Mais slecht?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:49

Je hebt overigens de Balancer van jepaardgezondenfit.nl en ook de Balance van Pure. Van de Balance van pure voer je meer dan van de Balancer van jepaardgezondenfit.nl..

En dan dus mixen met ruwvoer: mix van havens of grasmix bijvoorbeeld. Dan is het paard een tijdje bezig met eten.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:51

de balancer brok die ik voer plakt een beetje in mond ( weet niet hoe ik t uit moet leggen ). en daardoor houdt je paard langer de smaak vast

Mizora

Subli heeft een aantal (basis)brokken die hoog in het Zetmeel+Suiker staan, net als Pavo. Zeker de basisvoeren van pavo hebben de naam jeuk te veroorzaken. De volgende voersoorten zie ik als goed voer met een laag zetmeel+suikergehalte. Hierbij noem ik laag: onder de 15% bij elkaar opgeteld.

Subli dieetmix is goed voer, net als Pavo care4life (hier worden sommige paarden wel druk van, mogelijk door bepaalde kruiden), Hippostar High Fibre, de gehele Pure Feed lijn (excl. Performance), metazoa broxx (vitaminekorrel, 50g/100kg paard, dus 200-250g), Cavalor Fiber Force, Marstall Vito, en dus Marstall faser Light.

Andere voersoorten (waar ik geen ervaringen van ken) onder de 15% Z+S
Aveve Sport Miz Zero, St Hippolyt Equigard, Fibra Premium Anti Itch en nog vele anderen.

Echter is het in jouw geval niet alleen zo dat het Z+S-gehalte laag moet zijn, maar ook het vitaminegehalte hoog, het energiegehalte laag (immers, gevoelig voor dik worden) en fijn op een onrustig darmstelsel. Ik neig naar Faser Light, maar ik ben ook een groot Marstall-fan dus dat maakt me enigszins biast, dieetmix is zeker een goede tweede. De Pure Feed lijn staat eigenlijk op twee, maar daar is niet makkelijk aan te komen voor de meeste, dus schuift hij toch op.

tylando

ja of wat lucerne erdoor ....of handje fiber force bijv

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 19:55

Ik ben ook wel een Marstall fan hoor...maar ze stoppen overal mais in...waarom toch???? De faser light moet ik voorweken aangezien mijn paardje het vooral snel binnen wil krijgen,..en dat is hier niet te doen.....

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:56

cavalor fiber force geen optie?
betaalbaar , goed en makkelijk aan te komen

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:57

Gehakseld ruwvoer als luzerne, grasmix en havens mix zorgen er ook voor dat je paard niet te snel alles naar binnen werkt. Van schrokken gaan ze ook winden laten ;).

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 19:57

Ben trouwens in de war met de Vito die moet je voorweken..de faser light mag je ook maar weinig van geven....mischien toch een optie...

tylando

Re: Mais slecht?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:59

vito kan je gewoon droog voeren hoor

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 20:01

Ja maar mijn paard schrokt nog al en dan kun je beter voorweken.....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:10

Omdat mais helemaal geen slechte voedingsstof is. Het is een rustig energiegever. Pas in grote hoeveelheden is mais slecht, omdat er veel Z+S in zit. Je mag maximaal 1.5g Z+S/kg paard/voerbeurt geven (toevallig net voor een ander topic uitgezocht). Doordat mais voor 67.5% uit zetmeel en 7.5% uit suiker bestaat, gaat dat heel rap omhoog. Daarnaast is het zetmeel van onbewerkte mais lastig te verteren voor een paard. Echter werkt Marstall (net als een hoop andere merken, i.i.g. Pavo) met ontsloten mais. Hierdoor is dit probleem verholpen.

Mijn paard heeft een hele tijd op Cornmuesli gestaan, dat is 40% mais (en 40% gerst). Geen centje pijn. Jouw paard is blijkbaar gevoelig op de darmen en dan kunnen sommige muesli's problemen veroorzaken. Je hebt het zelf gekoppeld aan de mais, maar Islander bevat meerdere producten die voor problemen kunnen zorgen, zoals kruiden, maar juist ook gerst. Gerst is in dit geval zelfs veel waarschijnlijker als probleembron door de grotere hoeveelheid.

Ik zou krachtvoer sowieso mengen met gehakseld ruwvoer, mijn voorkeur gaat uit naar luzerne maar alle soorten werken (luzerne heeft alleen nog een extra voordeel).

