slachtoffers atypische weide myoapthie (esdoorn vergiftiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 09:13

Niello schreef:
lucca schreef:
Bedankt voor de tips.
Natuurlijk heb ik de bladeren en zaden al bij het RIKILT laten testen. En de uitslag heb ik, veel gif is met name in de zaden gevonden, maar ook in de bladeren. De onderzochte bladeren en zaden zijn op verschllende willekeurige plekken in het land opgezocht.

Misschien kun je de hele problematiek onder de aandacht brengen van de Sectorraad Paarden, zodat er met hulp van hen een landelijk beleid ontwikkeld kan worden.

Zojuist heb ik er een telefoontje aan gewaagd richting Sectorraad Paarden.
Zij waren heel duidelijk naar mij toe dat het mijn probleem was en niet landelijk. Ze had wel van de Atypische myopathie gehoord maar ik was de eerste die met dit verhaal kwam over bomen van de buren die niet kappen willen etc. Dus daar kin ze niets mee.

Ze konden daar niets voor mij betekenen.
Ik denk dus niet dat ik de enige ben, maar iemand moet ergens beginnen was mijn idee.
Daarom zoek ik nog steeds meer mensen met die probleem.
Ik heb dus een stuk land wat ik niet meer kan gebruiken, maar waar moet ik met mijn over gebleven paarden heen??? Ik snap dat het mijn probleem is, maar intussen moeten mijn paarden wel eten...maar waar???? Ik zou dus wel willen ruilen met de gemeente, mogen ze mijn grond gebruiken en ik een (veilig) stuk van hun, maar ja, dat hebben ze niet.

Niello

Re: slachtoffers atypische weide myoapthie (esdoorn vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:26

Als iedereen die er mee te maken heeft, nou eens de Sectorraad Paarden gaat bellen. Dan gaan ze het probleem misschien serieus nemen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:07

Tja, voor mij geld dat ik liever geen problemen met mijn buren heb.
We zijn daar ook van afhankelijk als we met groot vervoer naar onze paddock willen, dan moeten we over hun erf.
Dus dan ga ik de gemeente daar toch niet op af sturen.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:34

manuela_j schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb dus nu dit jaar ook heel veel zaailingen van de esdoorn in de huisweide.
Van te voren niet gehad. Nu maak ik me wel echt zorgen.

Kan je niet van een boer in de buurt een paar schaapjes lenen?
Die vinden die zaailingen heerlijk en worden er niet ziek van ;-)

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 22:31

De buren zijn de gemeente in dit geval. Dus ik stuur de gemeente er niet op af, het zijn juist hun bomen.
En het is voor alle organismen giftig, dus ook voor schapen.
Ik durf het risico niet te nemen.....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:14

Nee, snap ik, maar mijn reactie was voor Niello.
Kun je niet overleggen met een advocaat wat de mogelijkheden zijn?

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:06

Advocaat kan ik niet betalen, maar als we als groep mensen samen zouden kunnen werken mischien wel....vandaar deze oproep

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:40

Je kan ook pro deo advies vragen.
Of op Bokt vragen of dit een kans maakt aan mensen die wat van dit soort regels weten.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 13:26

Doordat er nog weinig bekend is over deze ziekte, "durft" niemand het aan er een oordeel over te geven, is ook lastig natuurlijk.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 20:51

Ik heb het gevoel dat er (gelukkig) weinig slachtoffers zijn dit voorjaar? Ik hoor er momenteel weinig over, in England schijnt het ook rustiger te zijn. Dit komt misschien ook deels doordat er meer en meer over bekend wordt en dus preventief wordt gehandeld. Maar toch is het nog steeds niet helemaal te begrijpen hoe en waarom de esdoorns nu wel of niet giftig zijn.......het blijft een raadsel met veel vragen ;-(

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 00:17

Ik volg je topics al een tijdje en vind het heel vervelend voor je dat aan deze ellende maar geen einde lijkt te komen
Bij mij zijn de esdoorns in Februari gekapt door ProRail..
Hun eerste reaktie was ook dat ze daar niet aan konden beginnen want dan zouden ze voor iedere particulier die een probleem had met hun bomen moeten gaan kappen.
Ik heb toen aangegeven dat 1 van mijn pony's door de bomen was overleden en ik nu dus een waardeloos stuk weiland had.
Het antwoord bleef nee waarop ik vroeg of ze dan zouden toestaan dat ik op eigen kosten de bomen zou mogen kappen.
Hier was ProRail nogal van onder de indruk geloof ik want een paar dagen later werd ik gebeld dat de bomen op hun kosten gekapt zouden gaan worden ,omdat ik op zo'n fijne manier had gereageerd....
Gelukkig zijn de bomen nu dus weg en ga ik dit jaar weer gebruik maken van het weiland.
Ook ik heb zeker 30 jaar daar al pony's lopen en nooit eerder problemen gehad..wel liepen er eerder ook schapen bij en ten tijde van het ziek worden en overlijden van de pony liepen er al twee jaar geen schapen meer, maar of dit van invloed is...geen idee.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 10:09

