Mijn pony heeft erg korte passen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:29

geerke schreef:
de pony loopt op zijn onderhals?Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
Ik zie voornamelijk een erg stijve pony waarbij ik twijfel of hij achter wel rad is.

mee eens, ik zou eens wat onderzoekjes laten doen en een osteo erbij halen en tanden na laten kijken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:34

Kreupelheidsonderzoek bij een DA is beter.

StalNollie

Re: Mijn pony heeft erg korte passen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:53

Mwa weet niet omdat het twijfel is en de manier van lopen zou ik het in de rug/ bekken / hals zoeken

hij lijkt kreupel voor mijn omdat hij kort wegzet en vast zit

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:36

StalNollie schreef:
Mwa weet niet omdat het twijfel is en de manier van lopen zou ik het in de rug/ bekken / hals zoeken

hij lijkt kreupel voor mijn omdat hij kort wegzet en vast zit

Een paardenarts kan gewoon beter beoordelen waar de kreupelheid vandaan komt door goed kreupelheidsonderzoek te doen. Dan heb je een totaalplaatje.
Als een paard pijn in de voeten heeft, gaat hij zich ook vastzetten in de rug. Dan kun je er wel een osteopaat bij roepen, maar dan is de kans groot dat je je geld voor niets hebt uitgegeven, omdat het probleem niet is opgelost. En dat is ook weer zonde.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:57

Hallo,

Ik zag dit topic voorbij komen en wilde graag even reageren, ik ben namelijk de ruiter op het eerste filmpje en Noa heeft Honey van mij gekocht. Op de eerste video zie ik een pony die nog erg uit balans is en daarom bij sommige passen wat ongelijk lijkt. Dit is helemaal niet raar omdat de pony op deze video pas 2 weken onder het zadel was. Het 'in de krul trekken' was hier ook helemaal niet van toepassing, ze ging zelf namelijk graag achter de loodlijn lopen en was erg onrustig met haar hoofd, vandaar de constante aanleuning om haar zoveel mogelijk steun te geven zodat ze wat meer balans had. Kort nadat de video is gemaakt heeft de tandarts een onderhuids wolfstandje verwijderd en werd haar hoofdhouding al een heel stuk rustiger.
Ik vind het erg vreemd dat deze video door Noa wordt gebruikt om de bewegingen van de pony te laten zien, want er zijn niet veel pony's die al in goede balans lopen na 2 weken onder het zadel te zijn. Daarbij kun je nog meerekenen dat de bak erg zwaar was. Helaas kan ik alle andere filmpjes die ze heeft geplaatst niet zien.

Honey heeft bij ons een blessure gekregen aan haar achterbeen en het was onbekend of ze dat been ooit nog weer zou kunnen gebruiken. Het been is helemaal opgeknapt en ze is klinisch goed verklaard door de dierenarts voordat ze naar Noa ging, maar wij hebben haar wel nadrukkelijk verteld dat het been altijd een zwakke plek kon blijven en dat ze voorzichtig aan moest doen met zwaardere arbeid. Noa vertelde ons dat dat geen probleem was omdat ze vooral een pony zocht voor recreatief gebruik. Het verbaast mij dat Honey wel degelijk wordt ingezet voor de wat zwaardere arbeid en ik betwijfel dan ook of dit ten goede doet aan hoe ze loopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 08:04

Allereerst even over het eerste filmpje: Ik kan ook niet zeggen, dat de pony daar nu in de krul wordt "getrokken". Er is nauwelijks tot geen druk op de teugels. De pony krult zichzelf op.
Wat ik wel vind dat op het filmpje de pony al niet regelmatig is. Dat heeft niet te maken met jong of een zware bak, want ik zie veel jonge paarden die kracht en balans missen. Dat uit zich dan wel in afdruk, maar niet in onregelmatigheid.

Mag ik vragen wat voor blessure Honey bij jou had en waarom de prognose zo slecht was?

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 08:51

Ik heb het hele topic gelezen en zie veel adviezen voorbij komen. Ook lees ik vaak dat je ouders er niet veel geld aan uit willen geven.
Ik zou hier geen passoa aan hangen en al helemaal niet 1x per week, je geeft aan dat je pony lichte artrose heeft dan is het helemaal niet goed om zo vaak en intensief (met pessoa) te longeren en ook niet op zo'n onregelmatige ondergrond. Je pony is nog jong en heeft nu al artrose, dit kan alleen maar erger worden en je gaat je pony niet elke week op de foto zetten. Ga je verdiepen in lichaamstaal, zodat je je pony leert lezen en weet wanneer hij pijn heeft.

