[VOLG] paard op de sukkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katharinaa

Re: paard op de sukkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:31

Oh raar seg. Gelukkig geen tumoren en hopelijk vinden ze een goede behandeling ervoor. Hoe zit het met zijn witte bloedcellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:55

Katharinaa schreef:
Oh raar seg. Gelukkig geen tumoren en hopelijk vinden ze een goede behandeling ervoor. Hoe zit het met zijn witte bloedcellen?

Er is de vorige keer geen nieuwe bloedname gedaan, begin mei stonden zijn lymfocyten nog wel te laag en was hij terug wat anemisch. Ik vermoed dat ze donderdag terug bloed gaan nemen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:03

Heftig verhaal. Beterschap en sterkte

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:26

Het klinkt toch al voorzichtig positief?
Dat het geen kanker is, lijkt me sowieso al het best mogelijke nieuws dat je kon krijgen?
Ik hoop dat ze een goede behandeling kunnen verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:35

Luckystory schreef:
Het klinkt toch al voorzichtig positief?
Dat het geen kanker is, lijkt me sowieso al het best mogelijke nieuws dat je kon krijgen?
Ik hoop dat ze een goede behandeling kunnen verzinnen.

De biopten zijn zeker geen kanker, blijft nog de vraag wat ervoor gezorgd heeft dat het immuunsysteem in over-drive is geraakt. Infectie (lyme en anaplasmose kan), maar er kan nog altijd ook een kanker onder zitten. Ik moet nu nog afwachten tot morgen, maar de anatoom patholoog sprak al over nog meer testen en meer biopsies.
Er is trouwens maar 1 ding dat mogelijks helpt, die cortisone, en je wil die rommel echt niet een lange periode in je lijf krijgen. Moet hij op een kuur die een bepaalde periode duurt en dan in afbouw gaat tot stop, ok, maar levenslang, dan ziet het er voor hem echt niet goed uit.
Eigen DA gaf gisteren al aan dat zij totaal niet weet hoe ze hem moet behandelen en dat de DA van de kliniek haar zal moeten zeggen wat er moet gebeuren.
Ik heb ook begrepen van de artsen waarmee ik samenwerk, dat er niet eens fatsoenlijke therapiën beschikbaar zijn voor mensen met dit soort problemen, laat staan voor dieren. Op dit moment reageert zijn lichaam overdreven op iedere prikkel dat het krijgt, ik weet niet hoe het met paarden zit (hoop dat het bij een dier echt wel heel anders in elkaar zit), maar bij mensen kan het zover komen dat eigen organen worden aanzien als de vijand en dat het immuunsysteem deze gewoon stuk maakt (diabetes type 1 is daar het bekenste voorbeeld van).
Het is zeker en vast, voorlopig dan toch, een veel betere out-come dan kanker, maar we zijn er nog niet en tot ik meer duidelijkheid heb, loop ik echt nog niet te juichen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:40

Bacardi blijkt dus echt een onvindbare aandoening te hebben. Gisteren heeft de DA nog een extra zwelling ontdekt, gezwellen blijken nu de typische vetophopingen te zijn die je ziet bij een paard met cushing, spierverlies past ook in dat plaatje. Maaaaaar: Bacardi is 2 keer op cushing getest en hij test hierop negatief.
's Avonds nog een berichtje van de kliniek op mijne voice mail: biopten zijn negatief voor kanker, maar dat wil niet zeggen dat hij geen kanker heeft.
Op dit moment ziet hij er goed uit en hij heeft geen pijn volgens de DA, ik kan alleen maar hopen dat het zo blijft

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:02

Hoe is hij op cushing getest? Cortisol waarden? Die hoeven namelijk niet te hoog te zijn. ACTH waarden? En zo ja in welk seizoen? Als je het echt zeker wilt weten zou je ook nog een TRH-stimulatie test kunnen doen.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:06

Er bestaan inderdaad verschillende testen voor Cushing, misschien eens kijken naar 1 van de andere testen?
Heb je met de kliniek nog de cortisonebehandeling besproken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:23

Katharinaa schreef:
Er bestaan inderdaad verschillende testen voor Cushing, misschien eens kijken naar 1 van de andere testen?
Heb je met de kliniek nog de cortisonebehandeling besproken?

ACTH was 12.4 einde maart, is normaal. De andere test heb ik hier nu niet bij de hand, maar daar is zeker meer dan alleen de ACTH getest. Er is ook een glucose tolleratietest gedaan en die was ook ok.

Eigen DA en ikzelf zijn geen voorstanders van cortisone, in het geval van Bacardi, zou hij levenslang een lage dosis moeten nemen. Er zijn te veel bijwerkingen aan dat product, dus voorlopig starten we er nog niet mee.

