Ieder paard kan zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Re: Ieder paard kan zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:22

Toch vind ik het jammer dat er steeds benadrukt wordt, dat mijn pony zonder ijzers dus sterkere hoeven zou krijgen en het minder slijt. Mijn pony heeft sterke hoeven, iedere smid benadrukt dat, al zijn hoeven gingen dus ook goed mee zonder ijzers, behalve de hoeven bij zijn ''aparte benen''. Als je paard bij iedere stap die die zet, met zijn hoef schuin over de grond draait, kan je mij helaas niet wijsmaken dat ook daardoor de hoeven sterker worden, en het bij te houden is... Zijn hoeven slijten gewoon totaals schuin af, heeft geen tijd om bij te groeien. Ik heb geen verstand van hoefschoenen trouwens, maar worden deze bij paarden ook wel eens 24/7 gedragen? Of bij iedere stap op het harde, in de paddock, op de uitloop etc? Of zijn deze alleen voor wandelingen? Als ik voor hoefschoenen had gekozen, had ik deze dan denk ik 24/7, op het land na misschien, aan moeten houden. Als ik een jonger paard had gehad, had ik het misschien nog wel geprobeerd, met 24/7 de hoefschoenen om hoor. Ik haat ijzers. Ik ga er nu niets meer aan veranderen, maar ben toch wel erg benieuwd hoe dat zou werken met hoefschoenen in zo'n geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:29

Daarom begrijp ik eigenlijk niet ts, waarom dat jij jezelf zo kwelt door die "geloofspredikers" zelf steeds weer op te zoeken?

Laat lekker gaan, jij weet toch hoe dat het zit, punt!

joop24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:31

Paarden kunnen wel zonder hoefijzers maar paardenmensen niet, zo simpel is het. Blijft een vreemd fenomeen, de traditionele paardenwereld. Een wereld vol fabeltjes en voor elk wat wils. Iedereen doet maar wat en op elke hoek staat een goeroe.
Geen atleet die bij blessures ijzeren zooltjes in zijn schoenen legt maar paarden krijgen zoiets wel. Geen dokter die de patient durft te adviseren een paar weken of maanden in bed te blijven maar paarden moeten op stal en op boxrust. Mensen moeten bewegen en paarden moeten stilstaan. Mensen moeten op hun dieet letten en weten wat ze eten maar paarden geven we krachtvoer. Wie het snapt mag het zeggen.
In de praktijk heeft beslaan en op stal zetten veel te maken met welzijn: hoe meer mensen over het welzijn van paarden nadenken hoe paardvriendelijker het er vaak toegaat. Dierentuinen zijn de laatste decenia veel meer gaan nadenken over de hokken met tralies en ook het publiek vindt tijgers in hokjes nu zielig. Maar een paardenstal met tralies om elke box vinden veel paardenmensen nog gewoon. Helaas voor de paarden.
Paarden worden geboren als zeer atletische dieren, ze zijn gemaakt op veel lopen en als ze geboren worden kunnen ze direkt met de kudde mee. Maar mensen maken van paarden zwakke watjes met slechte hoeven, koliekaanvallen en slokdarmverstoppingen.
IJzers, en dan helemaal gloeiend heet opgebrandde ijzers, het is eigenlijk onbegrijpelijk dat we anno 2015 nog met dergelijke praktijken bezig zijn. In de paardenwereld staat de klok stil.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:33

Felineepino; onze shet slijt ook scheef af en o-benen. Heb net nog zitten kijken. Hij staat nu vrij recht; maar bij stap of draven land hij voor helemaal naar binnen. daar gaat tijd overheen ja; we gaan kijken hoe recht we hem kunnen krijgen. Nu is er echt al wel wat verbeterd in 3 maanden tijd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:34

pol013 schreef:
Palousa, ik zou zo'n voet niet graag zien bij mijn paard. Dat kan toch ook niet heel fijn zijn voor een normale afwikkeling van de voet of wel?

