Dillemma, naar de slacht of weggeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:19

Ik ben iemand die het heft graag zelf in handen houd.
Persoonlijk zou ik zelf een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts en indien nodig zelf laten slachten. Tsjah, het kost geld. Maar is dat ook niet een beetje het risico van paarden (en elk ander dier) houden?
Ik heb zelf geen ervaring met deze handelsstal maar ze klinken wel heel eerlijk en reëel. Zeker om ook zo open te reageren op het Internet. Erg netjes van ze.
Toch ben ik zelf te vaak belazerd om zo'n paard uit handen te geven.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:55

Cheyenne26 schreef:
DatBenIkNou schreef:
Jij gelooft zeker ook nog dat Sinterklaas écht bestaat Cheyenne26....??

Ja tuurlijk geloof ik dat. :P
Nee, zonder gekheid. Ik weet zeker dat er mensen zijn die dit paardje een goed huis kunnen bieden zonder erop te willen rijden. Daarbij zijn er ook nog genoeg opvang adressen die kunnen helpen met een passend thuis te vinden. Je moet er alleen niet meer de hoofdprijs voor willen vragen. Het zal echt niet storm lopen, maar er zijn echt nog wel mensen die wel eerlijk zijn en hun hart op de juiste plaats hebben.
Maar ik hoop voor het paardje dat er toch een oplossing gevonden kan worden door de stal. Ik ken ze niet maar als ik hun reactie lees hebben ook hun het hart op de juiste plaats.

Met de bezuinigingen en ontslagen etc overal zie je de gewoon aardig bruikbare recreatie- en basis rijpaarden in het lagere segment al ellenlang voor een habbekrats op internet staan omdat er domweg geen markt voor is. Laat staan een "stukke", dat kun je in 99% van de gevallen vergeten hoor. Daarbij is het risico dat er mensen nog een slaatje uit gaan slaan erg groot wanneer je er een lage prijs op zet. Goedkoop inkopen en dan duurder verhandelen als gezond paard, het zou bij lange na de eerste niet zijn. En het paard is dan de dupe... Nee sorry, ik vind je hierin echt een beetje naïef :n

Wat een nette manier van omgaan met een handelspaard door deze stal :) Zo te horen komt er vast een goede oplossing voor alle partijen.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:44

Gaan ze hem echt naar de slacht brengen of laten ze hem rustig inslapen?

Ik zou mijn paard namelijk nooit naar de slacht brengen. Ook al is het een ongezond paard. Paarden voelen het meestal al als er iets gaat gebeuren. Kan je niet vragen of ze hem kunnen laten inslapen of dat zelf te doen? Als je echt van net paard houd zou geld niet uitmaken. (Mijn mening :j )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:56

Caitlin_Me schreef:
Gaan ze hem echt naar de slacht brengen of laten ze hem rustig inslapen?

Ik zou mijn paard namelijk nooit naar de slacht brengen. Ook al is het een ongezond paard. Paarden voelen het meestal al als er iets gaat gebeuren. Kan je niet vragen of ze hem kunnen laten inslapen of dat zelf te doen? Als je echt van net paard houd zou geld niet uitmaken. (Mijn mening :j )

Het is de mens die het paard doet laten voelen dat er wat staat te wachten: of het nou met inslapen is of de slacht. Als je zelf zenuwachtig bent voor het inslapen, zal het paard ook onrustig kunnen worden.

CloudDancing

Re: Dillemma, naar de slacht of weggeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:30

Ik zou het paard zelf in laten slapen of naar de slacht doen. Ten eerste heb je dan inderdaad de zekerheid dat het dier werkelijk uit z'n lijden is verlost en ten tweede als je het dier zelf naar de slacht doet kun je altijd aanspraak maken op de slachtprijs. ( wat op €1,00 per kilo ligt geloof ik, dus geen vetpot!!)
Maar we kunnen niet in jouw spaarpotje kijken natuurlijk....

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:08

aanspraak maken op de slachtprijs?
dat ligt natuurlijk niet in vergelijking met inruilen tegen een ander paard.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:26

Hoe is t nu ts?

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 20:14

CarinaR schreef:
Hoe is t nu ts?

Ik heb toch de beslissing genomen om hem terug te doen. Het is een een kwestie van wachten op het juiste paard.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:34

Alja schreef:
aanspraak maken op de slachtprijs?
dat ligt natuurlijk niet in vergelijking met inruilen tegen een ander paard.

Je weet toch ook niet wat ts voor het paard betaald heeft?!

