Botulisme

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 00:30

Heel informatief topic, bedankt Percy.
Nogmaals veel sterkte voor diegenen die hun paard zo zijn verloren.

Ook ik had geen idee dat botulisme bij paarden voorkwam en waardoor, dus zeker heel verhelderend dit. Ik denk ook zeker dat hoe meer mensen de verschijnselen en oorzaken kennen hoe beter, zeker als je ziet hoe snel het kan gaan.

Ik wil nog wel even inhaken op iets waar ik dan wel meer verstand van heb: natuurgeneeswijzen.
Ook al weet ik daar best mijn weg in, en denk ik ook zeker dat er absoluut resultaten behaald kunnen worden met bepaalde natuurgeneesmiddelen, ben ik van mening dat het geen reguliere dierenarts kan vervangen.

Dit soort acute, heftige vergiftigingen, daar kun je met geen druppeltjes tegenop, en er moet dus altijd een dierenarts ingeschakeld worden.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 00:35

@ Amaranth7
Ze is geen Osteopaat ;) Dat is jouw keuze, en dit is mijn keuze. Ieder zijn ding.
Mijn paard is nu herstellende en dat is voor mij het belangrijkste.

@onpaard ik heb medicijnen gekregen voor Botulisme, en dit is wat ze tegen mij zei.
Mijn paard werd in een paar dagen tijd extreem mager, we waren er denk snel bij voordat het erger werd.
Wij voeren op stal grote balen hooi, waarschijnlijk heeft hij precies de plak gehad waar het in zat, ook misschien omdat ik mijn hooi heb laten weken. Hij hoestte ook erg maar dat kwam door die rottings bacterie. We zijn al vanaf half november aan het tobben, hij heeft ook een week in de kliniek gestaan voor het hoesten bij de Raaphorst in Wassenaar.

Daar kwam uit de kweek ook een bacterie uit, maar ze konden mij niet vertellen of hij goed of slecht was. Vandaar mijn keuze voor Jeannette, hij heeft ontzettend veel medicijnen gehad, pencilline spuiten, antibiotica, Ventipulim prednison maar knapte niet op. En nu met met Jeannette wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:58

Daan_O schreef:
Percy bedankt voor het delen, het is heel goed om hier meer bekendheid aan te geven.

Ook ik heb al jaren paarden en er nog nooit van gehoord. Ik voer mijn paarden ook voordroog… Ik let altijd wel goed op wat ik voer, of er geen schimmel in zit etc. Als er eens een schimmelplek in zat, dan haalde ik dat weg en voerde ik de rest wel. Begrijp ik goed dat dan eigenlijk de hele baal weg zou moeten? (ik voer van die grote balen en er zit regelmatig wel een stukje schimmel in terwijl de rest heel mooi van kwaliteit is)

Heel erg veel sterkte voor de betrokkenen van dit zeer trieste voorval…

Even hier op terug komen, ook al heeft schimmel niets met botulisme te maken.

Als je schimmel in een pak kuil ziet dan zit je hele baal met schimmel. De sporen zijn niet altijd zichtbaar. Dus ja, eigenlijk zou je de hele baal weg moeten gooien. Als je een boterham hebt met schimmel snij je ook niet die plek eruit en eet je de rest op. Als je het wel doet zal je trouwens wel proeven dat je boterham niet goed meer is. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:33

Kijk, zo leer ik ook weer eens wat op mijn oude dag. Nou voer ik altijd droog hooi, om een hele hoop andere redenen, maar idd, ik haal bij schimmel eigenlijk ook alleen de schimmel weg en voer het nog "goede" hooi, maar het klinkt zo vreselijk logisch wat Jessix hier nu zegt, dat ik mij gewoon een beetje schaam nu...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:38

Ik denk dat de meeste mensen dat wel doen, als je zo'n 200 kg baal hebt en er zit een klein plukje schimmel in zijn er denk weinig mensen die zo'n hele baal weg gooien...

Wij hadden pas een baaltje hooi (zonder plastic) waar een dode rat op lag, weet niet hoe lang al, maar dat baaltje is volledig op de mesthoop beland! :r

Ik heb trouwens wel eens eerder van iemand hier in de buurt gehoord dat haar paard door Jeanette geholpen is voor botulisme, die had het opgedaan door te drinken ook een uit bak water waar een dode muis in had gelegen.
Dan is het voor te stellen dat niet een hele groep paarden ziek wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:33

Misschien is het ene paard ook wel gevoeliger (op een bepaald moment) dan het andere paard, of krijgt het ene paard meer van de slechte stoffen binnen dan het andere paard.

