Rare bultjes die terug komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rideltje1992

Re: Rare bultjes die terug komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 15:58

Da is geweest, wat zijn mening was ben ik wel nieuwsgierig wat bokt daar van vind.

Volgens hem is het mijt of een ontsteking iets achtigs.
Hij rade me dus af om verder onderzoek te doen omdat hij wel 99% zeker weet dat dat het is.
Hij zei als het wat warmer is en de zon er meer is gaat het wel weg, door de kracht van de zon.

Ik stond hier best wel raar van te kijken en heb dus gezegd dat ik wel een onderzoek wou. Dat gaan we dus de volgende keer doen, hij had het spul nu niet bij zich en moet eerst besteld worden.

Ook zei hij als we een onderzoek doen en er komt wel bijvoorbeeld huidkanker uit of wat anders dat ze er dan toch niks tegen kunnen doen, kort om onzin om een onderzoek te doen. Heb gezegd dat kan wel zo wezen maar dan weet ik te minste wat het is.

Wat vind bokt hier nou van?
Vind het persoonlijk een beetje raar allemaal.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:50

Beetje vaag. Ik zou zeggen: als jij er geen goed gevoel bij hebt, lekker een second opinion aanvragen.
'een ontsteking achtig iets' vind ik sowieso te vaag. Heb je wel eens het bloed laten checken? Want dan zouden zijn globulines verhoogd moeten zijn. En mijt geen idee, kan je dat laten testen? Anders een keer wassen met zulke speciale shampoo (als dat geen kwaad kan op een gezond paard alleen...)

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 18:47

Hij bedoelde mijt of een soort ontsteking.

Bij een ontsteking moet dat verhoogd zijn bedoelt u?

Neem aan dat als het mijt is dat ze dat wel zien bij het onderzoek.

Ik wacht het maar weer af wat uit het onderzoek komt. En dan zie ik wel verder.
Ben ook geen persoon die snel van alles en nog wat ga proberen, terwijl ik niet weet wat het is.

Helaas moet ik dus bijna 2 week wachten voor dat het onderzoek gedaan kan worden, zal de uitslag hier melden. Duimen jullie mee dat het iets onschuldigs is?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:54

Ja hoor, ik duim mee voor je!

Ik blijf bij mijn standpunt, paard wassen/goed afspoelen na het rijden/zweten en schone dekjes etc gebruiken. Mijn paard heeft er momenteel weinig last van gelukkig. Zodra ik een verkeerde singel gebruik heeft hij de volgende dag direct weer bultjes.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:38

Daar ga ik zeker op letten No_No

Gebruikt u dan elke keer een schoon dekje?
En ook de singel plek afspoelen als daar alleen gezweet is? (momenteel zweet ze alleen daar en soms op de borst)
En wat bedoelt u met een verkeerde singel gebruikt? Dat hij niet schoon is?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:52

Zodra er zweetplekken op zitten of dat ze vies worden dan pak ik een schone. Ik was de dekjes met groene zeep en azijn.
Neopreen gebruik ik niet wegens broei. Ik heb een longeersingel waar hij direct bultjes van krijgt. Dat vergeet ik wel eens maar de dag er na weet ik weer dat ik die niet moet gebruiken. Waarom het met die mis gaat..? Ik denk te stug materiaal.

Alles wat ook maar een beetje klam is geweest met rijden spoel ik af. Dus ook achter de oren, tussen de billen, oksels (daar krijgt hij ze het snelst), bij de teugels en onder het zadel.
Van de zon werd het niet beter bij die van mij, juist de zweetplekken kregen weer bultjes.

Ik heb overigens bij mijn paard een bloedonderzoek laten doen. Ik verwacht eind deze week of begin volgende week de uitslag. Hij wordt onderZocht op ir en een mineralen onderzoek. Dit niet alleen vanwege de bultjes maar ook omdat hij meer vage klachten heeft

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 21:36

Oke ik ga dat zeker proberen dan.

Als ze zweet zweet ze ook op de borst en stukje hals, daar bevinden zich momenteel de bultjes, ook dat stuk onder de kaak zeg maar dat holle stuk, als u snap wat ik bedoel zitten ze nu, daar zit ook veel haar, en hebben ze toen het winter werd ook gezeten, dat zal ook wel broeien dan denk ik.

Neopreen heeft alleen mijn longeersingel, daar heb ik een dekje voor het longeren onder en de singel onder de buik niks om heen. Mijn zadel singel is van leer.

Ik ga de boel af te spoelen en goed schoon houden. Kijken of het helpt.

Bedankt No_No

Brammetjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:02

Heb je hem al eens een keer gewassen met dettol of betadine? Want ik ben met No_No eens, goed afspoelen en wassen.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 09:56

Batadine de bultjes en de hak heb ik regelmatig gedaan ja.

Helaas heb ik nu even geen batadine beschikbaar, leende het van een vriendin en die heeft het zelf weer nodig. En nieuw kopen wil niet omdat het nergens verkrijgbaar is.

Dettol werkt net zo goed?

Brammetjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:00

Ja dettol shampoo lijkt mij vrij hetzelfde, het ontsmet, dus mocht het iets besmettelijks zijn heb je het in ieder geval behandeld toch?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:16

Ik ken trouwens ook een paard dat allergisch is voor synthetische dekjes, zij kwam er per toeval achter door katoenen dekjes te gebruiken.

Ik duim in ieder geval met je mee! (en twee weken is dat niet wat lang?)

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 10:36

Oke dan ga ik eens kijken naar dettol.

Eerder heeft de da het spul helaas niet.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:55

Ik weet bijna wel zeker dat het verbeterd.