Een TRH-stimulatietest is nog niet gebeurd, mijn DA ging met de kliniek in ieder geval overleggen of we nog iets anders konden doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:15

ACTH testen wordt geadviseerd om te doen in het najaar. Bij cushing paarden is dan het verschil met gezonde paarden het grootste. Ik zou verder echt aandringen op een TRH stimulatie test.

Glucose intolerantie is meer iets wat je verwacht bij EMD, denk niet dat Bacardi daar last van heeft.

Ook de bijwerkingen van cortisone (prednisolon) zijn goed onder controle te houden als je het maar weet en rekening mee houdt. Netjes op en afbouwen is wel erg belangrijk. Ik zou dat toch nog eens overwegen en niet zomaar afschrijven. Mensen ondervinden veeeel meer bijwerkingen van prednison dan paarden van prednisolon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:09

Jasmijn159 schreef:
ACTH testen wordt geadviseerd om te doen in het najaar. Bij cushing paarden is dan het verschil met gezonde paarden het grootste. Ik zou verder echt aandringen op een TRH stimulatie test.

Glucose intolerantie is meer iets wat je verwacht bij EMD, denk niet dat Bacardi daar last van heeft.

Ook de bijwerkingen van cortisone (prednisolon) zijn goed onder controle te houden als je het maar weet en rekening mee houdt. Netjes op en afbouwen is wel erg belangrijk. Ik zou dat toch nog eens overwegen en niet zomaar afschrijven. Mensen ondervinden veeeel meer bijwerkingen van prednison dan paarden van prednisolon.

Hey, dank voor de uitleg en de tips.
Bij cushing zou zijn immuunsysteem hypo- ipv hyperactief moeten zijn (daarom testen ze niet verder op cushing), vandaar dat de anatoom-patholoog eventueel cortisone voorstelde om zijn immuunsysteem te onderdrukken. Als hij op cortisone moet, is dat voor de rest van zijn leven, ook mijn DA zegt dat dit niet aan te raden is, want dat dit voor paarden ook grote gevolgen heeft (wonden die ontsteken, aantasting van organen). Geef ik hem die prednisolone, dan wordt zijn immuunsysteem onderdrukt en heeft hij een verhoogd risico op infecties (en ja, ik ben als verpleegkundige enorm wantrouwig, ik zie te veel miserie door cortisone gebruik. Maar ik heb ook bij mijn dieren zeer slechte ervaringen met cortisone). Een risico dat ik niet wil nemen, gezien hij drager is van Lyme en Barbesia. Hij heeft nu 4 weken onder antibiotica gestaan, wat enorm zwaar geweest is voor zijn nieren en zijn darmen (de laatste week waren zijn mestbalen veel groter, hij meste meer en de kleur was anders dan normaal).
Maar er is ook een vermoeden dat Bacardi een nierprobleem heeft. Daarvan is geen biopsie genomen, omdat het volgens mij geen zin heeft. In de kliniek is duidelijk gesteld dat hij ofwel een nieraandoening heeft die slecht zal aflopen of eentje waar hij mee geboren is en oud mee kan worden, beide zijn niet te behandelen. Kijk, dan neem ik niet het risico om op de complicaties die bij zo'n biopsie mogelijk zijn.
Het grote probleem is gewoon dat er met hem meerdere dingen mis zijn en ondanks de vele testen, komt er geen diagnose. Op dit moment ziet hij er terug beter uit (mag wel als je ziet hoeveel eten hij krijgt), vandaar dat we hem even met rust laten. Maar hij wordt wel van kortbij opgevolgd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:14

als hij op prednison staat heeft een cushing test ook weinig zin.Prednison en nierproblemen gaan niet echt goed samen...maar dat weet je vast wel als verpleegkundige ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:36

geerke schreef:
als hij op prednison staat heeft een cushing test ook weinig zin.Prednison en nierproblemen gaan niet echt goed samen...maar dat weet je vast wel als verpleegkundige ;)

Ik vermoed dat ze daarom ook zo terug houdend zijn om hem erop te zetten, moest het echt nodig zijn, dan hebben artsen wel argumenten genoeg om een verpleegkundige onder de tafel te praten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:52

