ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:39

Ts wat een *piep* situatie :(:)

Toch zou ik foto's laten maken om zeker te weten wat er aan hem mankeert, dan kan je dat ook duidelijk vermelden in een verkoop advertentie.
Wie weet valt het mee of is er het een en ander aan te doen en vind je wel iemand die dat aan wilt gaan.
Al doe je hem gratis weg! ik denk echt dat er wel iemand moet zijn die nog iets met hem kan, op wat voor manier dan ook.

Naar de slager brengen vind ik echter niet kunnen, je hebt destijds zelf voor een paard gekozen en het is heel poedersuiker dat je nu andere prioriteiten heb en de financiële middelen ect niet hebt maar daar kan het beestje ook niets aan doen, of het moet duidelijk zijn/worden dat hij heel veel pijn heeft en echt niets meer kan natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door dnieSz op 15-10-15 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:39

Ik heb ook zo'n paard, zwaar ZE en door een ongeluk met de trailer mogelijk beschadigingen aan haar rug.
Dit voorjaar werd ze kreupel en stond ik ook voor de keuze wat te doen, nu staat en stond ze niet te koop en ook financieel is er geen probleem gelukkig.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om haar 1 keer goed door de molen te halen. Kosten 1200 euro, diagnose was erg lastig te stellen daardoor heeft ze bijna een week op de kliniek gestaan.

De conclusie van dit alles is dat ze het e.e.a. mankeert: rug beschadigd, peesoverbelasting in 2 voorbenen. Na zorgvuldige revalidatie is de prognose dat ze een fijn recreatiepaard kan zijn. Normaal bakwerk volgens klassieke dressuur stroming, buitenritten etc. Niet springen.
Voor mij zelf dus helemaal oké, mijn ambities liggen niet zo hoog en springen doe ik al jaren niet meer.

Wel weet ik zeker dat mocht er een moment komen dat ik de hoge kosten voor haar verzorging niet meer zou kunnen opbrengen er voor haar nog maar 1 weg is en dat is de weg naar de slager.
Er zitten teveel haken en ogen aan haar gezondheid om van een koper te verwachten die zorg net zo goed te doen als dat ik het nu zelf doe als ze ook een gezond paard kunnen kopen. Iemand die dan toch voor een paard met beperkingen kiest doet dat vaak voor de goedkope prijs en wie zegt mij dat ze daar geen slaatje uit willen slaan?!
Voor mij is er dan maar 1 manier om de zekerheid te hebben dat ze niet in verkeerde handen valt en dat is hemelen.

En wat voor leven heeft een paard met ZE als iemand hem wil voor 24/7 grasmaaien? Garantie voor veel jeuk.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:44

Ikzelf ga nooit uit van de buigproef, fotos en echo gemaakt bij mijn merrie en ze heeft artrose in het hoefgewricht, een verrekte buigpees en haar buitenste hoefbandje is gescheurt, allemaal aan hetzelfde been en toch loopt ze geen pas kreupel tijdens de buigproef.

Volgend jaar moet er een paard weg en ergens speelt dan ook euthanasie door mijn hoofd, ondanks dat ze al 12jaar mijn maatje is. Er staan hier dan 4 paarden en dat is te veel, en hoe kru ook op deze manier is ze wel een erg dure grasmaaier (ze heeft ook nog cushing en spat).

Ik vind financien dan ook zeker een rede om een beslissing te moeten maken. Alles voor mijn paard(en) maar ik wil zelf ook nog kunnen leven/eten.

Ik zou ook kiezen voor de fotos van de knie en sprong en aan de hand daarvan een beslissing maken.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:46

Een dierenarts kan er ook finaal naast zitten.
Bij mijn paard kreeg ik jaren geleden het advies van een da om maar foto's te laten maken van rechtsvoor op verdenking van artrose terwijl het paard linksvoor kreupel liep. Een simpele hoefzweer was hier het probleem.

De vraag is kun jij leven met de wetenschap dat je jou paard naar de groene weides hebt gestuurd zonder gedegen onderzoek?
Je kunt jezelf nu voorhouden dat hij nooit meer bereden kan worden maar sust dat je gevoel over een jaar nog wel,zonder dat je het zeker weet?

