Mok wil maar niet weg...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:18

Focussed schreef:
dejavu schreef:
Houd je het niet in stand zo? Continu wassen, pulken, smeren en bandageren. De huid krijgt zo weinig rust en lucht om te kunnen genezen.

Als ik niks doe zwelt het been 10 keer sneller op...

Wat zegt je veearts ervan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:28

Ik ben vorig jaar bijna een jaar aan het tobben geweest met mok die maar niet weg ging en alleen maar erger werd.
Alles geprobeerd, uiteindelijk een biopt laten nemen en het bleek een huidallergie te zijn... -O-
Allerlei onderzoeken gedaan maar er helaas niet achter gekomen waarvoor...

Ik heb na heel veel geprobeerd te hebben zelf de beste resultaten gekregen door een paar keer per dag te sprayen met Vetericyn en 1x per dag te smeren met zinkolie afgewisseld met sudocreme.
Na een paar maanden dat goed volhouden heb ik het onder controle gekregen.
Op het moment smeer ik alleen nog afwisselend zinkolie en sudocreme en als ik weer een korstje voel ga ik ook gelijk weer de Vetericyn gebruiken.

Misschien heb je er iets aan, sterkte en succes!

Odysseus

Re: Mok wil maar niet weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 10:44

Morgen komt de dierenarts dus dan weet ik meer!

Zinkolie kwam ik inderdaad ook al tegen! Doe nu zinkzalf maar nog geen effect, been blijft verder oplopen helaas. Paard heeft er ook duidelijk last van :(

Morgen iig maar even kijken wat de dierenarts erover te zeggen heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:49

Zinkzalf hielp bij die van mij ook niet inderdaad, daar was ik mee begonnen...
Ik eindigde uiteindelijk met hele hoge rekeningen en prednisolon en toen was mijn dierenarts uitgedokterd en zat mijn 4 jarige aan de prednisisolon... :+ -O-
( en ook toen ging het niet weg, de plekken gingen steeds meer omhoog naar de kogel en de benen werden steeds dikker)

Ik ben toen zelf gaan zoeken en proberen en afstrepen en heb er ook nog een homeopaat bij gehad waar ik druppels van heb gehad die ook wel wat gedaan zullen hebben ter ondersteuning.
Ook heb ik 3x strooisel aangepast en voer veranderd...

Uiteindelijk na lang tobben toch een weg gevonden waarbij het beter ging en die heb ik toen maar aangehouden...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 14:20

Echt vervelend zeg. Als ik het zo hoor lijkt het wel alsof er bij ieder paard weer een ander middeltje helpt.

De dierenarts vertelde mij aan de telefoon dat ze waarschijnlijk een paar dagen in een nat/olie verband moet zodat de kosten eraf weken. Zo lang de korsten erop zitten heeft het smeren en wassen geen zin omdat de werkzame stoffen niet bij de bacteriebron kunnen komen... Ben benieuwd, vind het niet leuk om mijn paard met een pijnlijke en dikke poot te zien :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:24

heeft ze nog steeds een dik been?Heeft ze AB gehad,of lees ik weer niet goed? :o

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:28

Er is maar één ding dat je NIET moet doen, en dat is gaan smeren zonder dat je weet wat er precies aan de hand is.

Mok is een paraplu begrip en een aandoening die veel verschillende oorzaken kan hebben (daarom lijkt het of er bij elk paard een ander middeltje werkt). Zolang je niet weet wat de mok veroorzaakt, weet je ook niet welk middel je moet gebruiken om het op te lossen. Laat je dierenarts een afkrabsel maken om de oorzaak te achterhalen. Dan weet je wat je aan het bestrijden bent.

Ook niet te veel wassen met Betadine shampoo. Hiermee tast je de weerstand van de de huid aan en kan je het probleem dus verergeren.

Sterkte!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 14:42

geerke schreef:
heeft ze nog steeds een dik been?Heeft ze AB gehad,of lees ik weer niet goed? :o

Drie intramusculaire AB injecties, tien dagen Cubarmix over het voer en een breedspectrum antibiotica shampoo.

Deze drie werkten top tegen de ontstoken schaafwond, die was binnen no time geheeld. Maar de korsten om de schaafwond heen reageren hier niet (of nauwelijks) op en breiden zich gestaag voort.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:48

Heel simpel tandpasta al gebruikt? Je weet nooit en zeer goedkoop.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:55

Focussed schreef:
geerke schreef:

Drie intramusculaire AB injecties, tien dagen Cubarmix over het voer en een breedspectrum antibiotica shampoo.

