Gespannen paard sederen voor het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:20

Jennyj01 schreef:
Omdat verdoven en er dan op gaan zitten niks met zadelmak maken te maken heeft. Het is als ruiter je zin doordrammen. Ik zou het ook jammer vinden om dat moment te missen. Het is voor het dier een keerpunt in zijn leven. De spanning maar toch het vertrouwen hebben. Of beter gezegd geven aan de ruiter. Voorzichtig voelen en opnieuw de balans vinden. Ik heb al diverse paarden zadelmak gemaakt en nog nooit gedacht spuit hem plat en dan erop. Als ik niet alleen op kan stappen dan kost het nog een paar dagen maar uiteindelijk komt het altijd goed.
Het is net zoiets als zo stoned als een garnaal op je trouwdag. Gemiste kans.

Er is nog wel een verschil tussen "plat spuiten" en een beetje sedatie. Jammer om zo in uitersten te denken.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:20

Wat een denigrerende toon van schrijven in je reactie naar Terpentijn Babootje.
Ik weet zeker dat er andere meer natuurlijke middelen zijn om een paard stressloos zadelmak te maken. Voornamelijk tijd, geduld en wederzijds vertrouwen.

terpentijn

Re: Gespannen paard sederen voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:41

Naja, mensen hebben het recht hun eigen denk- en handelwijze te verdedigen.
En hun eigen mening te verkondigen. Doe ik immers ook.

Ik voel me bepaald niet "gedenigreerd", het is: zoveel mensen zoveel wensen, dus tsja, je wordt het nooit met iederéén eens, en men ook niet met jou. Moet dat dan?

Mensen met andere meningen dan de mijne kan ik ook in hun eigen waarde laten.
Bij deze dus.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:00

Haha mooie reactie!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 08:40

Sizzle schreef:
Mensen vragen somsook niet voor niets om een kalmerende tablet bij dingen niet pijnlijk zijn maar wel als stress vol ervaren worden. Ze raken daardoor niet in paniek modus en daarna kunnen ze dezelfde situatie beter aan zonder 'hulp'.

Precies, incidenteel wel maar om nou elke dag zo naar je werk te gaan vind ik dan weer een ander verhaal.

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 08:49

Ik ben een keer met iemand op wedstrijd gegaan waarbij het paard zo bizar veel spanning had dat ze niet kon rijden. Het paard is toen ik gesedeerd voordat deze vrouw ging rijden. Het paard werd eerst nog even gelongeerd en toen ging ze rijden. Het paard klapte zo door die hele sedatie heen en het is alsnog gruwelijk mis gegaan.
In haar geval snapte ik heel goed dat ze voor sedatie koos. Anders was het helemaal gevaarlijk om te starten. Ze had zelf super veel spanning omdat het al zo vaak was misgegaan. En om weer terug vertrouwen op te bouwen heb je een succeservaring nodig. Maar helaas werkte het voor haar dus niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 08:54

Ik snap dat dus niet. Dan blijf je toch thuis? Hoezo moet je op wedstrijd? En zeker wanneer het dier daar zoveel stress van heeft.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:26

Hebben ze bij een paard van ons (zonder dat we het wisten) gedaan bij zadelmak maken. Paard is voor het leven verknalt, erna nog bij 3 profs geweest, levensgevaarlijk.
Niet doen dus. Het zal heus wel een keer goed gaan, maar dit is echt niet de manier. Als het echt een hele lastige is pb even ik heb een adres daar worden ze allemaal eerlijk en enorm kundig zadelmak gemaakt zonder dit soort dingen. (Heb er zelf ook lang naar moeten zoeken maar heb inmiddels adres, heb er zelf in de zomer paar maanden gewerkt dus van dichtbij mee gekeken).

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:37

o0loveFly0o schreef:
Ik ben een keer met iemand op wedstrijd gegaan waarbij het paard zo bizar veel spanning had dat ze niet kon rijden. Het paard is toen ik gesedeerd voordat deze vrouw ging rijden. Het paard werd eerst nog even gelongeerd en toen ging ze rijden. Het paard klapte zo door die hele sedatie heen en het is alsnog gruwelijk mis gegaan.
In haar geval snapte ik heel goed dat ze voor sedatie koos. Anders was het helemaal gevaarlijk om te starten. Ze had zelf super veel spanning omdat het al zo vaak was misgegaan. En om weer terug vertrouwen op te bouwen heb je een succeservaring nodig. Maar helaas werkte het voor haar dus niet.