Eigenlijk mijn belangrijkste advies, zoek een andere instructrice. Ik vind het schandalig dat ze jou op deze pony laat rijden. Je laat een pony met artrose niet springen! Je hebt hier zoveel tips meegekregen waar je zegt veel aan te hebben, als dat zo is neem ik aan dat je instructrice deze niet genoemd heeft?
Hoe goed is een instructrice als ze niet kan zien dat deze pony pijn heeft en problemen alleen ohz wil oplossen?

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 15:40

maaike_lotte schreef:
Hallo,

Ik zag dit topic voorbij komen en wilde graag even reageren, ik ben namelijk de ruiter op het eerste filmpje en Noa heeft Honey van mij gekocht. Op de eerste video zie ik een pony die nog erg uit balans is en daarom bij sommige passen wat ongelijk lijkt. Dit is helemaal niet raar omdat de pony op deze video pas 2 weken onder het zadel was. Het 'in de krul trekken' was hier ook helemaal niet van toepassing, ze ging zelf namelijk graag achter de loodlijn lopen en was erg onrustig met haar hoofd, vandaar de constante aanleuning om haar zoveel mogelijk steun te geven zodat ze wat meer balans had. Kort nadat de video is gemaakt heeft de tandarts een onderhuids wolfstandje verwijderd en werd haar hoofdhouding al een heel stuk rustiger.
Ik vind het erg vreemd dat deze video door Noa wordt gebruikt om de bewegingen van de pony te laten zien, want er zijn niet veel pony's die al in goede balans lopen na 2 weken onder het zadel te zijn. Daarbij kun je nog meerekenen dat de bak erg zwaar was. Helaas kan ik alle andere filmpjes die ze heeft geplaatst niet zien.

Honey heeft bij ons een blessure gekregen aan haar achterbeen en het was onbekend of ze dat been ooit nog weer zou kunnen gebruiken. Het been is helemaal opgeknapt en ze is klinisch goed verklaard door de dierenarts voordat ze naar Noa ging, maar wij hebben haar wel nadrukkelijk verteld dat het been altijd een zwakke plek kon blijven en dat ze voorzichtig aan moest doen met zwaardere arbeid. Noa vertelde ons dat dat geen probleem was omdat ze vooral een pony zocht voor recreatief gebruik. Het verbaast mij dat Honey wel degelijk wordt ingezet voor de wat zwaardere arbeid en ik betwijfel dan ook of dit ten goede doet aan hoe ze loopt.

Hoi Maaike,

Helaas is het niet helemaal waar wat je zegt. Ik heb aan mijn moeder gevraagd of jullie tegen ons gezegd hebben dat ze zo'n zware blessure heeft gehad. Je hebt ons niet nadrukkelijk verteld dat ze een hele ernstige blessure aan haar achterbeen heeft gehad, alleen dat ze ''momenteel aan het herstellen was van een blessure''. Niets in de trant van dat ze alleen voor recreatief gebruik gebruikt kan worden. Ik vind het ook jammer dat ik er nu zo achter moet komen, als dit ons eerder gemeld was, hadden wij hier eerder wat aan kunnen doen, of hadden we haar misschien wel niet eens gekocht. We zijn natuurlijk heel blij met Honey, het is echt een schat, maar als we dit eerder hadden geweten hadden we deze problemen misschien wel kunnen voorkomen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:54

deze pony heeft dus zo blijkt niet alleen artrose aan haar voorbeen maar ook nog eens problemen aan het achterbeen dat wetende is het niet zo vreemd dat ze niet 100% goed loopt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:03

NoaHD schreef:
het is echt een schat, maar als we dit eerder hadden geweten hadden we deze problemen misschien wel kunnen voorkomen.

Dan hadden jullie deze pony niet gekocht want hij voldoet niet aan jouw doeleinden. Hebben jullie hem niet klinisch laten keuren? Want dan waren deze problemen aan de orde gekomen en had de dierenarts jullie een negatief koopadvies gegeven.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:07

NoaHD schreef:
Ik heb een paar zadels uitgezocht! In de vakantie komt de zadelmaker om een paar zadels te proberen :) Gisteren heb ik les gehad, en het ging heel erg goed! We gingen zonder beugels rijden, ze begon echt heel erg ontspannen en goed te lopen, mijn instructrice was heeeeel erg tevreden! :)

Ik heb vanavond nog even een filmpje gemaakt, van los in de paddock. Sorry voor het slechte filmpje, maar het is nogal lastig om én te filmen én om een pony te laten draven :')

