Opheldering van Mestonderzoek ~ Uitslag 3 Paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:16

In Duitsland is al resistentie (bij bloedwormen) tegen ivermectine gevonden. Dus het is dan slechts een kwestie van tijd dat het zich verder verspreid.

Citaat:
http://www.parasietenwijzer.nl/Paard/Paard_MDW_LW.html
Voor de cyathostominae is resistentie tegen de benzimidazolen (G1) wereldwijd beschreven. Resistentie tegen pyrantel (G2) is waargenomen en op sommige plaatsen in het zuidoosten van de VS is het zelfs gezien op 48% van de onderzochte bedrijven. Voor de macrocyclische lactonen (G3) is al een verdenking van moxidectine resistentie gerapporteerd in Engeland, en in Duitsland is recentelijk een verminderde gevoeligheid voor ivermectine beschreven.

Edit: dit zijn gegevens uit 2010.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:28

Mizora schreef:
In Duitsland is al resistentie (bij bloedwormen) tegen ivermectine gevonden. Dus het is dan slechts een kwestie van tijd dat het zich verder verspreid.

Citaat:
http://www.parasietenwijzer.nl/Paard/Paard_MDW_LW.html
Voor de cyathostominae is resistentie tegen de benzimidazolen (G1) wereldwijd beschreven. Resistentie tegen pyrantel (G2) is waargenomen en op sommige plaatsen in het zuidoosten van de VS is het zelfs gezien op 48% van de onderzochte bedrijven. Voor de macrocyclische lactonen (G3) is al een verdenking van moxidectine resistentie gerapporteerd in Engeland, en in Duitsland is recentelijk een verminderde gevoeligheid voor ivermectine beschreven.

Edit: dit zijn gegevens uit 2010.

Tja het is maar wat meer van belang is... die mensen waarvan de paarden met koliek op de OP tafel kwamen en vol wormen bleken te zitten die konden zich wel voor het hoofd slaan of die met blijvende schade... en de betreffende dierenartsen ook. Wij hebben in de praktijk nooit geen hinder ondervonden van resistentie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:33

Mijn merrie had vorig jaar 3500, was topfit, energiek, glimmend in de vacht en zeker niet te dun, mest ook prachtige mooie ronde glimmende ballen...

Dus niet elk paard wat wormen heeft, is ook ziek...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:36

Het blijft inderdaad een afweging. Gaan we voor korte termijn of lange termijn. Ik vraag me wel af, hebben de paarden die met koliek op de OP kwamen, geen andere (eerdere) klachten vertoond?

Ik heb dus een shetje met blijvende schade (van spoelwormen, zie eerder verhaal). Deze wormen waren resistent voor ivermectine. Niet door gehad en door de dierenarts niet herkent. De klachten gingen pas over nadat hij met pyrantel werd ontwormt en hij heeft sindsdien gevoelige darmen. Resistentie voor fenbendazole (bloedwormen) is ook pas ontstaan nadat die veelvuldig ingezet werd tegen bloedwormen.

Nieuwe ontwormingsgroepen ontwikkelen is langdurig onderzoek voor nodig. Overigens ben ik wel voor verzwakte en/of jonge dieren preventief ontwormen. Maar juist daarom ben ik voor mestonderzoek toepassen op gezonde dieren (i.p.v. preventief ontwormen), zodat er zo lang mogelijk nog ontwormingsmiddelen zijn om voor de verzwakte dieren te gebruiken.

Anoniem

Re: Opheldering van Mestonderzoek ~ Uitslag 3 Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:38

Hier ook geen enkel teken van ziekte.
Zitten allemaal mooi in hun vacht, Kim (met de laagste waarde) deed iets langer over het verharen, maar was ook als enige geschoren.
Alledrie energiek, glimmend en zeker niet te dun.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:47

R12312 schreef:
Google het, ik ben ook aan het werk, heb ook geen tijd om te gaan zoeken welke dat waren. Heb enkele jaren geleden er een behoorlijke studie van gemaakt.