Bedankt voor je fijne reaktie, ook hier zegt de Gemeente dat ik zo netjes blijf in het overleg, en ze het echt heel vervelend vinden. Maar helaas verder dan dat kom ik niet. Ze zeggen elke keer weer nog in een keer in overleg te gaan. En vervolgens hoor ik niets meer, als ik dan weer eens bel na een tijdje (om ze ook niet op hun nek te zitten) dan zijn ze vervolgens nog niets verder.
Ik denk dat ze "belangrijkere" dingen aan hun hoofd hebben.
En om voor 3 zieke paarden( waarvan 1 overleden) bomen te gaan kappen, vinden ze iets te ver gaan denk ik.
Ik begrijp hun reaktie wel hoor, maar zit wel met een onbruikbaar land( het vervelende is dat je niet zeker weet of het land onbruikbaar is, omdat het jaren nooit problemen heeft gegeven, ik durf ze er echter niet meer in te laten grazen).
Ik zou graag land ruilen als ze niet willen kappen, maar ook hier hebben ze geen oplossing voor.......
inmiddels moet ik dus weiland huren, en heb zelf een weiland liggen! Te gek voor woorden.
En ook balen durf ik er niet af te halen omdat de wetenschap/universiteit niks kan zeggen over de veiligheid daarvan.
Dus ook die moet ik kopen, als ik dan vraag of ik die rekening naar de gemeente mag sturen kijken ze me raar aan.
Jammer dat ze niet mee werken..........maar ik weet niet wie ik om raad kan vragen.
Heb alle instanties wel gehad, tot de sector paardenraad aan toe, zelfs die vonden het mijn probleem.
Mischien moet ik het accepteren zoals het is, en mijn land te koop zetten met het verhaal erbij dat je risco loopt op vergiftiging, zou iemand het dan nog willen kopen?...

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:31

Het vervelende is dat je op alle vragen die je hebt gewoon geen antwoord krijgt he...
Ik werd alleen maar banger en onrustiger van alle "zou kunnen" en "dat weten we niet" antwoorden...je krijgt het gevoel dat men eigenlijk zegt....zoek het zelf maar uit...
Mijn pony is December 2013 overleden en afgelopen zomer heb ik mijn verstand op nul gezet en de gok genomen om het toch te hooien...de pakken waar het meeste blad heeft gelegen heb ik aan de kant gegooid en de rest gewoon opgevoerd....nouja gewoon....maar het is goed gegaan.
Misschien een dom idee hoor maar zou je je weiland niet goed kort kunnen houden met een grasmaaier met opvangbak??
Ik snap je zorgen en angst zo goed :(:) ...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:35

vopo914 schreef:
Ik volg je topics al een tijdje en vind het heel vervelend voor je dat aan deze ellende maar geen einde lijkt te komen
Bij mij zijn de esdoorns in Februari gekapt door ProRail..
Hun eerste reaktie was ook dat ze daar niet aan konden beginnen want dan zouden ze voor iedere particulier die een probleem had met hun bomen moeten gaan kappen.
Ik heb toen aangegeven dat 1 van mijn pony's door de bomen was overleden en ik nu dus een waardeloos stuk weiland had.
Het antwoord bleef nee waarop ik vroeg of ze dan zouden toestaan dat ik op eigen kosten de bomen zou mogen kappen.
Hier was ProRail nogal van onder de indruk geloof ik want een paar dagen later werd ik gebeld dat de bomen op hun kosten gekapt zouden gaan worden ,omdat ik op zo'n fijne manier had gereageerd....
Gelukkig zijn de bomen nu dus weg en ga ik dit jaar weer gebruik maken van het weiland.
Ook ik heb zeker 30 jaar daar al pony's lopen en nooit eerder problemen gehad..wel liepen er eerder ook schapen bij en ten tijde van het ziek worden en overlijden van de pony liepen er al twee jaar geen schapen meer, maar of dit van invloed is...geen idee.

Zelf heb ik een boom (van de buren) bij de paddock, ik heb ook twee geiten lopen en ik denk dat die de de meeste zaden en bladeren opeten. :j

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:21

De wetenschap blijft zeggen dat het voor alle organismen giftig is. Alleen wetenschappelijke bewijzen van bv koeien of schapen hebben ze niet.

Na 7 maanden zit ik nog steeds met een paard wat nog steeds niet de oude is.....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:08

Ik zou eerlijk gezegd niet zo geduldig zijn als jij. Als jij die bomen molt, wie kan dat dan bewijzen dat jij de oorzaak bent en als ik dan zie hoe de gemeente moeilijk kan doen voor 3 bomen terwijl je aangeeft ze zelf desnoods te willen vervangen...

Moest het nu om echt waardevolle bomen gaan is het een ander verhaal, maar ik zou het echt vertikken om ergens anders grond te huren. Je kunt zo ergens anders een weiland huren tot de gemeente beslist om er een paar nieuwe esdoorns naast te planten.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:57

Voor mij is het onbegrijpelijk dat de Sector Raad Paarden dit niet oppakt. Dit wordt en is een landelijk probleem voor vee-en paardenhouders.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 19:23

Niello schreef:
Voor mij is het onbegrijpelijk dat de Sector Raad Paarden dit niet oppakt. Dit wordt en is een landelijk probleem voor vee-en paardenhouders.

Ik werd telefonisch nogal scherp duidelijk gemaakt, dat het niet hun probleem was. Ik schrok hier eerlijk gezegd nogal van....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:32

Ik heb een stuk handmatig alles uitgetrokken. Nu heb ik het gras kniehoog staan, eerste stuk zijn ze nu mee bezig. We wouden nog spuiten maar te lang mee gewacht, gras ging in een keer eeg snel. Dit jaar wil ik wel weer een paar flinke takken gaan snoeien, dat zijn al wat minder zaailingen en zaad straks.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:47

lucca schreef:
Niello schreef:

Ik werd telefonisch nogal scherp duidelijk gemaakt, dat het niet hun probleem was. Ik schrok hier eerlijk gezegd nogal van....

Wat vervelend zeg. Weet je nog met wie je gesproken hebt?

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 14:59

Wat vervelend zeg. Weet je nog met wie je gesproken hebt?[/quote]

Nee, dat weet ik niet meer, het was een vrouw, dat weet ik nog wel