Enorm hoge leverwaarde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melisje9

Re: Enorm hoge leverwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 23:32

Dat is een hele goede tip Ingrid! Ik heb een second opinion genomen bij een holistisch dierenarts en zij stelt voor mij kruiden en medicatie samen die leverondersteunend werkt. Mariadistelzaad is één van de belangrijkste onderdelen hiervan zei ze.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:38

Dat is heel goed nieuws TS!
Ik duim dat het zo goed blijft gaan.

Pfff, de mijne heeft volgende week weer een afspraak staan met een internist.
Ik baal zo. Hij leek beter en dan weer zo'n terugval. ;(
Blijkbaar denkt ze toch ook richting immuun-gemedieerde dingen. Blijkbaar kunnen verhoogde eosinofielen daar ook op wijzen. -O-

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 23:43

Ah nee toch dat is wel echt balen! Denk je dat het weer de goede kant op gaat... Hopelijk meer wijsheid na de afspraak volgende week.

Ik duim ook voor jouw paardje!

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:45

Verhoogde eosonofielen kunnen ook wijzen op een worminfectie...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:46

melisje9 schreef:
Dat is een hele goede tip Ingrid! Ik heb een second opinion genomen bij een holistisch dierenarts en zij stelt voor mij kruiden en medicatie samen die leverondersteunend werkt. Mariadistelzaad is één van de belangrijkste onderdelen hiervan zei ze.

Ja je kan het inderdaad gewoon 'veilig' proberen. Het kan verder ook geen kwaad. Zelf weet ik nog niet of het bij mijn paardje aangeslagen is, dat zal het bloedonderzoek over een paar weken uit moeten wijzen :) Ik heb het naast de Sedochol (van de DA gekregen) gebruikt. De vraag is dan natuurlijk alsnog of een daling dan door de Sedochol of door het Mariadistelzaad komt, of beiden, maar ik heb er goede verhalen over gehoord, dus baat 't niet, dan schaadt het niet.

Gelukkig gaat het in ieder geval al beter!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:46

Sedochol of Hippochol doet vaak al wonderen!
Naast Mariadistelzaad zou je ook kunnen kijken naar Lein-Distelolie van Marstall, hier zit ook een groot aandeel aan mariadistelzaad in (http://www.marstall.nl/producten/spezia ... duct_id=43).
Bij mijn merrie heeft Puur Lever ook veel ondersteuning gegeven, kan ik echt aanraden!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:25

Hier ook goede ervaring met hippochol

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 12:15

We zijn inmiddels gestart met vitamine en mineralen supplement en mariadistelzaad. Over een maand weer een bloedtest, ben erg benieuwd!

De dierenarts heeft nog naar het hooi onderzoek gekeken en kon uit de extreem lage voedingswaarde wel concluderen dat het inderdaad zeer waarschijnlijk bermhooi is. Ik heb met de boer gesproken waar ze staat maar die wil er niets van weten en doet het af als onzin. Dat wordt nog een lastig verhaal vrees ik :(

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:44

Ik zou het simple houden naar de boer, hij voert of goed hooi of hij betaalt de dierenartsrekening en je vertrekt.
Goede voeding is een basis behoefte voor je paard.

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 13:18

Hij is er na even te hebben nagedacht wel op terug gekomen. Hij had alleen net bij dezelfde hooi leverancier een enorme partij nieuw besteld. We zijn in gesprek om tot een oplossing te komen waar iedereen tevreden mee is. Andere stalgenoten laten hun paard waarschijnlijk ook testen op leverwaarde in de komende maand. Tot die tijd voer ik nog steeds ander hooi.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:50

Als hooi al erg lang is eer het gehooid wordt, gaat het vaak platliggen. Van dat platliggen is bekend dat er makkelijk mycotoxines gevormd gaan worden.
Berm- en natuurhooi wat niet bemest wordt heeft een steeds lager wordende PH waarde.
Als de bodem een lage PH heeft wordt het vrij komen van zware metalen uit de bodem steeds makkelijker.
Bermhooi en natuurhooi kunnen dus makkelijk zware metalen bevatten.