Tja, soms heb je niet zo veel keus. Deze kwam ik zo tegen op de wei. Zat er ook wel aan te komen gezien de scheur halverwegen de hoef (waarschijnlijk een keer aangetikt ofzo).
Nu kan ik alles wel aanvullen met allemaal kit etc maar dat heeft in dit geval niet zoveel toegevoegde waarde omdat het nu alleen nog een grasmaaier is.

Uiteraard houd ik alle hoeven wel een beetje bij maar als ze weer een keer een beetje onhandig op een steen gaan staan, dan breekt er weleens wat af.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:37

Llewella schreef:
Felineepino; onze shet slijt ook scheef af en o-benen. Heb net nog zitten kijken. Hij staat nu vrij recht; maar bij stap of draven land hij voor helemaal naar binnen. daar gaat tijd overheen ja; we gaan kijken hoe recht we hem kunnen krijgen. Nu is er echt al wel wat verbeterd in 3 maanden tijd.

De hoeven recht bedoel je? Of de benen? Wat ze bij wilden proberen was de stand van de benen rechter maken, maar aangezien alles vanbinnen recht op elkaar stond was dat echt een no go voor mij.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:42

Mijn paard moet op ijzers omdat ie frans staat en hierdoor zijn voet van buiten naar binnen afrolt. Hoefbeen schijnt alle kanten op te gaan als je de stand steeds laat verslechteren. Dus ik neem toch maar het zekere voor het onzekere.. na 3 keer ijzers is het al zichtbaar minder erg

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:44

palousa_boy schreef:
pol013 schreef:
Palousa, ik zou zo'n voet niet graag zien bij mijn paard. Dat kan toch ook niet heel fijn zijn voor een normale afwikkeling van de voet of wel?

Tja, soms heb je niet zo veel keus. Deze kwam ik zo tegen op de wei. Zat er ook wel aan te komen gezien de scheur halverwegen de hoef (waarschijnlijk een keer aangetikt ofzo).
Nu kan ik alles wel aanvullen met allemaal kit etc maar dat heeft in dit geval niet zoveel toegevoegde waarde omdat het nu alleen nog een grasmaaier is.

Uiteraard houd ik alle hoeven wel een beetje bij maar als ze weer een keer een beetje onhandig op een steen gaan staan, dan breekt er weleens wat af.

Nee, dat snap ik best hoor. Geen verwijt. Alleen dit wil je op zich niet graag zien toch? Als je actief zou willen rijden met dit paard en dit gebeurt regelmatig zou ik kiezen voor een ijzer. Maar als het een incident is, weinig aan te doen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:46

joop24 schreef:
Paarden kunnen wel zonder hoefijzers maar paardenmensen niet, zo simpel is het. Blijft een vreemd fenomeen, de traditionele paardenwereld. Een wereld vol fabeltjes en voor elk wat wils. Iedereen doet maar wat en op elke hoek staat een goeroe.
Geen atleet die bij blessures ijzeren zooltjes in zijn schoenen legt maar paarden krijgen zoiets wel. Geen dokter die de patient durft te adviseren een paar weken of maanden in bed te blijven maar paarden moeten op stal en op boxrust. Mensen moeten bewegen en paarden moeten stilstaan. Mensen moeten op hun dieet letten en weten wat ze eten maar paarden geven we krachtvoer. Wie het snapt mag het zeggen.
In de praktijk heeft beslaan en op stal zetten veel te maken met welzijn: hoe meer mensen over het welzijn van paarden nadenken hoe paardvriendelijker het er vaak toegaat. Dierentuinen zijn de laatste decenia veel meer gaan nadenken over de hokken met tralies en ook het publiek vindt tijgers in hokjes nu zielig. Maar een paardenstal met tralies om elke box vinden veel paardenmensen nog gewoon. Helaas voor de paarden.
Paarden worden geboren als zeer atletische dieren, ze zijn gemaakt op veel lopen en als ze geboren worden kunnen ze direkt met de kudde mee. Maar mensen maken van paarden zwakke watjes met slechte hoeven, koliekaanvallen en slokdarmverstoppingen.
IJzers, en dan helemaal gloeiend heet opgebrandde ijzers, het is eigenlijk onbegrijpelijk dat we anno 2015 nog met dergelijke praktijken bezig zijn. In de paardenwereld staat de klok stil.

