mijn verzorgpony wil niet meer lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Re: mijn verzorgpony wil niet meer lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:07

Wel balen dan dat de eigenaar niet veel doet, verzorgt hij ze wel een beetje of helemaal niet?

Als hij dus helemaal niet verzorgt en het helemaal van jullie afhangt zou ik toch de dierenbescherming een keer bellen. Niet voor jullie, want jullie doen jullie best. Maar jullie zijn nog jong en weten niet alles (en ik ook niet hoor met mijn 40ste dus dat is geen verwijt) en er zou dus een volwassen iemand in het verhaal moeten zijn die de dierenarts enzo belt. Dit schiet dan ook niet op voor dat beestje, die zou dus op stal moeten op nat zand, medicatie (kost ongeveer 300 euro in de maand) en hooi.

Hoop dat het opknappen gaat lukken, bij die van mijn staleigenaar dus niet. Dat paardje zijn hoefbeentjes (dacht dat het zo heette) stonden nog maar op een paar millimeter van de zool vandaan en werd dus ingeslapen.

Hier gaat echt heel veel tijd, geld en energie inzitten en dat zal toch echt door een volwassen iemand gedaan moeten worden.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:16

Ik zou ook de dierenbescherming bellen,
Want ik lees een luie eigenaar, die volgensmij niet veel geld wilt uitgeven?
En aangezien dit erg gevaarlijk is en veel geld kost!
Niet dat jullie niet je best doen hoor, maar als de pony naar de kliniek moet ben je al gauw 300 euro per week kwijt!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:27

Wie betaald die dierenarts kosten dan, wel de eigenaar?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:32

Ik heb toch ook twijfels over de waarheid van dit verhaal. Niet of de pony ziek is, dat geloof ik wel. Maar een DA die kuil adviseert bij hoefbevangenheid mogen ze direct zn licentie afpakken. Daarbij ken ik geen enkele arts die komt omdat een verzorger belt. Een meerderjarige eigenaar moet de opdracht geven, anders mogen ze geen eens het beestje onderzoeken. Tenzij het via de dierenpolitie/dierenbescherming gaat natuurlijk. Ik vraag me dus echt af of er wel een dierenarts bij is geweest of alleen overleg aan de telefoon? Want als er geen is geweest, is dit een belletje naar 144 waard, dan is het gewoon ontzeggen van noodzakelijke medische zorg.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:49

Wat vervelend dat de eigenaar niet zoveel doet. Ik vind dat toch wel een ernstige zaak met hoefbevangenheid.

Zijn er misschien andere mensen op stal die kunnen helpen? Of eventueel met de eigenaar in gesprek gaan?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:42

Wat zei de dierenarts eigenlijk precies over de hoefbevangenheid zelf? Niet zo zeer over welk voer je hem wel/niet mag geven, maar meer over hoe het er voor staat voor het beestje. Charelle of Bertbart, kan één van jullie hier een duidelijk antwoord op geven?

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:02

jullie denken nu allemaal dat de eigenaar lui is maar dat is hij niet.
hij heeft een koeien bedrijf en geeft heel veel om zijn dieren.
hij betaald alles en verzorgt de ponys meer dan goed!
de dierenbescherming is echt niet nodig!
geloof mij alsjeblieft!!

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:05

Wipher schreef:
Wat zei de dierenarts eigenlijk precies over de hoefbevangenheid zelf? Niet zo zeer over welk voer je hem wel/niet mag geven, maar meer over hoe het er voor staat voor het beestje. Charelle of Bertbart, kan één van jullie hier een duidelijk antwoord op geven?

de dierenarts zei dat we hem in het land moesten zetten en dat hij hooi moet eten hooi hooi en nog eens hooi. hij zei ook dat als het slechter ging dat we hem terug moesten bellen
maar het gaat steeds beter! jippie! geen brok, slobber of kuil maar hooi
de pony loopt al goed en stappen en draven doet hij vanzelf in de paddock
maar wel wat stijf vind ik..
vind je dit goed zo?? *D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:54

Ik heb het hele topic even doorgelezen en het is hier en daar een beetje vaag.
Is het niet mogelijk dat het een pony met een hoefzweer betreft? Want ik werk al 20 jaar met paarden en heb vaak genoeg moeten zorgen voor hoefbevangen paarden, en geen 1 was er binnen 2 weken van hersteld (voldoende om te draven) zelfs niet als ze zwaar mogelijkst pijnstillers kregen.