Verder is bermhooi link als er vlakbij gespoten is met een onkruidbestrijder door de gemeente. Ook naastliggende weilanden kunnen bespoten zijn door de boer en kan er door drift gifstoffen in het bermgras terecht zijn gekomen.
Er wordt nog steeds veel te simpel gedacht over bijv. Roundup. Het zou zgn. maar een paar dagen giftig zijn in het gras maar dat is grote onzin.
Roundup kan ook de lever en andere endocriene organen aantasten.

Zelfs de genetisch gemodificeerde sojatroep en andere gen. gemod. voedingsmiddelen zoals mais die in de meeste paardenvoeders zitten kan de lever aardig aantasten. Gen. gemod. middelen bevatten nl. Roundup residu.
Vergeleken met 10 jr. terug wordt dat residugehalte steeds hoger en ook steeds hogere doseringen worden geaccepteerd in voedingsmiddelen door de EU.
Roundup kan ook de opname verstoren van div. belangrijke nutrienten zoals Zink.

Van Roundup wordt nu al gezegd dat het zeer waarschijnlijk schadelijker is dan DDT en dat is al járen verboden. Beide gifstoffen zijn trouwens door Monsanto op de markt gebracht.

Maar als zelfs een waterdruppel op lange termijn een steen kan uithollen wat doet dan een dagelijks portie roundup residu in je paard?

Voordat iedereen nou bezord naar Subli, Pavo en andere fabrikanten gaat bellen. Dat heb ik al gedaan en die fabrikanten blijken allemaal op de hoogte van het roundup residu in hun gen. gemod. produkten die ze in hun paardenvoer stoppen.
Echter die sojaprodukten zijn de goedkoopste eiwitleveranciers voor hen en dat is voor hen prioriteit.
Helaas niet 1 fabrikant uitgezonderd.

Al lezend in dit topic kwam ik bij meerdere mensen tegen dat ze leverproblemen bij hun paard hebben en daar 1 of meerdere middelen voor geven.
Misschien een idee om eens te checken of je mogelijk dubbel bezig bent. Enerzijds de lever probeert te ondersteunen met middelen en anderzijds overbelast met roundup residu door gen. gemod. voer?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:19

Waarom zou je een weiland spuiten met Roundup?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:47

henny_w schreef:
Er wordt nog steeds veel te simpel gedacht over bijv. Roundup. Het zou zgn. maar een paar dagen giftig zijn in het gras maar dat is grote onzin.
Roundup kan ook de lever en andere endocriene organen aantasten.

Zelfs de genetisch gemodificeerde sojatroep en andere gen. gemod. voedingsmiddelen zoals mais die in de meeste paardenvoeders zitten kan de lever aardig aantasten. Gen. gemod. middelen bevatten nl. Roundup residu.
Vergeleken met 10 jr. terug wordt dat residugehalte steeds hoger en ook steeds hogere doseringen worden geaccepteerd in voedingsmiddelen door de EU.
Roundup kan ook de opname verstoren van div. belangrijke nutrienten zoals Zink.

Van Roundup wordt nu al gezegd dat het zeer waarschijnlijk schadelijker is dan DDT en dat is al járen verboden. Beide gifstoffen zijn trouwens door Monsanto op de markt gebracht.

Maar als zelfs een waterdruppel op lange termijn een steen kan uithollen wat doet dan een dagelijks portie roundup residu in je paard?

Voordat iedereen nou bezord naar Subli, Pavo en andere fabrikanten gaat bellen. Dat heb ik al gedaan en die fabrikanten blijken allemaal op de hoogte van het roundup residu in hun gen. gemod. produkten die ze in hun paardenvoer stoppen.
Echter die sojaprodukten zijn de goedkoopste eiwitleveranciers voor hen en dat is voor hen prioriteit.
Helaas niet 1 fabrikant uitgezonderd.

Waarom zou er roundup in GGO's zitten? Producten worden toch genetisch gemodificeerd om minder onkruidbestrijder te moeten gebruiken? Heb je ergens een link naar een wetenschappelijke site hierover? Want vind dit toch vreemd.

En idd, wie spuit er Roundup op een weiland? Dan gaat je gras gelijk ook naar de haaien.

Ik denk dat een aantal leverproblemen ook wel veroorzaakt worden door de huidige trend van 24/7 ruwvoer/weidegang. De meeste paarden vreten daardoor teveel, veel gras bevat teveel ijzer (ook overbelastend voor de lever) en zo kan het ook een simpele oorzaak hebben, toch?