We zijn nu bijna 6 maand later en ik heb nog steeds geen diagnose. Bacardi blijft gelukkig stabiel en hij ziet er vrolijker uit. Er komen wel nog steeds van die mysterieuze bulten bij en degene die hij heeft worden soms plots groter en dan verkleinen ze weer.
Uit voorzorg heb ik toch maar een paardenkinesist laten komen. Zij denkt dat Bacardi al heel zijn leven een houterig paard is, maar dat hij vroeger, dankzij het rijden, toch wat losgewerkt werd. Doordat hij nu stil staat, is zijn nek en rug volledig geblokkeerd. Ik moet nu dagelijks rekoefeningen met hem doen, om hem terug soepel te krijgen en hij mag voorlopig niet aan de longe. Ze vindt het ook geen goed idee om ooit nog met hem te rijden.
Zijn spieren zijn bijna volledig verdwenen, wil ik hem goed de winter door krijgen, dan moet er terug spiermassa bijkomen. Ik hoop dat ik hem snel wat losser in zijn lichaam krijg, zodat hij aan de longe wat kan bewegen en terug wat spieren kan opbouwen.
Het ventje zal een zorgenkindje blijven, maar ik ben blij dat ik hem nog heb.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:21

Wat jammer dat je nog steeds geen diagnose hebt! Misschien kan je mettertijd als hij terug wat losser is in het lijf met hem aan de hand gaan wandelen/joggen als je niet mag longeren? Zo krijgt hij ook extra beweging en loopt hij rechte lijnen ipv cirkels.
Ik hoop voor je dat hij snel terug wat losser is en dat je er toch nog lang plezier aan kan beleven.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:31

Mijn paard is ook een paar manden niet fit geweest. De ene week was hij stijf, dan weer kreupel, een week later had hij een vieze neus en rare bultjes. Verschillende testen gedaan maar daar kwam niks bijzonders uit. Om hem wat aan te sterken adviseerde de DA Equi forte van Boehringer Inselheim. Dit heeft enorm geholpen. Ik ben daarna begonnen met een andere variant voor de spieropbouw. Ik raad mensen dit echt aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:35

britt85 schreef:
Mijn paard is ook een paar manden niet fit geweest. De ene week was hij stijf, dan weer kreupel, een week later had hij een vieze neus en rare bultjes. Verschillende testen gedaan maar daar kwam niks bijzonders uit. Om hem wat aan te sterken adviseerde de DA Equi forte van Boehringer Inselheim. Dit heeft enorm geholpen. Ik ben daarna begonnen met een andere variant voor de spieropbouw. Ik raad mensen dit echt aan.

Zitten er veel eiwitten in het product voor de spieropbouw? Bacardi mag nl niet te veel eiwitten krijgen, omdat er een vermoeden is dat hij een nierziekte heeft (eerst lage densiteit van zijn urine, daarna bloed bij de urine), vandaar dat hij nu op seniorvoeding moet staan van de DA.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:08

Sorry dat weet ik zo niet. Misschien even google. Ik heb ook een keer Red cell gebruikt op advies van de DA. Dit vond ik ook erg goed helpen. Maar volgens mij is dit meer voor aanvullen van bijv ijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:51

Helaas een nieuwe up-date: Bacardi leek vorige week gewoon verkouden, geen koorts, at goed, had gewoon wat wit snot. Na overleg met de DA beslist om het een paar dagen aan te kijken en hem een kruidenmengeling bij te geven. Dinsdag leek alles in orde te zijn, woensdag avond voelde hij warm aan, maar hij liet zich niet goed temperaturen ( thermometer stopt op 38° maar hij zat niet diep genoeg) en ja hoor, gisteren morgen terug een snotneus, met klodders snot op de grond en een vreselijke stank, zowel uit zijn neus als in de stal. DA komt zodadelijk langs, ik hoop echt dat het maar een bacteriële infectie is en geen sinusitis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:42

SandraVerl schreef:
Helaas een nieuwe up-date: Bacardi leek vorige week gewoon verkouden, geen koorts, at goed, had gewoon wat wit snot. Na overleg met de DA beslist om het een paar dagen aan te kijken en hem een kruidenmengeling bij te geven. Dinsdag leek alles in orde te zijn, woensdag avond voelde hij warm aan, maar hij liet zich niet goed temperaturen ( thermometer stopt op 38° maar hij zat niet diep genoeg) en ja hoor, gisteren morgen terug een snotneus, met klodders snot op de grond en een vreselijke stank, zowel uit zijn neus als in de stal. DA komt zodadelijk langs, ik hoop echt dat het maar een bacteriële infectie is en geen sinusitis.

Edit: DA is net geweest en het is wel degelijk sinusitis, Bacardi moet terug naar de kliniek. ;(

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:20

Tjonge wat een verhaal zeg! Veel sterkte en ik hoop dat ze hem goed kunnen behandelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:32

silversomali schreef:
Tjonge wat een verhaal zeg! Veel sterkte en ik hoop dat ze hem goed kunnen behandelen

Bedankt

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:13

Ojee! Veel sterkte hopelijk knapt hij snel weer een beetje op

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:25

Heel veel sterkte! :(:)

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:56

Sterkte ermee! Ik ga voor je duimen dat hij er snel bovenop is!