Hmmm... Prascend... Ik krijg er een hele nare bijsmaak van... Afgelopen zomer bleek mijn 19 jarige Haflinger PPID te hebben, en ben ik in uitvoerig overleg (en hotline!) met de VA gaan behandelen met Prascend, Magnesium Citraat en Ex-Laminitis (hij had heel erg last van zere voeten, terwijl hij in een zachte gras wei stond, vandaar het laatste supplement).
Opgebouwd zoals geadviseerd door de fabrikant, van 1/4 tot 1 pil in 4 weken tijd.
En toen ging het mis...
Mijn paard (hey, het was dan wel een Haflinger maar wel 1.65 mtr hoog

) kreeg heftige diarree, at niet meer, dronk niet meer, stond alleen z'n mond te spoelen in de waterbak, met z'n voorbenen in de waterbak in de wei (zo'n speciekuip) slaan en werd daarna heel apatisch en ging stokstijf staan, kreeg koorts. Oftewel, paard was ziek. VA erbij, vitamine spuiten, anti-biotica, etc. Mocht allemaal niet baten.
Uiteindelijk bleek hij colitis te hebben, nieren die ermee gestopt waren en was zichzelf dus van binnen uit aan het vergiftigen. Hij had enorme pijn, maar bleef hinniken als ik aan kwam (ongeveer 300x per dag, hij stond vlakbij). Toen het moeilijkste besluit van mijn leven tot dusver genomen en hem in laten slapen.
Na overleg met de VA, gaf zij aan dat ze het verder uit ging zoeken want we waren zo op de goede weg (zijn vacht werd al minder, zijn hoeven al minder gevoelig, etc.). Wat blijkt? Prascend heeft zo'n ontzettende grote lijst met bijwerkingen en bij 9 van de 10 paarden komt de diagnose-stelling te laat, want de uiterlijke symptomen komen pas lang nadat de tumor al aan het groeien is in de hypofyse.
In het geval van mijn paard had ik beter niet met Prascend kunnen gaan behandelen. Deze inwerking op zijn hormonen was dusdanig kwalijk dat ik hem zieker heb gemaakt. Tot op de dag van vandaag heb ik er nog spijt van, maar goed, ik wilde alleen maar het beste voor hem..
Wat ik heb geleerd is dat een tumor in de hypofysen niet kleiner gemaakt kan worden door Prascend, je remt de groei. Maar een paard/pony wat al dusdanige symptomen heeft, kun je beter een natuurlijk verloop laten hebben. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening gebaseerd op mijn eigen verdriet. Er zullen vast legio mensen zijn die wel baat hebben (gehad) bij Prascend. Zo ook bij jouw Shet hoop ik!