Ik zou voor die paar honderd euro gewoon een foto laten maken.
Persoonlijk vind ik het nooit meer terug verdienen in de eventuele verkoop een beetje cru.
Had je winst willen maken had je beter geen paard kunnen kopen wimst maken in de paarden is er niet bij.

Ik wil de vraag je anders stellen.
Had je wel tot onderzoek over gegaan als je Bo niet had willen verkopen?
En de financiële situatie gelijk was aan hoe hij nu is.
Laatst bijgewerkt door moyra op 15-10-15 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:51

Informeer eerst eens bij diverse klinieken wat het maken van foto's kost. Als je dat weet en past het ergens in een budget dat je nog hebt, dan kan je het laten doen.
Wil je hem direct morgen op de foto laten zetten of kan je nog een maand wachten, zodat je wellicht wat geld kan sparen? Hij loopt nu al een tijd niet rad dus in mijn ogen kan het geen kwaad om hem dan nog even te laten staan. Qua aandacht en zo zal hij toch wel hetzelfde krijgen als nu? Dus voel je daar niet schuldig over op dit moment. Het is al niet veel, dus ook in dit geval zal die paar weken niks uitmaken.
Stel dat hij inderdaad niet meer de oude wordt maar misschien nog wel als gezelschapspaard door kan, zet hem te koop met een instructiehandleiding. Ja, je hebt fl.pdr.ll.n op internet die er gewoon intensief mee gaan rijden. Dan moet je overwegen om na de verkoop hem echt uit het oog te hebben. Ja, gelukkig zijn er ook mensen die wel het goede voor hebben met dit soort paarden. Dus stel dat hij nog te verkopen is, dan zou je het kunnen overwegen.
Stel dat de foto's uitwijzen dat hij er niet beter op wordt, dan denk ik dat je wel weet wat je moet doen.
Succes en wat je ook beslist, weet dat je altijd de juiste beslissing neemt, ongeacht wat anderen zeggen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:52

Soms beslist het leven anders en moet je je doelen bijstellen.

Naar de slager vind ik vreselijk. Paard kan niet meer goed lopen dus dan eten we hem maar op. Nee kan ik niets mee.
Naar de handel is een dieronvriendelijke optie want daar gaat het uiteindelijk om geld.

Houden, goedkopere (pensioen..) stalling zoeken en niet meer rijden of recreatief rijden. Grondwerk, lange teugel, VD, opties zat. Paard op een stal waar hij veel buiten komt met paardenvriendjes als je zelf minder tijd hebt. Dat zou mijn keuze zijn.
Eventueel bijrijder of verzorger blijven zoeken.
Alternatief is bruikleen, kosten voor de bruiklener maar jij blijft eigenaar.

Voor mij de enige 2 opties.

Ik zou wel foto's laten maken, dat zijn de kosten ook niet.

tiwi1969

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:56

Voor het paard is het veel erger om in verkeerde handen terecht te komen dan dat hij naar de slager gaat, daar merkt hij zelf niet zoveel van.
Een ritje in de trailer, een paar stappen een vreemd gebouw in en dan is het afgelopen....

Ik snap de afwegingen van TS wel, als je geen geld meer hebt en als ik zo lees is het al maandelijks lastig om de vast kosten op te brengen dan is de slager best een eerlijke uitweg.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:57

Inslapen/ slachten zonder duidelijke diagnose??? Dat gaat vroeg of laat beginnen knagen en qua eerlijk zijn naar hem toe laat het imo ook te wensen over...
Zijn er mensen met goede bedoelingen die dergelijke paarden kopen/ opvangen? Ja, ben er zelf het voorbeeld van, heb er 3 staan die nooit of te nimmer door een keuring geraken ;-) maar die met aangepast werk en deskundige begeleiding heel veel plezier hebben samen.

