Ataxie? met filmpjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:01

ik zie 3 of eigenlijk 4 punten. Ik heb ze even aangegeven. ik hoop dat foto goed wordt geupload.
Anders hier de punten:
1. Boven de sprong rechtsachter.
2. Hoef linksachter.
3. En achter de atlas (vanaf het hoofd naar beneden)
4. Het vierde punt is het gebit rechtsonder.
Ik voel niets aan blokkades in de rug.

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:03

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:15

Dat zijn duidelijke tips voor TS!Bedankt roburt...lief van je! :j

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:31

Pendrag schreef:
jirina schreef:

Door de hoge hielen kunnen zeker veel problemen komen.

Naar mijn mening kan zo'n gedrag door een complex van meerdere problemen komen.
1) in de jeugd gekluisterd - misschien heeft hij in zijn hersens ingeprent gekregen dat hij met de voorbenen niet kan bewegen. Daardoor zouden die rare pasjes met de voorbenen bijna op de plaats kunnen komen.
Ik vind ook raar dat hij zo veel loopt , ook bij het eten van hooi. Komt die onrust door besef dat hij eindelijk kan bewegen? Wie weet..
Hiervoor zou ik een holistisch arts inschakelen, of iemand die een geest kan genezen..
(In Tibet heb ik ooit een paard gezien die met de voorbenen vastverbonden over de weg sprong zoals een konijn. Ik kan me voorstellen dat zo'n paard een beetje verwarring heeft hoe hij moet bewegen..)

2) Dat kan ook door de storing in de verbinding voorhand /achterhand komen.
Dat kan overal van de hoofd tot de staart komen, maar meest bewegelijk /kwetsbaar is de nek/hals.
Mijn paard had een rare tik met haar hoofd, ze kon uren met haar hoofd schudden. Er bleek dat ze blokkade oa. op de Atlas had. (Eric Laarakker heeft gezien dat ze een heup hoger heeft. ) Ze is uiteindelijk door een Cranio-sacrale osteopaat verholpen en haar tik is weggebleven.
Naar een blokkade wijst ook de geringe bespiering van de achterhand..

Als er op de eventuele foto's geen zichtbare breuken komen dan zou ik een Cranio-sacrale osteopaat aanraden (studie in België geloof ik).

2) hoeven - hoge hielen kunnen heel groot probleem in de hele lijf veroorzaken.
Ik las verhaal van een paard die altijd viel in zijn slaap met veel verwondingen als gevolg! Door de hoge hielen was zijn steunsysteem verstoord en hij kon niet met de ondersteuning van de voorbenen en ontspannen spieren staande slapen..Toen de hielen verlaagd werden kon hij gewoon staande slapen.

Waarschijnlijk heeft je paard contractie en ingegroeide steunsels. Een paard met normale hoeven zal niet op de toon landen.
Ingegroeide steunsels geven heel veel pijn, het is zoals jij een steentje in je schoen steeds heb..

Ik zou de volgende van harte aanraden.
Maak zijn hoeven schoon en maak foto's:
1)Zijkant van de hoef op de harde ondergrond, zodat er te zien is hoe hoog de hielen zijn.(Hoe de haarlijn loopt)
2)Voorkant van de hoef op de grond - hiervan kan men zien of er een onbalans in de hoef is binnen/buiten.
3)En de hoef van onder (zool) - heel belangrijk.
Dat er te zien is hoe de straal is en de groeven en de steunsels.

Dan zou ik een contact opnemen met Marco Krul (website: http://www.marcokrul.nl/page4.html).
(Ik ken hem persoonlijk niet; maar hij heeft wel een pony met een volledige 4 benen ontschoening geholpen wat niet elke DA of hoefsmid zal lukken )
Ik zou met hem overleggen en dan naar hem foto's van de hoeven sturen en overleggen wat er gedaan moet/kan worden.
Naar mijn mening kan hij heel veel uitleggen , eventueel je hoefsmid aangeven hoe het paard bekapt moet worden.
Ik wens je veel wijsheid en sterkte en ben benieuwd naar het vervolg.
(Sorry voor de taalfouten,ben niet in NL geboren).

Als een neurologisch probleem is uitgesloten (wat ik niet geloof) zou ik zeker een goede hoefsmid zoeken. Foto's van z'n hoeven geeft daar wel aanleiding toe. Marco Krul werkt voor zover ik weet niet meer.