Het is een ziekte waar ze hun hele leven last van blijven houden en waar je hun hele leven goed moet uit plannen qua eten, land, beweging enz.

En even over de eigenaar, het 1ne moment zeggen jullie dat hij/zij niks eraan doet en het volgende moment is het een boer die heel veel over heeft voor zijn dieren? Wij benaderen deze punten continu omdat we willen helpen maar zonder een duidelijk verhaal kan dat niet (of een verhaal wat continu veranderd)

Natuurlijk zijn we blij dat het nu beter gaat met jullie verzorgpaardje.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:12

bertbart schreef:
de dierenarts zei dat we hem in het land moesten zetten en dat hij hooi moet eten hooi hooi en nog eens hooi. hij zei ook dat als het slechter ging dat we hem terug moesten bellen
vind je dit goed zo?? *D

In het land? In de wei dus? Geloof er niets van dat de dierenarts dit heeft gezegd. En er werd bovendien gezegd dat volgens de dierenarts de pony ook kuil mocht hebben?

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:04

Kinke schreef:
bertbart schreef:
vind je dit goed zo?? *D

In het land? In de wei dus? Geloof er niets van dat de dierenarts dit heeft gezegd. En er werd bovendien gezegd dat volgens de dierenarts de pony ook kuil mocht hebben?

Nee in de paddock.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:28

Wat een verhaal! Heb het in sept meegemaakt met mijn verzorgpaard! Daar word je niet blij van! Ik heb haar helaas verloren, hoefbeen al erg ver gekanteld! Maar onze dierenarts is gelijk geweest op zondag en heeft haar toen op zware pijnstilling gezet en de eerste dagen heeft ze echt geen stap verzet! Ondanks de pijnstillers. Ik heb haar 2 dagen op stal gelaten en daarna mocht ze idd in een afgezette, natte paddock, maar na 10 dagen pijnstillers was er geen verbetering en hebben we foto's laten maken!

Dus nee, na een week of wat is het echt niet genezen! Dat duurt echt maanden! Als het al beter wordt!
En ja, het zal altijd een risico blijven, altijd opletten met kuil en weiland! Het liefst voor altijd op hooi!

Bij ons heeft het helaas allemaal niet mogen baten, dus denk er niet te licht over!! ( Bij haar is het ook meerdere malen gebeurd )

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 05:40

Black2000 schreef:
Wat een verhaal! Heb het in sept meegemaakt met mijn verzorgpaard! Daar word je niet blij van! Ik heb haar helaas verloren, hoefbeen al erg ver gekanteld! Maar onze dierenarts is gelijk geweest op zondag en heeft haar toen op zware pijnstilling gezet en de eerste dagen heeft ze echt geen stap verzet! Ondanks de pijnstillers. Ik heb haar 2 dagen op stal gelaten en daarna mocht ze idd in een afgezette, natte paddock, maar na 10 dagen pijnstillers was er geen verbetering en hebben we foto's laten maken!

Dus nee, na een week of wat is het echt niet genezen! Dat duurt echt maanden! Als het al beter wordt!
En ja, het zal altijd een risico blijven, altijd opletten met kuil en weiland! Het liefst voor altijd op hooi!

Bij ons heeft het helaas allemaal niet mogen baten, dus denk er niet te licht over!! ( Bij haar is het ook meerdere malen gebeurd )

Maar ik zeg ook niet dat hij beter is
want beter is hij niet!
ik zeg dat het beter gaat
want zoals ik al zei: hij gaat vooruit stappen en draven kan hij weer maar stijf

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:32

Cowgirl schreef:
Is het wel bevangenheid? Misschien wel een hoefzweer. Als deze openbreekt lopen ze al snel weer goed.

dat zou ook kunnen maar de eigenaar zij bevangenheid hij heeft het nooit na laten kijken maar heb wel gevraag of hij dit wilden doen

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:35

Maar betekent dat dus dat hij gewoon zonder pijnstilling staat, pfff, arm dier! Hoefbevangen doet zo'n zeer! Ik wens het geen enkel paard toe! Die van mij had zelfs nog pijn met pijnstilling!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:39

En de dierenarts heeft geen pijnstillers gegeven?