Ze doen langer over hun krachtvoer, waardoor het gelijkmatig door het spijsverteringsstelsel gaat. Ze kauwen er meer op, waardoor het beter vermalen het traject in gaat waardoor het makkelijker te verteren is, er wordt door het kauwen meer speeksel aangemaakt, waardoor de maag beter gebufferd is tegen het maagzuur waardoor de kans op maagirritatie/maagzweren verkleind wordt en het paard daar dus geen/minder stress van heeft wat weer de vertering verbeterd, meer speeksel heeft ook een lichte verbetering op de vertering door enzymen, maar niet zo veel als bij mensen (paardenspeeksel bevat relatief weinig enzymen) en de meeste paarden eten er rustiger door omdat het meer is, dus weer minder stress waardoor betere vertering. Daarbovenop buffert luzerne ook nog, waardoor de kans op maagzweren wordt verkleind en gemiddeld gesproken is Nederlands hooi wat arm aan calcium, waardoor je gemakkelijk een kg luzerne kan voeren en het dan juist dichter naar de ideale Ca-P verhouding trekt (bij 10kg gemiddeld hooi kan je 3kg luzerne voeren voordat je uit de ideale marge gaat).

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 20:15

Wauw Mizora jij geeft stof tot nadenken...heel erg bedankt ( de anderen natuurlijk ook) ja, ik dacht dat mais de boosdoener zou zijn maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:20

Ik weet niet hoeveel tarwe er in het voer zit wat je geeft?Kan ook zijn dat je paard daar slecht op reageert..Vaak kunnen mensen of dieren hier niet tegen..Mijn oudere merrie kan ook slecht tegen tarwe en krijgt slechte mest en veel lucht in haar darmen..Ontsloten mais zoals in marstall voer hoeft echt niet perse zo slecht te zijn omdat het veel beter verteerbaar is dan als het heel is..Een ander paard krijgt van maisvlokken juist goede stevige mest als ze weer eens wat slappe mest heeft haha..

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:41

pleiada schreef:
Ik weet niet hoeveel tarwe er in het voer zit wat je geeft?Kan ook zijn dat je paard daar slecht op reageert..Vaak kunnen mensen of dieren hier niet tegen..Mijn oudere merrie kan ook slecht tegen tarwe en krijgt slechte mest en veel lucht in haar darmen..Ontsloten mais zoals in marstall voer hoeft echt niet perse zo slecht te zijn omdat het veel beter verteerbaar is dan als het heel is..Een ander paard krijgt van maisvlokken juist goede stevige mest als ze weer eens wat slappe mest heeft haha..

Je doelt op gluten, mais bevat nml. geen gluten en tarwe wel. Bovendien is tarwe vaak ver doorveredeld, het veroorzaakt bij mensen met gevoelige darmen vaak verteringsproblemen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:45

Je hebt ook mensen die enkel niet tegen tarwe kunnen en wel tegen andere glutehoudende granen..Dat komt net wat je aangeeft doordat het te ver is doorveredeld..Mais is inderdaad glutenvrij..

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:53

Mijn verzorgpaard is een sober ras (Fries) en staat op 4x per dag 2 handjes Fiber Force van Cavalor. Doet hij het erg goed op, netjes glanzend goed in zijn vacht. Krijgt er ook 4x per dag een volle (was)mand kuil bij. :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:55

mss off topic.. maar vind t altijd wel grappig dat ik zo goed uitkijk wat ik mijn pony geef en zelf van alles naar binnen stouw... :D

als ik zo goed voor mezelf zou zorgen......

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:56

Dat is niet best :+

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:58

Y)(^)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:59

tylando schreef:
mss off topic.. maar vind t altijd wel grappig dat ik zo goed uitkijk wat ik mijn pony geef en zelf van alles naar binnen stouw... :D

als ik zo goed voor mezelf zou zorgen......

Dat is hier het zelfde.
Mijn beesten krijgen wat voor hun het beste is.
Ik eet wat ik lekker vindt hahaha

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:07

Haha dat gaat voor mij niet op, ik ben orthomoleculair voedingskundige en diëtist, ik let wel erg op mijn voeding omdat ik te veel weet om dat niet te doen.. maar eet ook gewoon wel chocolade, chips en een patatje af en toe. *D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:14

Ik weet ook veel over voeding door een opleiding die ik heb gevolgd over voeding waardoor ik er bij mezelf erg op let..Het heeft ook mijn interesse dus ben altijd ingredientenlijsten aan het lezen..Maar ik probeer af en toe te genieten van iets ongezonds en ga er niet dood aan hahaha..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:16

ben zelf ook aan t opletten. .geen deskundige....alleen weet ik meer over voeding bij mijn pony..
maar als mijn pony zo zou eten als mij... is ie er over een weekje niet meer.
dus moet eigenlijk ook zo streng voor mezelf worden......

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:23

mamendt schreef:
Ik zag het nu ook havens valt dus af.......
Moeilijk ik vind een handje zo weinig...een hapje en het is op...terwijl de andere paarden nog lekker aan het eten zijn........

en dus kan je het geven met een schep lucerne of Wiesencobs! Dan is ze langer bezig maar krijgt geen bergen zetmeel/ suikers binnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:10

tylando schreef:
mijn pony heeft insuline resistentie en cushing

Maar wat is dan die IR waarde die je noemt? En hoe meet je dat?