Welk voer voor nerveus paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Welk voer voor nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 18:03

Elena, dat is nou een lange post. Maar wel erg duidelijk.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:47

Wat is de reden dat je op deze merrie wilt rijden?

Ik lees alleen maar dat dingen niet mogelijk om de een of andere reden.
Is het paard wel eens nagekeken, weet je zeker dat ze niets mankeert?
Ik vind het niet eerlijk voor het paard dat je ermee aan blijft modderen zonder goede begeleiding. Mag dat niet van de eigenaar, dan laat je het hem toch lekker zelf uitzoeken met haar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 22:05

Van dit paard zou ik gewoon veel kunnen leren door haar wedstrijdervaring.
Ik heb desbetreffend meisje via facebook gevraagd of zij het ziet zitten om mij te helpen met grondwerk. En dat wil ze wel doen.
Ik zou mijn oudste zus ook kunnen vragen. Zij heeft nog maar 4 jaar les op een manege maar in die periode ook al diverse paarden ingereden en probleempaarden opnieuw ingereden. (Paarden die net als dante nerveus zijn of enorm moeilijk te rijden waren).
Echter is het zo dat zij en mijn vriend niet goed samen gaan. En ik haar niet zo goed durf voorstellen aan mijn weide eigenaar.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:09

Halfslachtig Hulp kun je inscharen onder geen hulp :\

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:13

moyra schreef:
Halfslachtig Hulp kun je inscharen onder geen hulp :\

Inderdaad. Ik heb ook nergens, in geen enkel topic, ook maar een klein beetje het idee gekregen dat je überhaupt iets wilt leren. Het enige wat je aan wilt nemen of waar je om vraagt en op reageert zijn quick fixes. Dingen die je kan doen/geven die ervoor zorgen dat je vooral niet naar jezelf hoeft te kijken. Voer, tuigage, andere weide, je wilt continu alles veranderen behalve jezelf. Er bestaat geen wondermiddel dat ervoor zorgt dat jij ineens met dit paard overweg kunt. Het enige dat misschien op termijn kan werken is goede, deskundige, professionele begeleiding en dan ook daadwerkelijk aannemen wat diegene zegt en daar iets mee doen. En dan nog is het een lange weg.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:16

Je kunt het beste een goede instructrice inschakelen. Niet steeds aan blijven klooien met het dier. Als je nu goed les krijgt in grondwerk, dan heb je met je eigen paardje daar ook zoveel aan.

Echt hoor, het is een investering in jezelf. En daar gaat je eigen paard ook heel veel aan hebben.
En laat haar anders alsjeblieft staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 15:28

Ik wil best wel eens meedoen aan een clinic. Maar dat kan helaas niet met di paard (niet mijn paard en weet niet hoe ze op trailer is)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:32

Je kan alles van dit paard leren als je les krijgt.
Les van goede mensen. Niet van mensen die eerst een paard half dood jakkeren.

Het paard Kent het. Nu jij nog.
Mag je geen les op locatie ga je er niets van leren en kun je beter een ander paard zieken waar les wel mag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 15:38

Ik wil wel l nog eens met mijn kennis praten over een instructeur op de wei.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 15:39

Maar voorlopig wordt het met de merrie alleen grondwerk

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:40

Daar is les ook aan te raden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 16:15

:')
Ik heb al enkele lessen gehad van een vriendin die er ervaring in heeft. En ja genoeg ervaring om mij bij te brengen. Door haar kan ik de haflinger ook weer met plezier berijden.

Ik ga nu (als het weer het toelaat) ook steeds filmen wat ik doe. Gewoon om dat ik dan de beelden kan bekijken en zelf kan zien waar het mis gaat in de communicatie.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:20

Misschien is de instructeur niet geschikt voor jullie?

Zou zo maar kunnen natuurlijk

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 17:31

Jawel mijn vriendin had goede tips gegeven. Is zelf ook met Dante bezig geweest en ik merkte duidelijk verschil.

Ik was zelf te nerveus. Vanaf het moment ik de merrie of de haflinger uit de wei nam werd mijn ademhaling gespannen en ging ik spieren opspannen. Ik toonde ook geen goede leiderschap, toonde eerder een angstige/onzekere houding naar het paard toe.

