Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Watikjezeg01

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 06:01

Ik heb met de eigenaresse van paddockmaatje afgesproken dat als ik er vroeg in de middag ben, mijn en haar paard even naar stal haal en ze allebei een plak hooi geef (dit, omdat mijn paard helemaal in paniek raakt als ze alleen op stal staat). Met die eigenaresse haal ik ook extra hooi.
Nu zal er dan wel weer een gesprek komen over meer mestafvoer maar dat wacht ik dan af. Dan hebben de paarden 's middags ook iig iets in hun buik. Ik heb vrij veel avonddiensten van mijn werk dus dat kan ik in elk geval 3 x per week doen. Hooinetten had ik voorgesteld maar dan begint stalhouder over dat de andere paarden dan ook moeten en daar heeft die geen zin in..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:22

Nou zeg, als ze al discussiëren over meer mestafvoer omdat je paard een uurtje op stal gaat, wat een mentaliteit zeg! Hopelijk vind je snel iets anders.

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 07:53

hwn schreef:
Nou zeg, als ze al discussiëren over meer mestafvoer omdat je paard een uurtje op stal gaat, wat een mentaliteit zeg! Hopelijk vind je snel iets anders.

Ja het is ook niet normaal vind ik. Stalhouder vindt dat als er meer dan 1 plak hooi wordt bijgevoerd er meer betaald moet worden voor mestproductie

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:08

Watikjezeg01 schreef:
hwn schreef:

Ja het is ook niet normaal vind ik. Stalhouder vindt dat als er meer dan 1 plak hooi wordt bijgevoerd er meer betaald moet worden voor mestproductie

Dan heeft die stalhouder dus echt geen benul waar het over gaat! Het is redelijk soort van onzin, een paard heeft gewoon een zekere hoeveelheid eten nodig om alles op orde te houden. Daar hoort een zekere hoeveelheid mest bij en die ene plak hooi gaat daar op het totaal niets meetbaars aan toevoegen!

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 13:48

Ik ben druk bezig met zoeken naar een andere stal, maandag een bezichtiging

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:53

Hoi allemaal,
Uiteindelijk besloten te vertrekken van deze stal want het voerbeleid is gewoon Kl..e, een gouden kooi wat mij betreft. Ik ben vanmorgen wezen kijken bij een boer, 20 minuutjes rijden van huis, paarden staan er weldoorvoed bij, 8 HA weidegang met strookbegrazing, kleinschalig, onbeperkt ruwvoer van eigen land, verlichte buitenbak, longeerbak,, toezicht door boer vanuit huis, nachtstalling, uitmesten en buitenzetten voor maar 50 p.m. Extra, geen borg...klinkt als een paradijs toch? En dat is het ook...ga per 1 september hier weg, als het mogelijk is voor de laatste maand kale stal betalen en eerder weg, en hopelijk gaat het paddockmaatje van mijn paardje mee, eigenaresse is nu ook aan het kijken op de nieuwe stal want er is plek voor 2....zou super zijn!!!

Dus voor iedereen die een pensionstal huurt, het is soms net zoals de DA zegt: soms is het iets heel simpels, je paard heeft honger, je paard ziet er mager uit dus...moet er meer voer in..
Schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn, ondervoede paarden..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:00

Dat klinkt een stuk beter! Jammer dat je nog tot 1 september moet wachten. Maar super van je dat je voor je paard kiest en een betere plek hebt gevonden. Ik weet zeker dat je paard dan snel op zal knappen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:02

Watikjezeg01 schreef:
Hoi allemaal,
Uiteindelijk besloten te vertrekken van deze stal want het voerbeleid is gewoon Kl..e, een gouden kooi wat mij betreft. Ik ben vanmorgen wezen kijken bij een boer, 20 minuutjes rijden van huis, paarden staan er weldoorvoed bij, 8 HA weidegang met strookbegrazing, kleinschalig, onbeperkt ruwvoer van eigen land, verlichte buitenbak, longeerbak,, toezicht door boer vanuit huis, nachtstalling, uitmesten en buitenzetten voor maar 50 p.m. Extra, geen borg...klinkt als een paradijs toch? En dat is het ook...ga per 1 september hier weg, als het mogelijk is voor de laatste maand kale stal betalen en eerder weg, en hopelijk gaat het paddockmaatje van mijn paardje mee, eigenaresse is nu ook aan het kijken op de nieuwe stal want er is plek voor 2....zou super zijn!!!

Dus voor iedereen die een pensionstal huurt, het is soms net zoals de DA zegt: soms is het iets heel simpels, je paard heeft honger, je paard ziet er mager uit dus...moet er meer voer in..
Schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn, ondervoede paarden..

Nou, veelvoorkomend wil ik niet zeggen, maar het is wel een punt om in de gaten te houden.
Gisteren bij ons een paardje erbij gekomen die uit soort van dezelfde omstandigheden komt als waar jij mee zit. Paard is nog niet mager of zo, maar is duidelijk wel wat tekort gekomen en dat zag de eigenaar ook en gelukkig op tijd.