De plekjes onder de kaak zou ik zeker even met dethol doen. Ik vermoed dat dat wel eens iets anders kan zijn.

Houd je leren singel ook schoon. Na gebruik de singel schoonmaken.. Leer neemt ook zweet op namelijk.

Katoenen dekjes gebruiken inderdaad. Synthetische dekjes zijn erg zweterig. Ik heb ze allemaal weg gedaan.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 12:28

Oke ga ik doen.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 14:20

Update:

Ben alles goed schoon aan het houden, helaas nog geen verschil.
Laatste dagen zie ik dat ze er wel veel jeuk aan heeft, elke dag staat ze even in der stal om der musli te eten, als ik der niet uit haal zal ze het helemaal kapot schuren geloof ik.

Ook nog niks van de da gehoord, maar even bellen of het spul al binnen is.

En aangezien ik nog niet genoeg kopzorgen heb kon dit der ook nog wel bij voor haar

Afbeelding

Afbeelding

Weet niet zo goed of ik der nog wel moet laten lopen of op rust zetten tot de smid is geweest.
Loopt niet kreupel wel gevoelig.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:32

Balen..!
Spoel je haar echt tot op de huid goed schoon? Ik gebruik zelf citronella om hem schoon te spoelen.
Al een bloedonderzoek gedaan? Wat schuurt je paard dan? Staart en manen of de bultjes?

Ik zou niet rijden. Ik loop ook niet lekker met een schoen aan.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 15:08

Nee dat dacht ik ook al. Maar hopen dat de smid snel kan komen, en of er wel weer een ijzer onder kan.

Ja spoel haar tot de huid schoon.

Schuren met der staart doet ze soms.
Schuren aan de bultjes doet ze de afgelopen dagen steeds.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:16

De beschrijving van de bultjes is herkenbaar. Mijn fjord heeft ze ook. Ik ben bezig met een behandeling onder meer voor de lever. Degene die behandeld gaf aan dat bultjes op/rondom de schouder ook in verband kunnen staan met een overbelaste lever.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:51

Bestaan er tests voor zomerexceem? Of is dat heel raar geopperd :o

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 21:27

Wist niet dat een overbelaste lever bultjes kon veroorzaken?

Zomereczeem lijkt me niet. Dan zou ze toch ook wel aan der manen schuren?
En bij elke kans die ze heeft der staart ook, wat ze nu niet elke dag doet.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:59

Ja, de lever kan veel klachten "veroorzaken" (al zeg ik zelf liever dat de lever het uit in de vorm van een slechte huid) maar waardoor raakt de lever "vervuilt", dat is ook weer handig te weten. Krijgt je paard te veel ijzer binnen? Kan het niet goed tegen suikers of andere dingen?
Je paard heeft ook brokkelhoeven toch?
Wat eet je paard, hoeveel beweegt het? Allemaal dingen om goed te bekijken en dat is een lastige klus!! Je zou levercomposium kunnen geven.. Maar dan wel even goed inlezen ;)

Mijn paard heeft net een bloedonderzoek gehad. (Dit vanwege de bultjes/jeuk/rotstraal).Een vit/mineralen check en een ir test, alles blijkt aan de ondergrens te zitten van wat toegestaan is. Hij heeft geen ir maar de glucose is wel iets verhoogd ondanks dat hij maar een paar sprietjes gras kreeg en voordrooghooi. Zijn dieet wordt dus nog meer aangepakt. Hij mag Max 3 uurtjes op de wei verder alleen hooi en een vitaminekorrel.
Nou heeft mijn stalbaas hem vorige week in de wei gezet.. Direct weer schuren! Hij kan gewoon niet goed tegen gras..

Wederom succes..!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 17:58

Nog bedankt No_No

Als goed is krijg ik morgen of vrijdag de uitslag.

Wat me opvalt is dat ze veel aan der hals schuurt waar geen bultjes meer zitten.

Ook onder het hoofd bij de kaak(die holte zeg maar) lijkt dit te wezen, iemand op stal zei dat dat kan komen door het eten, ze staat 24/7 op het land.
Vertrouw het niet zo dus maar even vragen aan de da als hij belt.

Wat anders: ze heeft altijd al wel gehad dat ze soms aan der staart schuur, maar dit jaar lijkt het erger.
Als ze ff op stal staat meteen schuren en flemen als een gek.
Gebruikte en nu nog steeds sweet itch. En was de staart regelmatig.
Iemand een idee of ik toch aan zomerexzeem moet denken of iets wat ik er tegen kan doen.
Geen fijn idee dat me paard steeds zo veel jeuk heeft.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:02

Spannend maar weer..
Die van mij begint nu weer last te krijgen van de vliegjes. Zijn onderhals schuurt hij dan oa meer. Hij heeft nu zijn deken weer op.
Morgen haal ik Derfen tegen. De jeuk

Jetta_2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:12

Als het zomereczeem is weet ik nog wel een middeltje... is wel even een vies gedoetje maar het werkt wel. Ochtendurine.... :-P
Het haalt in ieder geval de jeuk wel weg.... uiteraard is het dan wel van belang dat je het ook goed schoonhoud.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:57

Uitslag binnen:

Het is een allergische reactie op iets, wat kunnen ze niet achter halen wand kan zo veel zijn.
Hij had wel een idee en dat is door de dekens. Kwam wel vaker voor. En duurt dan erg lang voordat het weer weg trekt. Maar zeker weten wat het is kan dus niet.

Hij denkt dat ze daarom aan der hals en staart ook schuurt.

En dat van de onder de kaak denkt hij dat ze gestoken is of ruzie gehad heeft met ander paard.
Dat maar aan zien, hij heeft het niet gezien, was aan de telefoon, als het niet weg gaat moet tie maar langs komen.