[ Video ]

Het spijt mij zeer dat ik het moet zeggen maar ik mis vooral bij jou een hoop ervaring.
Als ik zie hoe je het beestje 'longeert' (ik zou eigenlijk gewoon zeggen, rondjes laat lopen aan een lijntje terwijl je pony alle kanten opgaat en niet in jou aangegeven tempo loopt) verbaast het me vrij weinig dat je ook problemen ondervind onder het zadel. Ik zou eerst eens werken aan je contact met haar op de grond. Eerst dat er eens goed in krijgen, en daarna pas denken aan rijden. Beest gaat alle kanten op, in een onregelmatig tempo, vliegt uit de bocht en heeft daarmee dus ook nog niet genoeg balans. Ook trekt ze jou alle kanten op. Zorg eerst dat je haar fatsoenlijk kan longeren, ook als ze druk is. Daarna zou ik pas weer verder kijken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:17

Ik vermoed dat het uit de rug/ lendenen komt. Laat eens een osteopaat komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:22

Wel wat naief om een pony niet te laten keuren bij aankoop, zeker als erbij wordt verteld dat ze herstellende was van een blessure.
Alleen geschikt voor recreatief gebruik, tja, een kreupele pony is m.i. ook niet geschikt voor recreatief gebruik. Ik vind nou niet dat TS de pony aan de zware arbeid heeft als ik het zo kan zien.

Tja TS, wetende dat de pony een zware (mogelijk onherstelbare) blessure heeft (gehad) aan het achterbeen en artrose in het voorbeen, wat ga je ermee doen? Hem door laten werken zonder te weten hoe het er nu bij staat is onverstandig en ook niet eerlijk tegenover Honey. Misschien kun je toch je ouders ertoe overhalen om haar goed te laten bekijken door een DA.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:04

Zoals ik eerder zei is de pony voor de verkoop klinisch goed verklaard door de dierenarts. Wij hebben wel degelijk vermeld dat zij een blessure heeft gehad aan haar achterbeen en dat Noa voorzichtig moet zijn met zwaardere arbeid. Wij zouden de pony absoluut niet als sportpony verkopen en zijn zeer teleurgesteld dat dat nu anders wordt verteld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:07

maaike_lotte schreef:
Zoals ik eerder zei is de pony voor de verkoop klinisch goed verklaard door de dierenarts. Wij hebben wel degelijk vermeld dat zij een blessure heeft gehad aan haar achterbeen en dat Noa voorzichtig moet zijn met zwaardere arbeid. Wij zouden de pony absoluut niet als sportpony verkopen en zijn zeer teleurgesteld dat dat nu anders wordt verteld.

een jonge ruiter zonder ervaring voorzichtig?Ik ben ze nog niet tegengekomen....het gros denkt dat ze op een crossmoter zitten.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:14

geerke schreef:
maaike_lotte schreef:

een jonge ruiter zonder ervaring voorzichtig?Ik ben ze nog niet tegengekomen....het gros denkt dat ze op een crossmoter zitten.

Deze jonge ruiter had haar moeder keurig meegebracht met bezichtigen en ik denk niet dat de schuld op ons kan worden afgeschoven omdat ze een 'jonge ruiter' is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:19

ziet er inderdaad een verloren zaak uit.
Nu blijkt dat er dus meer medisch mis is dan eerst was gezegd.
Eénder wat je met een paard wil gaan doen, een paard dat niet correct loopt, mankt of artrose heeft of ziek is , is niet geschikt oml er mee te gaan werken, en met werken bedoel ik eender welk werk, recreatief kan best ook echt werken zijn hoor.
Zelf rij ik vooral trektocht gerichte dagtochten, en zeg dan maar 40 à 50km met een vlot gemiddelde aan snelheid, een paard moet hier echt wel gezond voor zijn hoor.
Uiteraard doe ik ook deels heel wat piste-werk, dressuur en trail en zelfs een sprongetje, maar niet wedstrijd gericht, wel zeker werk-gericht.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:22

Wat leuk dat Honey van jou is. Ik heb haar ook uitgeprobeerd en het klikte heel goed, helaas vond ik mezelf na wat nadenken toch te lang.
Moet eerlijk zijn dat ik blij ben dat wij de pony niet gekocht hebben want ons is toen niet verteld wat de pony had. Daarnaast is het een superleuke pony dus wees er maar blij mee!

