dikke buik en witte wormpjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:30

MaricoGraphy schreef:
Maar heb niet de mogelijkheid om elke 2 dagen naar de wei te gaan. Als ik de auto niet nodig heb voor mijn werk heeft mijn vriend die mee naar zijn werk. En om dan met de bus te gaan is het 1 uur enkele reis. En ik moet ook thuis zijn om 19u voor mijn vriend. En werk bijna dagelijks tot 16u30

Zoals het er nu uitziet in mijn planning zou ik wel 2dagen per week kunnen aanhouden maar dat is telkens zaterdag en zondag omdat ik die dagen niet werk.
Heb naast de paarden en het werk zelf ook nog ze huishouden. Wassen, strijken koken etc. Moet ook ergens tussenin gebeuren.

Dan pak je 's avonds de auto en rijd je naar stal ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:31

MaricoGraphy schreef:
Maar heb niet de mogelijkheid om elke 2 dagen naar de wei te gaan. Als ik de auto niet nodig heb voor mijn werk heeft mijn vriend die mee naar zijn werk. En om dan met de bus te gaan is het 1 uur enkele reis. En ik moet ook thuis zijn om 19u voor mijn vriend. En werk bijna dagelijks tot 16u30

Zoals het er nu uitziet in mijn planning zou ik wel 2dagen per week kunnen aanhouden maar dat is telkens zaterdag en zondag omdat ik die dagen niet werk.
Heb naast de paarden en het werk zelf ook nog ze huishouden. Wassen, strijken koken etc. Moet ook ergens tussenin gebeuren.

Dat deed hij enkel toen hij in de stal stond. Op de wei niet.

dan zou ik toch afstappen van het gratis stallen en een betere stal dichterbij zoeken, waar je met de fiets ook sneller bent.

dat je zondag bij je kennissen bent en hun paarden doet is een keuze.. dan doe je dat gewoon niet meer en haal je een bakje koffie en klets je alleen bij (uurtje koffie leuten).. heb je nog zat tijd om naar je paardje te gaan toch?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:31

Euhm een paard in de opfok wordt soms maar 4x pe r maand bekeken door de eigenaar. Is nog zieliger. En er zijn bokkers die nu al klagen dat ik te veel met mij twenter doe. Snap het nu ook niet meer hoor.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:31

Of je reserveerd extra tijd die 2x in de week om je weiland gewoon bij te houden. Zoiets hoort gewoon bij het houden van een paard. Dan maar niet rijden. Mest scheppen gaat voor. Eerst klusjes op orde. Dan pas leuke dingen doen.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:32

MaricoGraphy schreef:
Euhm een paard in de opfok wordt soms maar 4x pe r maand bekeken door de eigenaar. Is nog zieliger. En er zijn bokkers die nu al klagen dat ik te veel met mij twenter doe. Snap het nu ook niet meer hoor.

In de opfok is gewoon een mest beleid. Dus de eigenaar heeft in principe geen verplichtingen. Behalve stal geld betalen. En er is toezicht :)

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:32

Als je nou de tijd gebruikt die je nu besteed aan nutteloze topics openen voor je paard. Kun je mooi poep gaan scheppen. Heel dankbaar werk ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:33

Kermis schreef:
MaricoGraphy schreef:

In de opfok is gewoon een mest beleid. Dus de eigenaar heeft in principe geen verplichtingen. Behalve stal geld betalen. En er is toezicht :)

Toezicht, wormenbeleid..
Had je eigenlijk jonger dan mij geschat aan de hand van je topics ts :o

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:34

Tendance schreef:
Waarom heb je in vredesnaam een paard gekocht als je er maar 2 keer per week echt iets voor kunt doen?

Sorry heb ik ook eigenlijk niets mee te maken, maar snap het gewoon echt niet.

Ben het helemaal met je eens.

