Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
pol013 schreef:Palousa, ik zou zo'n voet niet graag zien bij mijn paard. Dat kan toch ook niet heel fijn zijn voor een normale afwikkeling van de voet of wel?
Llewella schreef:Felineepino; onze shet slijt ook scheef af en o-benen. Heb net nog zitten kijken. Hij staat nu vrij recht; maar bij stap of draven land hij voor helemaal naar binnen. daar gaat tijd overheen ja; we gaan kijken hoe recht we hem kunnen krijgen. Nu is er echt al wel wat verbeterd in 3 maanden tijd.
palousa_boy schreef:pol013 schreef:Palousa, ik zou zo'n voet niet graag zien bij mijn paard. Dat kan toch ook niet heel fijn zijn voor een normale afwikkeling van de voet of wel?
Tja, soms heb je niet zo veel keus. Deze kwam ik zo tegen op de wei. Zat er ook wel aan te komen gezien de scheur halverwegen de hoef (waarschijnlijk een keer aangetikt ofzo).
Nu kan ik alles wel aanvullen met allemaal kit etc maar dat heeft in dit geval niet zoveel toegevoegde waarde omdat het nu alleen nog een grasmaaier is.
Uiteraard houd ik alle hoeven wel een beetje bij maar als ze weer een keer een beetje onhandig op een steen gaan staan, dan breekt er weleens wat af.
joop24 schreef:Paarden kunnen wel zonder hoefijzers maar paardenmensen niet, zo simpel is het. Blijft een vreemd fenomeen, de traditionele paardenwereld. Een wereld vol fabeltjes en voor elk wat wils. Iedereen doet maar wat en op elke hoek staat een goeroe.
Geen atleet die bij blessures ijzeren zooltjes in zijn schoenen legt maar paarden krijgen zoiets wel. Geen dokter die de patient durft te adviseren een paar weken of maanden in bed te blijven maar paarden moeten op stal en op boxrust. Mensen moeten bewegen en paarden moeten stilstaan. Mensen moeten op hun dieet letten en weten wat ze eten maar paarden geven we krachtvoer. Wie het snapt mag het zeggen.
In de praktijk heeft beslaan en op stal zetten veel te maken met welzijn: hoe meer mensen over het welzijn van paarden nadenken hoe paardvriendelijker het er vaak toegaat. Dierentuinen zijn de laatste decenia veel meer gaan nadenken over de hokken met tralies en ook het publiek vindt tijgers in hokjes nu zielig. Maar een paardenstal met tralies om elke box vinden veel paardenmensen nog gewoon. Helaas voor de paarden.
Paarden worden geboren als zeer atletische dieren, ze zijn gemaakt op veel lopen en als ze geboren worden kunnen ze direkt met de kudde mee. Maar mensen maken van paarden zwakke watjes met slechte hoeven, koliekaanvallen en slokdarmverstoppingen.
IJzers, en dan helemaal gloeiend heet opgebrandde ijzers, het is eigenlijk onbegrijpelijk dat we anno 2015 nog met dergelijke praktijken bezig zijn. In de paardenwereld staat de klok stil.
Maartje1990 schreef:@ elenaMM77: Medische hoefaandoeningen komen in de natuur eigenlijk vrijwel niet voorDus dat stukje klopt niet. Wat de cross/springen betreft ken iemand ergens in het Z (of dat nu Z2 of ZZzwaar was weet ik niet meer precies) cross blootsvoets heeft gereden, zij zegt zelf dat zij vaak meer grip had dan diegene met kalkoenen. Dus het kan wel.
palousa_boy schreef:pol013 schreef:
Tja, soms heb je niet zo veel keus. Deze kwam ik zo tegen op de wei. Zat er ook wel aan te komen gezien de scheur halverwegen de hoef (waarschijnlijk een keer aangetikt ofzo).
Nu kan ik alles wel aanvullen met allemaal kit etc maar dat heeft in dit geval niet zoveel toegevoegde waarde omdat het nu alleen nog een grasmaaier is.
Uiteraard houd ik alle hoeven wel een beetje bij maar als ze weer een keer een beetje onhandig op een steen gaan staan, dan breekt er weleens wat af.
Nee, dat snap ik best hoor. Geen verwijt. Alleen dit wil je op zich niet graag zien toch? Als je actief zou willen rijden met dit paard en dit gebeurt regelmatig zou ik kiezen voor een ijzer. Maar als het een incident is, weinig aan te doen.
pol013 schreef:Hoefzorg, als jij het not done vindt om een paard voor je eigen lol en plezier in de sport uit te brengen dan is de rest van de discussie inderdaad wat moeilijk.
Ik vindt dat ik mijn paard best mag gebruiken voor mijn plezier. Om hem in de sport uit te brengen dus. Dan ontkom je in onze discipline niet aan ijzers ivm het zetten van kalkoenen.
Tel daar bij op dat ik niet ervaar dat ijzers een probleem zijn voor de voet en je zult begrijpen dat je tekst een beetje maf over komt met maffe vergelijkingen. Het ijzer hoeft hier namelijk geen medisch probleem te verdoezelen maar alleen voor grip te zorgen.
En in het geval van de 3 jarige met gevoelige voeten. Die krijgt de kans om zich aan te passen (6 maanden tot een jaar) en als het dan nog niet lukt om hem fijn te laten lopen ondanks dat aan alle voorwaarden voldaan is gaat daar ook een ijzer onder.
Palousa, ik zou zo'n voet niet graag zien bij mijn paard. Dat kan toch ook niet heel fijn zijn voor een normale afwikkeling van de voet of wel?
miramii schreef:In mijn opinie is er niks mis met een paard uitbrengen, maar laten we eerlijk wezen.. het is niet voor niets dat die (Z of hoger- uitgebrachte) eerder doodgaan ivm been, spier en hoef aandoeningen...
joop24 schreef:
miramii schreef:pol013 schreef:Hoefzorg, als jij het not done vindt om een paard voor je eigen lol en plezier in de sport uit te brengen dan is de rest van de discussie inderdaad wat moeilijk.
Ik vindt dat ik mijn paard best mag gebruiken voor mijn plezier. Om hem in de sport uit te brengen dus. Dan ontkom je in onze discipline niet aan ijzers ivm het zetten van kalkoenen.
Tel daar bij op dat ik niet ervaar dat ijzers een probleem zijn voor de voet en je zult begrijpen dat je tekst een beetje maf over komt met maffe vergelijkingen. Het ijzer hoeft hier namelijk geen medisch probleem te verdoezelen maar alleen voor grip te zorgen.
En in het geval van de 3 jarige met gevoelige voeten. Die krijgt de kans om zich aan te passen (6 maanden tot een jaar) en als het dan nog niet lukt om hem fijn te laten lopen ondanks dat aan alle voorwaarden voldaan is gaat daar ook een ijzer onder.
Palousa, ik zou zo'n voet niet graag zien bij mijn paard. Dat kan toch ook niet heel fijn zijn voor een normale afwikkeling van de voet of wel?
Die zin komt op mij een beetje vreemd over.. wil je daarmee stellen dat je daarmee ten koste van je paard, hem voor je eigen plezier mag gebruiken? Begrijp me niet verkeerd, ik probeer je antwoord te begrijpen.
In mijn opinie is er niks mis met een paard uitbrengen, maar laten we eerlijk wezen.. het is niet voor niets dat die (Z of hoger- uitgebrachte) eerder doodgaan ivm been, spier en hoef aandoeningen...
Ik rijd zelf mijn paard voor mijn plezier, maar ook voor zijn plezier en gezondheid. Zoals een bokker ooit zei: dressuur is voor het paard, een paard niet voor de dressuur.
.