Imo de simpelste en goedkoopste oplossing: zoek een opfok waar hij als opvoeder bij het jonge grut in de kudde kan voor een paar maanden: zo geef je hem alle tijd om op zijn eigen tempo te verbeteren/ genezen met een minimum aan kosten en kun jij rustig naar een geschikt baasje zoeken.
ZE is een verzamelnaam voor veel verschillende aandoeningen en men kan met een simpele biopsie te weten komen wat er exact scheelt.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:59

Ik zou meer begrip kunnen opbrengen voor inslapen.
Maar je geliefde dier, je maatje, het dier wat bij jou op nr 1 komt, te laten versnijden tot worst.....het idee alleen al :-(

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:01

Mara2000 schreef:
Maar je geliefde dier, je maatje, het dier wat bij jou op nr 1 komt, te laten versnijden tot worst.....het idee alleen al :-(

Of het nou door de vermaalmolen (inslapen --> rendac) gaat of in stukken gaat, voor beide manieren is er iets over te zeggen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:04

Mara2000 schreef:

Dat is een persoonlijke emotie die jij er aan vasthangt. Door op deze manier te posten probeer je iemand gewoon een schuldgevoel aan te praten. Niet netjes en eerlijk tegenover TS en anderen die wel zouden laten slachten.

Ieder zijn ding en respect voor alle kanten maar op emoties spelen is simpelweg niet netjes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:06

Er gaan jaarlijks zo veel gezonde paarden naar de slacht omdat er geen kopers voor zijn, zijn dit dan allemaal egoistische eigenaren? Ik vind dat deze eigenaren realistisch zijn, slacht klinkt hard maar is voor een dier de meest snelle en eerlijke weg. Als ts geen geld en geen zicht op verbetering bij haar paard heeft(na eventueel onderzoek) wie zijn wij dan om haar te veroordelen. En dan vooral opmerkingen over je geliefde dier, je maatje enz, juist als het dier zo geliefd is moet je de juiste keuze maken. En dat is niet de handel waar hij ongetwijfeld in terecht zal komen. Of op transport naar Italie of Frankrijk naar het slachthuis.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:08

Wat een narigheid allemaal zeg!
Ook een dierenarts is mens, kan het uiteraard altijd verkeerd hebben. En mocht het wel uit bijvoorbeeld de rug komen, dan is dat mogelijk juist verergerd doordat ie zo lang stil heeft gestaan, training is dan juist erg belangrijk.
Je zou kunnen overwegen om met jezelf af te spreken dat bijvoorbeeld foto's laten maken het laatste is wat je doet. Mogelijk kun je een kliniek vinden die op locatie komt, zoals E-digit, maar er zijn er tegenwoordig meer. Die foto's zijn inmiddels hartstikke scherp.
En inderdaad, in laten slapen is geen misdaad, beter dan de handel in of wegtreuren op een landje. Overigens kost in laten slapen en afvoeren ook nog serieus geld..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:10

Slager is voor mij een slager in Nederland waar je hem zelf kan afleveren en er tot het einde bij mag blijven. Geen transport naar het buitenland.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:11

Worden meningen gevraagd en dus gegeven.
Andere mening dan. Een paard koop je en hou je en verzorg je. Tenzij het dier onbehandelbare pijn heeft laat je hem in leven. Overwegingen over Rendac, slachter of euthanasie zijn dan niet nodig (al zou voor mij alleen euthanasie acceptabel zijn maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden....).

In het geval van TS dus allereerst uitzoeken of en wat haar paard mankeert.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:11

Mara2000 schreef:

Dit is weer een geheel andere discussie en hier niet van toepassing.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:14

Bodan schreef:
Ik ga af op de kennis van een dierenarts. De oude wordt hij niet. Maar zoals ik al zei ik ga na denken over foto's maken. Misschien valt het idd mee. Ik vraag alleen advies omdat ik hier nog nooit mee te maken heb gehad. En mijn vraag is. Zijn er mensen die dit soort paarden wel willen? Want ik gun Bo een nog een fijn leven toe.