Een mens heeft net zo goed steunzolen of speciale schoenen.. Verder vind ik het wat kort door de bocht maar ik ben het met je eens dat er veeeel meer over nagedacht (en onderzocht) zou moeten gaan worden.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:52

Ik ben ook een voorstander van blootsvoets, als het kan.
Mijn oude merrie had platvoeten en artrose in 4 benen, die kon ik er echt niet afhalen toen ik haar kocht.

Mijn huidige mannen staan allebei blootsvoets. De ene gaat super, hele harde hoeven, nooit een pasje gevoelig. De ander twijfel ik nog steeds of een ijzer niet beter is: op het (ongelijke) harde gaat hij nogal eens heel kort lopen, je moet hem dan echt corrigeren om zijn passen af te maken.

Klein beetje off-topic, maar heeft iemand een idee hoe ik zijn zolen minder gevoelig kan maken? Hij heeft wel harde hoeven, dus dat is het probleem niet lijkt mij. Hoefschoenen is bij hem geen optie, paardje is enorm gevoelig op alles, heeft al schuurplekjes en bultjes als je alleen maar naar hem kijkt, dus ga die gok niet nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:55

Maartje1990 schreef:
@ elenaMM77: Medische hoefaandoeningen komen in de natuur eigenlijk vrijwel niet voor :) Dus dat stukje klopt niet. Wat de cross/springen betreft ken iemand ergens in het Z (of dat nu Z2 of ZZzwaar was weet ik niet meer precies) cross blootsvoets heeft gereden, zij zegt zelf dat zij vaak meer grip had dan diegene met kalkoenen. Dus het kan wel.

Dat is een beetje een "kort door de bocht" bewering.
Alleen zullen kreupele dieren door hoefaandoeningen niet lang overleven in de natuur. En blijven de gezonde dieren over.
Kreupelheidsonderzoek wordt bij paarden "in de natuur" ook niet uitgevoerd meen ik, zodat je ook niet weet hoeveel dieren er kreupel zijn en waardoor dat komt.

Ik ben ook voorstander van blootsvoets als dat mogelijk is. Maar zijn toch echt situaties waarbij dat niet kan.

joop24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:59

[/quote]

Een mens heeft net zo goed steunzolen of speciale schoenen.. Verder vind ik het wat kort door de bocht maar ik ben het met je eens dat er veeeel meer over nagedacht (en onderzocht) zou moeten gaan worden.[/quote]

steunzolen of speciale schoenen? dan toch niet van ijzer, gelukkig maar want dat is erg slecht voor de gewrichten. Bovendien worden die aangemeten en het maken is echt precisiewerk. Ijzers blijven gewoon ijzers, tegenwoordig misschien met een afronding aan de voorkant maar verder is het meer van hetzelfde sinds de uitvinding.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:15

Ik vind dit weer een leuk topic,ik ben niet tegen ijzers,maar heb zelf niks meer op ijzers staan.ik merk wel dat ik een heb die echt hoefschoenen nodig heeft voor het rijden op paden met steentjes. En of ieder paard zonder kan van onze paarden ja denk niet alle,maar wel veel.paarden die ijzer onder gehad hebben moeten vaak hele periode wennen of ze blijven gevoelig,dan kun je eventueel schoenen nemen.het is met afwijkende standen in de natuur gaan ze dood,bij ons niet.dus bij extreme standen geloof ik best dat je het met een ijzer makkelijker maakt.wel vind ik dat hier in nederland mensen snel roepen paard word te kort,maar de meeste paarden staan telang en deze stand vinden we normaal helaas. Je oude pony zou ik gewoon op ijzers houden. En zelf voeten bij houden is beste maar met ijzers gaat dat helaas niet. Succes ts

