Wat mist mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 06:14

Koper schreef:
In luzerne zitten eiwitten die ik alleen maar belastend vind. Ik snap de hype rondom luzerne absoluut niet.

Voer wat ik gevonden heb is vitalbix.

Vitalbix = op basis van luzerne....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:03

Koper schreef:
In luzerne zitten eiwitten die ik alleen maar belastend vind. Ik snap de hype rondom luzerne absoluut niet.

Eiwitten belastend? Waarvoor belastend? En Vitalbix is idd op basis van Luzerne.Magnesium in de vorm van magnesiumoxide bevat 56%magnesium en de rest is oxide,zuurstof dus,als hulpstof,magnesium speelt niet alleen een belangrijke rol in spiercel onderhoud en zenuwen,maar ook in het omzetten en reguleren van vet.Het helpt lichaamsvet om te zetten in spiervoeding.Natuurlijke vit.E herken je aan de naam: d-alpha, en er zijn al veel vit.E supplementen te koop zonder suiker en andere rommel.Te dikke paarden hebben bijna altijd tekorten,op dieet zetten en werken is vaak al voldoende om ze een stuk beter te krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 09:38

madamX schreef:
Koper schreef:

Vitalbix = op basis van luzerne....

Dat klopt inderdaad, en ik snap ook dat vitamines en mineralen een carrier nodig hebben. Maar losse luzerne bijvoeren gaat me echt te ver. Ik ben ervan op de hoogte dat iedereen er tegenwoordig op geilt maar ik wil de consumptie ervan zo veel mogelijk beperken. Ik zocht een voer wat beter is dan Metazoa en wat ik aan beide paardjes kan voeren. Het wordt nog op stal afgeleverd ook +:)+ Dan neem ik wat luzerne voor lief, er zitten genoeg dingen in dat voer die de luzerne compenseren. Maar luzerne er apart bij geven vind ik een heel slecht plan.

superpony

Re: Wat mist mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:05

Het probleem is dat veel al snel dikmakers zijn. Ik gaf eerst een handje compact gras bij het voer. Ze kregen toen Force en zo weinig dat je er wat bij wilde om goed en langer te kauwen.

Maar ze staan al even op onbeperkt ruwvoer en het is al lastig om ze dan op gewicht te houden.

Voor de hengst is speedibeet fijn en voor de merrie hoop ik dat de probiotische werking haar helpt altijd. ( tot nu toe wel ) Dan ga ik de ruintjes die bij haar staan niet niks geven. Het is minimaal, maar toch wel wat......

In Fiber Force zit ook een heel klein beetje lucerne, maar dat is de moeite verder niet en zorgt alleen voor het goed kauwen.

In principe moet een paard alles halen uit goed ruwvoer. Zie je dan dat hij tekort komt, kun je wat bijvoeren. Bij tekorten iets van vitamines en mineralen. Ga je harder aan het werk, is lucerne een heel fijn product voor de spieropbouw. Maar zomaar geven omdat de buren het doen en iedereen het geeft is geen reden natuurlijk. Het zijn nog steeds eiwitten die een paard moet kunnen gebruiken en omzetten. Als een recreatie paard genoeg haalt uit ruwvoer, is het gewoon niet nodig.

Dan zijn er ook andere opties zoals een Pre Alpin van Agrob of de compact gras losmaken. Stel je wil ze alleen iets te kauwen geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 11:36

Wat ik met krachtvoer wil bereiken is het aan mijn paardjes toedienen van de vitamines, mineralen en anti-oxidanten die ik vind dat ze nodig hebben. Daarbij vind ik het handig als dat een kant en klaar product is, met de nadruk op balancering van het ijzer in het ruwvoer. Helaas ben ik op Nederlands ruwvoer aangewezen. Wat ik over hooi weet is dat er minder vitamines in zitten dan in gras. Wat ik over Nederlands hooi en gras weet is dat er erg weinig selenium in zit. Mijn paardjes krijgen van ongeveer eind mei tot en met eind november Nederlands hooi en gras. De andere helft van het jaar krijgen ze Nederlands hooi. Van (tegenwoordig) steeds dezelfde leverancier.

Ik heb ook jarenlang gevoerd in de overtuiging dat een paard genoeg moet halen uit ruwvoer. Blijkbaar heb ik het beschikbare ruwvoer overschat.

Losse dingen gaan mengen ben ik niet zo voor. Dan sta ik straks met 20 potjes te rommelen :+

Het voer dat ik nu gevonden heb bevalt me op papier beter dan Metazoa. En niet alleen qua samenstelling. Mijn ruin lustte de Metazoa prima, tot hij ging kauwen en de brokjes verkruimelden :+ Hij houdt helemaal niet van zompige/slobberachtige dingen. Dat is wel heel handig met bij voorbeeld bananen: de binnenkant vindt hij niks en ik lust de schil niet. Dus van tevoren staat al vast wie welk stuk krijgt :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:15

het nadeel van krachtvoer vind ik dat als je aan de vitamine en mineralen behoefte wilt voldoen,dat je vaak drie kilo op z'n minst moet voeren.
En een heel groot nadeel van krachtvoer is dat het stikvol zetmeel en suikers zit.

Het is trouwens wetenschappelijk bewezen wat de dagelijkse behoefte is voor een paard aan vitamines en mineralen....dat heeft niet veel te maken met wat jij vind dat ze moeten hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 21:16

Met krachtvoer bedoel ik niet brok type Cavalor of Havens. Maar een vitamine- en mineralenbrokje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:19

oh...dat noem ik een supplement.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 21:26

Daarmee duid ik dan weer dingen als lijnzaadolie of biotine of wat je allemaal maar hebt aan. Maar in elk geval snappen we nu van elkaar wat we bedoelen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:34

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 23:07

Kirri,dat supplement is prima,maar dat voer moet enorm veel suiker en zetmeel bevatten,zou ik echt opvragen en als dat bij elkaar opgeteld boven 10% zit,ander voer zoeken,zelfs 2 handjes kan de totale dagopname van suiker en zetmeel( incl.hooi dus) al verdubbelen.

SirCharly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 06:17

Bloedonderzoek lijkt me handig, voordat je er van alles instopt. :P

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:36

freeride schreef:
Kirri,dat supplement is prima,maar dat voer moet enorm veel suiker en zetmeel bevatten,zou ik echt opvragen en als dat bij elkaar opgeteld boven 10% zit,ander voer zoeken,zelfs 2 handjes kan de totale dagopname van suiker en zetmeel( incl.hooi dus) al verdubbelen.

Er zit geen melasse etc in daarom heb ik juist dit voer, als we een nieuwe zak halen zal ik eens een foto maken van het label

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:00

Kirri,geen melasse is al fijn,maar gerst en spelt bevat heel veel suiker en zetmeel,vandaar dat ik adviseerde om op te vragen hoeveel suiker en zetmeel erin zit ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:04

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 20:20

Ik heb dit antieke topic even opgegraven omdat we nu een tijd verder zijn. Mijn ruin is sinds het topic een stuk soepeler gaan lopen en zelfs nu in wintervacht glimt hij je tegemoet. Ik heb hem een tijdje vitamine E + selenium bijgevoerd, en op de balancer gaat het prima. Ze krijgen er ook wat lijnzaadolie bij, in de winter meer dan in de zomer. Hij is vrolijk, speelt, heeft vaste verkering :P en ook mijn merrie, die al op leeftijd is, ziet er prima uit. Ik ben zo blij dat ik dit topic geopend heb en dat jullie tips hebben gegeven. Bedankt :o *\o/*