Paard ligt veel in de wei en hijgt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:54

Vreemd, misschien eens op de foto laten zetten?

Kijk je wel uit met die ventipulmin, die kan je best niet te lang gebruiken. Maar je staat waarschijnlijk wel onder begeleiding van je DA, dus komt vast goed :)

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 19:25

Hee leuk! Volle zus?

Heb afgelopen jaren veel lopen puzzelen met het masker, maar op deze manier lijkt ze het minste last ervan te hebben.

Ennem, qua stokmaat is het gewoon een pony, vind paard niet echt een bijpassende benaming voor haar 1.48 haha.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 19:27

Heleennn schreef:
Vreemd, misschien eens op de foto laten zetten?

Kijk je wel uit met die ventipulmin, die kan je best niet te lang gebruiken. Maar je staat waarschijnlijk wel onder begeleiding van je DA, dus komt vast goed :)

ik wacht bloedresultaten af, mocht er niks og niet voldoende uitkomen zit ik indd ook aan een longscopie te denken.

al verwacht ik dat het gehijg eerder gevolg dan oorzaak is, mede omdat ze niet hoest, geem snot heeft, en het bij beweging geven niet erger word.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:48

Zelfde pappie, de mijne heeft ook obesitasneigingen, volgens mij vererft Sha Peru dat, ken meer dikke Sha Peru kinderen :P

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:08

Haar moeder was moeilijk dik te krijgen, haar halfzus is redelijk snel chubby:
Afbeelding
Beterschap met Valesca!

JoliekeDH

Re: Paard ligt veel in de wei en hijgt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:54

Hee wat leuk, zie al een oude foto van Susan in je profiel! Heb je er nog meer?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:56

Bloedresultaten binnen, niets te vinden.
Betekend dat ze niet reageert op het gras, geen wormen heeft, en niet spier/hoefbevangen is. Ik heb de dierenarts nog niet persoonlijk gesproken, dus weet niet wat er nog meer uit te sluiten is.

Volgende week maandag komen ze haar voorbenen scannen, rechs speelt een oude blessure op, maar links is er denk ik ook een peesblessure .. tzit even allememaal niet mee voor dr.

stafanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:38

Bij jouw openingspost denk ik direct aan hoefbevangenheid, wat denk je zelf dat het is?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:33

Als je de post hierboven lees zie je dat hoefbevangenheid is uitgesloten :)

Ik ga het nu denk ik toch zoeken in haar longen, omdat de dierenarts ook zei dat ze astmatisch klinkt.

Eerst maar weer overleggen met de dierenarts.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:38

Ze staat niet op pijnstilling, hè?

Denk toch dat het pijn is.
Mijn dampige pony gaat beslist niet liggen als hij veel last heeft, dan kost het ademen hem dubbel zoveel moeite...

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:42

Nee staat bewust niet op pijnstilling. Het is ook niet dat ze verrekt van de pijn, van wat ik zie dan. Ze komt blij naar me toe in de wei, staat lekker te knuffelen, word ongeduldig als ik op terugweg naar wei even sta te praten..

Kan er echt de vinger niet opleggen, maar ik merk gewoon dat er iets niet goedzit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:50

Je zou het eens kunnen proberen, als test?

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:56

Heb je al aan een maagzweer gedacht... Ik ben normaal niet zo van boktdiagnoses maar paardjes kunnen best verzuren van een maagzweer. Zelfs korter gaan lopen omdat ze hun maagstreek willen ontzien. Onze dierenarts heeft mij aangeraden om 2 tot 3 weken lang een eetlepel groene leem per dag te gaan voeren. Hierdoor ontlast je de maag en de darmen in het begin van het weideseizoen. Mijn merrie knapte hier echt van op!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:57

Kan je haar niet laten testen op pollenallergie? Het is daar nu wel de tijd voor en daar kunnen ze asmatisch en futloos van worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:54

Jo_vales schreef:
Bloedresultaten binnen, niets te vinden.
Betekend dat ze niet reageert op het gras, geen wormen heeft, en niet spier/hoefbevangen is. Ik heb de dierenarts nog niet persoonlijk gesproken, dus weet niet wat er nog meer uit te sluiten is.