Ja wel hoor. Marco bekapt nog gewoon onze paarden gelukkig :)

Kinke

Re: Ataxie? met filmpjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:48

ik vind het in ieder geval erg verstandig dat die osteopaat zich er niet aan waagt voor alles goed is onderzocht.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:50

Ik las ergens iemand die zei het paard op pijnstillers zetten om dingen uit te sluiten. Dat vind ik best een slim idee. Als ze het dan niet doet dan weet je wel dat ze pijn heeft.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:59

Kinke schreef:
ik vind het in ieder geval erg verstandig dat die osteopaat zich er niet aan waagt voor alles goed is onderzocht.

Dat ben ik met je eens!

Verder vind ik het fascinerend. Mijn paard is ook atactisch in een lichte vorm, maar daar moet je een goed oog voor hebben om het te zien. Je voelt het super goed als je erop zit. Jouw paard wijkt qua gedrag wel af van het normale en ik ben benieuwd wat eruit komt.

Die stijle beenstand helpt ook niet vermoed ik. Ik ken een merrie die super stijl op de voorbenen staat. Die kan dus ook echt niet normaal bewegen.

Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.

Interessant ook de waarnemingen van Pmagnetiseur!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:10

Ok geloof dat de da vandaag zou komen? Ik ben benieuwd naar wat zij gezegd heeft.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:34

Als ik jouw paard zo zie staan, lijkt het of ik naar mijn Eigen merrie sta te kijken. Die heeft een PROK-keuring ondergaan (anderhalf jaar terug), er zijn (nav kreupelheid) nieuwe foto's van haar RV gemaakt, foto's van de hals en foto's van de schoft. Ze staat in voor haar stressvolle situaties ontzettend bodembreed voor en frans (rechts was erger dan links).

Mijn paard reageert ook zo spastisch, Emmeloord kon geen atactie vaststellen (als in, omvallen en slechte coordinatie). Als mijn merrie stress ervaart, dan gaat ze als een krompoot staan, ook met eten uit haar voerbak (die op de grond staat). En ze hield haar hoofd-hals altijd op 1 manier, heel stijf en heel star. Naar je toe stappen deed ze met stijve voorbenen en stappen met de knieen naar buiten en onderbenen naar binnen. Haar voorbenen optillen leverde standaard kramp op en haar achterbenen in mindere mate.

Mijn vermoeden is, dat ze ooit (voor mijn tijd) een flinke smakkerd heeft gemaakt, waardoor er een zenuw in borst / hals is geblokkeerd. Dat dit ontzettend pijnlijk was en ze enorm is gaan overcompenseren. HIerdoor is ze in haar hele lichaam ontzettend gaan vastzitten. Volgens mij deed alles in haar lichaam zeer.

Op de foto's was eigenlijk niets te zien dat haar rare gedrag veroorzaakt. Emmeloord was duidelijk: kreupelheid zal recidiverend worden, afscheid nemen zal op korte termijn ongetwijfeld gaan gebeuren. Mijn paardenarts doet ook aan chiropractie en acupunctuur. In overleg hebben we ervoor gekozen om haar los te maken (voor zover mogelijk) met chiropractie en haar ontspannen te krijgen met acupunctuur. Dit durfden we te doen omdat de foto's geen artrose of andere zaken aangaven. Na de behandeling hadden we 2 mogelijkheden: 1 --> ze gaat vooruit, dan zou ik het een kans geven en verder behandelen. 2--> door het overcompenseren wordt een ander probleem gemaskeerd, door haar houding weg te nemen raakt ze stokkreupel. Als dit het geval zou zijn, had ik afscheid van haar genomen.

Ze heeft sinds vorige zomer 2 chiro-behandelingen gehad. Na de eerste werd ze een stuk beter, de tweede kreeg ze (icm een groeispurt, ze was toen 3) een terugslag. Elke 4-6 weken is ze ook met acupuntuur behandeld.

Wat we hadden gehoopt, maar niet verwacht: ze wordt losser, ze loopt minder te zwaaien met haar knieen/onderbenen, ze durft te ontspannen, haar rug wordt losser en haar gangwerk wordt beter. Zeker als ze gewoon "aan het werk is" zie je er eigenlijk niets aan. Als ze naar me toe loopt, is ze wat onzeker en dit zie je ook terug in een raar stijf loopje voor. Haar bodemwijd staan is verminderd. Ze is nog steeds frans, maar nu beter verdeeld over beide benen. Zowel mijn Eigen arts, als emmeloord als de hoefsmid zijn verheugd met de progressive en uiterst tevreden.

Mijn dametje is inmiddels zover verbeterd, dat mijn arts/chiro me heeft aangeraden haar aan het werk te zetten en sinds vorige week komt ze dus onder de man. Het longeerwerk maakt haar sterker en ze ziet er nu een heel stuk beter uit. Hopen dat het zo blijft. Ik hou het verhaal van Listiglistje en _Lorette_ maar in het achterhoofd.

@ Pmagnetiseur: je geeft een aantal punten met problemen aan. Hoe kom je hierbij? Heb je dit gevoeld of zie je dit / vermoed je dit adhv de foto's / filmpjes?

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:58

@ Rocamor,
Ik voel dat idd. Ik heb de filmpjes wel bekeken, maar om het te lezen heb ik een stilstaand beeld geknipt uit de film en heb toen de foto "gelezen".

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:06

het kan echt van alles zijn maar je ziet wel dat er iets niet klopt nee.
hij kan elke keer zo doen met de benen omdat hij niet goed weet hoe hij moet staan om de pijn?
en ja wel vaker gehoord dt je zware pijnstillers kan gaan geven heeft paard dan nergens last van dan weet je dat je paard veel pijn heeft.
en anders had ik gezegd haal er een goede arts bij.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 06:22

pmagnetiseur schreef:
ik zie 3 of eigenlijk 4 punten. Ik heb ze even aangegeven. ik hoop dat foto goed wordt geupload.
Anders hier de punten:
2. Hoef linksachter.

Ik heb geen ervaringen met je werkwijze. Is het pijn dat je voelt op die plekken?
Of gewoon 'iets' dat niet helemaal ok is?
Bedankt voor de moeite alleszins.

Kinke schreef:

Ben ik volledig met je eens hoor!

Nicje87 schreef:
Ok geloof dat de da vandaag zou komen? Ik ben benieuwd naar wat zij gezegd heeft.

Ik ging normaal gisteren bellen met mijn dierenarts om een afspraak te maken in het ziekenhuis, maar mijn vriend (hij rijdt met de trailer) heeft zijn planning van het werk nog niet voor volgende maand. Normaal heeft hij dat ten laatste morgen dus dan kan ik bellen.
Mijn DA heeft ondertussen wel naar de filmpjes gezien. Zij ziet geen paard met pijn maar spreekt over milde ataxie. Ze vindt het ook niet zinvol om nu pijnstiller te geven, eerst maar eens die MMEP-test doen en zien wat daar uit komt..
De osteopaat heeft deze filmpjes ook gezien en is er ook van overtuigd dat hij een neurologisch probleem heeft.

@Rocamor: Leuk dat het met jouw paard nu zo goed gaat! Je zegt dat er bij hem geen atactie is vastgesteld. Zijn er ook MMEP-testen uitgevoerd bij hem? Of wordt dat in Nederland niet zo gedaan?
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-02-15 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten samengevoegd

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 07:09

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat mmep testen zijn.

Ik moest haar aan de hand meenemen en korte snelle slangevolte achtige bewegingen maken op het harde. Omdat de merrie dit gewoon zonder verstappen kon, gingen ze ervan uit dat ze niet a tactisch is. En hebben ze er niet verder naar gekeken.

Nou scheelt het misschien ook dat ik daar kwam ivm kreupelheidsonderzoek en niet vanwege haar rare manier van doen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 07:37

Het zal vast niets met hoefbevangenheid te maken hebben, maar veel pony's, die hoefbevangenheid hebben staan ook zo wijd tussen voor en achterbenen.

Verder zie ik rechtsvoor een been wat constant naar buiten gedraaid is. Zowel op jouw foto's als in het tweede filmpje.

Die voorbenen, die naast elkaar blijven met grazen duiden duidelijk op het ontlasten vanwege pijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:19

Heb je voor jezelf al helder wat je perse gecontroleerd wil hebben TS?

friezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:12

Rocamor schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat mmep testen zijn.

Bij een MMEP test meet men de geleiding in het ruggenmerg.
Wanneer de snelheid afwijkt van de standaard snelheid, weet je dat er een afwijking/beschadiging in het ruggenmerg is.
Als je het googelt, kun je lezen hoe zo'n test in z'n werk gaat.

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:04

arwen21 schreef:
pmagnetiseur schreef:
Anders hier de punten:
2. Hoef linksachter.

Ik heb geen ervaringen met je werkwijze. Is het pijn dat je voelt op die plekken?
Of gewoon 'iets' dat niet helemaal ok is?
Bedankt voor de moeite alleszins.

