doet het op dit voer goed alleen zijn er nu dus weer volgende problemen op komen dagen, of zijn de problemen verergerd. Stro gebruiken we niet, de mijt komt waarschijnlijk uit een oud zwaluw nest.
Bloed laten we afnemen als het probleem voort blijft duren.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:08

Een paard kan prima zonder brok presteren, dat hij niet zonder brok kan zit tussen je oren..

Mijn paard krijgt ook geen brok en kan ook presteren.

En als hij nu nog last heeft dan laat je toch nu bloed trekken? Waarom er mee wachten?

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 11:19

Het gaat niet alleen om de prestatie, en waarom zou je er mee stoppen als het paard het er goed op doet.

Zoals je had kunnen lezen zijn we nu bezig met behandelen tegen mijt en staan er haren van het paard op kweek voor schimmel, en hebben we al 3/4 bezoekjes bij de dierenarts achter de rug en zijn al bij een paardenkliniek geweest, we doen dus alles wat we kunnen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:20

NathalietjeB schreef:
Een paard kan prima zonder brok presteren, dat hij niet zonder brok kan zit tussen je oren..

Mijn paard krijgt ook geen brok en kan ook presteren.

En als hij nu nog last heeft dan laat je toch nu bloed trekken? Waarom er mee wachten?

Gelukkig ben jij, je paard en de omstandigheden exact hetzelfde als de TS :o

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 11:22

Wat is TS? O:)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:29

Dat ben jij Ingrid TS is TopicStarter ;-)

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:33

Heb je Metazoa al geprobeerd? Ik lees veel verhalen over het voeren daarvan, dat helpt erg tegen exceem. Ik ben er net mee begonnen dus ik kan je helaas nog niet mijn eigen ervaring vertellen :)

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 11:34

Icrack schreef:
Dat ben jij Ingrid TS is TopicStarter ;-)

Aha, weer wat geleerd :)

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 11:36

Vronie schreef:
Heb je Metazoa al geprobeerd? Ik lees veel verhalen over het voeren daarvan, dat helpt erg tegen exceem. Ik ben er net mee begonnen dus ik kan je helaas nog niet mijn eigen ervaring vertellen :)

Ah bedankt voor de tip, ik zal er wat info over op zoeken :)

WGE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:24

ingrid_93 schreef:
Hallo, sinds half augustus heeft een Fries op stal problemen met hevige jeuk, wat tot de dag van vandaag nog niet helemaal opgelost is en hij krijgt er steeds wat nieuws bij.

Het begon met een nieuwe pony op stal, en fell pony van 2 jaar. Deze begon te schuren aan manen en staart en had in de winter een grote, complete kale plek op de hals. Hier is in juni/juli de veearts bij geweest en deze heeft een schraapsel van de huid genomen om te testen op mijt. Was geen mijt te zien maar hij heeft de pony toen toch een infectie gegeven tegen mijt, een injectie die 2 weken later nog eens gegeven moest worden. Ongeveer 2 weken na zijn eerste injectie kreeg de fries ook erg last van jeuk, dus hier de veearts ook bij gehad. De veearts heeft er zonder enige onderzoek te doen ook een injectie in gedrukt voor mijt, wat echt niet had gebeurt als ik er bij was geweest. Eerst er achter komen wat het is en dan pas een behandeling bedenken.
De jeuk ging als al verwacht niet over en hij had zowat zijn hele manenkam al omgetoverd in een hanenkam. Wij naar de veearts voor de 2e injectie tegen mijt, deze moest af gemaakt worden. Dit keer dacht hij aan schimmel en heeft de eigenaar van de paarden imaverol mee gegeven. Het paard hier een aantal keren mee gewassen maar zijn jeuk bleef, en bij schimmel heeft het paard in het algemeen geen jeuk. Weer naar de veearts geweest en ik ging dit keer mee en vroeg hem om het op kweek te zetten, dit kon volgens hem niet meer omdat het paard dus al was gewassen met Imaverol. Ik was het niet eens met de manier die hij gebruikte dus zijn we vervolgens naar een paarden kliniek geweest. Ik vertelde over de problemen en de meneer kwam gelijk met de conclusie dat het zomereczeem was. De jeuk was inmiddels al een stuk verminderd, hij schuurde zo nu en dan nog maar als je aan de manenkam zat zag je wel dat er nog jeuk was. Wij om een eczeem deken en het rantsoen aanpassen, maar de problemen bleven terug keren. Hij heeft nu een doffe vacht, manen vol met schilfers en korsten en onder de korsten is het kaal, de korsten lijken uit pus en bloed te bestaan. Op zijn pijpbenen heeft hij aan dr binnenkant ook zulk soort korsten, hij vind het ook niet prettig dat ik er aan zit, het zelfde als bij de korsten in zijn manen. Daarnaast heeft hij ook nog meerdere kleine kale plekjes rondom zijn geslachtsdeel.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik ben ten einde raad.. en het is erg rot om aan te zien dat het paard er zo'n last van heeft en niet lekker in zijn vel zit...

Zomer-eczeem geeft ook veel jeuk. Wanneer je een paar weken Metazoa paardenvoer geeft is je paard er denk ik snel vanaf. Metazoa is een "zuiver" paardenvoer, door een voedingsdeskundige samengesteld.
Vb: In Rhoon, nabij Rotterdam, waren er twee pony's door de dierenarts afgeschreven en konden niet meer naar het weiland lopen. Met enkele weken Metazoa paardenvoer geven, konden de twee Pony's wel naar het weiland lopen, omdat ze door het zuivere voer helemaal waren opgeknapt. Grt. WGE