Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:59

hwn schreef:
Ben benieuwd wat de resultaten zullen geven. In mijn ogen is het gewoon een te dikke pony die de weg van de minste weerstand zoekt. Waarom zou ze ook harder draven of galopperen? Ze weet toch dat je haar niet raakt met de zweep, maar enkel achter haar slaat. Mijn hengst liep ook altijd te sloffen, tot mijn lesgever NH me zei: "hij meet de lengte van je zweep, en zorgt dat ie net buiten je bereik is". Nadat ik hem paar keer geraakt had met de zweep, kon ie plots wel actief lopen.

Kan natuurlijk nooit kwaad om het medische uit te sluiten, maar ik persoonlijk zie geen kreupelheid of zo (kan je ook onmogelijk beoordelen in zo'n sukkeldrafje), paardje toont ook geen tekenen van pijn of zo, enkel lusteloosheid.

Vind je dit serieus? Want ik vind bijvoorbeeld wel dat ze kort loopt met haar voorbenen. En dat ze soms evenwicht (?) lijkt te zoeken met haar hoofd en hals. Tsja ik weet het niet, je laat me wel wat twijfelen. Als ik haar onder het zadel goed aanpak loopt ze meestal opzich wel rad. Maar dat zou niet de gevoeligheid verklaren en waarom ze zo duf en lusteloos is?

horsefriend9

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:07

mischien helpt zo een speelbal voor in haar stal waar brokjes uitvalt als je er aan schudt ofz. ;D

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:11

horsefriend9 schreef:
mischien helpt zo een speelbal voor in haar stal waar brokjes uitvalt als je er aan schudt ofz. ;D

Ze staat 24/7 op de weide zoals ik al eerder vermeldde in het topic. In haar weide ligt zo'n jolly bal, al interesseert ze zich daar niet in.

horsefriend9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:24

xBontfire schreef:
horsefriend9 schreef:

Ze staat 24/7 op de weide zoals ik al eerder vermeldde in het topic. In haar weide ligt zo'n jolly bal, al interesseert ze zich daar niet in.

ohww opesie overheen gekeken :D :o

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:27

horsefriend9 schreef:
xBontfire schreef:

ohww opesie overheen gekeken :D :o

Geeft niks, toch bedankt voor het mee denken! :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:56

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 00:27

Ik kan niet in jouw portomonee kijken, maar kun je het onderzoek voor de Cushing niet zelf betalen? Zal zo'n €50 euro zijn (ipv €100-110).

Bij mij gingen ook meteen alle Cushing alarmbellen af. Mijn merrie werd er lethargisch en depressief van. Trok zich terug van mij en andere paarden. Snel buiten adem (stootkuurtjes Ventipulmin werkten even maar het kwam altijd daarna weer terug). Met medicatie is haar leven weer paardwaardig. Blij, energiek, de stoute twinkeling in haar ogen is weer terug en alle andere klachten zijn ook verdwenen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:01

Met alle respect maar je kunt er van alles in proppen aan kuurtjes, voeding en weet ik allemaal maar wat schiet je ermee op?

Een da raadplegen de situatie uitleggen en bloedafname voorstellen wat al eerder aangegeven is in het topic lijkt mij het meest logische...

Waarom?
Omdat je wil weten of er lichamelijk iets aan de hand is of wellicht iets gedragsmatigs.
Er zijn behoorlijk wat aandoeningen waarbij een paard, lui, lusteloos is en waar met medicatie en voeding ect wat aan te doen is.
Het zou toch ontzettend sneu zijn als er wel degelijk een lichamelijke oorzaak achter zit, zoals insuline resistentie, cushing ect.

Mijn pony is insuline resistent en buiten de lichamelijke klachten, spelen ook gedragsmatige veranderingen een rol.
Afwezig, lui, schrikkerig, ongeïnteresseerd, lusteloos, tegendraads, laat mij met rust blik ect.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 16:02

Focussed schreef:
Ik kan niet in jouw portomonee kijken, maar kun je het onderzoek voor de Cushing niet zelf betalen? Zal zo'n €50 euro zijn (ipv €100-110).

