Koliek stappen of rust?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:20

SuzanH schreef:
Ik mag er hopelijk wel van uit gaan dat een mestonderzoek redelijk betrouwbaar is toch?
e

Dat is helaas niet het geval. Google er maar eens op hoe het werkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:22

Sterkte met je paard Susan! Ik denk ook niet aan Koliek,als je de darmen wel hoor rommelen is er meestal iets anders aan de hand.Maar het komt vast weer goed met je paard,hij staat nu goed bij de kliniek.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:01

JoycexEnya schreef:
Een goedkopere manier dan zandweg is gewoon een klein handke lijnzaadjes geven. Doen wij op advies van de DA die het zelf ook doet.

Dat deed een een stalgenoot ook maar lijnzaad of lijnzaad olie is niet genoeg voor zand.
Vandaar de psylium zaadjes of bak of zak zandweg.
Hou ons op de hoogte!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 09:42

Ik hou jullie op de hoogte. Ik zal zometeen we gebeld worden hoe de nacht is gegaan. Zenuwslopend hoor... Liever ikzelf ziek dan mn paard..

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:44

Puur lijnzaadjes van vogels.
Je moet dagelijks een handje geven klein handje want anders is het giftig. Mijn paarden hebben geen tot weinig zand ib de mest, dus voor ons helpt het wel en is nog eens goedkoper dan zandweg.

Sommige koliek maken de darmen juist geluid, heb laatst op horse and country tv gezien over koliek.

Ts als het ernstig zal zijn wachten ze echt niet op dinsdag. Veel sterkte en ben benieuwd wat het is

Raamzicht

Re: Koliek stappen of rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:07

Ja fijn dat hij daar al staat. Als er iets Is zullen ze heus meteen ingrijpen dus dat geeft jou dan ook weer rust

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:10

Als ik dit zo lees, denk ik dat je paard gaskoliek heeft! Maargoed maagzweer zou ook kunnen.
Dat gras is nu nog te goed! Waar
Sommige paarden niet tegen kunnen!
Mijn Fries heeft dezelfde symptomen namelijk poept wel alleen het gas wil er niet uit! En is ook lusteloos, ik loop vaak met haar want dan komen de darmen vaak wel weer op gang en gast ze wel weer!

Maar soms ben ik al te laat en dan ging er paraffine in!

Beterschap met je paard, hopelijk knapt hij snel op!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:13

Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.. hoop dat het dier snel opknapt.. :(:)
Dat het paard nu op de kliniek staat (en onder toezicht) is alleen maar goed.
Mbt het vele uitschachten en weinig plassen zou je ook nog kunnen denken aan een blaas/nierprobleem, met alle gevolgen weer van dien.

Maar ik vraag me ondertussen wel af waarom iedereen altijd extra olie geeft?
Deze minerale olieën worden gewoon door het lichaam verwerkt en is gewoon een brandstof.
Enige wat minerale olie doet is de darmfunctie stimuleren.

Wil je echt olie gebruiken om de boel te smeren, zal je synthetische olie (bv paraffine) moeten gaan gebruiken.
Synthetische olie wordt niet opgenomen door het lichaam, smeert de boel van binnen en maakt harde ballen zachter.. om er zo weer aan de achterkant uit te komen..

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 10:24

Werd net gebeld en hij was vannacht oke. Hij heeft zn emmer leeg gedronken en ha gepoept, het was al iets minder droog. Net is er 2x met hem gelopen en hij was alert en had er zin in (vreemd terrein dus dat is altijd even goed opletten voor hem :) ) na het lopen mag die 5min hooi eten en dan weer met korf om in de stal.
Hartslag was al wat rustigere en darmgeluiden waren er wel maar dat betekent dat het gewoon werkt, ook weer positief!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:35

Goed dat jullie hem naar de kliniek gebracht hebben ! Better safe than sorry, toch ?
Hopelijk zet de positieve tendens zich door en komt hij er zonder kleerscheuren vanaf :j