Als je dan niet naar de kliniek wil of kan, zou je dan misschien in ieder geval een second opinion willen overwegen voor de grote beslissing.
Ik snap je beredenering helemaal, maar zou graag een soort van bevestiging zien als ik jou was. Misschien door je schrijven, ik was er niet bij, maar ik vond het zo definitief. Hoe kan een dierenarts nou zó stellig zeggen : het is dit of dat terwijl er geen scan of echo gemaakt is en wordt. Je kunt er toch niet doorheen kijken.
Ik heb al heel vaak mee gemaakt dat een echt kreupelpaard opknapt door rust en ruimte. Wat ik bedoel is, een rustige groep een weide, schuilstal, maatjes en geen werkdruk.
Op stal staan is vaak geen goede optie.

Het vervelende is je financiële situatie. Is daar helemaal geen ruimte om zoiets te proberen....
Helaas hebben wij zelf geen plek meer, maar er zijn mensen die nog wel een plekje hebben. Probeer een paarden opvang of zo iets.
Het is misschien niet naast de deur, maar als het paard nou nog een kans heeft....
Stel jezelf, als je dit aandurft, een tijd : een half jaar misschien. Als het dan nog niks is, hak je de knoop door.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:15

knollentuin schreef:
Maar jij zegt dat ie stuk is en je hebt geen diagnose niks, dat gaat er bij mij niet in.
Ik werk elke dag met paarden - help bij revalidatie training en met goede diagnose en training zijn er veel paarden die stuk leken weer op de rit te zetten.
Als je echt foto's en diagnose hebt hoor je me niet, nu vind ik dat je niet kan zeggen dat je paard stuk is. Nog niet.
Ik denk dat je voor jezelf het besluit van inslapen al genomen hebt en maakt dat voor jezelf verkoopbaar met de conclusie , m'n paard is stuk dus is het gerechtvaardigd wat ik doe- en dat is ook je goed recht, jouw paard , jij beslist, maar mijn manier zou het niet zijn.

Sorry TS, maar ik ben het hier mee eens....

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:17

Qua kostenplaatje: ik was voor het geheel röntgenologisch keuren (30 foto's) 300 euro kwijt op de kliniek. Als je weet welk been het is ben je vast een stuk goedkoper uit.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:19

Topic vluchtig doorgelezen...Lastige situatie TS, maar ik sluit me wel aan bij de meesten hier, waaronder Knollentuin.

Je begint aan een dier, dus verdient het op zijn minst een gedegen onderzoek, zodat je weet wat het is, en of het echt niet meer kan herstellen. Een buigproef is helaas niet alles bepalend. Komt uit verder onderzoek dat het niet meer kan genezen, of bijv maar 30%, ja dan zou ik inslapen zeker overwegen. Maar zolang een paard niet voor 200% zeker echt stuk is, zou ik hem niet laten inslapen.
Natuurlijk is hij nu lastiger verkoopbaar...maar stel je had hem oen wel verkocht en een maand later was hetzelfde gebeurd bij de nieuwe eigenaar. Dan had je er ook geen invloed op gehad, hoe moeilijk ook, maar dat blijft altijd een risico. En ZE kan idd dmv ander voer soms ook al heel ver terug gedrongen worden, of door een goed plekje dichtbij zee.

Het financiele aspect is ook hier nog wel eens lastig, en beperkt mij soms ook in mijn doen en laten, gezien paardlief ook enkele blessures heeft gehad. Maar ik ben van mening als je aan een beest begint, dat het dan ook recht heeft op de benodigde zorg. Overleg zonodig met de dierenarts of je het in delen kunt betalen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:19

Ik heb er een die niet ok liep, en dit kwam gewoon vanuit zijn schouder.
Hij zat gewoon muurvast.
Conclusie: 80 euro voor de osteopaat, fatsoenlijk trainen en problem solved.
Zelf zou ik in jou geval een goede osteopaat laten komen die zo mogelijk ook dierenarts is, zodat hij/zij goed in kan schatten wat de beste vervolgstap is eventueel.
En wat je ook niet moet vergeten, als je direct foto's maakt en ze vinden bijvoorbeeld artrose, wie zegt dat de kreupelheid daar vandaan komt?
Dat hoor ik regelmatig voorbij komen, en dan vreet je jezelf nog op.