Bij de haflinger resulteerde dat in een kat en muisspel op de wei en bokken/dreigen naar mij.
Op deze dingen ben ik nu ook aan het letten. En bij de haflinger werkt het al heel goed. Die heeft geen halster om in de wei en kreeg ik voorheen niet gevangen. Nu komt hij zelf al naar me toe en kan ik hem dmv een haltertouw losjes om zijn hals meepakken naar de poetsplaats. Hem terugzetten in de wei kan ik zelfs al zonder hem vast te houden. Hij volgt mij netjes zonder mij voorbij te lopen en hij loopt in een ontspannen houding.

In het begin gaf ik de haflinger een snoepje als hij mij het halster liet aandoen. En ook per 4 passen die hij mee kwam kreeg hij een snoepje. Dit heb ik afgebouwd in 3 weken tijd. Nu krijgt hij enkel een snoepje als hij op de poetsplaats vaststaat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:56

Maar wat is nu concreet je probleem dan??

Dat het paard nerveus is?
Waar uit zich dat in??

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 18:51

maralyn schreef:
Maar wat is nu concreet je probleem dan??

Dat het paard nerveus is?
Waar uit zich dat in??

Dat begint al las je haar uit de wei haalt.
Dan gaat ze roepen op de anderen, alles proberen om toch weer bij de groep te zijn zoals trekken aan het touw, dribbelen ipv wandelen, voor mij uit lopen, om me heen draaien, mij omver duwen.

Als ik haar uiteindelijk uit de wei heb en haar vastzet of even vasthou buiten de wei gaat ze krabben met een voorbeen soms afwisselend van been. Jambette doen en nerveus draaien/trappelen of nerveus enkele pasjes naar achter zetten en weer terug naar voor.
In het ergste geval hinniken dat je er doof van wordt. >;) (heb al een slecht gehoord rechts en dat oor doet zo vaak pijn door haar scherp geroep)

Dit filmpje is van toen ze in de koeienstal stond samen met mijn twenter Harley:
De donkere plekken is zweet op haar vacht. Ze kan zo blijven doorgaan, zelfs als het zweet van haar af druipt. De donkere aflopende plek op de muur achter haar is van haar mest.
Uit stress gaat ze zodanig veel mesten en de mest ziet er ook niet mooi uit.
https://video.xx.fbcdn.net/hvideo-xtf1/ ... e=55DF5CDA

Het helpt natuurlijk niet dat de haflinger en de fjord op haar geroep reageren (vooral de fjord).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:06

de merrie in het filmpje staat heilig als je het vergelijkt met hoe mijne zich in het begin gedroeg :')

die is niet nerveus.. ze is gewoon verveeld (vandaar ook het weverige trappelen op de plek)
en ze weet dondersgoed dat het niet gewenst is.. want als je klikt kapt ze direct..
alleen omdat er verder toch niets gebeurd gaat ze gewoon weer verder waar ze gebleven was..

wees niet bang om haar eens flink de waarheid te zeggen.. een goede schreeuw in haar richting, geeft niet als ze de kop in de lucht gooit van schrik en haar oren in de nek legt.. Het moet ook geen leuke ervaring zijn als ze je loopt te vervelen.. dat klikje is eigenlijk meer een beloning voor haar gedrag.. je besteed aandacht aan haar.. en zodra je weer verder gaat, gaat zij ook weer haar gang..

schrapen is gewoon ongeduld. leert ze vanzelf af..

koop anders een grote wasmand en mik daar een goede lading hooi in een wortel in stukjes erdoor of een appeltje zodat ze iets te doen heeft tijdens het vaststaan.

vooralsnog zie ik gewoon een verveelde pony met bewegingsdrang die niet echt onder de indruk was van je klikje (oortjes blijven gewoon naar voren staan, ze staat gewoon nog in de richting te kijken waar ze al naar stond te kijken)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 19:13

Ja Elena dat had ik via PB al gezegd dat die van jou uit uw beschrijving véél erger was.

Schreeuwen heb ik al zo vaak gedaan tegen haar. Met tranen in mijn ogen van frustratie, maar aangezien dat niet helpt maar mee gekapt.

