[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:53

KAK, zeg! Een interval van 4 dagen is mij ook niet helemaal duidelijk... 4 dagen wachten en dan 1x smeren? 4 dagen smeren en dan 4 dagen niet? Smeren in en open wond lijkt me sowieso naar... Ik hoop dat de va snel duidelijkheid geeft!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:26

Ohh wat balen. Lijkt me ook niet echt fijn om op een open wond te smeren...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 18:53

Ai, nee dat lijkt mij ook erg onprettig. Misschien bedoelen ze daarom eerst 4 dagen wachten en dan smeren?
DA heeft de afbeelding ook gezien en belt me morgen. Ben wel opgelucht dat het dus niet perse zo is dat het na 1 behandelen weg moet zijn. Uiteraard had ik wel liever gehad dat hij eraf gevallen was.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:23

Zoals ik het lees is het met een interval van 4 dagen zalven dus wachten en dan dag zalven weer wachten, 1 dag zalven enz.
Er staat ook niet dat je de hele serie van 4 tot 6 dagen zalven over moet doen.
Is wel heel vervelend dat je het dan op een open wond moet smeren.

Maar vraag het voor de zekerheid even na, er mist nu ook stuk tekst in stukje wat je hebt neergezet, want ze hebben het erover als bandaged.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 20:49

Ja, ik heb niet de hele pagina gekopieerd ;) aangezien ik het niet kan verbinden was t niet relevant.

Een andere da leest juist weer 4 dagen smeren, 4 dagen wachten.. Nou, we wachten morgen even af :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:55

Tekst blikt ook niet uit in duidelijkheid, want dan wil je ook weten of je dan weer 1 x moet zalven of juist weer serie... Om de 4 dagen hele serie is wel heel heftig.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 21:08

Inderdaad. Het is vaag. Ga voor de zekerheid ook nog met wolvega, emmeloord of utrecht bellen voor 2nd opinion. Dit omdat ik voor mijn kliniek nog maar het 2e geval ben die dermequin gebruikt, meer ervaringen vanuit andere da's vind ik dus extra zinvol. Ik wil dit graag in 1x goed doen.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:00

Misschien even contact hierover opnemen met fabrikant/importeur van de zalf? Deze zal het toch moeten weten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 22:37

Dat is ook nog een goeie. Zet 't op de lijst, dank je wel!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 23:19

Pfffff jotoma ziet er niet best uit.

In feite zit het virus in bloed, je kunt de Sarcoide wel smeren maar moet van binnen worden aangepakt.
Rot dingen zijn het....sterkte

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 07:41

Dermequin is idd op kruidenbasis, ik ga eens opzoeken wat efudix verder inhoudt.

@tita: een sarcoid kan altijd terugkomen. Ik heb nog niet van een methode gehoord waarbij van binnen uit wordt behandelt, dus als je meer info hebt ontvang ik dat graag!
Ik ben alleen bekend met behandelingen zoals bevriezen, wegsnijden, knottenbelt zalf en bcg-injecties. De injecties komen dan het dichtste bij van binnen uit behandelen, maar daarover lees ik te veel negatieve ervaringen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 09:26

Ik heb net met dermequin zelf gebeld, die konden me voor geen meter verder helpen over de telefoon. De interval is idd om de of elke 4 dagen, maar hoeveel dagen smeren was volgens de DA afhankelijk van de plek.
Nu in afwachting van eigen DA.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:54

Poeh, jammer dat de sarco er nog zit!
Hier ook een sarcoïd paard, met een sarco op haar borst (quasi onmogelijk om weg te snijden).
Ik behandel al ruim een jaar met Virex, verbeterd langzaam maar zeker. Wie heeft je verteld dat virex uitwerkt na verloop van tijd ? Heb ik nergens gelezen en merk er ook niets van ... ik geef de equimmuno mix van hilton herbs bij en mineralenpoeder van Zeolite. De sarco is bij mij nu nog strak zwart vel met 1 bobbeltje, haar haar begint weer op de plek zelf te groeien.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 10:28

Niemand heeft me dat verteld, maar ik heb zelf een ultimatum gesteld (max 8-12 maanden virex) en omdat hij weer iets groter werd (gevoelsmatig) en er weer 1 terug leek te komen die eerder weg leek, wilde ik niet langer zelf dokteren..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 11:28

Mijn DA adviseerde om de komende week alleen schoon te houden en met honingzalf te behandelen. Volgende week maandag komt hij langs en kijken we hoe we verder gaan (waarschijnlijk wel verder smeren). De wond an sich is hij heel tevreden over, maar we zijn er nog niet.