Dat is bij mij de reden geweest om de osteopaat erbij te halen.
Zij zag gelijk waar het fout zat, en kon gelijk vertellen dat de kans zeer aannemelijk was dat dit de kreupelheid veroorzaakte.
in dit geval ging het ook om een paard volledig uit conditie trouwens.
Wil je het hele verhaal pb gerust, wie weet geeft het je moed. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-10-15 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:20

Esther28 schreef:
Mara2000 schreef:

Dit is weer een geheel andere discussie en hier niet van toepassing.

Dat is hier zeker van toepassing alleen jij vindt het misschien niet fijn om te lezen.

Om een goede beslissing te kunnen nemen moet je informatie en meningen verzamelen. Ook al wil je die meningen misschien niet. TS vraagt om meningen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:23

Gulpje schreef:
knollentuin schreef:
Maar jij zegt dat ie stuk is en je hebt geen diagnose niks, dat gaat er bij mij niet in.
Ik werk elke dag met paarden - help bij revalidatie training en met goede diagnose en training zijn er veel paarden die stuk leken weer op de rit te zetten.
Als je echt foto's en diagnose hebt hoor je me niet, nu vind ik dat je niet kan zeggen dat je paard stuk is. Nog niet.
Ik denk dat je voor jezelf het besluit van inslapen al genomen hebt en maakt dat voor jezelf verkoopbaar met de conclusie , m'n paard is stuk dus is het gerechtvaardigd wat ik doe- en dat is ook je goed recht, jouw paard , jij beslist, maar mijn manier zou het niet zijn.

Sorry TS, maar ik ben het hier mee eens....

Ik sluit me daar ook bij aan.
Nu vliegt het je even aan.... wat begrijpelijk is, en dan denk je soms: weg ermee, ik trek het niet meer.
Maar je hoeft niet binnen nu en 14 dagen dat onderzoek te doen he? Je kunt het ook nog even voor je uit schuiven wanneer je budget bij elkaar moet sprokkelen.
Wanneer je hem nu naar de slager brengt bestaat het risico dat je een paard laat inslapen dat een glijer heeft gemaakt en een scheef bekken heeft, of inderdaad een aantal rugwervels uit het lood.... Paard zal ook 'scheef' zijn omdat ie niks doet. Allemaal redenen waarom je paard onregelmatig kan zijn.

Punt is dat je op een dag er financieel weer beter voor staat, en rust in je kop hebt... en dan begint het te knagen: zou hij wel echt stuk geweest zijn?

Doe je zelf een lol, ga een paar klinieken bellen wat het kost om foto's te maken. Of een mobiele kliniek.
En doe een gedegen onderzoek en maak dan je beslissing.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:31

Ik zal als ik jouw was wel de foto's maken op kliniek. Zodat je weet wat het is.
Je keuze naar de slager toe begrijp ik heel goed, maar wat als hij toch geholpen kan worden? Dit blijft denk ik malen als hij eenmaal geslacht is.
Ik was voor 4 foto's 150 euro kwijt bij een kliniek in België

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:35

Ik zou ook zeker willen weten of hij echt stuk is voor ik een einde aan zijn leven zou maken. In ieder geval door foto's. Klinisch onderzoek zegt niet alles. Ik heb een dierenarts laten komen voor struikelen. hij wist zeker dat het artrose aan de voorbenen was en alleen geschikt voor recreatief gebruik. Op mijn aandringen toch foto's gemaakt, niks artrose. Heel simpel anders bekappen was de oplossing en hij struikelt zelden meer.

De foto's hebben mij overigens nog geen 200 euro gekost (klinisch onderzoek, 2 voorbenen, 8 foto's), bij jou zal het nog goedkoper zijn omdat het maar 1 been is en er geen klinisch onderzoek meer hoeft te gebeuren. Gewoon even rondbellen voor een prijs.

En mocht de uitslag dan alsnog slecht zijn, kun je voor jezelf echt de knoop doorhakken, zonder je later af te vragen of hij wel echt slecht was.
Is hij op de foto's goed, zou ik de voeding zeker eens nakijken en wijzigen. Koudbloeden kunnen behoorlijk reageren op suikers en eiwitten, zowel door schuren als door bewegingsproblemen. Dan kan hij misschien gewoon gezond verkocht worden met het advies om sober te voeren.