Plus dat er meer naar de paarden gekeken/geluisterd wordt, vroeger kreeg een flegmatiek paard een paar klappen van de zweep, nu wordt die eerst es gecheckt door de DA.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:35

Roundup is een niet selectief gewasbestrijdingsmiddel. Dat houd in dat het alles dood.
Dus niet selectief bepaalde onkruiden maar ook gras gaat eraan. Het werkt alleen niet op mos.
Het doel van GGO gewassen is dat ze Roundup bestendig moesten worden. Er is daarom genetisch net zolang aan gesleuteld (gemanipuleerd) tot deze gewassen inderdaad niet kapot gingen van Roundup.

GGO gewassen zijn dus immuun voor Roundup gemaakt terwijl het onkruid erom heen op de akker allemaal dood gaat van de Roundup. Dat houd in dat er nog steeds mega veel Roundup gebruikt wordt op die velden. Doordat het onkruid wel steeds kapot gespoten wordt met Roundup wat met vliegtuigjes veelal gesproeid wordt dacht men dat de gewassen een betere opbrengst zouden opleveren. Het oorspronkelijke doel van GGO gewassen was met minder bestrijdingsmiddelen een grotere opbrengst van gewassen maar dat is helaas allang achterhaald..
Daar komt bij dat Roundup niet van gewassen af te spoelen is. Dus die GGO gewassen krijgen meerdere keren een flinke hoeveelheid Roundup over zich heen en bevatten een dosis Roundup residu als ze geoogst worden en verscheept naar Europa voor veevoer. Het gaat vooral om GGO soja, mais en suikerbieten.

Zoek maar 's op Zuid Amerika en Roundup of glyfosaat ellende. Glyfosaat is de werkzame stof van Roundup. Tussen die mega grote velden met GGO gewassen liggen bewoonde dorpjes die regelmatig wat meekrijgen van de besproeiingen met Roundup op de velden om hen heen.
Die mensen leven in dramatische toestanden van allerlei ziektes sinds de GGO gewassen en de Roundup bespuitingen zijn begonnen.

En wat de weilanden van boeren hier betreft.
Boeren spuiten vaak om de paar jaar hun grasmat van 1 of meerdere weilanden dood om het opnieuw in te kunnen zaaien. Zo'n weiland ziet dan helemaal roodbruin van het dode gras.
Voor dat doodspuiten wordt meestal Roundup gebruikt.
Het loof van aardappelen wordt een paar weken voor het oogsten van de aardappelen, dood gespoten zodat de aardappelen makkelijker en schoner te rooien zijn.
Meestal wordt dat doodspuiten gedaan met Roundup.

Ook andere gewasbeschermingsmiddelen kunnen door drift in hooi terecht komen. Wat dacht je van een lelieveld wat pal aan een berm grenst. Daar gaat in het hoogseizoen soms wel 1 á 2x per week de gifspuit over.
En wat te denken van boeren die hun gewassen laten bespuiten. Maakt niet of het om mais, aardappelen, graan of bieten gaat. Of zien jullie nooit van die tanks achter een tractor met van die lange spuitbomen aan weerszijden. Ik heb me al regelmatig verbaasd dat er ook gewoon gespoten wordt bij een stevige windkracht.
Ik begrijp best dat als je ergens in pension staat met je paard, je afhankelijk bent van wat de stalhouder inkoopt aan hooi. En bermhooi hoeft heus niet altijd slecht te zijn maar ik zou dan wel graag willen weten waar het weg komt.
Ik heb in mijn eerste bericht gesteld dat je met bermhooi extra risico's kunt lopen wat bestrijdingsmiddelen betreft. Zeker als er een gemeentestoep of grond naast ligt wat jaarlijks bespoten wordt met onkruidbestrijdingsmiddelen. Bestrijdingsmiddelen of het residu ervan kunnen het metabolisme van een paard behoorlijk ondermijnen, waaronder de lever.
En dat hoeft niet alleen van Roundup te komen. Er zijn wel veel meer bestrijdingsmiddelen die het metabolisme van mens en dier kunnen ondermijnen.
Er wordt alleen over Roundup veel te lichtzinnig gedacht omdat het zogenaamd een veilig en biologisch afbreekbaar middel zou zijn.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:50

