Wat mankeert mijn pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:16

BillyBo schreef:
Volgens mij heb ik dat gedaan en ook andere die in dit topic hebben gereageerd???

Vandaar ook het "veel wellis-nietes" en niet "alleen maar wellis-nietes". Er zijn inderdaad ook antwoorden onderbouwd (zie je antwoord over de andijvie en kalium/natrium).

Maar er staan ook antwoorden dat er tegenstrijdige gewassen worden gevoerd. Maar waarom dan? En welke componenten in die gewassen versterken of verzwakken dan de boel?

Ik kan wel zeggen dat kurkuma juist heel gezond is voor de mens (effe voorbeeldje). maar ondergetekende schijnt daar intolerant op te zijn.

maralyn

Re: Wat mankeert mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:24

Rocamor.

Er wordt paardenbloem gevoerd als zuiverend middel. Paardenbloem ligt niet zwaar op de maag hihi maar op dd lever als deze niet honderd procent werkt.
Hij kan zelfs de lever verder beschadigen als dat hij al is omdat de stoffen in paardenbloem reinigen. Als de lever al niet naar behoren werkt krijgt deze nog n extra klap.
De schade wordt groter en groter en ooit komt dit naar buiten.

Kurkuma poeder van de kurkuma wortel hebben ook een reinigende en zuiverende werking.
Voor de lever is kurkuma ontzettend pittig om af te breken.

Als je die combinatie voert...
Met n paard met n verzwakt lever...
Weet je dan wat je doet?

Ik maak mij oprecht zorgen. .. en dat is niet om de ts een tak in het gezicht te slaan...

Daarom opper ik een bloed onderzoek en ruwvoer onderzoek.
Daaruit kun je zien waar de te korten zitten en vanuit ruwvoer of supplementen kunt aanvullen.

Meten is weten.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:43

Bloedonderzoek ben ik het zeker mee eens,maar ruwvoer analyse is alleen mogelijk als je zekerheid hebt dat het hooi het hele jaar van hetzelfde perceel komt.
Dus dat is niet voor iedereen te doen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:46

BillyBo schreef:
Bloedonderzoek ben ik het zeker mee eens,maar ruwvoer analyse is alleen mogelijk als je zekerheid hebt dat het hooi het hele jaar van hetzelfde perceel komt.
Dus dat is niet voor iedereen te doen.

Dat klopt! :D En dat ben ik ook helemaal met je eens...!!
niet iedereen heeft die luxe, dat je hooi van je eigen land kunt halen.

Maar dan kun je, wanneer het bloed onderzoek uit komt, dat er te weinig vit-e of mineralen zitten, dit aanvoeren met een speciaal supplement daarvoor.
En dan zit je ook weer goed :D

Oh en een Edit :D

Pluss.... Dat je met een bloed onderzoek ook de bloedwaarden kunt meten, en dus ook de lever.
Wil je echt een allround research kan het ook geen kwaad om mest en urine in te leveren.
Zo zie je direct, of je paard wel alles verteert, en zo nee, kun je samen met je dierenarts uit zoeken, waarom hij dat niet doet! Want alles heeft natuurlijk een reden :D

In de urine waarden kun je ook dingen zien, zoals bloed, of dat de PH niet correct is.
En vanuit daar, kun je dan ook een onderzoek verrichten, waarom het niet goed is.

Als slot...
Vergeet niet, dat álles wat je er in stopt, wat te veel is, ook hele erge negatieve reacties op het lichaam kan geven!

Dus uit eindelijk zeg ik... Meten is weten :D B-)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:01

maralyn schreef:
Als slot...
Vergeet niet, dat álles wat je er in stopt, wat te veel is, ook hele erge negatieve reacties op het lichaam kan geven!

Dus uit eindelijk zeg ik... Meten is weten :D B-)

Moet je wel WETEN wat je meet ;) (en ja, wij doen hele dagen niet anders dan meten en interpreteren, alleen van kruiden / planten en de effecten op het lichaam heb ik dan weer geen kaas van gegeten / kan ik geen chocolade van maken).

Dank voor je uitgebreide reactie. Hiervan kunnen we juist veel leren.

Oprechte vraag aan TS:
je gaf aan dat je andere paard met problemen het juist heel goed doen op deze kruiden. Waarom dit paard en dat andere paard vergelijken? Het hele systeem van het ene dier is toch niet te vergelijken met het systeem van het andere dier? De ene persoon kan heel goed tegen melk, terwijl de ander daar heerlijk van aan de race gaat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:11

Inderdaad Rocamor! Je moet wel weten, wat je meet!
Maar, daar zijn dierenartsen en klinieken goed voor.
Die kunnen je alles haarfijn uitleggen.

Maar je hebt ook natuurgeneeskundigen, en dat klinkt zweverig. Maar die moeten van deze plantsoorten (Plus nog 1000 soorten) de kennis en de informatie op brommen.
Die kunnen je informatie geven die bij de plantjes enzo hoort.

En ik ken een dierenarts, die met voeding zelfs door adviseert naar een gediplomeerd natuurgeneeskundige. (Daar heb ik deze info van, uit nieuwsgierigheid)
En verkijk je niet op die opleiding, (Ja die is er!) want die is zwaar zoals ik hoor.

Edit, ik zie ook dat je de vraag stelt aan de TS...

Elk paard heeft een andere inname behoefte, en ook een ander werkingssysteem inderdaad.
Zo krijgt de ene kat, van de aldi brokken (rare vergelijking maar echt waar) struviet, en de andere kat wordt er 20 op, en zie je niks aan.