Aan een paard hoor je ong. 2 uur per dag tijd aan te besteden. Je kunt toch niet maar 2 dagen per week naar je EIGEN paard gaan?
Sorry als het bot overkomt, zo bedoel ik het ook weer niet. Maar het moet toch vrij duidelijk zij dat je op deze manier niet voor een paard kan zorgen?
Laatst bijgewerkt door Qoso op 12-07-15 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:35

Maar als ie de kans krijgt (op stal), schuurt hij dus wel degelijk. Dan moet je hier niet verkondigen dat hij zn staart niet schuurt. Het gebeurde ook laatst ineens zei je, dus kan heel goed op aarsmaden duiden. Het is wel belangrijk dit te melden aan de dierenarts hoor!

En wat betreft tijd, reistijd, werk, huishouden etc, dat boeit niet. Heeft harley echt geen boodschap aan. Dat je het zo druk hebt en weinig heen kan is niet zo erg, ik heb zelf dus ook in zo'n situatie gezeten. Het is echter minder wenselijk als je hem dan laat staan op een lokatie waar de zorg blijkbaar ernstig te wensen over laat en harley hierdoor zelfs medische problemen of gedragsproblemen (als die man hem slaat) kan krijgen. Ik vond het toen zelf juist extra belangrijk dat ik de mensen vertrouwde die hem voor mij verzorgden. Ik ben verantwoordelijk voor mn paard en dus ook voor wat er met hem gebeurd als ik geen tijd heb.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:35

MaricoGraphy schreef:

de wei uitmesten is niet 'iets met je paard doen'.. je geeft zelf aan hoe moeilijk je tijd kunt combineren.
En dat je eigenlijk te weinig tijd hebt.. wat Tendance en Qose bedoelen is hoe wil je dat dan in de toekomst gaan doen, want dan zal hij alleen maar meer tijd vergen.. niet iedereen heeft natuurlijk eerst al je andere topics gelezen.

opfok is zielig omdat een paard gewoon lekker paard mag zijn tot hij naar huis gehaald wordt? wat is daar zielig aan?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:37

Ik heb 3 jaar lang fulltime gewerkt, een "fulltime" studie daarnaast gevolgd, een huishouden gerund, een hond en kat gehad, 5 stallen gedaan, 3 weilanden mestvrij gemaakt, paarden binnen gezet en gevoerd, die 20 minuten bij mij vandaan stonden....
Sorry, maar jouw leven valt dan nog best mee.
Nu ben ik blij dat de laatste 2 jaar van mijn studie de paarden in pension hebben gestaan, waardoor ik meer vrijheid had, maar als je iets echt wilt......

Sterker nog! Kort geleden afgestudeerd en ben gaan jureren om de tijd die ik over heb nuttig te kunnen besteden.
Echt.... Wil je een eigen paard, dan moet die op 1 staan. Een mens kan zonder jou leven, een paard is afhankelijk van je!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:37

Qoso schreef:
Tendance schreef:
Waarom heb je in vredesnaam een paard gekocht als je er maar 2 keer per week echt iets voor kunt doen?

Sorry heb ik ook eigenlijk niets mee te maken, maar snap het gewoon echt niet.

Ben het helemaal met je eens.

Aan een paard hoor je ong. 2 uur per dag tijd aan te besteden. Je kunt toch niet maar 2 dagen per week naar een EIGEN paard gaan?
Sorry als het bot overkomt, zo bedoel ik het ook weer niet. Maar het moet toch vrij duidelijk zij dat je op deze manier niet voor een paard kan zorgen?

Dit wil ik wel even tegen spreken. Ik besteed veel dagen ook geen 2 uur aan mijn beide paarden. Het geeft niet hoeveel tijd je er aan besteed, als je maar zorgt dat alles in orde is en het beestje alles heeft wat nodig is. Dat hoef je niet per se zelf te doen, kan je ook prima anderen laten doen. Zolang je er maar voor zorgt dat dit ook gebeurd!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:38

En in de opfok kom je inderdaad niet zo vaak, maar dan is er ook meer ruimte voor de paarden.
Had niet echt het idee, dat dit bij jullie het geval is.