ik meld me ook even in dit topic. Bij mijn paard is vorige week bloedonderzoek gedaan. Hij is de afgelopen 2 jaar fors (ruim 100kg) afgevallen (bewust!). Hij was namelijk veel en veel te vet. Nu al een jaar mooi op gewicht, alleen de bespiering in de bovenlijn wil er maar niet opkomen. Daarnaast is hij de afgelopen weken ineens veel meer gaan plassen dan voorheen.
Uit het bloedonderzoek kwam een verhoogde ASAT en ALAT waarde (weet niet hoe hoog nog, moet ik nog navragen) en een sterk verhoogde Gamma GT (385).
Nu is er mest opgestuurd en ik wacht op die uitslag.
DA adviseert als daar niets uitkomt ook lever echo en lever biopt. Maar verder is er aan mijn paard weinig tot niets te merken. Is actief, werkt graag, wordt 4 x per week gereden, is vrolijk, heldere ogen, eet goed.
Ik heb al een hoop informatie opgedaan door dit topic, dank daarvoor!
Ga maar eens bedenken wat mn vervolgstappen gaan zijn na het mestonderzoek...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:04

Henny wat denk je van het spuiten van fruitgaarden? Wij zitten daar dicht bij en dat gebeurd nog al eens een paar keer per week....als dit op je gras komt. Is dat giftig zodat paarden hier leverschaden van op kunnen lopen?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 06:57

Hebben jullie mariadistelzaadjes gebruikt voor de leverwaarden? Ik lees daar goede dingen over..

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 09:43

Ik ben nu mariadistelzaad aan het geven, of het effect heeft is nog even afwachten tot de volgende bloedtest! Ik merk al wel dat mijn paard wakkerder is en minder gaapt en ligt (tekenen van leverproblemen).

@Cruesli, vervelend dat je paard zulke hoge waarden heeft. Gelukkig kun je hier al veel tips vandaan halen. Ik wil je op het hart drukken je gevoel te volgen. Als ik geluisterd had naar traditionele dierenartsen was m'n paard nu in de kliniek voor een ingrijpende biopt terwijl dit helemaal niet nodig bleek te zijn. Mocht je de naam willen van de holistisch dierenarts die mij enorm heeft geholpen en veel heeft kunnen uitleggen, stuur me dan maar even een pb. Mocht voor jou de biopt wel goed voelen moet je dit uiteraard gewoon doen, ik wil daar niemand van af praten ofzo. Het enige wat ik zeg is denk goed na over wat je doet en waarom je het doet en volg niet zomaar de dierenarts "omdat hij het zegt". Traditionele dierenartsen weten nog maar erg weinig over leverproblemen en verwijzen daarom erg snel naar de kliniek als ze het zelf niet meer weten.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:01

@melisje: ik volg ook zeker mn gevoel. Mn DA wil me nu indd naar de kliniek doorverwijzen voor een lever echo en lever biopt. Ik ben nog niet overtuigd, gezien mn paard nog standaard elke ochtend in volle galop naar de weide stuift en er verder niks aan hem te merken is.
Ik ga nu eerst een kuur hypochol geven en pavo speedibeet bij voeren en dan over een paar weken nogmaals bloedprikken om te kijken wat de leverwaardes gedaan hebben.

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 09:12

Het is wel zo dat paarden met een lage leverwaarde heel lang goed kunnen blijven, je gaat pas symptomen merken als het al een beetje te laat is. Dus wacht niet te lang af :). Er moet wel snel verbetering in komen.
Succes, ik duim!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:46

is een hoge leverwaarde juist ;)

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 16:31

Eh ja ik zie nu mijn fout, ik bedoel natuurlijk paarden met een hoge leverwaarde :P

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:55

Tcm62 schreef:
Henny wat denk je van het spuiten van fruitgaarden? Wij zitten daar dicht bij en dat gebeurd nog al eens een paar keer per week....als dit op je gras komt. Is dat giftig zodat paarden hier leverschaden van op kunnen lopen?

Ik heb geen idee waar tegenwoordig in fruitgaarden mee gespoten wordt.
Vroeger was dat Dieldrin maar dat mag al een tijd niet meer.
Dieldrin wordt net als DDT nog steeds veel in de Ned. bodem gevonden omdat het zo slecht afbreekt.