Gut, wat jammer dat je die documentatie dan niet meer voorhanden hebt. Is het (n)ergens gepubliceerd?
Ik ben reuze nieuwsgierig.

Het is een feit dat parasieten steeds resistenter worden voor allerlei middelen. Het toepassen 'uit gewoonte' van bepaalde middelen zonder verder onderzoek kan schijnzekerheid betekenen. Je stopt er wel een (noodzakelijke) kuur in, maar weet niet of deze doet wat je denkt dat hij moet doen. (even buiten beschouwing gelaten dat elke kuur gif is en per definitie niet gezond voor het dier)

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:13

WildWings schreef:
heathfield schreef:
Waarmee is er ontwormd? De Equest pramox pakt alle stadia van de rode bloedworm aan.
(...)
De groene is de "gewone" equest. Bij mij op stage geven ze bij de
rode bloedworm altijd equest pramox mee om bovenstaande reden.
Dit is een blauw doosje.

Dan moeten ze op jouw stage zich beter laten inlichten :o Enige verschil tussen Equest en Equest Pramox is dat de laatstgenoemde ook tegen lintworm werkt. Beide bevatten echter de werkzame stof moxidectine, tegen larvale stadia van de bloedworm.

Ik heb even de bijsluiters naast elkaar gelegd, en idd. Excuus :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:30

Maar KBK; Die grote van jou die weegt toch wel een kilootje of 900/1000?

Even ter vergelijking; mijn grote weegt er 700 en mijn kleine 200 en ik maak altijd alle 2 de spuiten voor 700 kg op; pukkie krijgt voor 350 kg en grote dus voor 1050 kg.
Ik denk dat jij met 1,5 spuit voor die grote van jou, nog net aan niet onderdoseert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:39

Klopt, ze weegt minstens 1000 kilo.
Ze krijgt dan met anderhalve spuit voor 1050 kilo.
Dit alles op advies van de DA.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:45

Ik persoonlijk vind het hele plaatje eigenlijk best wel verontrustend, zowel de uitslag van het mestonderzoek als het gangbare wormbeleid op die stal. Als ik het goed begrijp, delen vele paarden hetzelfde stuk weiland, afhankelijk van de dag van de week en staan ze de andere dagen in hun paddock...dus de paarden die volgens eitelling nu niet ontwormd hoeven worden, maar wel bloedwormeieren uitscheiden, besmetten dus het volledige land...wat dan door de anderen weer opgenomen wordt....lijkt mij beetje een cirkeltje-rond te worden wat maar moeilijk te doorbreken valt op die manier. En wat met de ingekapselde bloedworm waarvan je in mestonderzoek niets terugvind?
Met welke producten is Elske het laatste jaar ontwormd geweest ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:47

Van [naam] weten we dat dus niet.

Over het beleid van de stal kan ik verder niks zeggen.
Of ik kan er wel wat van zeggen, maar ik kan er niks aan veranderen.
Wel gaan we op zoek naar een eigen huisje en zullen ze over een tijdje bij huis staan, waar we alles kunnen regelen zoals we dat zelf willen. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:49

Maar Elske is toch al een jaar van jullie ? Of lees ik dat nu zo verkeerd in je op ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:51

We hebben haar volgens mij op 6 Juni gekocht, vorig jaar.
Toen heeft ze wel een standaard wormenkuur gekregen, maar van haar voorgeschiedenis weten we niks af.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:56

Ik denk dat die voorgeschiedenis hier niks meer mee te maken heeft...moest ze een maandje of 2 bij jullie zijn, was het een ander verhaal. Paard kan op een paar maanden tijd een fikse wormbesmetting oplopen, jonge paarden zelfs nog sneller.
Wat verstaan jullie onder een standaard wormenkuur ? En een wormenkuur met kortwerkend G3 ? Zag dat je DA dat aanraadde... gewoon uit interesse, want ik heb echt geen idee wat dat betekent :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:57