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:25

Uh, mensen worden zéker wel verteld maanden op rust te gaan. Mijn vader heeft anderhalf jaar op bed moeten liggen vanwege zijn rug. En ook niet ieder paard krijgt krachtvoer, meestal zodra een paard op rust staat, krijgt hij al veel minder tot niets. Nou ja, als de desbetreffende eigenaar ook logisch nadenkt. Wel ben ik het er mee eens dat mensen vaak veel te gemakkelijk zijn in een paard maar op een stal zetten voor hun eigen gemak, als het ook wél op het land kan. Alleen ja, niet iedereen heeft die optie. Ga jij maar een betaalbaar stuk land vinden rondom Den Haag. En daarbij, ik heb vrijwel nooit gehoord van een paard met een echte blessure die maar ijzers eronder kreeg. Wel van paarden met een aangeboren verkeerde beenstand, en daarom ijzers hebben. Daar zit een heel groot verschil in.

Tegenwoordig heb je trouwens niet alleen "ijzers", ik heb ze ook wel terug zien komen van rubber en een andere goedje. Verder weet ik hier niets van af, maar ja, het veert al een stuk beter mee als ijzer.

Het klopt zeker wel dat we de paarden van tegenwoordig maar "zwak" hebben gemaakt na al die jaren, maar goed, dat is nu eenmaal zo. Hoewel ik het liever opgelost zie, kun je ondertussen wel voor een gemakkelijker leven zorgen voor je paard.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:35

palousa_boy schreef:
pol013 schreef:

Nee, dat snap ik best hoor. Geen verwijt. Alleen dit wil je op zich niet graag zien toch? Als je actief zou willen rijden met dit paard en dit gebeurt regelmatig zou ik kiezen voor een ijzer. Maar als het een incident is, weinig aan te doen.

Het is niet iets wat ik in gedachte heb als "ideaal" maar ze heeft er geen last van gehad dus dan heb ik al snel iets van dat komt wel goed, het heeft alleen tijd nodig om te groeien.
Ik wil wel de paarden zo veel mogelijk "natuurlijk" houden.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:49

pol013 schreef:
Hoefzorg, als jij het not done vindt om een paard voor je eigen lol en plezier in de sport uit te brengen dan is de rest van de discussie inderdaad wat moeilijk.

Ik vindt dat ik mijn paard best mag gebruiken voor mijn plezier. Om hem in de sport uit te brengen dus. Dan ontkom je in onze discipline niet aan ijzers ivm het zetten van kalkoenen.
Tel daar bij op dat ik niet ervaar dat ijzers een probleem zijn voor de voet en je zult begrijpen dat je tekst een beetje maf over komt met maffe vergelijkingen. Het ijzer hoeft hier namelijk geen medisch probleem te verdoezelen maar alleen voor grip te zorgen.

En in het geval van de 3 jarige met gevoelige voeten. Die krijgt de kans om zich aan te passen (6 maanden tot een jaar) en als het dan nog niet lukt om hem fijn te laten lopen ondanks dat aan alle voorwaarden voldaan is gaat daar ook een ijzer onder.

Die zin komt op mij een beetje vreemd over.. wil je daarmee stellen dat je daarmee ten koste van je paard, hem voor je eigen plezier mag gebruiken? Begrijp me niet verkeerd, ik probeer je antwoord te begrijpen.

In mijn opinie is er niks mis met een paard uitbrengen, maar laten we eerlijk wezen.. het is niet voor niets dat die (Z of hoger- uitgebrachte) eerder doodgaan ivm been, spier en hoef aandoeningen...

Ik rijd zelf mijn paard voor mijn plezier, maar ook voor zijn plezier en gezondheid. Zoals een bokker ooit zei: dressuur is voor het paard, een paard niet voor de dressuur.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:59

Ben ik niet met je eens Joop24. Op het gebied van welzijn, het houden van paarden etc zijn er zeker wel goede ontwikkelingen, al gaat het allemaal niet zo snel als je eigenlijk zou willen. Ook op medisch gebied, het bewegingsapparaat de voeten hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan.
Deze site geeft goede informatie over alle ontwikkelingen op het gebied van hoefverzorging.
http://hoofcare.nl/hoefbeslag/

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:03

Niet ieder paard kan zonder ijzers.