Toen bij ons was het ook die ene jonge ruin die zijn hoofd niet meer op kon tillen terwijl er bij de rest niet echt iets aan de hand was en die toch ook van de baal gegeten hadden.

Rena was volgens mij de enige die het niet kreeg omdat ze duidelijk aangaf dat ze het niet op wilde eten. Maar dat was dan ook degene van het hele groepje die het minst om eten gaf, dus die liet het al makkelijk liggen terwijl sommige andere paarden alles vreten wat je voor hun neus legt :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:54

Ik denk ook dat er maar weinig mensen zijn die de hele baal dan weggooien. :j
Maar er zitten dan wel al schimmelsporen in de baal, dat is een feit. Nu kunnen de meeste paarden wel een bepaalde hoeveelheid schimmel verwerken. Maar als je elke keer dat je een baal opentrekt er een schimmel in aantreft, voer je dus elke keer beschimmeld hooi... Voor mij is dat een reden om geen grote balen voordroog meer te geven.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:50

Schimmel zelf heeft niets met Botulisme te maken maar de schimmel kan wel voortkomen uit de besmetting van het hooi.

Elco, denk je ook niet dat elke veearts in zijn/haar handen zou knijpen als er zo'n middel voor Botulisme zou bestaan? Jouw paard had zonder behandeling na een besmetting met geen mogelijkheid kunnen overleven.

Het is jouw goed recht om vertrouwen te hebben in deze vrouw maar ik hou het liever bij de feiten.

Stalhouder staat open om de media in te gaan met dit verhaal maar wil daar wat tijd voor hebben i.v.m. omstandigheden. Ik laat dat aan hem en de nieuwe eigenaresse over. Zij hebben er veel dichter bij gestaan en zij moeten er aan toe zijn. Wordt dus zeker vervolgd maar het voelt voor mij niet goed om het verhaal in de media te gaan doen en zo aan hen voorbij te gaan.

Elco

Re: Botulisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:06

Dat is je goed recht Percy, maar ben blij dat mijn paard het wel overleefd heeft.
En hij is niet de enige.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 21:22

Elco, als er zo'n middel zou bestaan waarom zouden er dan nog paarden sterven aan Botulisme? Waarom zou de veearts dat middel niet hebben gegeven aan Just en de zeven anderen?

Echt niet uit egoïsme want de veeartsen waren er zelf ook kapot van.

Mocht de "cure" bestaan dan hoor ik dat heel erg graag en wil ik ook weten wat dat middel dan is. Dan kan dat meegenomen worden in het interview wat er gaat komen.

Tot nu toe heb ik nog een enkel ingrediënt voorbij zien komen, geen enkel bewijs. Geef het en ik ben je dankbaar want het enige wat ik wil is dat geen enkel paard de lijdensweg hoeft te krijgen die Just en zijn zeven stalmaatjes hebben geleden.

Ik hoor heel, heel erg graag wat deze mevrouw doet om paarden te laten overleven van een ziekte waar de dierenartsen machteloos tegen staan.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:25

100% met Percy eens.

Denk dat het paard van Elco geen botulisme had maar wel is opgeknapt van iets anders.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:49

Mijn paard had wel degelijk Botulisme, als jullie dat niet geloven ga dan contact met haar opnemen. En hoor zelf wat ze hier over te vertellen heeft. http://www.horsebodybalance.com

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 23:01

Elco schreef:
Mijn paard had wel degelijk Botulisme, als jullie dat niet geloven ga dan contact met haar opnemen. En hoor zelf wat ze hier over te vertellen heeft. http://www.horsebodybalance.com

Ik ben juist heel erg nieuwsgierig naar wat ze hier over te vertellen heeft. Ik verwacht wel dat ze hier dan openheid van zaken geeft. Wacht het heel graaf af.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:08

Ik zou zeggen neem contact met der op, dan hoor je het van haar zelf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:38

Als je het graag wilt weten wat haar kant van het verhaal van Elco is dan lijkt mij de duidelijkste kortste klap toch om zelf even contact op te nemen Percy, dat hoeft Elco toch niet te doen.

Homeopathie klinkt mij ook in veel gevallen als hocus-pocus in de oren en net zoals veel mensen hier zijn er ook heel erg veel dierenartsen die bij het horen van het woord homeopathie al meteen de deur dichtgooien en geen enkele interesse hebben in behandelingen / resultaten.

Resultaat wordt dan al snel heel makkelijk weggeschreven als puur toeval of "het was vast wat anders" en er wordt een punt achter gezet en boek gesloten, niet meer naar kijken want het kan toch niet waar zijn.