Bij mij gingen ook meteen alle Cushing alarmbellen af. Mijn merrie werd er lethargisch en depressief van. Trok zich terug van mij en andere paarden. Snel buiten adem (stootkuurtjes Ventipulmin werkten even maar het kwam altijd daarna weer terug). Met medicatie is haar leven weer paardwaardig. Blij, energiek, de stoute twinkeling in haar ogen is weer terug en alle andere klachten zijn ook verdwenen.

Maar voor die 50 heb ik de dierenarts nog geen bloed af laten nemen?
Ik vind het ook gewoon lastig omdat ze altijd al afwezig en lui ed geweest is, maar in míjn ogen is het erger geworden.

De vitalbix proefverpakking is in ieder geval binnen, dus daar gaan we maar eens aan beginnen vandaag..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:05

Als je een dier hebt, heb je bepaalde verantwoordelijkheden. Dan haal je de dierenarts er maar een keer te veel bij, beter dan te weinig. Ik zou niet lekker slapen als ik twijfel of mijn dier wel gezond is.

Dus hup, ouders betrekken en je verantwoordelijkheden nemen!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:06

xBontfire schreef:
Maar voor die 50 heb ik de dierenarts nog geen bloed af laten nemen?
..

belletje naar de dierenarts en je weet het

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:17

Tja bellen naar je dierenarts en je weet het inderdaad. Hier was ik voor €50,- klaar namelijk.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 16:29

Die vraag was niet echt als vraag bedoelt, het was zovan met 50 ben ik niet klaar haha..

Ik weet dat ik verantwoordelijk voor haar ben, en ik heb ook al gezegd dat er heel veel mensen zijn wie zeggen dat ik bloed moeten laten afnemen e.d Maar als mijn ouders willen afwachten hoe ze reageert op die vitamine brokjes dan heb ik geen keuze daarin.
Ik kan eventueel nog overleggen dat ik dan het eigen risico betaal (zoals ik al eerder vernoemde in dit topic) maar heel veel meer kan ik er ook niet aan doen.

En het is echt niet dat ik niet om haar geef of dat het me niks uitmaakt, ik maak me echt wel zorgen om haar en ik wil echt wel weten wat er is. Maar ik kán gewoon niet meer doen dan dit, ik kan haar niet meer bieden zonder mijn ouders.

Ik zal het tijdens het avondeten nog eens aankaarten van dat eigen risico..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:30

Hoe hoog is dat eigen risico?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 16:32

RianneH schreef:
Hoe hoog is dat eigen risico?

Om eerlijk te zijn heb ik dat nog niet gevraagd. Maar op de site van de verzekering staat "25% van het te vergoeden bedrag" dus van een bloed onderzoek zal hooguit €50,- zijn, lijkt me?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:38

Kan me niet voorstellen dat een bloedonderzoek 200,- zal gaan kosten, zeker niet nu de Cushing test gratis is. Vermoed wel dat ee geen reiskosten worden vergoed, of wel? Bloed trekken is zo gedaan, plus reiskosten en dan afhankelijk wat je allemaal wil testen. Als er toch bloed getrokken wordt zou ik even doorpakken en ook de vitamines en mineralen verhouding teste en de wormen, dan kan je meer dingen uitsluiten.

Zou zeker voorstellen een deel te betalen, naast dat het ze misschien over de streep haalt, heb je misschien ook wel een leeftijd waar je daar meer in kan bijdragen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 16:43

Ik weet niet hoeveel de voorrijkosten zijn, maar zo ver is het niet vanaf de kliniek naar stal. Als ik laat testen wil ik wel ook op Lyme, bloedarmoede e.d laten testen.

Ik zal het wel nog eens aankaarten...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:48

Ik zie weer iets heel anders....
Ik zie met name een heel erg opgezette buik, het feit dat je zegt dat dit van dag tot dag verschilt geeft aan dat de darmen opspelen.
Het is net mijn merrie.