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:40

Fijn dat je goed nieuws hebt! +:)+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:45

Goed om te horen dat je tot nu toe positief nieuws hebt! Hoop voor je dat ze kunnen uitvinden waar het vandaan komt en hoe je het kunt verhelpen en daarna voorkomen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 12:41

Ik hoop het natuurlijk ook! Hoop echt dat er dinsdag een diagnose eruit komt :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:48

SuzanH schreef:
Ik hoop het natuurlijk ook! Hoop echt dat er dinsdag een diagnose eruit komt :j

Ik hoop dat je duidelijkheid krijgt!(zou toch ook even melden dat je paard 8 maanden geleden voor het laatst ontwormd is)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 12:51

Geerke, ik ben er dinsdag bij dus dan kan ik alles nog vertellen. Zal het sowieso even opperen. Ook gaat het ontwormen via hun dus denk dat ze wel weten hoe of wat :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:53

SuzanH schreef:
Geerke, ik ben er dinsdag bij dus dan kan ik alles nog vertellen. Zal het sowieso even opperen. Ook gaat het ontwormen via hun dus denk dat ze wel weten hoe of wat :D

:D o.k...maar het zal niet het eerste paard zijn die ze binnenste buiten keren,niets vinden en dan blijkt een simpele wormkuur de oplossing te zijn :j

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:04

Ik heb net de topic gelezen en kom eigenlijk nergens tegen dat je paard is doorgespoeld met paraffine. Mijn pony bleef ook poepen, maar hield koliek, geen koorts, hartslag iets verhoogd, maar niet schokkend.
Na 2x Buscopan hebben ze hem toch doorgespoeld met paraffine, toen mocht hij 12 uur niks eten en daarna alleen vettig kuil. Hij heeft enorm veel gepoept en daarna was hij er eigenlijk wel weer.
Ik denk dat je paardje gewoon een verstopping heeft en vind het eigenlijk wel jammer als dit zo is, dat hij al dagen ziek moet zijn van iets wat met een dag weg kan zijn.
Ik hou je topic even in de gaten, ben benieuwd.

Succes en beterschap

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 14:41

Ik heb het idee dat sommige denken dat ik niet goed handel. Wat ook mag, ieder heeft weer zijn eigen inzichten maar ik wil het toch wel even kwijt.
De een zegt zandkoliek en moet daarvoor lijnzaad/zandweg halen, volgens de andere kan het wormen zijn en moet ik een wormenkuur geven, het kan ook een maagzweer zijn of misschien wel blaas/nierproblemen. Denk niet dat mijn paard happy word van vanalles in hem te krijgen zonder zeker te weten dat het effect krijgt en misschien juist averechts werkt. Ben harstikke blij dat jullie meedenken helemaal top, ben zelf ook druk bezig met het zoeken en bedenken naar de oorzaak. Maar zonder een echte diagnose wil ik nog niet handelen.

Ik vind het ook verschrikkelijk dat mn paard niet lekker in zijn vel zit. Maar ik vind het niet eerlijk om vanalles in/om hem te doen zonder een diagnose. Dat vind ik meer zelf dokteren zonder iets wat vast gesteld is. Het kan van alles zijn. Er word nu goed op hem gelet en er is niet echt paniek, niets is extreem afwijkend, laat zich niet vallen enz en hij ziet er niet doodziek uit, appeltjes op zn kont en hij is oplettend. Hoeft niet te betekenen dat die goed in zn vel zit, absoluut niet, maar echte spoed is nu geen sprake van.