Misschien kun je er op de één of andere manier achter komen waar ze mee spuiten.
Op internet is dan heel makkelijk alle info te vinden over dat middel.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:15

Tcm62 schreef:
Hebben jullie mariadistelzaadjes gebruikt voor de leverwaarden? Ik lees daar goede dingen over..

Jazeker. Drie van onze paarden staan er al een paar jaar op.
Ik maal de zaadjes zelf, eens in de 4 á 5 dagen met een oude elektrische koffiemolen.

Ik gebruik het omdat 3 van onze 4 paarden in mei 2011 vergiftigd zijn met een heel illegaal mengsel van 4 onkruidbestrijdingsmiddelen wat in onze wei gespoten is door een buurman.
Ik zal de details maar even achterwege laten over het hoe en wat, maar alle 3 de paarden hebben ernstige huidproblemen gekregen, ernstige leverschade, ataxie, lethargie, ADHD gedrag etc. etc.
Eén van die drie hebben we zelfs 3x voor de dood weggehaald met behulp van de dierenarts.

Ik heb me vaak afgevraagd of ik nog wel diervriendelijk bezig was door ze in leven te laten.
Onze dierenarts kon me daar ook niet in raden.

De dierenarts heeft in een verklaring geschreven dat ze te vergelijken zijn met mensen met HIV.
Het immuunsysteem van deze 3 paarden is naar de knoppen. Het 4e paard is kerngezond.
Er is geregeld bloedonderzoek gedaan. Na een half jaar Mariadistelzaad was de lever nog steeds zeer slecht qua waardes. Echter na een jaar Mariadistelzaad waren de leverwaardes redelijk goed.
Je moet het wel een tijd voeren om resultaat te krijgen. Althans in ons geval.

In overleg met de toxicoloog van de GD voor dieren zijn we in 2013 een tijdje gestopt met de Mariadistel
zaad om te kijken of de paarden het weer zonder konden redden.
Helaas was na een half jaar de lever nog slechter dan vlak na de vergiftiging bleek uit bloedonderzoek. Een teken dat die rotzooi nog steeds doorvreet in de paarden. De gifstoffen waren alle 4 vetoplosbaar.
Dat houd in dat het in alle vetweefsels van het lichaam kan gaan zitten en maar beetje bij beetje los komt.
De paarden staan nu nog steeds op Mariadistelzaad. Eens in de zoveel weken las ik een pauze in van een weekje. Dat schijnt beter te zijn.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:44

Melisje9 volgens de toxicoloog van de GD heeft een paard een overcapaciteit van de lever.

Zelfs op het 'reservedeel' kan een paard nog redelijk goed functioneren. Vandaar dat leverproblemen vaak zo laat ontdekt worden.

In ons geval zijn we eerst bij een dierenkliniek geweest en later nog een second opinion laten doen bij een andere dierenartsenpraktijk.
Beide dierenartsen raadden aan om met alternatieve ondersteunende middelen of in het alternatieve circuit hulp te zoeken omdat ze niets voor ons konden doen. De 1e dierenkliniek had alleen maar Prednison als eventueel hulpmiddel tegen de mega huidjeuk en ontstekingen. Maar doordat hun immuunsysteem al zo slecht was durfde ik geen Prednison te gaan gebruiken.
Even een voorbeeld. De lymfeklieren achter de kaak was bij allemaal zo ongeveer als 2 á 3 tennisballen groot, zo mega gezwollen. Ook lymfeklieren elders waren zichtbaar als dikke kabels opgezwollen.
In juli 2011, midden in de zomer kwam de wintervacht plaatselijk terug. Een paar weken later leek het of ze een chemokuur o.i.d. gehad hadden. Hun haar viel met plakjes huid eraan op diverse plekken uit.
Ik ga nu zo'n 40 jaar met paarden om maar heb zoiets dramatisch nog nooit eerder meegemaakt.

De second opinion was het geheel met me eens en was juist helemaal tegen Prednison geven. Volgens hem zou het immuunsysteem dan nog meer zou ondermijnd worden en konden we de paarden vermoedelijk binnen een jaar helemaal afschrijven.

Gelukkig hebben we ze inmiddels weer een stuk beterder maar er is blijvende chronische schade.
Met name de lever. Maar ook de huid en de hoeven die 3/4 jaar na de vergiftiging ontzettend begonnen te scheuren en te knappen.
Ondanks allerlei supplementen zijn de hoeven ook nog steeds een ramp.