Alhoewel ze wat zwaar is, vind ik haar niet 'spekkig'.... voorzover je dat echt goed kunt zien met dit beeldmateriaal.
Ga zelf eens 'voelen' of ze echt te dik is https://youtu.be/hbliIJ8Auko

Ik zou goed kijken naar het wormbeleid: welk middel, in welk jaargetijde.
Hoe is de mest? Goed verteerd of veel grove stukken?
Ga de mest testen op zand, want een paard dat op een schrale weide gehouden wordt knaagt het overgebleven gras vaak met wortel en al op... en daar zit veel zand aan.

Het hele buikige duidt op een verstoring daar. Daardoor kan een paard zijn achterbenen er niet goed onderzetten, ze drukken de rug weg... en rijden en bewegen wordt geen feest.
Wanneer je weet hoe die buik daar komt, en hoe je die weer goed krijgt, en dat lijf dus meer in balans komt... ben je alweer een heel eind verder wellicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:04

Heb je je ouders dit topic al laten lezen ts? :)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:38

xBontfire schreef:
Joolien schreef:
Oef, als ze toen al niet goed was. Zeiden zr ook nog wat ze er verder van vonden? Van die onregelmatigheid?

Nee die man heeft überhaupt mij het nieuws niet verteld, heeft hij mijn vader laten doen. Hij wilde me geen pijn doen ofzo, lekker onprofessioneel vond ik dat, ja tuurlijk kan het pijn doen maar kom op zeg ik ben toch zeker geen klein meisje meer. Het is wel mijn pony?

En van mijn vader heb ik alleen gehoord dat ze wat gevoelig liep en niet goed genoeg om de keuring te doorstaan.

Begin me wel schuldig te voelen nu, dat ik er niet eerder serieus naar gekeken heb, maar ze is na de winter pas zo duf erbij geworden. Ik schoof dat gevoelig lopen gewoon af op te korte hoeven oid..

Ik heb heel het topic doorgelezen en ben het eens met de personen die aanraden om de DA te laten komen.
Ook vind ik het slim om je ouders dit topic door te laten lezen.
Tevens vind ik bovenstaande een beetje klinken alsof je vader je ook wil sparen, en dus misschien meer weet. (Ouders doen rare dingen uit liefde voor hun kind :o )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:36

hwn schreef:
Ben benieuwd wat de resultaten zullen geven. In mijn ogen is het gewoon een te dikke pony die de weg van de minste weerstand zoekt. Waarom zou ze ook harder draven of galopperen? Ze weet toch dat je haar niet raakt met de zweep, maar enkel achter haar slaat. Mijn hengst liep ook altijd te sloffen, tot mijn lesgever NH me zei: "hij meet de lengte van je zweep, en zorgt dat ie net buiten je bereik is". Nadat ik hem paar keer geraakt had met de zweep, kon ie plots wel actief lopen.

Kan natuurlijk nooit kwaad om het medische uit te sluiten, maar ik persoonlijk zie geen kreupelheid of zo (kan je ook onmogelijk beoordelen in zo'n sukkeldrafje), paardje toont ook geen tekenen van pijn of zo, enkel lusteloosheid.

Lusteloosheid kan ook een teken van pijn zijn,ik wordt al moe als ik naar deze pony kijk.Deze pony is alles behalve alert Ik denk dat er meer aan de hand is dan "geen zin"...

TS ik hoop dat je je ouders zover kan krijgen om hem te laten onderzoeken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:13

Douraque schreef:
Lui, lusteloos, een hangbuik, beginnende hoefbevangenheid, dit jaar zomerexceem. Heeft allemaal met een verstoorde hormoonhuishouding te maken en zodoende Cushing

Niet noodzakelijk hoor. De mijne had ook deze symptomen (behalve de beginnende hoefbevangenheid), maar die had lichte bloedarmoede en vitamine- en mineralentekort. Test op IR en Cushing waren oké, dus hormonaal was er niets aan de hand. Zij doet het nu trouwens beter op die Vitalbix.

