Dikke, warme, harde en pijnlijke kaak *Update p4: Droes*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Re: Paard dikke, warme, harde en pijnlijke kaak (na val?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 14:23

Helaas kan je inderdaad niet echt weten of de koorts kwam door de pijn/stress (Famke is wel heel stressgevoelig!) of door een eventuele ontsteking.. Maar het belangrijkste is dat de koorts nu zo goed als weg is :) En met de antibiotica zijn we al gestopt, de laatste spuit heeft ze eergister avond gehad. Vandaag heeft ze de laatste spuit Metacam gehad, denk dat ik er geen hele meer uit kan halen nu.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:21

Kinke schreef:
tja, koorts betekent ontsteking. Ik zou toch echt willen weten hoe dat hoofd er van binnen uit ziet. Je kunt nu iets behandelen met ab, de symptomen onderdrukken terwijl er echt iets gaande is wat opgelost moet worden.

dat is dus niet altijd zo, zie mijn reactie over mijn veulen, waar achteraf ook onnodig ABis in gegaan.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 15:45

Er komt nu een beetje vocht uit de zwelling. Dat is blijkbaar positief, dan gaat het vuil er dus uit. Hopelijk is de zwelling snel weg (is al veel kleiner).

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:02

Wat voor kleur heeft het vocht?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:46

Het is niet echt dat het heel duidelijk een kleur heeft, beetje doorzichtig maar neigt wat naar geel- achtig.

Famke is voor de rest gelukkig (zonder pijnstiller etc nu) blij en actief, en ze eet goed.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 20:18

Even een vraagje hoor aan degene die er verstand van hebben...

Dierenarts begon maandag al direct over dat het waarschijnlijk een abces was door de klap (dus wond aan de binnenkant).
Maar aangezien sommige hier ook over droes begonnen... Ben ik niet echt gerust meer. De DA komt morgen opnieuw maar misschien hebben jullie al een antwoord op mijn vraag.
Hoe kan ik het verschil zien tussen droes en een 'normaal' abces? En wat is verder het verschil (behalve dat droes besmettelijk is en een normaal abces niet denk ik?)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:51

Bij droes is je paard in het algemeen ook ziekig, zielig, verkouden, echt duidelijk beroerd.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:00

Dat heeft Famke totaal niet. Ze schommelt wel rond de 38 nu qua temperatuur maar ze eet goed, is vrolijk en levendig.
Geen snotneusje oid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:16

Ze hoeven niet percee ziek te ogen door droes. Onze merens was echt een hoopje ellende open abses hoge koorts, niet eten, de pony er tegen over had een dik smerig abses en wat verhoging en oogde verder totaal niet ziek. Pony ertegen over begon en vanwege niet ziek zijn leek het geen droes, maar wel dus toen die van mij ook ziek werd.

Weingi van te zeggen dus helaas.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:20

Hmm.. Ben benieuwd wat de DA nu zegt. Aan de ene kant denk ik, dan had ze dat eerder ook al moeten zien, toch? Maar goed, ik wil gewoon zekerheid en niet 'kijk het nog maar even aan'.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:23

Hoe gaat het nu met je paard?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 19:28

Sorry dat ik niets meer geplaatst heb! Even een stukje nieuwe informatie..
Eerst was Famke haar hele kaak opgezwollen, maar die zwelling nam steeds meer af en op een gegeven moment hield ze er alleen één bult aan over onder haar kaak. Dat vond ik al heel raar. Ik heb de veearts meerdere malen gebeld om advies te vragen, die zei steeds dat ik het nog even moest aankijken omdat ze geen koorts meer had en blij was + goed at.
Echter toen de bult vochtig leek te worden heb ik weer gebeld en gevraagd of ze toch echt even kon komen kijken, omdat ik het echt niet vertrouwde. De volgende dag kwam de veearts en toen kwam er echt viezigheid uit de bult. Ik dacht dus natuurlijk direct aan droes..
De veearts heeft even gekeken en de bult wat meer open/schoon gemaakt. Ze dacht nu toch ook erg aan droes (bijna zeker) maar stond eigenlijk perplex.. Want de week ervoor na de val was de kaak echt gewoon gekneusd, en gewoon gezwollen. Ze had toen echt geen droes gezien. Dus dat blijft een beetje vreemd.
Ze vroeg of we een swabje wilde laten doen om het op te kweken en te kunnen bewijzen of het droes is of niet. Ik wilde dat, want ik wilde ondertussen wel eens bevestiging wat Famke nou had. Als er iets is dat ik háát, is het wel dat je niet weet wat er aan de hand is. Dan krijg je echt allemaal doomscenario's in je hoofd. Ook de stalhouder vind het natuurlijk fijn om te weten of het echt droes is of niet. Heb ook pas gehoord dat er afgelopen zomer droes is geweest op deze stal. Dat wist ik niet toen ik hier kwam, maar goed, het was ook allemaal alweer weg.
Net heeft de dierenarts mij gebeld, en ja hoor.... Inderdaad droes. Nog altijd vrij apart, zo in combinatie met de val/ kneuzing/ helemaal geen koorts meer/ geen snot/ blij en hyper paard/ goed eten. Maar goed, daar moet ik dus maar blij mee zijn, dat ze nu (nog) niet doodziek in de wei staat.

Aan de ene kant baal ik onwijs. Ik vind het echt geen fijn gevoel dat mijn lieve Fammie droes heeft. Maar aan de andere kant ben ik opgelucht dat ik nu weet wat ze heeft. Ze stond al de hele week geïsoleerd van de grote kudde, maar dat moet nu dus ook nog even zo blijven voor een paar weken.

Ik hoop dat het allemaal met een sisser afloopt en dat Famke blijft hoe ze nu is, vrolijk, totaal niet 'ziek' en goed etend.. Niet dat het nog erger gaat worden.
Dus er loopt waarschijnlijk een drager rond in de kudde. En die gaan ze zoeken nu.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:44

Gelukkig weet je nu wat het is. Hoop dat het helemaal goed komt met je paardje

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 19:53

Inderdaad, ik ben blij dat ik nu eindelijk weet waar ik aan toe ben. En ik hoop dat het snel voorbij trekt en ik dit gauw achter me kan laten.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:06

Ik kan me voorstellen dat je blij bent dat je weet wat ze heeft. Als de bult nu open is zal de droes snel opknappen denk ik, veel beterschap gewenst :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 20:43

Heel erg bedankt :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:45

Heftig, toch droes.. Sterkte, hopen dat ze gauw beter wordt!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:51

Dus toch droes :j zat mijn vermoeden dus goed. Zoals gezegd niet elk paard is er heel,erg ziek van. Alleen nu nog de besmetter zoeken. -O- fijn dat de bult nu open is. Kan de smurrie eruit,

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 21:21

Ja dat wordt heel lastig, de besmetter zoeken. Er staan namelijk 40 paarden in de kudde... En zo'n onderzoek kost 170 euro. Dus dat zou uitkomen op een bedrag van 7000 euro. Maar goed, dat is aan de stalhouders hoe en wat ze daarmee gaan en willen doen.

We zijn dus waarschijnlijk toen gevallen omdat ze al last van de droes had. Waarschijnlijk had ze al een pijnlijke kaak en drukte het halster er tegenaan waardoor ze zo hard remde en haar hoofd omhoog gooide en viel. Daardoor ook haar kaak gekneusd, en daardoor de droes wat verbloemd door de zwelling van de kneuzing.
Maar inderdaad fijn dat de bult open is, hoewel het wel smerig is.. De dierenarts zegt dat ik het nu gewoon moet laten gaan maar wel in de gaten houden.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:14

Gister was haar temperatuur 37,6 graden, dus netjes. Wel nog vrij veel pus uit de bult.
Vandaag was haar temperatuur 37,4 graden, dus zelfs nog iets lager :) De bult leek ook al aardig wat meer leeg!
Famke is nog steeds erg blij. Eet enorm veel! Volgens mijn nog meer dan normaal haha. Drinkt ook goed. En ze is vrij druk haha.

Maar ik ben een beetje aan het dubben.. De een zegt dat ik er niet aan moet gaan zitten en het moet laten gaan, de ander zegt dat ik het moet schoonmaken en ontsmettingsmiddel erop smeren... Wat is wijsheid?

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:50

Onze merrie had afgelopen winter droes. Ik zou er niet al te veel aanzitten. Beetje schoonmaken en meer niet. Voor het paard ook niet fijn. Bij ons was de ervaring dat de bulten zodra ze open waren zo genezen zijn. Hopelijk geen andere zieke paarden die volgen. Arme merrie van je. Oja, en onze merrie was er maar twee dagen ziek van. De rest gewoon prima in temperatuur.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 23:46

Schoonmaken met Betadineoplossing? En dan gewoon alleen om de wond/bult heen?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:29

Zo ziet het er nu uit, ik kan vanaf de zijkant de bult inkijken en er zit nog één klein 'brokje' pus in. Voor de rest lijkt het leeg.
Ze heeft 37,5, dus netjes. Eet en drinkt nogsteeds goed.

Afbeelding
Afbeelding

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:24

aardige zwelling geweest zo te zien ! Misschien kan je de wond wat uitspuiten voorzichtig met bv flesje water ?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:52

Heb steeds al meegelezen, maar nog niet eerder gereageerd.

Wel fijn dat je nu zeker weet wat het is en ook fijn dat het goed met haar gaat :-)
Jullie hebben ook wel geluk gehad met het geven van de antibiotica!