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:57

Ja, voel me wel schuldig dat ik het niet eerder zag, maar was een kwestie van vertrouwen..zal nu alles sceptischer bekijken..

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 18:00

aisie schreef:
Dat klinkt een stuk beter! Jammer dat je nog tot 1 september moet wachten. Maar super van je dat je voor je paard kiest en een betere plek hebt gevonden. Ik weet zeker dat je paard dan snel op zal knappen!

Dank je, ik denk ook dat het veel beter zal zijn voor m'n paardje en als ik eerder weg kan, doe ik dat zeker!

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:54

Super dat je gaat verkassen! Krijg je een heel blij paard van verwacht ik :j

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:00

Super zeg!
Ik weet zeker dat je paard helemaal opvrolijkt.
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn merrie, die staat nu ook bij een boer waar ze kan vreten wat ze wil :+

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:21

Super! Mss moet ik mijn paarden es naar die stal brengen waar je nu staat, raken ze mss eindelijk hun dikke gras-/vetbuik kwijt :)

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 11:13

hwn schreef:
Super! Mss moet ik mijn paarden es naar die stal brengen waar je nu staat, raken ze mss eindelijk hun dikke gras-/vetbuik kwijt :)

Ik zou zo'n crash dieet niet aanbevelen..! :9

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 10:14

Hoi,

Mijn paardje is afgelopen zaterdag verhuisd en kan nu de hele dag op de wei..ze krijgt nog selenium want daar had ze een klein tekort van en dan nog 1 x bloed laten testen om te kijken of de waardes goed zijn. Verder krijgt ze onbeperkt hooi(zoveel ze op kan). Ik ben erg blij de stap van verhuizen te hebben genomen en ik hoop dat mijn paardje snel weer bijkomt. Ze oogt iig rustig en heeft niet meer zo'n afschuwelijke honger.

Bedankt allemaal voor het meedenken en volgen!

Groetjes

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:28

Aah super om te horen!

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:25

Wat fijn dat ze nu op een beter plekje staat. Ze komt nu vast heel snel bij.
Veel plezierop je nieuwe stal.

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 20:24

Arisca2005 schreef:
Aah super om te horen!

Thanks, :)

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 20:24

Chapeau2002 schreef:
Wat fijn dat ze nu op een beter plekje staat. Ze komt nu vast heel snel bij.
Veel plezierop je nieuwe stal.

Dank je! :)

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 20:26

En mochten mensen willen weten bij welke stal in Rotterdam ik weg ben gegaan omdat mijn paard ondervoerd werd, die mogen mij een Pb sturen...

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 20:21

Ik heb net de dierenartsrekening van 362 euro op de mat gekregen voor de algehele checken van mijn paard.
Allemaal voor niets, mijn paard is gezond, ik ben op hoge kosten gejaagd alleen omdat Fenny van Wageningen van stal de Eschpolder mijn paard 4 maanden lang te weinig voer heeft gegeven. En deze persoon heeft tegen andere pensionklanten gezegd dat mijn paard wat onder de leden heeft om zichzelf in te dekken. Echt walgelijk..!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:53

Fijn dat je paard onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer krijgt.

De mijne kreeg ook onebeperkt ruwvoer, em dan hebben ze altijd wat gevuldere darmen....

Ik kan me daar niet druk om maken....als ze dikkere buik hebben! Ik vond het er ook niet raar uitzien!

Hoop dat je paard straks weer lekker gevuld op de bovenlijn is!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:17

Fijn dat je een nieuwe (goede) stalling hebt gevonden.

Maar om hier de naam slecht te maken..beetje dubbel.
Jij wist zelf ook al dat je paard te weinig binnen kreeg wat ze eigenlijk nodig had, maar jij wou er de DA bij halen voor toch nog extra onderzoek terwijl je de reden eigenlijk wist.
Paard moest al langer weggegaan zijn van deze stalling.

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 10:30

LauLauu schreef:
Fijn dat je een nieuwe (goede) stalling hebt gevonden.

Maar om hier de naam slecht te maken..beetje dubbel.
Jij wist zelf ook al dat je paard te weinig binnen kreeg wat ze eigenlijk nodig had, maar jij wou er de DA bij halen voor toch nog extra onderzoek terwijl je de reden eigenlijk wist.
Paard moest al langer weggegaan zijn van deze stalling.

Dat kan je zeggen, maar als jij erop vertrouwd dat je paard genoeg te eten krijgt dan ga je automatisch kijken of je paard ziek is!
In eerste instantie gaat niemand evan uit dat iemand zo doortrapt is om te bezuinigen op hooi en brok, toch? Maar jij bent vast een expert en hebt een dierenartsopleiding gehad en zou meteen weten dat je paard ondervoed is, niet?

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 10:31

sigrid1182 schreef:
Fijn dat je paard onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer krijgt.

De mijne kreeg ook onebeperkt ruwvoer, em dan hebben ze altijd wat gevuldere darmen....

Ik kan me daar niet druk om maken....als ze dikkere buik hebben! Ik vond het er ook niet raar uitzien!

Hoop dat je paard straks weer lekker gevuld op de bovenlijn is!

Ik hoop het ook..