Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:58

Ik weet het dus even niet meer eigenlijk. Het is wel zo minimaal dat een vreemde het dus niet eens ziet bij mijn paard, maar ik dus duidelijk wel. Ik woon hier ook nog niet zo heel lang en heb ook nog geen ervaring met verschillende klinieken. Ik ben vind ik wel keurig geholpen een maand geleden en paard heeft toen echo gehad van baarmoeder en blaas die er perfect uitzagen. toen bleek dus ook dat ze een eitje aan het produceren was en het urineonderzoek wat gewoon goed, daar kwam niets raars uit, ik heb nog speciaal gevraagd naar nierstenen en niets wees erop in de urine.
En idioot genoeg waren de klachten de dag na het onderzoek nagenoeg al verdwenen!

Zorgt zon knikker er dan voor dat ze geen klachten meer krijgt? Even heel blond hoor, maar als ik stop met de pil slikken, krijg ik ook heftige pijnen en bij het ovuleren en bij de menstruatie zelf en ik heb toen van gynaecoloog gehoord dat dit heel vaak gebeurt bij vrouwen boven de 40 jaar, die nooit kinderen hebben gebaard. Denk ik nu heel stom dat het bij mijn paard ook zomaar iets soortgelijks kan opspelen, omdat ze vergelijkend gezien met haar 14 jaar van ongeveer gelijke leeftijd is en nooit drachtig is geweest?

BigOne

Re: Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:42

Knikker deden vroeger de boeren bij een merrie in de baarmoeder om een dracht na te bootsen zodat ze niet hengstig werden. Ik weet echt niet of het nog steeds gedaan word hoor maar een spiraaltje oid zetten ze niet bij paarden(alhoewel het misschien niet zo'n gek idee is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:50

Hihi, anders toch maar dubbele hoeveelheid anticonceptie gaan bestellen (grapje)...

Maar het is dus niet heel raar gedacht dat ze door een bepaalde leeftijd te hebben en nooit drachtig zijn geweest, ook ineens soortgelijke klachten ontwikkelen kan als ikzelf?
Want in de zomer is ze idd altijd uber hengstig, maar merk ik niets van ongemak of lichte pijnklachten, maar wel overdreven slettengedrag en dat is nu dus sinds vorige maand eigenlijk een soort van andersom; dus wel bij het kweken van het ei, ongemak en lichte koliekverschijnselen, maar dus niet overdreven hengstig bij eisprong zelf...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:16

Ik weet niet zo goed het zit met een overgang en paarden, vermoedelijk zou er wel iets zijn en sommige paarden meer of minder last van hebben.

Ja kan natuurlijk ook een periode testen of een middel als Moody Mare of Regumate (laatste dacht ik alleen via de da) een verbetering toont in de klachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:22

Ik heb zelf monnikspeper gegeven in het verleden, tegen de overdreven hengstigheid en dat werkte prima, maar ik vraag mij dan af of het ook werkt tegen dit soort klachten? Weet iemand dit? Want ze is niet in sletmode of vreemd gedrag aan het vertonen , ze voelt zich simpelweg niet lekker, zie dat het duidelijkst aan haar ogen, want heb haar vandaag ook nog niet zien slaan naar haar buik of zo iets dergelijks. Zag vanochtend dus wel weer die wit uitslaande urine.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:26

Ik denk dat het de moeite waard is om het te proberen. Het tempert iets te klachten natuurlijk en als het de hengstigheid is waar ze op één of andere manier last van heeft, kan het zijn dat het net even wat afvlakt. Daarnaast is het vrij onschuldig om te proberen en betaalbaar. Werkt het niet kan je verder zoeken met uitgebreid bloedonderzoek en/of weer echo's.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:39

Ik heb zoiets eerder gelezen hier, althans voor nu lijkt het er op. Ik heb toen nog wel eens contact gehad met die ts.Ik zal eens voor je zoeken. Misschien heb je er iets aan.

Ik kwam bij deze uit. Dat andere was een ander verhaal.
[MD] Paard plast 'koffiemelk'
Laatst bijgewerkt door raket op 04-11-15 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:42

Al je stiekem toch denkt aan nierproblemen is dit wel een duidelijk artikel vind ik: http://www.rosmagazine.nl/ros-online/me ... walen.html . De stukken over de lever en milt zou je eventueel over kunnen slaan, dan lees je alleen de stukken voer nieren en hun problemen.
Ook wil ik even opmerken dat als ze een nierprobleem zou hebben, je beter even kan stoppen met de magnesium, dat schijnt voor paarden met nierproblemen heel slecht te zijn.

Ik denk toch ook, ook al zie je haar wel plassen op de rubber matten, dat het voor haar fijner zou zijn als je haar ook op houtmot o.i.d. over haar rubber matten heen zet. Desnoods een gedeelte van de box, zodat ze zelf kan kiezen. Als je dat eens een week doet, kan je zien of ze daar meer gaat plassen dan in de rest van de box en dan weet je dus dat ze dat toch prettiger vindt dan het gespetter. Dan dus wel zoveel mot gebruiken dat het niet spettert als ze daar plast. Die plashouding ne niet kunnen plassen kan inderdaad ook komen door het te lang op te houden, maar dat zal je zelf ook wel weten denk ik.

Verder lijken me de verschijnselen inderdaad ook te kunnen wijzen op last voor/bij de eisprong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:49

Thanks iedereen!! Ik kijk het voor nu maar even aan nog, want de klachten zijn nog minimaal op moment en ga zo wie zo eens beginnen met de monnikspeper, baat die niet, schaad die in iig ook niet. Werkt het niet, of verergeren de klachten, neem ik contact op met DA voor eventueel regumate, of bloedonderzoek.

Die had ik ook gevonden Raket, maar is een ruin, maar toch bedankt!

Ze plast gewoon hoor Jet, doet het standaard voor mijn neus elke ochtend als ik binnenkom en dan zie ik het haar over de dag ook gewoon nog doen en op de wei en in haar stal en zijn complete watervallen.
Had ik trouwens ook nog aan DA gevraagd vorige maand tijdens onderzoek, maar hij zag er dus echt geen nierproblemen in, geen nierstenen en het magnesium kon ook al geen kwaad, heb ik speciaal allemaal naar gevraagd toen. Urine was goed.
Ontzettend bedankt voor de link trouwens, die sla ik gelijk op, maar zie dus bij de nieren geen overeenkomsten, vooralsnog...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:21

Dan plast ze wel heel veel, de mijne misschien drie keer per dag. Misschien zijn er toch wel wijzigingen in bvb de eileiders en heeft ze daar de buikpijn van. Kijk het inderdaad maar even aan, sommige mensen hebben ook zeer zeker klachten tijdens de eisprong dus dat zou bij paarden ook zo maar het geval kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:40

Ik zie die van mij ook gemiddeld 3 x per dag plassen hoor: s'ochtends in stal en met geluk op de wei en s'avonds bij laatste hooi , maar kan eigenlijk wel de klok erop gelijk zetten. Maar ik houd het in de gaten, ik wijs het nierproblemen ook echt niet zomaar af hoor, ik neem alle opties in overweging...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:12

De vorige keer is er geen bloedonderzoek gedaan, toch? Ik dacht dat niet alle nier problemen (en andere, hormoon, problemen) uit urine blijken? Ik zou zelf denk ik vragen om een uitgebreider onderzoek of even een andere kliniek bellen met dit verhaal, kijken wat zij adviseren.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:20

Visitor schreef:
De vorige keer is er geen bloedonderzoek gedaan, toch? Ik dacht dat niet alle nier problemen (en andere, hormoon, problemen) uit urine blijken? Ik zou zelf denk ik vragen om een uitgebreider onderzoek of even een andere kliniek bellen met dit verhaal, kijken wat zij adviseren.

Nier problemen zie je maar heel zelden in de urine.