Nou sterkte.
Hoop voor de pony dat het echt nu de goede kant op gaat.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:43

charellelove schreef:
Cowgirl schreef:
Is het wel bevangenheid? Misschien wel een hoefzweer. Als deze openbreekt lopen ze al snel weer goed.

dat zou ook kunnen maar de eigenaar zij bevangenheid hij heeft het nooit na laten kijken maar heb wel gevraag of hij dit wilden doen
door een hoefsmid maar de dieren arts is wel geweest en zij ook bevangenheid

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:20

charellelo[quote="charellelove schreef:
Cowgirl schreef:

door een hoefsmid maar de dieren arts is wel geweest en zij ook bevangenheid[/quote]

Hoe gaat het nu met jullie verzorgpony?

Uit ervaring weet ook ik dst pinn niet na een paar dagen beter wordt..

Eerlijk gezegt geloof ik niet veel meer, uiterasrd geloof ik dat het beestje pijn heeft maar of het zo veel beter gaat geloof ik maar moeilijk.

Uiteraard ben ik blij dat het beter schijnt te gaan!
Een boer met koeien geeft veel om zijn dieren maar een koeienmens is geen paardenmens, mijn ervaring van vele boeren zijn dat als er iets is dat ze het diertje laten lopen in de wei. Zowel koeien als paarden, voor vele dieren gaat het dan veel beter. En uiteraard halen ze ook een dierenarts erbij als het schlechter gaat, en dat heet een paar dagen afwachten..
Dat is helaas de instelling van vele boeren, ook paarden met hoefbevangheid laten ze lopen op de weide. Eenvoudig laten lopen dan wordt het wel weer beter, gaat het schlechter dan pas de dierenarts.
Ook hebben verschillende boeren mij aangeraden om mijn hoefbevangen pony op de weide te laten lopen met als reden dan kan hij eten wat hij wil en schrokt dan niet zo dan als je de pony op paddock zet..
Koeienmensen bedoelen alles heel goed maar zien de ernst niet als een pony HB heeft, dit is ook meer uit onwetendheid.
Al geloof ik 100% dat hij goed voor zijn dieren is!

Ik wens jullie heel veel sterkte met jullie verzorgpony,
Een tip; koel lekker zijn voetjes af met langzaam lopend water. En verwen je pony lekker met poetsen dat hij zijn gedachten op wat anders kan zetten dan pijn.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 22:14

Hoe gaat het nu met jullie verzorgpony?

Uit ervaring weet ook ik dst pinn niet na een paar dagen beter wordt..

Eerlijk gezegt geloof ik niet veel meer, uiterasrd geloof ik dat het beestje pijn heeft maar of het zo veel beter gaat geloof ik maar moeilijk.
h
Uiteraard ben ik blij dat het beter schijnt te gaan!
Een boer met koeien geeft veel om zijn dieren maar een koeienmens is geen paardenmens, mijn ervaring van vele boeren zijn dat als er iets is dat ze het diertje laten lopen in de wei. Zowel koeien als paarden, voor vele dieren gaat het dan veel beter. En uiteraard halen ze ook een dierenarts erbij als het schlechter gaat, en dat heet een paar dagen afwachten..
Dat is helaas de instelling van vele boeren, ook paarden met hoefbevangheid laten ze lopen op de weide. Eenvoudig laten lopen dan wordt het wel weer beter, gaat het schlechter dan pas de dierenarts.
Ook hebben verschillende boeren mij aangeraden om mijn hoefbevangen pony op de weide te laten lopen met als reden dan kan hij eten wat hij wil en schrokt dan niet zo dan als je de pony op paddock zet..
Koeienmensen bedoelen alles heel goed maar zien de ernst niet als een pony HB heeft, dit is ook meer uit onwetendheid.
Al geloof ik 100% dat hij goed voor zijn dieren is!

Ik wens jullie heel veel sterkte met jullie verzorgpony,
Een tip; koel lekker zijn voetjes af met langzaam lopend water. En verwen je pony lekker met poetsen dat hij zijn gedachten op wat anders kan zetten dan pijn.[/quote]

bedankt voor de tips en misschien heb je daar best we een beetje gelijk in maar de pony staat in de paddock en we koelen elke dag zijn hoefjes en hij heeft nu alleen maar hooi en water het gaat dus wel voor uit met zijn gezondheid.

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:56

dit is niet in 10 dagen beter !
dat weet ik ook wel.
het is nu 2 maanden gelden!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:00

Twee maanden :?
Het topic is van 12 april...dat is drie weekjes...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:18

Het loopt wel raar dit topic. Beurtvaart spreekt alles van de ts tegen en omgekeerd. Gaat het wel om dezelfde pony?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:33

en ze reageren ook niet op elkaar????

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:36

het is nu 2 maanden geleden dat barrie hoefbevangen werd
dus niet na een paard dagen.

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:37