Ondertussen ook gebeld met Emmeloord, Wolvega en Utrecht. Emmeloord zou het aanstippen met bevriezingsspul of wegsnijden, Wolvega en Utrecht bellen nog even terug.

Pjodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:28

he wat balen Jotoma! en ook vervelend dat je DA zo afwachtend is. Ik heb helaas geen tips voor je, maar duim wel voor je paardje!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 13:47

Dank je wel Pjodje :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 15:48

Wolvega heeft net terug gebeld. Da denkt dat het met zalf erg lang gaat duren. Hij zou wegsnijden en dan gelijk laten laseren. Bij alleen snijden 50% kans dat het wegblijft, met laseren 80/90% dat het wegblijft. Dat gebeurd in 1 sessie, als t paard het verdraagt alleen plaatstelijk verdoven en anders moeten ze onder volledige narcose.
Deze behandeling werkt voor hem als een goed bereikbare plek is en niet groter dan 2 cm.
Er komt dan wel een brandgat van het laseren wat uit zichzelf moet herstellen..

Het wordt er zo niet makkelijker op in elk geval :)

Ben benieuwd wat emmeloord en utrecht adviseren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:16

Weer wat ontwikkelingen verder:
Ik heb knottenbelt mijn fotodagboek gemaild en om advies gevraagd. In het kort: met dermequin lukt het met 2-3 keer smeren waarschijnlijk. Maar hij sluit niet uit dat het nog wel een jaar kan duren.
Hij mailt overigens heel (snel!) prettig: legt precies uit wat dermequin gedaan heeft en wat het had moeten doen. Wat het moet doen, kan in de komende sessie(s) nog gebeuren.
Ik heb gevraagd wat zijn schatting is aan duur en kosten van behandeling (excl. consultkosten of pijnstilling). Dan kan ik dinsdag de optie ook aan mijn DA voorleggen.

De plek zag er vandaag heel goed uit en ik kan zien dat de zalf nog werkt. De sarcoid lijkt gekrompen (er zat weer een randje dode huis op lijkt het).

Voor het schoonmaken:

Afbeelding

En na het schoonmaken:

Afbeelding

Ik vind het dus nog lastiger hoe we nu verder gaan. Bevriezen en wegsnijden zie ik sowieso niet zitten. Morgen nog even de reacties van Emmeloord en Utrecht afwachten. En uiteraard hoop ik dat de sarcoid nog kleiner wordt en ik volgende week gewoon voor dermequin kan kiezen en we daarna echt klaar zijn.

Edit: ik heb het geluk dat mijn man de wond wilde schoonmaken. Mijn maag draaide zich om en door mn wiplash kan ik daar onmogelijk schoonmaken. Mij bikkel paard liet het super toe, toen we de kraan uitdraaide trok hij heel even zn been op en verder liet hij ons in alle rust schoonmaken. Trots!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:49

Knottenbelt is wel DE expert, daar kan de kennis van de veeartsen in Nederland niet tegenop.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 23:03

Eens hoor Kinke!

Ik heb net nog een reactie van hem gekregen, geen prijzen en geen duur van de behandeling. Hij raadt het zelfs af om nu met zijn zalf te behandelen. Hij zou eerst deze behandeling doorzetten en denkt dat ik met 2-4 behandelingen klaar ben.

Wat ik vraag is ook niet realistisch. Als mensen een tumor hebben is er ook niet hét middel die 100% werkt en een vaste behandelingsperiode. Dat benadrukt hij heel duidelijk.

Ik had deze reactie niet verwacht. Ik ga er nog een weekje rustig over nadenken en ben benieuwd hoe de wond zich verder gaat ontwikkelen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:29

Ik schrik wel van de reactie van de zalf, hoor Jotoma.
Bij Doortje zit het op der ooglid en moet eerlijk zeggen dat Knottenbelt bij mij niet zo behulpzaam is.
En toch wel vrij prijzig officieel moet je eigen veearts het opbrengen en dan maar hopen dat die een beschaafd tarief rekent.