Dus hoe ongeloofwaardig homeopathische behandelingen op zich ook zijn, als ze werken (waar veel ook heel erg sceptische mensen na eigen ervaringen toch echt van overtuigd zijn) dan verbaast het mij niets dat de reguliere geneeskunde dat niet weet want ze willen er simpelweg niks mee te maken hebben, voor de meesten bestaat het niet.

Gezien je zo super goed bezig bent met het Botulisme-verhaal, zou ik zeggen: hoor die behandelaar zelf eens uit en onderzoek wat zij te zeggen heeft, of ze inderdaad kans ziet om Botulisme te behandelen... al doet ze het via een toverspreuk, kan jou het schelen, als de mogelijheid bestaat dat het maar 1 paard kan helpen.... :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:15

Ik zit hier momenteel een beetje in de stress omdat ik heb ontdekt dat er een muis in mn pak voordroog zat. Er is 1 plakje van gegeven (pak van 40kg) dus op zich niet veel maar dat zegt niet veel. Overigens geen schimmel maar dat zegt dus blijkbaar niks...

Het kan natuurlijk niks zijn, maar met heel dit verhaal ben ik er toch bang voor!
Binnen hoeveel tijd zou je de eerste symptomen (moeilijk slikken etc) eigenlijk moeten zien, weet iemand dit?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 17:39

Dat kan een paar dagen duren. Tot 48 uur meen ik.

Zal inderdaad eens contact met haar opnemen Elco.

Overigens staan de stalhouder en eigenaresse open voor een publicatie maar willen ze eerst even wat rust en dat snap ik heel goed.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:41

xAnthea schreef:
Ik zit hier momenteel een beetje in de stress omdat ik heb ontdekt dat er een muis in mn pak voordroog zat. Er is 1 plakje van gegeven (pak van 40kg) dus op zich niet veel maar dat zegt niet veel. Overigens geen schimmel maar dat zegt dus blijkbaar niks...

Het kan natuurlijk niks zijn, maar met heel dit verhaal ben ik er toch bang voor!
Binnen hoeveel tijd zou je de eerste symptomen (moeilijk slikken etc) eigenlijk moeten zien, weet iemand dit?

Vooral niet in de stres schieten en afwachten meer kan je niet doen.
Een dood dier is niet per defenitie Botulisme.
Ik weet niet hoesnel je iets merkt als er iets aan de hand mocht zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 17:48

Goed in je achterhoofd houden dat het echt niet vaak voorkomt. IvankBacardi heeft gelijk. Er zitten best vaak muizen in zo'n pak maar dat wil niet zeggen dat die muis ook botulisme heeft.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:51

Ja weet ik maar goed, straks is het wel zo :P
Ik hou hem iig in het oog :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 17:55

Dat is altijd verstandig!

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:00

Het paardje van een vriendin is er zo'n 2 jaar geleden ook aan overleden. Je kunt er niks tegen doen.

Verder sta ik wel een beetje naïef tegenover de holistische geneeswijze. Mijn paard liep al een poos niet goed en kreeg hiervoor een pijn mix van een holistische arts. Hierdoor ging hij inderdaad beter lopen. Na een poosje werd hij plots koliekerig. Na 6 dagen geknokt te hebben in Utrecht, is hij onder het mes gegaan en bleek een groot deel van zijn organen al afgestorven. Het was een wonder dat dit dier toen nog liep.
Eerlijk gezegd heb ik liever iets tastbaars.

TS en alle mensen die door botulisme hun paard zijn verloren, heel veel sterkte

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 00:04

Wat een informatief topic. Je staat er niet bij stil dat dit ook bij paarden kan voorkomen. Hoor het wel regelmatig bij bijvoorbeeld eenden met warm weer, maar bij paarden. Wat verschrikkelijk.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 03:07

micramadam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:27

Normally I would write this in Dutch but at the moment I am still too emotional about the events to write it correctly. For those of you who are seriously interested in knowing more about what happened and about Botulism and preventing the same terrible, terrible thing from happening to your own horses, my daughter has been asked by BIT magazine to write her story. She has done this, only to raise awareness of Botulism and to try to save other horses from this horrific illness.
Naturally there will be small minded people who will think otherwise. For these people, I sincerely hope you never ever have to experience this with your own animals, if you do then you may get an understanding of what Four Seasons and the other horses suffered and the suffering my daughter is still experiencing 5 weeks on.
Laatst bijgewerkt door Gini op 04-08-15 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast