[VOLG] Verwaarloosde shetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:00

Harpoon schreef:
En waarom precies eerst geen vertrouwen winnen? Ik heb deze aanpak ook direct in t begin bij die andere pony gedaan, die er veel en veel slechter aan toe was dan deze. En dit werkte prima.

De hoefsmid kan niet eerder komen..

Het ging er toch om dat je de hoefsmid en een dierenarts erbij wil hebben en je niet weet of je ze voor die tijd een halster om hebt?
Als je maanden de tijd hebt dan moet je lekker aan blijven tutten maar ik zou zeker een hoefsmid niet uitstellen omdat je ze geen halster om kan doen
Maar let ook op dat ze niet de draak met je steken

StalNollie

Re: Verwaarloosde shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:05

ach wij hebben ze altijd zo. paarden die niks kennen. halster om brokjes iedere dag bij, en iedere dag 3 x proberen te pakken en soms even de stal in jagen en pakken en klaar. na een week zijn het net hondjes bij ons.

dus hop dat halster aan ze zijn niet van suiker.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:15

Haal je wel dagelijks de mest uit de wei? Dat is ook om een besmetting te voorkomen. En verder vind ik ze ook echt te mager zeker de ene en is het goed dat ze nu in goed gras staan en helemaal niet erg dat je wat muesli bijvoert ze hebben echt achterstand en het is goed als ze wat bijkomen. Succes!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:17

te veel suikers in 1 x is wel funest en zeker voor shetlanders en laat in muesli nou ruim aan suikers zijn,

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:43

Even over de wormen. Een oude rot in het vak vertelde me laatst dat als je een plukje haar uittrekt (gewoon van de vacht zeg maar) en als de haren bij de wortel gaan krullen dan hebben ze blijkbaar wormen. Weet niet of het werkt maar je zou het kunnen proberen!

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 12:02

Afbeelding
Afbeelding

Zowel het halster bij Amaretto als Chester omgekregen!
En ook vlechtjes kunnen maken. Super veel klitten in Chesters manen..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:02

super wat goed van je, weer een stapje verder.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 12:04

Ze kwamen direct naar mij toe. Chester lag en Amaretto stond in het zonnetje voor hun schuilstalletje toen wij aan kwamen rijden. Súper lief!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:16

Ze zien er al veel verzorgder uit!schattig zijn ze hoor!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:36

Weer een stapje verder! Gaat vast goed komen, die jonkies wennen snel aan een leuke baas.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 13:00

Ik weet alleen niet welke maat halster ze nou hebben.
Chester, de grootste (met het witte buikje), heeft een halstertje om die ik op de markt heb gekocht dinsdag. Dit is maat shetlander, en dan op de kleinste gaatjes.
Amaretto heeft zijn halstertje om die hij al om had, omdat maat shetlander heb veel te groot is.
Ze hebben maar van die ontzettend dunne snuitjes!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:06

Goed bezig Eline *\o/*

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:07

Misschien past een veulen halster beter, die kun je vaak net wat strakker doen bij het snuitje.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:18

Harpoon schreef:
En waarom precies eerst geen vertrouwen winnen? Ik heb deze aanpak ook direct in t begin bij die andere pony gedaan, die er veel en veel slechter aan toe was dan deze. En dit werkte prima.

De hoefsmid kan niet eerder komen..

Vertrouwen is altijd goed en het lukt ook toch want je had al een halster om zag ik:)

Hoe gaat het nu met ze?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:19

Harpoon schreef:
Ze kwamen direct naar mij toe. Chester lag en Amaretto stond in het zonnetje voor hun schuilstalletje toen wij aan kwamen rijden. Súper lief!

Oh haha lees het nu pas! Wat super fijn joh zo snel vooruitgang!

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 17:10

lissie_zigor schreef:
Harpoon schreef:

Oh haha lees het nu pas! Wat super fijn joh zo snel vooruitgang!

Jaa! Ik was er zelf ook een beetje verbaasd om haha!

charlotte000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:13

Lekker veel aandacht geven :P :j

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 19:43

Afbeelding

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:12

Harpoon schreef:
[ [url=m/nhW7RI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aah wat een lieve foto! Ben blij voor deze ponies dat ze bij jou terecht zijn gekomen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:39

Ik zou zelf wel krachtvoer bijvoeren. Mijn ervaring is dat ook shetten dat in de groei best kunnen gebruiken. Bij ons kregen ze als jaarling ongeveer 300g per shet per dag (ze hebben een zware worm besmetting gehad Door resistentie). Met 2 jaar werd dat 150g en nu, met 3 jaar alleen nog maar 25g marstall Force, een vitaminekorrel. Tot 2.5 jaar kregen ze onbeperkt hooi uit een nauwelijks vertragende slowfeeder, tot 3 jaar onbeperkt hooi uit een 2x2cm slowfeeder en sindsdien zijn we de hoeveelheid ruwvoer rustig aan het terug schroeven. Eerst was het 5kg per shet, tegenwoordig 3kg+onbeperkt stro.

Ik hoop dat je het mestonderzoek nog even tot maandag hebt uitgesteld. De mest moet zo vers mogelijk zijn namelijk. Dus liever maandag testen en dinsdag ontwormen dan vrijdag testen en maandag ontwormen. Maar eigenlijk zou ik ze gewoon met strongid p ontwormen voor 300kg. En dan over 2 tot 3 weken met ivermectine.

Ik raad bij kleintjes af om met equest of equest pramox te ontwormen omdat moxidectine al redelijk snel giftig wordt bij overdoseren.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 13:21

Ik geef ze nu een handje muesli per dag met een korf hooi.
En aangezien de mest zo vers mogelijk moest zijn, heb ik inderdaad besloten om maandag het te doen en weg te brengen.

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:40

Ik heb gezien dan mijn topic over mijn shetlander Harvey vernoemd werd :)
Hetgene wat ik heb gedaan is de dierenarts laten komen voor een bloedonderzoek en algemene controle van tanden, hoeven en conditie, nadien is de hoefsmid geweest en heeft een klein stukje van zijn hoeven gedaan.. Laat zeker niet direct teveel van hun hoeven afdoen want daardoor verandert de beenstand en kunnen de pezen onder druk komen staan en dit wil je natuurlijk vermijden.
Voor de rest staat hij nu op een grote weide met zijn shetlandermaatje en twee andere jonge hengsten.
Zeker nog niet teveel mee sleutelen en tutten, laat ze zo natuurlijk mogelijk opgroeien en vermijd ook dat je teveel poetst.. Ze zullen de vetlaag in hun vacht goed nodig hebben deze winter!

Uiteindelijk kwam de uitslag van het bloedonderzoek binnen en had hij bloedarmoede en wormen, dus een vitaminenkuurtje en wormenmiddel erin. Een vitaminenkuur kan zeker geen kwaad, maar zeker niet teveel geven en enkel als aanvulling op hun ruwvoer' :j

Mijn pb-box staat altijd open moest je vragen hebben! :j

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 13:51

Dankjewel!
Ik zal eens in jouw topic kijken!

Wedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:09

Goed bezig!

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 16:05

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chester liet eindelijk toe dat ik zijn staart borstelde. Ik heb het geweten ook.. hele plukken haar kwamen er uit! Is dat normaal bij jaarlingen? Amaretto heeft het niet..