In de natuur gaan de paardachtigen met slechte hoeven gewoon dood.
En het is niet voor niks dat er in rotsachtige gebieden zoveel ezels (en door mensen gefokte muildieren) rondlopen, die hebben hoeven die daar op gemaakt zijn.

Ik ben ook voor ijzerloos als het kan :j
Helaas heeft mijn paint linksvoor een dubbel gebroken voetas, kan ik 2 dingen doen, weide paard van maken of een ijzertje en lekker naar buiten.
In de natuur was hij waarschijnlijk leeuwenvoer :\

Ik heb een tijdje reining gereden en om te glijden heb je dan slidingbeslag nodig, het behoud van je paard.
Was trouwens een welsh-cob en stoppen uit volle galop was zijn grootste passie.

Maar het gross van mijn dieren staat in principe blootvoets .
(En ik hoef het niet voor het geld te doen want mijn man is smid, meeste klanten lopen trouwens ook bloodvoets want als het niet nodig is , gaat er geen ijzer onder)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:12

miramii schreef:
In mijn opinie is er niks mis met een paard uitbrengen, maar laten we eerlijk wezen.. het is niet voor niets dat die (Z of hoger- uitgebrachte) eerder doodgaan ivm been, spier en hoef aandoeningen...

Ik ben toch wel benieuwd naar de cijfers dan.
Ik denk dat je veel sneller hóórt van een hoog opgeleid paard dat deze is overleden. Mijn vorige paard was ZZ-Licht uitgebracht en is uiteindelijk met 27 jaar oud in laten slapen. En die heeft op zijn 22e nog een operatie tegen kanker gehad.

Nu wil ik niet zeggen dat één paard het allemaal veranderd, maar veel sportpaarden gaan na hun carrière ergens op het land met pensioen of verdwijnen naar een meer onervaren ruiter als leerpaard. Vaak óók als deze een levenslange blessure hebben (lees: sommige blessures kunnen ze prima pijnloos mee leven als grasmaaier). Maar ja, er zijn natuurlijk altijd mensen die er dan een einde aan laten maken. Dat is weer een ander verhaal.

Dus ik ben benieuwd ://

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:14

Ik ben op FB lid van een pagina die wilde paarden fotografeert en daar zie ik echt niet bij alle paarden die mooie Mustang hoeven die zo gepromoot worden. Ook daar zie je scheuren en afgebrokkelde hoeven.

Vergeet niet dat er in een wilde kudde een natuurlijke selectie is. Paarden met slechte voeten gaan daar gewoon dood.

Mijn paarden staan lekker op hun blote voeten en de hoefverzorging doe ik zelf. Dat gaat gelukkig goed. Maar ik zeg nooit, nooit.. Dus mocht een ijzer noodzakelijk zijn dan zou ik dat zeker overwegen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:17

Ik denk dat dat de juiste instelling is, streven naar idealen, maar dealen met de werkelijkheid.
Je doet wat mogelijk is en wat je kunt, en soms moet je naar dingen grijpen die je liever niet wilt maar op dat moment wel even noodzakelijk zijn...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:24

joop24 schreef:

Een mens heeft net zo goed steunzolen of speciale schoenen.. Verder vind ik het wat kort door de bocht maar ik ben het met je eens dat er veeeel meer over nagedacht (en onderzocht) zou moeten gaan worden.[/quote]

steunzolen of speciale schoenen? dan toch niet van ijzer, gelukkig maar want dat is erg slecht voor de gewrichten. Bovendien worden die aangemeten en het maken is echt precisiewerk. Ijzers blijven gewoon ijzers, tegenwoordig misschien met een afronding aan de voorkant maar verder is het meer van hetzelfde sinds de uitvinding.[/quote]
Dan heb je nog nooit de binnenkant van orthopedische schoenen gezien, naast een bak kunststof ook zeker ijzeren strips.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:40

miramii schreef:
pol013 schreef:
Hoefzorg, als jij het not done vindt om een paard voor je eigen lol en plezier in de sport uit te brengen dan is de rest van de discussie inderdaad wat moeilijk.