Dan zou [naam] dat ook moeten hebben, aangezien die net 4 is geworden en ze al een hele tijd met z'n drietjes staan. :)
Geen idee verder wat de DA daar mee bedoeld, vandaar dat ik hem ook nog ga vragen wat de vervolgstappen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:58

Maar dan heeft ze dus bij jullie op een jaar tijd ook maar 1x een wormenkuur gehad? Oei!
En wat Pandora zegt is natuurlijk ook een goed punt.
Ik zou echt als ik jou was als de sodeju een stuk of 5 wormenkuren uit het buitenland halen, even poep aan DA's en stalhouders, maar ontwormen die hele handel en flink overdoseren hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:00

Nouja, we hebben gehandeld naar het advies van de dierenarts.
Tenminste, als de dierenarts zegt dat we 1x per jaar hoeven te ontwormen en hij je daar buiten om geen womenkuren wil verstrekken, ben je wel een beetje aan handen en voeten gebonden.

Als het echt zo is dat het geen kwaad kan om wormenkuren uit het buitenland te halen en flink over te doseren, bestellen we vandaag nog die kuren.
Maar ik wil natuurlijk ook geen zieke paarden en dan achteraf horen dat het door het overdoseren komt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:08

Moxidectine (equest/equest pramox) mag niet flink overgedoseerd worden (bij 1.5x lichaamsgewicht zijn al klacht waargenomen). Ik zou daar 1.1-1.2x lichaamsgewicht van doseren (dus Kim is ruim 1000kg, ontwormen voor 1150kg). De rest van de middelen kunnen echt geen kwaad (ik ga er vanuit dat je niet meer dan 5x lichaamsgewicht doseert) om hoger te doseren en zou ik dus rond de 1.2-1.3x lichaamsgewicht doseren (Kim op 1250kg).

Ik zou dus enkel Elske ontwormen met moxidectine en Lana en Kim met ivermectine. Maar dat komt omdat ik niet zo'n fan ben van moxidectine. Op zich kan het geen flink kwaad om alles met moxidectine te doen, ik raad het alleen niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:19

Oh nou ik ben ook geen fan van moxidectine, omdat ik een cushing pony heb, sorry had ik er wellicht bij moeten vermelden maar ik praat over de ivectermine! Ik heb namelijk ook geen idee wat een kortwerkend G3 is hoor?

Heb je nu dan eigenlijk al die wormenkuren gehad van de DA? Dat heb ik even gemist eigenlijk? En zitten die er al in ook?
Want als dit dan inderdaad de moxidectine is geweest, zou ik wel even wachten met de volgende kuren, maar daar weten anderen, zoals Geerke veel meer van af dan ik , sorry.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-15 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:25

Ik ga het even opzoeken, staat wel in de mail, kom er zo op terug.

Wil wel even erbij zeggen dat Kim drachtig is, ik weet niet hoeverre overdoseren dan schadelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:27

Equest en Equimectin staat G3 achter.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:41

G3 is de mectinegroep. Dus ivermectine en moxidectine. Hoe en wat met drachtige merries durf ik niet met zekerheid te zeggen, hoewel de overdoseringen die ik aangeef (1.2-1.3x) ik zo zou durven geven. Die 5x dosering is dan wel weer een ander verhaal (nog gefeliciteerd trouwens, meelezer uit het andere topic).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:43

Bedankt!

Ja, we hebben naar eer en geweten gehandeld al die jaren.
'Vroeger' gaf ik mijn paarden om de 3 maanden een wormenkuur, die haalde ik bij de Welkoop (Boerenbond).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:45

Ik weet niet of je op mijn verhaal doelt met die 5x dosering Mizora, maar ik had het over 5 wormenkuren voor 3 flinke paarden hoor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:53

KoudbloedKim schreef:
Dan zou Lana dat ook moeten hebben, aangezien die net 4 is geworden en ze al een hele tijd met z'n drietjes staan. :)
Geen idee verder wat de DA daar mee bedoeld, vandaar dat ik hem ook nog ga vragen wat de vervolgstappen zijn.

Niet noodzakelijk...het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere.