Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Onder het zadel probeer ik dit zoveel mogelijk te doen, maar als hij erg gespannen is, heb ik er wel wat werk aan. Maar dat proberen we al zoveel mogelijk te doen 

xAnthea schreef:Maikeltje: dat zei de DA idd ook, dat hij in het begin wellicht de link zal leggen met pijn. Hij raadde echter aan om gewoon te longeren zonder hulpteugels. Ik heb daar ook 0,0 verstand van dus ik denk dat het verstandig is om gewoon zo te blijven longeren.
Ik heb hier de foto's, ze waren alleen wel duidelijker in de kliniek zelf. Lijkt wel alsof ze de verkeerde hebben doorgestuurd
Maar je ziet iig wel de wervels die elkaar bijna raken en de DA zei ook dat dit een beeld is als hij stilstaat. Als hij beweegt, zullen die wervels wellicht wel elkaar raken.
Maar ik ben altijd bang dat ik het fout bevestig en daardoor de ding fout gebruik.
biscaya schreef:Eens met maikeltje absoluut niet bijzetten!! Met niks..Trouwens nooit bijzetten..Je zet t paard Hoe dan ook vast!! Kissing spines kan juist komen Door vastzetten zowel Door een longeerhulp of Door de ruiter hand! !
Babootje schreef:biscaya schreef:Eens met maikeltje absoluut niet bijzetten!! Met niks..Trouwens nooit bijzetten..Je zet t paard Hoe dan ook vast!! Kissing spines kan juist komen Door vastzetten zowel Door een longeerhulp of Door de ruiter hand! !
Absolute onzin. Hoe kom je daar in vredesnaam bij?
KS ontstaatdoor slecht passend zadel, niet over de rug gereden te worden en er is enige vorm van erfelijke aanleg. Mogelijk had de pony van TS het wel langer aangezien hij vanaf het begin dat ze hem had al wat bokkerig gedrag had. Toen de spieren eraf gingen doordat hij minder werd getraind werd het erger. Dat is ook wel de reden dat ik dacht aan KS.
Oplossing voor KS (in dit stadium kan dat nog; hij heeft pas klasse 2) is over de rug trainen zodat de spieren sterker worden en de KS wat uit elkaar trekken. Het is ook logisch, denk er maar over na. De ruggegraat wordt hol als je op de rug gaat zitten; de spinaaluitsteeksels raken elkaar mogelijk dan. Als je over de rug rijdt bolt de rug en daarmee trek je de spinaaluitsteeksels uit elkaar. Je moet natuurlijk wel goed over de rug kunnen rijden.
Direct na de behandeling nog niet bijzetten, maar na 2 weken kun je hem gaan bijzetten, zodat hij over de rug gelongeerd wordt en spieren gaat bouwen zonder ruitergewicht. Daarna longeren bijgezet met zadel. Niet dat je elke dag moet bijzetten maar zeker wel 3 a 4 x per week. De "gewone longeerhulp" vind ik altijd wat eng (ben atijd bang dat ze erin gaan staan) maar een chambon is een prima hulpmiddel. Google maar even dan zie je hoe je hem gebruikt.