Ik vindt dat ik mijn paard best mag gebruiken voor mijn plezier. Om hem in de sport uit te brengen dus. Dan ontkom je in onze discipline niet aan ijzers ivm het zetten van kalkoenen.
Tel daar bij op dat ik niet ervaar dat ijzers een probleem zijn voor de voet en je zult begrijpen dat je tekst een beetje maf over komt met maffe vergelijkingen. Het ijzer hoeft hier namelijk geen medisch probleem te verdoezelen maar alleen voor grip te zorgen.

En in het geval van de 3 jarige met gevoelige voeten. Die krijgt de kans om zich aan te passen (6 maanden tot een jaar) en als het dan nog niet lukt om hem fijn te laten lopen ondanks dat aan alle voorwaarden voldaan is gaat daar ook een ijzer onder.

Die zin komt op mij een beetje vreemd over.. wil je daarmee stellen dat je daarmee ten koste van je paard, hem voor je eigen plezier mag gebruiken? Begrijp me niet verkeerd, ik probeer je antwoord te begrijpen.

Ik rijd zelf mijn paard voor mijn plezier, maar ook voor zijn plezier en gezondheid. Zoals een bokker ooit zei: dressuur is voor het paard, een paard niet voor de dressuur.

Ik kan het wel liever of sociaal meer geaccepteerd zeggen hoor. Maar het komt er inderdaad op neer dat ik mijn paarden voor mijn plezier houd en voor mijn plezier op wedstrijden uit breng. Hij is er nu aan gewend om te werken en vindt het saai als hij lange tijd niets doet maar als ik hem nooit onder het zadel had gedaan had hij het ook nooit gemist. Dan had ik er ook geen dressuur mee hoeven rijden om hem op een gezonde manier te leren mij te dragen. Veel romantischer kan ik het niet echt maken.
Crossen doen we voor ons plezier en daarbij zijn ijzers nu eenmaal fijner. Afgelopen weekend weer de proef op de som genomen nadat hij zijn achterijzers verloren was 2 weken geleden. En ja hoor, flinke glijpartijen in het springparcours. Daar krijg je ook blessures van......
En zeg niet dat het wennen is want hij heeft 17 jaar zonder achterijzers gelopen.(ja, hij is dus 19 en loopt Z en is heel gezond)

Voor diegene die sporten met een paard gemeen vinden en ijzers een kwelling voor de voeten doe ik dus iets ten koste van mijn paard

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:15

Elk paard kan zonder ijzers ja. Maar of je dan nog met je paard kan doen wat jij wilt en wat je paard leuk vind dat is een tweede.

Mijn verzorgpaard Winston heeft platvoeten. Zijn hoefbeen staat te recht op de zool. Daarbij slijt hij enorm snel af wat niet snel genoeg bij groeit en slijt hij verkeerd af. Dit maakt dat hij zonder ijzers niet kan springen, niet over de straat kan en geen zwaar werk meer aan kan. Met als resultaat dat Winston eigenlijk alleen maar op de wei kan staan en in de bak een rondje kan doen.
Bos ritten worden onmogelijk aangezien we daarvoor een half uur over de straat moeten en we hebben geen vervoer.

Winston staat nu op speciaal beslag waarmee we het bos in kunnen en ook lekker kunnen blijven springen en crossen, iets wat Winston erg leuk vind. Ook hebben we hem voor de kar kunnen beleven.

Kan hij zonder ijzers? Ja. Maar word zijn leven beter door die ijzers? Ik vind van wel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:33

Mijn pony kan zelfs niet pijnvrij in het weiland staan hoor, maar je hebt gelijk; ze kan zonder ijzers. Alleen heeft ze dan dus pijn :).