Dan hebben ze de verkeerde gesedeerd, hier had niet het paard maar de amazone kalmerende middelen moeten nemen.
Mag je überhaupt wel met een gesedeerd paard op wedstrijd?Lijkt me toch niet

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:45

o0loveFly0o schreef:

Gillbo schreef:
Dan hebben ze de verkeerde gesedeerd, hier had niet het paard maar de amazone kalmerende middelen moeten nemen.

Mee eens, mag ook idd niet. En in dit geval dus de verkeerde oplossing.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:51

Vind het wel lastig om daar zwart/wit over te oordelen. Ben het eens dat er eerst moet worden gekeken naar andere manieren om ontspannen met een paard te kunnen rijden. En eerst (lichaamelijke) oorzaken uitsluiten natuurlijk.

Maar als een heel sensibel paard een wat onzekere ruiter op z'n rug heeft en ze elkaar gespannen maken waardoor je in een vicieuze circel terecht komt, dan kan ik me goed voorstellen dat dit een manier is om die circel te doorbreken.

Ik zeg daarbij niet dat dit middel gelijk als eerste optie moet worden gegeven.

Edit: een (half) streepje traquigel of totale sedatie is een groot verschil natuurlijk. Met het bovenstaande houd ik rekening met een (half) streepje om de ruwe randjes weg te nemen. Niet gelijk flinke sedatie.

Tweede edit: een paard wat je zonder enige hulpmiddelen niet kan meenemen naar een wedstrijd, is gewoon nog niet klaar voor wedstrijden :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:28

terpentijn schreef:
Het verdedigen van dit soort losers-tactieken spreekt voor mij boekdelen, dit zijn GEEN mensen die geduld met of hart voor een paard hebben.

Sedatie gaat voor mij uitsluitend op om MEDISCHE redenen, dus bijv. bij revalidatie en het paard wil dan graag een eind uit z'n dak gaan terwijl dat nu juist niet mág vanwege herstellende blessure o.i.d.

Maar niet om "gedrags"redenen. Dat is nou écht door een middeltje aan te wenden "de weg van de minste weerstand kiezen". Dat doen mensen die bang zijn of nergens tijd en geduld voor over hebben.

Die kunnen beter zelf zo'n tranquilizer nemen, dunkt me.

Dat is mi ook kortzichtig. Misschien gebeurt het juist ook wel eens voor het paard.

Meerdere wegen naar Rome. Neem niet weg dat ik het in deze situatie niet de juiste weg vind.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:04

Ik gebruikte wel eens Feelings Control dit is op homeopatische basis, werkte goed.
Ik heb nog 3/4 potje over.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:08

Gillbo schreef:
o0loveFly0o schreef:

Helemaal mee eens.. jij hoort je paard vertrouwen en dus leiderschap te geven. Niet andersom!!

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:20

VivaLaVida schreef:
Gillbo schreef:

Helemaal mee eens.. jij hoort je paard vertrouwen en dus leiderschap te geven. Niet andersom!!

In dit geval probeerde ik haar niet te verdedigen, maar wilde ik de gevaren van sederen en dat het mogelijk niet werkt even aanstippen. Dus ik snap jullie reacties, maar ik probeerde niet een discussie te starten :D En volgens mij mag je zeker niet met een gesedeerd paard op wedstrijd.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:29

Homeopatische middelen staan niet op de dopingslijst, dus kan je gewoon starten.
De ruiter/amazone mag ook geen dope gebruiken die op de lijst staan.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:15

Valeriaan is een plantje, dus homeopatisch? Mag je ook niet mee starten.

Sedatie wordt ook gebruikt bij problemen met scheren, hoefsmid of tandarts. Wat vinden jullie daarvan dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:20

Valeriaan is niet homeopatisch.
Plant betekend niet homeopatisch.
Dat sommige wet-omzijlende instanties het onder homeopatisch verkopen is een ander probleem.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:22

Daarom mijn vraagteken.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:40

Als je tegen sedering dmv medicatie bent moet je ook geen homeopathische middelen geven. Het feit dat het van een plantje komt wil niet zeggen dat het gezonder of minder effect heeft. Het werkt precies hetzelfde, een bepaalde molecuul structuur bind aan iets in de hersenen en dat geeft het effect. Of dit molecuul nu synthetisch is (na) gemaakt of in de natuur voorkomt zegt niets over de mate waarmee hersenprocessen beïnvloed worden.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:40

Mooi onderschrift Sky Britt!
En fijn dat er hier ook een wetenschappelijk onderlegd iemand reageert. No offense naar niemand, maar er wordt soms een beetje emotioneel gereageerd. Sedatie voor tandarts/smid wordt algemeen geaccepteerd, maar voor een andere - voor een paard minstens zo ingrijpende - gebeurtenis is het onacceptabel??
Overigens vindik sedatie tijdens het rijden gevaarlijk, zou ik zelf nooit voor kiezen. Maar ik zou me situaties voor kunnen stellen dat dit een extreem bang paard nèt dat hobbeltje over zou kunnen helpen om te laten ervaren dat iets niet levensbedreigend is. @Sky Britt, kan je lichte sedatie daarvoor inzetten neurofysisch gezien?
Interessant onderwerp, dit.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:34

Dat hangt geheel af van de soort en mate van sedering, je moet niets gaan geven wat het motorisch systeem aantast want dat kan idd gevaarlijk zijn. Ik denk wel dat het nut kan hebben bij een paard met bijvoorbeeld een trauma, mits er goed wordt gekeken wat er gegeven wordt, want verschillende sederingen kunnen op compleet andere systemen inwerken. En net als bij mensen kan elk paard verschillend reageren op medicatie dus het is geen kwestie van iets geven en opstappen maar, dit zou ik altijd eerst proberen in een veilige situatie.
Tranquigel heeft een "dempende" werking op de lagere hersenstructuren waar vlucht en angst reacties gereguleerd worden en zou in het geval van een angstig paard dus kunnen werken om een positieve ervaring te hebben, het is echter geen middel wat deze reacties blokkeert dus het is niet zo dat het paard ineens een mak lammetje is. Bij hoge doseringen verlaagd het ook de hartslag dus dit is wel iets waar erg op gelet moet worden.
Of het geoorloofd is is in mijn ogen dezelfde soort discussie of het geoorloofd is om een adhd-er een pilletje te geven om fatsoenlijk te kunnen leren. Er zijn mensen bij gebaat en er zijn ook mensen fel op tegen. Maar om meteen te zeggen dat iemand dan maar geen kinderen moet nemen of in dit geval geen paard is wel kort door de bocht.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:48

Mousmous schreef:
Valeriaan is een plantje, dus homeopatisch? Mag je ook niet mee starten.

Sedatie wordt ook gebruikt bij problemen met scheren, hoefsmid of tandarts. Wat vinden jullie daarvan dan?

Nee, plantjes zijn geen homeopathie, in homeopathie zitten geen aantoonbare werkzame stoffen, in kruiden wel.
Kruiden e.d. noemen we fytotherapie en is gewoon wetenschappelijk bewezen. De meeste synthetische medicijnen die we hebben komen dan ook in de eerste instantie van planten af, alleen heeft men dan de werkzame stoffen gesynthetiseerd waardoor ze veel beter gedoseerd kunnen worden.
Fytotherapie is dus ook niet altijd onschuldig, er zitten hele zware middelen tussen die enorme (verkeerde) gevolgen kunnen hebben. Thuis klooien met kruiden die geen milde huis, tuin en keukenmiddeltjes zijn is dan ook erg onverstandig.

Nog even ontopic

Ken het sederen om te beleren uit de draverij, maar ik vind het ronduit een schande. Gewoon omdat men geen normale tijd ervoor wil nemen(niet eens echt lang ofzo) maar voor die weg kiezen.
Wat mij betreft wordt het strafbaar gemaakt als de dierenmishandeling die het is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:53

Sizzle schreef:
Valeriaan is niet homeopatisch.
Plant betekend niet homeopatisch.
Dat sommige wet-omzijlende instanties het onder homeopatisch verkopen is een ander probleem.

dat heet fytotherapie....bij scheren of medische ingrepen vind ik sederen niet erg.Wel bij inrijden of als het paard last heeft van spanning.Dat is gewoon vaak de tijd er voor nemen.En dat is iets wat mensen niet meer hebben of niet meer willen nemen.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:50

Waarom is het bij scheren dan niet erg? Daar kun je toch ook de tijd voor nemen? In beide gevallen is het effect op het paard het zelfde.