Een dappere keus ts, hoop dat je snel een paardje vind die bij je past!!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:54

nee ik weet niet wat ze voor het paard betaald heeft maar ik weet wel de slachtwaarde van een paard :+

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 21:12

Indy29 schreef:
Een dappere keus ts, hoop dat je snel een paardje vind die bij je past!!

Bedankt :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:43

Houd je hem nu totdat ze een geschikt nieuw paard voor je hebben of gaat hij al eerder terug? Persoonlijk lijkt het me lastig om hem langer op stal te houden, je kan er weinig mee en je hecht je er toch nog meer aan, als hij al terug zou kunnen zou dat mijn voorkeur hebben. Jij dan een cheque ter waarde van jouw paard, totdat je een ander paard bij ze vindt dat goed bij je past en niets mankeert.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:01

Als je elke maand 200 euro of meer neer kunt leggen voor stalling, dan heb je over 10 maanden alweer een bedrag bij elkaar waar je een leuk recreatiepaard voor koopt die ook wel een proefje kan lopen. Oftewel, dat geld voor een nieuw paard komt vanzelf. Ik zou dan dus dit paard zelf naar de slacht brengen. Je weet nooit helemaal zeker of ze dat op die stal wel doen namelijk.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 12:52

Jet schreef:
Houd je hem nu totdat ze een geschikt nieuw paard voor je hebben of gaat hij al eerder terug? Persoonlijk lijkt het me lastig om hem langer op stal te houden, je kan er weinig mee en je hecht je er toch nog meer aan, als hij al terug zou kunnen zou dat mijn voorkeur hebben. Jij dan een cheque ter waarde van jouw paard, totdat je een ander paard bij ze vindt dat goed bij je past en niets mankeert.

Ik heb nog een ander paard en zij kan niet alleen staan. En ik vind het ook wel fijn om nog wat leuke dingen met hem te doen. Hij hoeft dus nog niet weg. Ook ligt stal westfriesedijk niet bij ons om de hoek (+- 3 uur met de trailer) dus willen we eigenlijk maar 1 keer met de trailer heen en weer.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 12:53

Gypsy schreef:
Als je elke maand 200 euro of meer neer kunt leggen voor stalling, dan heb je over 10 maanden alweer een bedrag bij elkaar waar je een leuk recreatiepaard voor koopt die ook wel een proefje kan lopen. Oftewel, dat geld voor een nieuw paard komt vanzelf. Ik zou dan dus dit paard zelf naar de slacht brengen. Je weet nooit helemaal zeker of ze dat op die stal wel doen namelijk.

Gelukkig betaal ik niet zo veel voor mijn stalling ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:51

Duidelijk hoor Sjoukje, hoop dat er snel een ander leuk paard voor je langs komt bij stal Westfriesedijk.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:02

is die roan die nu op hun site staat niets voor je? ik vind hem prachtig!

niets dan goeds over deze stal; wij hebben er een(koudbloed)draver gekocht en zijn meer dan tevreden over ze. Hele nette manier van met klanten en paarden omgaan, zie je niet overal meer helaas.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:46

ik had de roan ook bekeken vanmiddag en wat een prachtig dier is dat idd!

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 19:25

switt schreef:
is die roan die nu op hun site staat niets voor je? ik vind hem prachtig!

niets dan goeds over deze stal; wij hebben er een(koudbloed)draver gekocht en zijn meer dan tevreden over ze. Hele nette manier van met klanten en paarden omgaan, zie je niet overal meer helaas.

Ja die heb ik ook gezien! Wat een prachtig paard. Had meteen een mailtje gestuurd. Lijkt me de moeite waard om even te gaan kijken.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:25

Alsof kleur vh dier wat zegt over het paard.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 19:27

CarinaR schreef:
Alsof kleur vh dier wat zegt over het paard.

Nee dat bedoel ik ook niet! Het karakter os natuurlijk het belangrijkst. Een leuk kleurtje is mooi meegenomen :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:35

tlijk zegt de kleur ook wat over het paard :+
ik heb ook een roan en dat is het liefste paard wat ik me kan wensen <3

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:56

Ik vind eigenlijk Britt of April leuker.Ze hebben er leuke paarden voor een leuke prijs,zeker als ze nog eens zo netjes reageren.Ik kende de stal niet,maar zeker eentje om te onthouden!

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 10:44

beatje schreef:
Ik vind eigenlijk Britt of April leuker.Ze hebben er leuke paarden voor een leuke prijs,zeker als ze nog eens zo netjes reageren.Ik kende de stal niet,maar zeker eentje om te onthouden!

Helaas ben ik echt op zoek naar een ruin. Mijn merrie kan totaal niet met andere merries overweg haha.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:08

En Farao is niks voor je?
Vind het wel een imposante verschijning.