Paard schacht niet uit en laat plas over buik en benen lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Paard schacht niet uit en laat plas over buik en benen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:43

Wat een raar verhaal?
Ten eerste is het natuurlijk heel erg sneu en misschien pijnlijk voor je paard, maar een DA die het niet weet en je een week laat zitten met een paard wat duidelijk een probleem heeft?
Is het wel een paardenarts, of een kleine-huisdierenDA?
Je laat een dier zo toch niet lopen?
Dát vind ik niet kunnen.
Zijn er niet meer DA's in de buurt die wellicht meer verstand van zaken hebben?
Ik zeg niet dat je meteen naar een weetikveel-gerenommeerde kliniek moet racen, maar dan zoek je een DA in de regio die goede recensies met paarden hebben?

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 20:48

Inderdaad dat stoort mij ook mijn dierenarts heeft hem in eerste instantie helemaal niet onderzocht . Geen koorts gemeten enkel gekeken en gezegt dat ze het nog nooit had gezien . Ja een urineonderzoek dat wel . Nu ga ik gewoon naar eqiutom als ze het daar niet weten dan weet niemand het . Ja hoor ze is een paardenarts . Ze heeft wel gebeld met collegas en die hadden het ook nog nooit gezien , ze dachten ook aan rhino maar de neurologische vorm maar zijn symptomen klopen niet helemaal .

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 20:50

Ik vind het echt sneu voor mijn pony hij is nog maar een twee maanden bij mij . Hij komt van een manege waar hij in een box stond nu staat hij op een weide met een maatje en nu gebeurd er dit . Nu moet hij niet elke dag uren werken en is het over voor hem .........

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:59

Duimen dat het alles meevalt! En heel snel zorgen dat hij geen pijn meer heeft...

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:07

Hij eet nog goed hij loopt samen met ons ander paard door de weide ,ik kan niet zien of hij pijn heeft ik hoop dat ze me morgen meer info kunnen geven .

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:11

cindy74 schreef:
Ik vind het echt sneu voor mijn pony hij is nog maar een twee maanden bij mij . Hij komt van een manege waar hij in een box stond nu staat hij op een weide met een maatje en nu gebeurd er dit . Nu moet hij niet elke dag uren werken en is het over voor hem .........

Hopen dat het uiteindelijk meevalt ts!
Heb je een regeling met de manege dat hij bij ziekte of mankementen terug kon?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:52

Nou dat klinkt allemaal niet goed. Hopen dat een andere dieranarts wel duidelijkheid kan geven en een oplossing. Sterkte ermee.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:05

Ik vermoed dat er best nog wel wat aan te doen is.
Vraag me af waar jou DA haar papiertje heeft gehaald want om te praten over inslapen terwijl je niet weet wat het is, is wel erg vreemd.

Ik hoop dat ze op de kliniek meer verstand hebben en hem goed nakijken.
Lijkt op een knelling in de ruggegraad en dat is misschien nog best wel vrij te krijgen met ontstekingremmers of een ostheopaat.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:11

Gelukkig ga je naar Tom Mariën, daar is je paard in super goede handen en krijg je een deskundig oordeel. Heel veel succes morgen! Ik hoop dat er een beter vooruitzicht is voor je paardje morgen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 06:40

Fijn dat je toch nog een second opnion gaat vragen.
Schrok toch best wel van je reactie.
Hoop dat er toch wat aan te doen is.
Sterkte.
Stel dat het toch wel allemaal klopt kan je denken, hij heeft nog een fijne aantal maanden gehad en is dan lekker op de weide geweest ipv hele dagen in een box.
Maar zo ver is het nog niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:12

cindy74 schreef:
Hij eet nog goed hij loopt samen met ons ander paard door de weide ,ik kan niet zien of hij pijn heeft ik hoop dat ze me morgen meer info kunnen geven .

als hij eet en lekker op de wei loopt is het toch goed?
Inslapen kan altijd nog,lijkt mij wel een hele drastische diagnose van een dierenarts die de pony niet eens serieus heeft onderzocht.Als je daar dierenarts voor bent geworden :7
Laat je niet gek maken,wie weet zit er iets bekneld en is het met een paar sessies van een goede chiropractor weer opgelost?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:37

Hey cindy! Ik heb u topic gevonden!

Ik hoop echt dat er iets aan te doen valt!

Mag ik misschien ook nog kort een stukje toevoegen?

Jack heeft schijnbaar ook al eens een epilepsie-aanval gedaan. Daarom had ik cindy aangeraden hem te testen op cushing (dit kan een gevolg zijn). Deze test was echter negatief (gelukkig...of ook niet, want met een pilletje hebben deze paarden vaak nog een paardwaardig leven).

Ik denk dat er iets serieus mis is. Misschien een herseninfarctje? Of opnieuw een epileptische aanval gehad, gevallen, en iets met de rug.. Maar dan vind ik het raar dat de symptomen zich opbouwen, en er niet allemaal ineens tegelijk zijn.
Hij is volgens mij ook nog niet geent tege tetanus. Daar dacht ik ook aan, maar heb er geen ervaring mee... En denk dat het verloop dan misschien ook wel sneller is.

Misschien is het ook wel dat syndroom dat je beschrijft... Ik weet het allemaal niet goed, maar ik zou dringend een andere veearts zoeken! Ik heb diegene van jouw bloedtest ;-) da's de beste vind ik.

Alleszins veel succes vandaag en hou me op de hoogte!

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 21:08

Verdikt van eqiutom .......cauda equina sydroom . Valt niet meer aan te doen . Ik hoop dat zijn ziekteverloop traag gaat en hij nog een beetje kan genieten van zijn oude dag . Zolang hij eet en rondloopt mag hij op de weide blijven . Tom zei dat jack zelf zal aangeven wanneer hij niet meer kan .
Alle onderzoeken zijn gedaan die er maar konden gedaan worden . Die eleplische aanval zou er geen zijn geweest maar een uitval en is dit al langer bezig zijn systheem uit te schakelen . Dat is het goede nieuws zijn ziekteverloop zou traag zijn maar zeker weten ze dat niet . Bij leegmaken van zijn blaas kwam er enorm veel uit en het laatste was mosterdkleurig . Bij zijn onderzoek in zijn anus werd geen spiertrekking gevoeld en zijn staart was slap . Fotos van de rug waren normaal . Ik ben echt tevreden van eqiutom ze helpen je daar echt goed , ze zijn 2 uur aan jack bezig geweest . Verdikt is heel erg moeilijk en zal nog moeilijker worden ........ .
Hij gaat antibiotica krijgen om zijn infectie op zijn blaas en cortisone .

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:15

cindy74 schreef:
Verdikt van eqiutom .......cauda equina sydroom . Valt niet meer aan te doen . Ik hoop dat zijn ziekteverloop traag gaat en hij nog een beetje kan genieten van zijn oude dag . Zolang hij eet en rondloopt mag hij op de weide blijven . Tom zei dat jack zelf zal aangeven wanneer hij niet meer kan .
Alle onderzoeken zijn gedaan die er maar konden gedaan worden . Die eleplische aanval zou er geen zijn geweest maar een uitval en is dit al langer bezig zijn systheem uit te schakelen . Dat is het goede nieuws zijn ziekteverloop zou traag zijn maar zeker weten ze dat niet . Bij leegmaken van zijn blaas kwam er enorm veel uit en het laatste was mosterdkleurig . Bij zijn onderzoek in zijn anus werd geen spiertrekking gevoeld en zijn staart was slap . Fotos van de rug waren normaal . Ik ben echt tevreden van eqiutom ze helpen je daar echt goed , ze zijn 2 uur aan jack bezig geweest . Verdikt is heel erg moeilijk en zal nog moeilijker worden ........ .
Hij gaat antibiotica krijgen om zijn infectie op zijn blaas en cortisone .

:(:)
wat een ellende zeg.....
ik hoop dat je nog lang van hem mag genieten .....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:29

Hier wel ervaring met Cauda Equina. Rotziekte met niks dan ellende en misere voor het paard.
Maak me sterk dat dit al bekend was bij de verkoper. Want als ik hoor hoe ver het al gevorderd is dan heeft hij het al een poosje. Als de kringspier al geen reflex meer geeft dan duurt het niet lang meer of hij kan niet meer zelf mesten. Dit wil je je paard niet aandoen. Voor wie laat je het nog in de wei lopen???

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 21:34

Mrie ....hoever was jouw paardje ? Mijn pony mest nog elke dag mede doordat hij op weide staat en dit makkelijker mest . Hij eet en loopt nog rond met mijn ander paard .ik weet niet of het een goede keuze is maar mijn gevoel nu zegt van wel . De verkoper treft geen schuld hoor ik was op de hoogte van jack zijn verleden . Ik wou hem een betere oude dag geven en ik dat is mij gelukt ook al is de periode kort geweest

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:37

Zo heftig zeg! Sterkte ermee!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:41

Heel veel sterkte
:(:)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:44

Wat een heftige uitslag. Veel sterkte.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:45

Ik was een stille meelezer, maar wil even mijn petje voor je afnemen! Dat je zo goed opzoek bent gegaan naar wat hij mankeert, voor een paardje dat je pas 2 maand hebt. En hem een goede oude dag gunt. Echt heel bewonderenswaardig!
Ik hoop dat het verloop traag zal zijn en hij nog even kan genieten van zijn oude dag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:46

Sterkte jeetje valt je even rauw op je dak :(:)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:57

Sterkte!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:12

Jeetje :( heftige diagnose... Herl naar...

Fijn dat hij in ieder geval nu nog even van de weidegang mag genieten i.p.v. een box...

Heel veel sterkte... Ik hoop dat jr maatje nog even pijnvrij bij je mag blijven

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:16

Stille meelezer, maar wil je toch even heel veel sterkte wensen met deze diagnose :(:)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:27

Het dier waarbij ik meegemaakt heb dat het CE had was van mijn stalgenoot. Ik was er bij betrokken vanaf de eerste struikelpartijen tot hij dood was.
Hoever... Tja. Hij kon uiteindelijk niet meer zelfstandig plassen dus altijd een volle blaas. Als hij zijn plas liet lopen bleef er altijd droesem achter in de blaas, dit kan dan blaasgruis worden waardoor plassen ook nog eens pijnlijk wordt. Ontstekingen in de koker door klonters smegma die niet meer afgevoerd worden bij het in en uit schachten.
De coördinatie van de achterbenen was slecht. Hij kon weleenswaar nog best een poos de wei op, maar niet met andere paarden, een duwtje van een ander paard en dan donderde hij om en opstaan was erg moeilijk voor hem.
In de box ging hij niet meer liggen om te slapen, ik weet niet helemaal waarom, maar zolang hij stond stond hij.
De staarttonus ging verloren waardoor de coördinatie verslechterd en vliegen niet weggewappert worden. De huid vanaf de croup werd gevoelloos.
Mesten werd lastiger, geen kringspier reflex. Uiteindelijk kwam het zover dat de mest er uit gehaald moest worden.
Alle zenuwen achter de croupe raken aangetast en raken hun functie kwijt. En het zijn nogal wat functies waar we het dan over hebben.

Het paard is ingeslapen, veel te laat naar mijn idee. Ik snap wel dat de eigenaar er moeite mee had het beest te laten gaan, maar Cauda Equina wordt niet beter. Het beest lijd en gaat er aan dood.
Het is moeilijk te bepalen wanneer het tijd is om voor god te spelen. Zelf vond en vind ik dat het niet paardwaardig meer is als een paard niet meer in een kudde kan functioneren, als het hulp nodig heeft bij basale lichaamsfuncties. Maar om eerlijk te zijn zou ik dat zelfs graag voor willen zijn. Hij hoeft het niet mee te maken het is niet nodig om zoveel lijden mee te maken. Mocht mijn beest deze diagnose krijgen dan geef ik mijzelf 14 dagen om aan de gedachte te wennen, maar hij gaat zo snel mogelijk om.