Volgende week maandag komen ze haar voorbenen scannen, rechs speelt een oude blessure op, maar links is er denk ik ook een peesblessure .. tzit even allememaal niet mee voor dr.

hoefbevangenheid is niet in het bloed te zien...hoefbevangenheid kan ook komen omdat ze haar goede been extra belast i.v.m die peesblesure

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:09

Heb een pagina terug geloof ik iets gezegd over metaal...
Heb je daar nog naar gevraagd? Wel iets om serieus te nemen; als dat wel zo is kan het stukje metaal de darmen of hart perforeren!!

Zeg het eens tegen de dierenarts. Het is niet iets wat veel voorkomt bij paarden, wel bij koeien, dus een dierenarts zal er denk ik niet direct aan denken.
Mocht het wel zo zijn dan kunnen ze een magneet inbrengen waar het metaal aan vast gaat zitten, zodat het paard er geen last meer van heeft.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:15

Daar heb ik bij een paard nou nog nooit van gehoord...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:17

Misschien is ze dampig? Dit had mijn paard ook. Hij ging hoesten en was ook kortademig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:30

Komt ook zelden voor. Bij koeien is er een groter gevaar, omdat ze kuil eten, dan bestaat er een groter gevaar dat er kleine stukjes metaal in zitten dan bij hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:15

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 17:18

Valesca eet ook kuil, tenminste als ze op stal staat. Klachten zijn weekje nadat ze van stal af was begonnen, dus ik ga het zeker voorleggen, bedankt!

Nee is dat zo met hoefbevangenheid? Dacht dat het altijd door fructaangehalte in gras kwam, en dat er dan verhoogde waardes eiwit/suikers uit het bloed zou moeten komen. Ik heb de dierenarts nog niet gesproken, maar ik dacht begrepen te hebben dat de bloedtest hoefbevangenheid kon uitsluiten. Ik zet hem op mijn vragenlijstje!

Bij dampig mist nog steeds het hoesten, maar longen word denk ik wel het eerste waar ik verder ga zoeken.

Maagzweer = ontsteking, zou verhoogde witte bloedcellen moeten geven? Maar ga het nog navragen. Ze zijn vreselijk lastig te bereiken, en bellen haast nooit terug als ze beloven, dat is wel heel naar :(

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 17:21

ohjajoh6 schreef:
[VN] Mysterie vreemd gedrag paarden Theo Timmerman opgelost

Nou doe ik maar eens een hele gekke gooi, maar zou het zoiets niet kunnen zijn?

Interessant, klinkt op eerste gezicht niet vreemd, water in de wei komt van andere sloot dan waterr op stal. Alleen heeft zij het als enige van de 10paardige kudde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:24

HB is een ontsteking en in het bloed kunnen ze dat niet altijd even goed vaststellen. Ik heb dat namelijk vaker met mijn eigen paarden meegemaakt, dat je de ontsteking waar op het lijf dan ook duidelijk kon zien zitten, maar in het bloed er niets van te zien was, of andersom is ons ook overkomen. HB kan ook door veel meer verschillende oorzaken op komen zetten als alleen te veel aan suikers in het gras; denk aan cushing etc. maar dan zou ik als je daar meer over wilt weten even gaan bijlezen in het Centrale Topic HB, daar staat echt ontzettend veel info in.

Idem dito voor de maagzweer dus in deze...

Dat van het water was ook echt maar een gekke gooi, omdat ik las hoe vreemd een paard kan gaan doen als er dus foute metalen in het paardenlijf komen te zitten...

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:02

Ik heb nagevraagd of er evt andere mogelijkheden dan een scopie zijn om maagzweren te ontdekken. Mijn 2 dierenartsen gaven aan van niets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:04

http://www.youtube.com/v/Fr05hMmLCY4

Dit geweldige linkje kwam simpelman mee in een ander topic, is het proberen meer dan waard!

Sterker nog, hiermee controleer ikzelf al enige tijd hoe dat het met de maag/darmzweren is gesteld van mijn grote paard, ik geloof hier heilig in.