@TS, als ik de omvang van je pony zie, zou ik geen 24/7 weidegang durven riskeren, tenzij met graasmasker. Zet haar eens een paar uurtjes in een kale paddock voor het rijden zodat ze kan "uitbuiken".

Of je nu DA erbij haalt of niet (kan zeker geen kwaad), wat ik zou proberen in dit geval: bijrijdstertjes afzeggen en een oudere bijrijdster nemen die alleen op buitenrit gaat ermee. En niet meer onbeperkt op het gras, zet haar maar es een uur of 5 per dag op een kale paddock. Er kan iets medisch aan de hand zijn, maar als het paardje al een jaar of 10 4x per week in een piste moet rondhobbelen, kan ik me voorstellen dat ze gewoon pistemoe is. Het zou de eerste niet zijn.

Het product dat iemand hier eerder aanhaalde (haemolytan dacht ik) zou ik toch mee oppassen: is tegen bloedarmoede, maar bevat veel ijzer. De Belgische (en wss de Nederlandse) weides bevatten al veel ijzer, dus als je dat er nog bijpompt, krijg je een overbelaste lever die... vermoeidheid en loomheid veroorzaakt. Dus gebruik dit best niet zonder bloedonderzoek. Ik zou een uitgebreid bloedonderzoek aanvragen, want als je enkel op IR of cushing gaat testen, en die zijn ok, dan ben je natuurlijk nog geen stap verder.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 15:50

Mijn ouders willen, zoals ik al verwachtte, ten alle tijden afwachten of ze op de proefverpakking van de vitalbix reageert. Gelukkig zit daar maar voor een dag of vijf in en dit is al dag 2, dus als het niet aanslaat - en al slaat het wel aan dan zeg ik gewoon dat het nog niet klopt - kan ik na het weekend de DA bellen.

@Ninx
Wat stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb! Ik vond haar zelf ook altijd al bol maar niet echt modder vet ofzo (al heeft ze wel een harde manenkam e.d) ik zal er eens naar kijken, thanks voor de info!

@Joolien
Yep, maar helaas. Ook met aanbieden qua zelf betalen van het eigen risico gaat het hem niet worden. Ik weet niet waarom, ik denk gewoon dat ze echt denken dat ik me druk maak om niks. Maar ik snap dan nog niet zo goed waarom ik de DA dan niet alsnog mag laten komen, het gaat hun dan toch niks kosten?

@Rambogirl
Hoebedoel je? Denk je dat mijn ouders allang wisten dat er iets met haar mankeert en dat ze het gewoon willen voorkomen dat ik erachter kom o.i.d?

@hwn
De weide is echt mega kaal hoor, maar ik zal erop letten. Alleen ze staat eigenlijk al de hele dag op het zand want er staat gewoon zo weinig gras dat ze toch niet meer grazen. Een graasmasker heb ik wel, dus ik wil het best proberen hoor.
Die bijrijdsters kan ik me niet veroorloven om af te zeggen, want dan is mijn stalgeld weg (ik betaal haar zelf met dus deels de opbrengst van de lease..) maar ik hou je woorden in mijn achterhoofd en als ik de DA eindelijk kan laten langskomen zal ik het ook zeker aanhalen. Maar ik ga niet nu mijn bijrijdsters al meteen schrappen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:54

Ik denk dat de DA jou idd heeft weggestuurd om zijn bevindingen aan jou vader alleen te vertellen.
Heel raar, maar ik ken dierenartsen die dit soms ook doen als er slecht nieuws is. Het is dan aan de ouders om het kind in te lichten.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 15:57

Rambogirl schreef:
Ik denk dat de DA jou idd heeft weggestuurd om zijn bevindingen aan jou vader alleen te vertellen.
Heel raar, maar ik ken dierenartsen die dit soms ook doen als er slecht nieuws is. Het is dan aan de ouders om het kind in te lichten.

Het was niet een DA die dit deed maar de man die haar kwam 'keuren' voor de verzekering. Ik heb altijd al wel iets van artrose vermoed, zoals ik al eerder in dit topic vermeld had.

Maar waaraan denk je dan, qua aandoening o.i.d?