Maar denk dat t misschien toch wel met de hengstigheid te maken heeft, vanwege de tijd interval zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:09

En weer zo tam en halfslachtig naar buik slaan. Poept en plast goed en temp. Is ook ok. Ze stapt ook ruim weg dus denk niet aan Sb. Ook heeft ze paar weken geleden haar zandwegkuur gehad en ontworming volgende week weer.
DA is gebeld en komt vandaag bloed afnemen: ik zelf wil zo wie zo nieren en lever, maar wellicht hebben jullie nog tips?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:18

Ondanks de zandwegkuur is zand in de darmen misschien niet eens een rare gedachtegang. Daar willen ze ook nog wel eens zo wisselend klachten van hebben. Die kuur helpt lang niet altijd voldoende, als er veel zand zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:34

Thanks! Zal het aangeven aan DA. Zit er trouwens over na te denken maar eigenlijk heeft ze elk jaar rond deze tijd ook wel een koliek aanval maar dan met koorts erbij...
En nog iets aparts: in haar drinkbak liggen tegenwoordig af en aan ook witte stipjes onderin haar bak, heb hem expres niet verschoond laat ik hem gelijk ook even zien.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:24

Vaag claudia. Ik hoop dat de Da toch wat kan vinden wat een verklaring is voor dit alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:29

Thanks, Shirley. Maak mij uiteraard weer eens flink zorgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:46

TS, word je paard wel eens door een osteopaat behandeld? Ik heb soortgelijke klachten eerder gezien en ik weet niet helemaal precies meer wat de uitleg van de osteopaat was, maar paard was er met 2 of 3 behandelingen vanaf. Scheen ook vaker voor te komen.
Je zou je osteopaat eens kunnen vragen, of aan Jessica hier op Bokt kunnen vragen of ze even naar dit topic wil kijken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:51

Ik gooi nog maar wat op tafel; witte puntjes... Wormen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:58

Nee ik heb geen osteopaat. Ik woon hier ook nog niet zo vreselijk lang, dus heb zo wie zo nog geen vast groepje aan professionals om mij heen opgebouwd. Nu rij ik zelf amper, door ziekte bij mezelf, maar als ik er al eens opzit , merk ik er dus juist niets aan.
Maar kan als er niets uit het bloedonderzoek komt, het altijd in overweging gaan nemen, dank je wel.

In haar Drinkbak, zitten die witte stipjes en ook dat lijkt wel witkalk. Ligt onderin haar bak en ook niet elke dag gek genoeg, zit al de hele tijd naar boven te staren, maar zie niets naar beneden komen, van het plafond...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:34

Kan het zijn dat er veel kalk in het gras of in het (leiding)water zit wat ze uitplast?
Geen idee of dat kan, maar dat bedacht ik me zo.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:51

Mijn eerste indruk is zouten (fosfaten) in de urine, maar omdat je aangeeft dat je paard ook koliekachtige verschijnselen heeft zou een nierontsteking ook een optie kunnen zijn. Dat verklaart alleen niet waarom het weggaat en weer terugkomt. Maar het is alweer eventjes geleden, die dierenarts heeft waarschijnlijk ook niet stil gezeten. Kalk geeft bij mijn weten geen witte urine, wel nierstenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:01

Nou DA is net geweest en ik voel mij nu toch wel een beetje heel erg blond ook, want ze stond zelfs helemaal te trillen met haar huid toen hij de stethoscoop erop legde om te luisteren. Dus hij vermoed toch dat ze vreselijk veel last van de vliegjes heeft.

Wel een toffe peer die DA, want hij zei; ik kan wel alles gaan testen wat jij wilt, maar dan ben je zo een paar honderd euro kwijt (ik zat aan vitamines/mineralen, lever, nieren, lyme en leverbot te denken). Hij heeft bloed afgenomen, gaat testen op lever, nieren en ontstekingswaarden.
Hoorde keurige darm geluiden, slijmvlies kleurt ook gewoon goed.
En ik moet zelf een dag of 4 elke dag een mestbal oplossen in water, want dan krijg je veel beter resultaat als dat hij een enkele hoop onderzoekt.
Hij zei ook nog dat ze misschien wel zo tam word, van het weinige aan beweging wat ze krijgt, wat ook zo is, omdat dat er eigenlijk altijd bij inschiet door mijn eigen ziek zijn...

Hoop hartgrondig dat ik echt zo een overdreven druk makende blonde doos ben geweest, maar we gaan het zien...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:05

Achja, beter te vaak dan dat er wel iets serieus is toch. :)

Ben wel benieuwd wat er uit gaat komen. :)

Met lever, nieren en ontstekingswaarde heb je wel de belangrijkste bloedwaarden.