Ik heb alleen het filmpje van je beginpost gezien. Vind het toch apart dat je dit zo op het internet plaatst. Het is maar een kleine pony dus dan kan je ook niet verwachten dat ze spectaculaire gangen heeft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:27

maaike_lotte schreef:

De ts heeft niets van keuren verteld. Maar hoe kan een pony met artrose wat bij het rijden naar boven komt, klinisch goedgekeurd zijn? Dit moet er toch uit gekomen zijn?

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:30

Desiree schreef:
maaike_lotte schreef:

De ts heeft niets van keuren verteld. Maar hoe kan een pony met artrose wat bij het rijden naar boven komt, klinisch goedgekeurd zijn? Dit moet er toch uit gekomen zijn?

Noa heeft haar ook niet klinisch laten keuren. We zijn gewoon zelf met haar naar de dierenarts geweest voor een check en daar werd verteld dat ze oke was.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:31

Change3x schreef:
Wat leuk dat Honey van jou is. Ik heb haar ook uitgeprobeerd en het klikte heel goed, helaas vond ik mezelf na wat nadenken toch te lang.
Moet eerlijk zijn dat ik blij ben dat wij de pony niet gekocht hebben want ons is toen niet verteld wat de pony had. Daarnaast is het een superleuke pony dus wees er maar blij mee!

Ik heb alleen het filmpje van je beginpost gezien. Vind het toch apart dat je dit zo op het internet plaatst. Het is maar een kleine pony dus dan kan je ook niet verwachten dat ze spectaculaire gangen heeft.

Jullie hebben haar bekeken voordat ze de blessure kreeg. Dus een paar maanden voordat Noa kwam kijken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:32

maaike_lotte schreef:
Change3x schreef:

Jullie hebben haar bekeken voordat ze de blessure kreeg. Dus een paar maanden voordat Noa kwam kijken.

Dat kan ook natuurlijk! Mijn excuses. :) Vond het toen zo jammer dat ik te lang was. Echt een heerlijk beestje.

Toch jammer dat je dit dan moet tegenkomen op bokt.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:35

Eerst is het klinisch goed verklaard en nu is het een gewone check? Ik vind dit van beide partijen nalatig, als koper moet je gewoon zelf keuren en geen onnodige risico's nemen. Maar als het een jong meisje is met een moeder die (waarschijnlijk) geen tot weinig verstand van paarden heeft vind ik het van de verkoper ook niet netjes om de pony dan voor te doen als 'klinisch goed verklaard' terwijl er dus nooit sprake is geweest van een klinische keuring.

Wat de pony betreft, zeker na het verhaal over de blessure zou ik toch uitsluiten dat er niks aan de benen mankeert. Daarna kan je rijtechnisch verder. Al zet ik ook mijn vraagtekens bij een jonge meid met een jonge pony, ik denk dat jullie gebaat zijn bij goede instructie die verder kijkt dan alleen het rijden, en jullie weer op het juiste pad krijgt.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:38

Als de dierenarts ons vertelt: 'de pony is op dit moment klinisch goed', dan lijkt het mij normaal om dat gewoon te vertellen bij een bezichtiging. Ik vind het zeer onterecht en oneerlijk dat problemen op ons worden afgeschoven want wij zijn zeker niet nalatig geweest. Wij geven om de pony's en zouden ze alleen verkopen naar adressen waarvan we verwachten dat alles goed komt met ze.

Hier wil ik het graag bij laten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:45

maaike_lotte schreef:
Als de dierenarts ons vertelt: 'de pony is op dit moment klinisch goed', dan lijkt het mij normaal om dat gewoon te vertellen bij een bezichtiging. Ik vind het zeer onterecht en oneerlijk dat problemen op ons worden afgeschoven want wij zijn zeker niet nalatig geweest. Wij geven om de pony's en zouden ze alleen verkopen naar adressen waarvan we verwachten dat alles goed komt met ze.

Hier wil ik het graag bij laten

Staat haaks hierop

maaike_lotte schreef:
maar wij hebben haar wel nadrukkelijk verteld dat het been altijd een zwakke plek kon blijven en dat ze voorzichtig aan moest doen met zwaardere arbeid. Noa vertelde ons dat dat geen probleem was omdat ze vooral een pony zocht voor recreatief gebruik. Het verbaast mij dat Honey wel degelijk wordt ingezet voor de wat zwaardere arbeid en ik betwijfel dan ook of dit ten goede doet aan hoe ze loopt.

Maar goed, ik weet niet wat de afspraak tussen jullie is geweest. Als de koper te kennen gaf de pony zuiver recreatief te gebruiken om er dan mee te gaan springen, dan heeft ze mogelijk de koop niet helemaal goed doorgedacht.