Deze drie werkten top tegen de ontstoken schaafwond, die was binnen no time geheeld. Maar de korsten om de schaafwond heen reageren hier niet (of nauwelijks) op en breiden zich gestaag voort.

Dan is het dus geen bacterie, maar iets anders.
Mijten? Schimmel? Combinatie van dingen?
Serieus: zoek dat eerst uit, want alle middeltjes die niet werken, maken per definitie het probleem erger en moeilijker op te lossen. Je raakt alleen maar verder van huis. Google eens wat dermatoloog mw M. Sloet van de UU hierover zegt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 15:00

Aangezien ik het al eerder over het laten maken van een afkrabsel heb gehad lijkt me zo'n belerende toon een beetje misplaatst, of ik moet je berichtje verkeerd interpreteren.

Ik ga morgen in overleg met de DA wat wijsheid is. :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:07

Is er ook getest op schimmel? Paard wat ik kende had ook een mokachtige aandoening die niet weg wilde. Bleek een schimmel te zijn.

Verder willen droogzetters voor koeien nog wel eens helpen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 15:10

Droogzetters heb ik inderdaad ook goede ervaring mee in het verleden, maar nog niet geprobeerd.

Er is nog niet getest, dus schimmel is nog niet uitgesloten. Zou wel de ongevoeligheid voor antibiotica verklaren :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 22:09

Moet heel voorzichtig zeggen dat het vandaag absoluut minder erg was dan gisteren.
Been was minder dik, warm en pulserend en een aantal korstjes kwamen los!!!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 01:15

Als de intramusculaire AB, cubarmix en AB shampoo geen effect hadden. Dan zou ik 'droogzetters proberen' maar even wat verder naar onder op je lijstje zetten.

Fijn dat er iets verbetering in lijkt te zitten!

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:14

Focussed schreef:
Aangezien ik het al eerder over het laten maken van een afkrabsel heb gehad lijkt me zo'n belerende toon een beetje misplaatst, of ik moet je berichtje verkeerd interpreteren.

Ik ga morgen in overleg met de DA wat wijsheid is. :)

Het was zeker niet de bedoeling om belerend over te komen.
Alleen maar goede bedoelingen ;-)

Ben benieuwd wat je DA zegt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 11:59

Been was vandaag nog rustiger! Dierenarts vond het heel erg meevallen en wilde het been in deze staat niet in verband zetten. Hij adviseert door te blijven gaan met Vetramil en zinkzalf.
Ze heeft wel nog een ontstekingsremmer gekregen en ze krijgt nog 4 dagen ontstekingsremmers om het verder rustig te houden. Daarmee moet de kous in principe af zijn!
Ben ook wel verbaasd, de knoertharde korsten waren vanochtend hartstikke week en kwamen al los! Dus die Vetramil lijkt z'n werk goed te doen. Ze belast het been ook al weer makkelijker en zet hem minder op rust.... Dus so far so good!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 11:27

Korsten verdwijnen nu als sneeuw voor de zon sinds ik begonnen ben met Vetramil! Dus we blijven positief! Been is ook al een stuk dunner en rustiger rond de pezen, waar de meeste korsten zaten (bij de koten) blijft het nog iets opgezet. Hou alles goed in de gaten!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:32

Heel goed nieuws, hopelijk zet dit ook door zo :j

Merk nu hoeveel smileys is altijd gebruik :D

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:34

De meest goedekope tandpasta kopen die je kan vinden!
dit erop smeren, volgende dag licht afwassen en daarna weer tandpasta smeren!!!

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:59

Hoe gaat het nu met je paard?

Als nou alles achter de rug is wil ik je adviseren een flesje 'Puur mok' van Puur natuur te geven ter ondersteuning en deze ook op te maken, en dat te combineren met een 6 weken kuurtje Drainage compositum (Groene Os) om te reinigen en het immuunsysteem een handje te helpen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 21:52

Gaat iedere dag beter! Been wordt steeds wat dunner, alle korsten zijn inmiddels weg maar op de plekken waar ze zaten is de huid nog wel iets verdikt en geirriteerd. Dus we blijven lekker doorsmeren met Vetramil en zinkzalf tot alles genormaliseerd is.
Paard belast het been inmiddels ook weer normaal.

Whopper1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 23:45

Dermiel wondpads werkt als een malle!