Ja ik voel pijn en of zgn blokkades en hoop dat ik je wat op weg heb kunnen helpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:12

Dat punt van achter de atlas is natuurlijk wel iets om goed te onderzoeken, de geleiding van de prikkels lijkt niet goed te gaan. Ook al geef je pijnstillers, dit verandert niets als er een neurologisch probleem is.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:21

Het is hier al een keer eerder genoemd, maar zou het niet vanuit hoeven/kogelgewrichten kunnen komen? hij lijkt de boel te ontasten en dat brede staan, vaak trekken ze dan ook rug op.
Mijn paard heeft artrose, die gaat ook vaak zo staan, vooral bij natte koude dagen. Paarden die hoefbevangen zijn gaan ook vaak zo staan. Sterkte in ieder geval.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:24

Ik zie in het eerste filmpje vooral dat hij het linkervoorbeen steeds ontlast. Of is dit al eerder gezegd?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:26

bigone schreef:
Dat punt van achter de atlas is natuurlijk wel iets om goed te onderzoeken, de geleiding van de prikkels lijkt niet goed te gaan. Ook al geef je pijnstillers, dit verandert niets als er een neurologisch probleem is.

Er hoeft geen neurologisch probleem daar zitten.(Ik bedoel gebroken nekwervel of zo.) Genoeg als Atlas zelf geblokkeerd is, dan worden zenuw verbindingen geblokkeerd en lymfe doorstoom afgeknepen. Genoeg om veel problemen te veroorzaken. En verder pijn in de hielen..Compensatie kan in de lijf verschillende pijn blokken veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:39

Jennyxx schreef:
Ja wel hoor. Marco bekapt nog gewoon onze paarden gelukkig :)

Ik heb de filmpjes gezien, ziet er erg bijzonder uit, maar ik kan er werkelijk geen zinnig woord over zeggen. Hoop dat een kundige da je verder kan helpen. Ik lees in het topic dat een aantal mensen denken dat het uit zijn hoeven vandaan "kan" komen. Als dat het geval is, dan is Marco Krul inderdaad een aanrader.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:42

Ik hoop dat je er redelijk vlot achter gaat komen waar dit paard last van heeft , ik vind het er niet fijn uitzien....... Ik hoop dat hij niet al te veel pijn heeft

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:57

Zo te horen ga je veel kosten maken voor een paard wat je gekregen hebt.
Hopelijk heeft het resultaat en kan je er nog wat mee.
Zoals het eerste filmpje vraag ik me af of het paard ooit goed te berijden zal zijn.
Ben erg benieuwd want met dit soort klachten kost het vaak veel onderzoek voor je echt iets weet.
Ik heb zelf een paardje gehad met vage klachten dat bleek artrose te zijn in de voorknie, maar echt alles is onderzocht voor ze dit vonden. Ze sloeg met haar hoofd (tandarts, nekwervels, atlas gecontroleerd)
Liet zich vallen (rug, zadel,kreupelheidsonderzoek, diverse foto,s).
Ben echt benieuwd wat ze vinden bij jou paardje.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 06:33

Tendance schreef:
Die voorbenen, die naast elkaar blijven met grazen duiden duidelijk op het ontlasten vanwege pijn.

Of op een slecht evenwicht? Deze week was ik zijn hoeven aan het uitkrabben en hij begon te draaien.
Plots wist ik weer dat hij dit bij de vorige eigenaar in begin altijd deed! Zodra je een voorvoet nam, begon hij te draaien op zijn drie andere benen totdat hij tegen een muur stond. Daar leunde hij dan tegen.
Hij lijkt niet instabiel te staan, maar dat is het waarschijnlijk wel. Al is het wel vreemd dat hij zonder problemen op 3 benen 180graden kan draaien..
Heb hem eergisteren ook weer even laten grazen en nog eens goed geobserveerd. Normaal zet een paard steeds weer een voetje verder tijdens het grazen. Als hij een voet verzet, kan hij precies niet meer stoppen en moet dan ineens verschillende passen nemen waardoor hij ook niet meer kan grazen op die moment. Het zou wel eens kunnen dat hij zich heel onstabiel voelt zodra hij niet meer in zijn eigen rare standje staat en het niet aandurft om in een normale positie te grazen.
Bij zijn eerste pas lijkt hij ook niet bepaald rechtdoor te gaan, dus daar zwalpt hij denk ik wel even.
In rust (als hij niet aan het grazen is) staat hij wel min of meer normaal, alleen zet hij nooit een achtervoet op rust. Hij lijkt dit soms te proberen maar zakt nooit genoeg door en wisselt de hele tijd af van voet.
Wat verder nog wel opvalt aan hem is dat zijn deken altijd heel hard naar rechts zakt. Kan misschien natuurlijke scheefheid zijn, maar het is wel heel opvallend..