Dit is wat ze op de poetsplaats doet. Maar in de stal doet ze dit ook en mest ze continu waterige groene mest. Ik heb al geprobeerd haar hooi te geven. dan neemt ze een hapje en doet ze gewoon verder met dit gedrag terwijl ze op het hooi kauwt wat ze in de mond heeft. Hetzelfde met meuslï voeren in de stal.

Maar dat gedrag bij het uit de wei halen wil ik ook veranderen. Ik wil dat ze net als de andere paarden rustig met me meeloopt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:15

Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande bericht.
Gewoon een paard dat zich staat te vervelen en er mee weg komt.

Niks aan de hand.
Je niet druk over maken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:16

Pianissimo van cavalor!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:17

Of ze rustig met jou mee gaat lopen gaat aan jou houding en uitstraling liggen.
Maak jij je al druk dat ze dat gast doen. Gaat het ook gebeuren.
Jij moet lichamelijk niets anders doen dan bij de ander paard. Wordt zij daardoor rustig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 19:18

Dat probeer ik ook. Het helpt wel iets, ze reageert dan ook beter op druk als ze voor mij uit wil komen maar toch blijft ze nog nerveus dribbelen ipv meestappen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:22

Zo lang ze niet aan het touw trekt lekker late doen.
Zelf niet op reageren.
Dan geeft het voor haar geen aandacht en gaat het vanzelf minder worden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:35

hier is het grotendeels vanzelf over gegaan..

zoals bruintje zegt.. niet teveel aandacht aan besteden..
(alleen corrigeren als het tever gaat.. bij mij is dat schrapen (poetsplaats hier is kaal beton, dus liever geen blesures erdoor) of vergeten dat ik er sta of tegendraads als ik wat vraag)

aanbinden vooral ook niet te lang laten duren. even borstel erover en klaar, zodra er wat rust in komt kun je dat wat uit gaan breiden.

wat betreft het meelopen.. als ze ook maar denkt over naar voren dribbelen gelijk een 'geirriteerde' rotatie van het halstertouw ( net als je je hond uitlaat. paard aan de ene kant, touw in je andere hand terwijl die over je hand hangt waar het paard loopt. zo heb je ruimte om de hand aan de kant van het paard te sluiten en te openen en het deel tussen je handen te gebruiken.. Als die van mij gaat dribbelen sluit ik direct mijn hand en draai ik met mijn andere pols even een paar rondjes zodat het uiteinde van het touw 'geirriteerd ronddraait', meestal met terwijl ik een kwartslag naar hem toe draai zodat het duidelijk zichtbaar is.. hij staat dan over het algemeen gelijk stil of zelfs al een stap naar achteren.. Nu zal die merrie dat niet gelijk begrijpen, maar laat haar de fout maar maken om door te willen lopen, dan zwiep je het touw nu niet meer 'rond' maar laag richting haar benen (nooit richting het hoofd).. Dit staat gelijk aan een zwiepende waarschuwing zoals paarden die ook maken naar elkaar.. Nog geen respectvol 'antwoord' van de merrie, dan draai je om zodat je haar aankijkt en zwiept het touw 'nijdig' van links naar rechts tot ze achteruit stapt.. daarna gelijk stoppen, omdraaien en rustig doorlopen.

of compleet negeren zolang ze niets doet dat gevaar kan opleveren voor haar of voor jezelf, maar dan moet je dus zelf haar gedribbel kunnen laten afvloeien uit je lijf, anders breng je jouw stress juist over op haar drukke gedoe en dan wordt het 'druk + stress', waardoor jij weer nog meer gestrest raakt.

doe gewoon net of je je hond uitlaat terwijl je met haar loopt.. En haar stoppen in haar doen en laten voor ze druk wordt, niet pas als ze je al voorbij is of al druk aan het dribbelen is..

wat goed is om haar te leren is het hoofd omlaag te doen als je dat verlangt.. een paard dat met zijn hoofd laag is, kan niet goed stress opbouwen.. als ze dan druk doet terwijl je loopt, voor ze echt gaat dribbelen.. even stoppen, hoofd laag vragen, kriebel door de manen en rustig weer aanstappen..

het moet allemaal vanzelfsprekender worden in rust.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 23:11

Ik snap het :D