Tendance

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:39

2 uur per dag hoeft ook niet, maar 2 dagen per week is wel wat weinig.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:40

MaricoGraphy schreef:

Dat deed hij enkel toen hij in de stal stond. Op de wei niet.

Dat heeft toch iedereen die fulltime werkt? Ik heb ook een paard, woon alleen dus het hele huishouden etc. En werk meer als fulltime. En ook nog regelmatig dienst in het weekend.
Hoe wil je dat straks doen als je met je paard aan de slag kan ?
Laatst bijgewerkt door genja op 12-07-15 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:41

Ik vind het het echt heel erg wat ik hier allemaal lees. 2x per week naar je eigen paard vind ik eigenlijk al niet kunnen. Maar mocht er goede toezicht en verzorging zijn prima. Maar dat is er dus alles behalve!
Echt meid, ga op zoek naar een plekje waar je paardje goede verzorging krijgt als je er zo weinig tijd voor hebt.
Ik heb overigens zelf 4 paardjes staan en ik mest iedere dag de weide uit. Is 1 grote kruiwagen en kost me ongeveer een half uurtje als ze in de achterste wei staan en het gras knie hoog is. Staan ze voorin en is het gras kort dan is het een kwartiertje werk!

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:42

Dit wil ik wel even tegen spreken. Ik besteed veel dagen ook geen 2 uur aan mijn beide paarden. Het geeft niet hoeveel tijd je er aan besteed, als je maar zorgt dat alles in orde is en het beestje alles heeft wat nodig is. Dat hoef je niet pnoer se zelf te doen, kan je ook prima anderen laten doen. Zolang je er maar voor zorgt dat dit ook gebeurd![/quote]

Dat begrijp ik, maar als ik alles met mn ponys doe ben ik echt wel 2 uur per dag bezig :D maar ja ik doe het ook alleen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:43

Mag ik er even op wijzen dat het gaat om weides van minstens 0,5ha zelfs 1 van 0,8ha? Die heb je niet zomaar op een kwartier per wei uitgemest hoor. Tenminste als je het goed wil doen toch zeker niet.
Totaal grond is +-3ha.
En met 4 paarden zou je eigenlijk kunnen bezig blijven met uitmesten. Zou voor een goed resultaat dagelijks moeten wat dus niet wordt gedaan.
Kan ik ook niet over beslissen gezien het niet mijn grond is. En soms wil ik dat wel beginnen maar dan houd mijn kennis me tegen en zegt ze dat haar broer da maar moet doen.

Harley wordt niet geslagen, en moest dat wel zo zijn sla ik die man bont en blauw m t een riek want ik kan hem makkelijk aan op dat vlak. Het is vooral de haflinger die hij slaat omdat deze opdringerig kan zijn en die man ook geen geduld heeft om dat paard aan D kant te laten gaan. Het gaat voor hem niet snel genoeg dus slaat hij ze. De paarden hebben voor hem ook geen respect (wat ergens ook logisch is) maar ik heb Harley geleerd om op een handgebaar opzij te gaan en dat werkt prima.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:45

Valt mee hoor. Paarden poepen niet door het hele land, dus je hoeft enkel bepaalde plekken te doen.
En 0.5 ha is maar ietsie meer dan 4 grote dressuurringen.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 12-07-15 20:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:45

MaricoGraphy schreef:
Mag ik er even op wijzen dat het gaat om weides van minstens 0,5ha zelfs 1 van 0,8ha? Die heb je niet zomaar op een kwartier per wei uitgemest hoor. Tenminste als je het goed wil doen toch zeker niet.
Totaal grond is +-3ha.
En met 4 paarden zou je eigenlijk kunnen bezig blijven met uitmesten. Zou voor een goed resultaat dagelijks moeten wat dus niet wordt gedaan.
Kan ik ook niet over beslissen gezien het niet mijn grond is. En soms wil ik dat wel beginnen maar dan houd mijn kennis me tegen en zegt ze dat haar broer da maar moet doen.