Dinsdag worden de echo en de eventuele endoscopie gemaakt. Vanuit daar hoop ik gewoon de goede behandeling te kunnen geven voor hem.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 15:07

Misschien ook verstandig om gelijk een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen.. ;)
Dan kan je de orgaanfuncties op zien.. maar ook of er iets tekort/teveel is..
Dit is altijd handig om te weten als er niets uit de scans en onderzoeken naar voren komt..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 07-06-15 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 15:09

Dat snap ik helemaal SuzanH. Iedereen geeft goedbedoelde adviezen. Maar ik zou ook even afwachten wat de da nu zegt. Hij staat nu op een goede plek. Achter een beeldscherm is het heel moeilijk om een diagnose te stellen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 17:39

Casarell ja er word bloed getest, ook voor cushing.

Dankjewel Heike! Precies, zelfs in het ech is een diagnose al vaak lastig. Konden ze maar praten.. :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:47

SuzanH schreef:
Casarell ja er word bloed getest, ook voor cushing.

Dankjewel Heike! Precies, zelfs in het ech is een diagnose al vaak lastig. Konden ze maar praten.. :D

Juist, daarom is het goed om het niet op de bokt te gaan gooien, maar ermee naar de dierenarts te gaan en het goed te laten uitzoeken en zo verder................

Pas als het duidelijk is wat je paard mankeert kun je hier voor de ervaringen en tips vragen...........om te delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:48

Het enige wat ik denk als ik je topic lees, is weer een DA die een te afwachtende houding aan neemt en een eigenaar die daardoor hyper bezorgd is. En nee, jij hebt in mijn ogen niets fout gedaan, een DA weet het immers beter en we luisteren gewoon naar hen. Alleen heb ik de laatste maanden geleerd om mijn wil door te drijven en op zoek te gaan naar een andere DA als degene die aan mijn paard komt veel te laks is naar mijn goesting.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:53

SandraVerl schreef:
Het enige wat ik denk als ik je topic lees, is weer een DA die een te afwachtende houding aan neemt en een eigenaar die daardoor hyper bezorgd is. En nee, jij hebt in mijn ogen niets fout gedaan, een DA weet het immers beter en we luisteren gewoon naar hen. Alleen heb ik de laatste maanden geleerd om mijn wil door te drijven en op zoek te gaan naar een andere DA als degene die aan mijn paard komt veel te laks is naar mijn goesting.

Wanneer het mij zou overkomen en het zit me niet lekker en paard nog niet geholpen, haal ik er zo een andere bij, dat had ik ook ooit gedaan en was er erg blij mee, toen was mijn paard er heel erg mee geholpen.

Maar de laatste jaren dat ik mijn paard nog had zat ik helemaal goed met de goede paardenartsen met veel kennis van zaken en helpen allemaal evengoed.

Ze zullen ook eerlijk zijn als het om iets gaat wat ze niet zelf dieper kunnen onderzoeken en of er de middelen niet voor hebben en direct je gaan doorsturen naar een kliniek............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:06

Ragdollcat schreef:
SandraVerl schreef:

Wanneer het mij zou overkomen en het zit me niet lekker en paard nog niet geholpen, haal ik er zo een andere bij, dat had ik ook ooit gedaan en was er erg blij mee, toen was mijn paard er heel erg mee geholpen.

Maar de laatste jaren dat ik mijn paard nog had zat ik helemaal goed met de goede paardenartsen met veel kennis van zaken en helpen allemaal evengoed.

Ze zullen ook eerlijk zijn als het om iets gaat wat ze niet zelf dieper kunnen onderzoeken en of er de middelen niet voor hebben en direct je gaan doorsturen naar een kliniek............

Ik heb nu 3 andere DA over de vloer gehad. Moest na een verhuis op zoek naar een nieuwe. Nr 1 en 2 namen het probleem niet ernstig, nr 3 stuurde me naar de kliniek. Er zijn verschillende problemen boven gekomen, maar er is nog steeds geen diagnose. Ik weet alleen dat mijn paard meer een meer gezwellen krijgt (ben aan het afwachten wat er uit de biopsie komt) en dat hij er maar 1 had toen DA nr 2 over de vloer kwam. Als het kanker is, dan vergeef ik het die idioot nooit.