Deze zalf vind ik toch wel agressief stel dat ik dat zou gebruiken bij Door der ooglid dan zou ik inmiddels vrezen voor het oog

Van binnenuit is iid op dit moment alleen nog de BCG injecties.
Utrecht vertelde dat je ook eigenlijk niet door moet gaan met spuiten. Als de tumors na 3-4 behandelingen niet weggaan of je krijg er later paar bij dan moet je het eigenlijk gewoon zo laten en je paard laten gaan als het ondragelijk is.

Ik vind het bakken met geld kosten en je komt er moeilijk van af.
Denk niet dat ik er nog iets aan ga doen ik wilde 4x BCG proberen en daarna is het gewoon over alleen toen wij belde voor de afspraak mocht de BCG even volgens de Europese Unie niet gebruikt worden.

respect voor jou dat je toch verder zoekt

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:50

heb een pony die een sarcoid op bovenooglid had (1,5 cm breed en 0,8cm hoog) en een vlak naast zijn neusgat (doorsnede 1 cm), 8 maanden gesmeerd met aciclovir zalf en beide plekken zijn nu helemaal weg. Plekken zaten echt op/in de huid en waren duidelijk zichtbaar als en soort van wratachtige plekken (kaal, bobbelig aspect, duidelijk voelbaar boven het oppervlak van de huid, grijzig van kleur), dus geen bobbels onder de huid.
we haalden tubes zalf van 20gr bij de apotheek (moeten ze wel apart bestellen). en hebben in het begin 2x daags gesmeerd, later nog maar 1x daags. daarnaast ook kruiden om de weerstand te verbeteren.
Misschien is dat nog een optie voor je tita?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 08:13

@tita: even kijken of ik het goed begrijp op de vroege morgen :) je hebt bij het oog knottenbelt gebruikt? Of op een andere plek?
Ik zou de dermequin en knottenbelt beide te agressief vinden voor het oog en was idd ook voor bcg gegaan. Ook ik zou niet tot in den treure behandelingen blijven doen. Ik denk dat ik het net als jij zou hebben gedaan.

Bcg wordt bij het been ook afgeraden omdat er einschuss uit voort kan komen.

Het zijn echt rotdingen, je kan denk ik het beste idd de opties met je DA bespreken en dan je eigen gevoel volgen.

Mijn paard heeft tot dusver nog helemaal geen last gehad van de sarcoid. Maar het blijft een tumor en die wil ik er gewoon weg krijgen. Ik denk dat ik hierna tot max 3x verder ga met dermequin en dan kijk wat het resultaat is. Stel het is niet weg, misschien laat ik het er dan ook wel bij.

Valt me toch op dat ik wat meer hoor dat knottenbelt niet of niet volledig aan slaat.

Edit: net Emmeloord gesproken, wat een prettige DA (da's in mijn omgeving vind ik vaak wat nors :o). Heel vriendelijk en alle opties besproken, duidelijke uitleg waar hij voor zou kiezen en waarom. Ook hij had eerste voorkeue voor wegsnijden, ivm omvang, de locatie en dat het een nodulaire plek is. Hij adviseert dit in 20% van de gevallen en echt alleen als hij denkt alles (1,5 a 2 cm eromheen) weg te kunnen halen. Kans op terugkomen is dan klein. Omdat het al open is zou hij óf of een keer verder gaan met dermequin, maar omdat het misschien te oppervlakkig werkt zou hij eerder kiezen voor eerst bevriezen en dan na zes weken nog eventueel met dermequin herhalen.
Ik vind het een best logisch advies, we nemen het weer mee voor volgende week dinsdag :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 17:06

En als laatste nog met Utrecht gesproken. Zij zouden ook voor bevriezen gaan, wat dan meerdere keren herhaald zal moeten worden naar verwachting. Door de locatie zal mn paard dan waarschijnlijk onder volledige narcose moeten dacht hij, daar zitten natuurlijk risico's aan en als je meerdere keren moet opereren, wordt ook dat een behoorlijk kostenplaatje.

Kortom: nog steeds afwachten wat er in de komende week gebeurd. En dan of verder met dermequin of misschien bevriezen (maar dat wil ik alleen onder plaatselijke verdoving doen, anders is bevriezen voor mij geen optie).

Zo naar mn paard toe. Als er interessante ontwikkelingen zijn zal ik weer een foto plaatsen.