Harley wordt niet geslagen, en moest dat wel zo zijn sla ik die man bont en blauw m t een riek want ik kan hem makkelijk aan op dat vlak. Het is vooral de haflinger die hij slaat omdat deze opdringerig kan zijn en die man ook geen geduld heeft om dat paard aan D kant te laten gaan. Het gaat voor hem niet snel genoeg dus slaat hij ze. De paarden hebben voor hem ook geen respect (wat ergens ook logisch is) maar ik heb Harley geleerd om op een handgebaar opzij te gaan en dat werkt prima.

Als je vindt dat ze op een te groot stuk staan kan je het toch ook afzetten? Zoveel moeite is dat niet als je zorgt dat je de goede materialen hebt.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:49

Tendance schreef:
Valt mee hoor. Paarden poepen niet door het hele land, dus je hoeft enkel bepaalde plekken te doen.

Precies. En ik heb ook een ha land. Als je het efficient doet en een beetje doorwerkt is het echt zo gedaan. Maar goed. Ik krijg een beetje het idee alsof we allemaal tegen een muur aan het praten zijn.
En het ligt allemaal aan andere mensen, andermans verantwoordelijkheid en weet ik wat al niet meer.
Ts, jij hebt voor een paard gekozen en daar komt nogal wat bij kijken. Ik wens je heel veel wijsheid toe in de toekomst en ik hoop dat je paardje geen blijvende schade oploopt door onkunde en onwil.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:50

Dan moet er wel palen en draad beschikbaar zijn wat er dus niet is.
En nee ze poepen over het hele land. Ze verplaatsen zich veel. En zijn helaas niet zindelijk dat ze op 1 plaats mesten. Hoewel dat in 1 wei (de kleinste) wel gebeurt (meeste mest ligt dan in het midden van de wei) maar in de andere weides niet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:51

Joh ts. Als je toch op bijna alle opmerkingen een weerwoord hebt, waarom stel je ons dan nog vragen.

In antwoord op je eerste vraag: morgen ochtend direct een dierenarts bellen. Voor een goede wormen kuur hoef je toch geen drie kwartier te rijden? Die kun je toch ook in het dorp waar je woont halen? Evt dierenarts verwijzen naar je arts van januari.

En op de rest. Als jij bij mij gratis stond een ik zou merken dat je mijn broer dom zou noemen, dan was je heel snel vertrokken. Gij zult niet slaan naar de hand die u voedt (geloof ik). Accepteer dat je pony er niet zo bijstaat als je zou willen of onderneem actie. Maar blijf er niet alleen over zeuren zonder actie te ondernemen. Take a choice, accept the consequences. ..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:52

Het weiland uitmesten zorgt voor een lage druk van de wormen. Maar er zijn ook zat stallen waarbij het land niet wordt uitgemest maar bijvoorbeeld gesleept. Als je voldoende land hebt is dat een optie. Om TS nu bijna te verplichten uit te mesten vind ik wat ver gaan, het is een beleid waarvoor gekozen is en het risico is duidelijk lijkt me. Dat de paarden ook regelmatig gewisseld worden lijkt me een verstandig besluit.

Of de broer van de eigenaar niet heel prettig is lijkt me voor dit topic ook niet van belang. Het gaat over de wormen van het paard en de beste aanpak.
Als ts niet wil verhuizen is dat haar goed recht. Of anderen het verstandig vinden, daarin kan je alleen adviseren, het blijft echter haar keuze.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:53

Dan investeer je in wat palen en draad, je staat er al gratis, dus er iets aan besteden om het jezelf, en je paard makkelijker te maken is alleen een investering.
Als je de weide kleiner maakt en het dus makkelijker kun mesten bespaar je jezelf hoogst waarschijnlijk latere kosten ivm besmetting door een vieze weide.