Bijwerkingen Pracsend.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:15

Oliiviia schreef:
Wat een omslachtig spreekwoorden gebruik.
Dus als een paard het prima doet op deze medicatie en al wat ouder is en weinig wordt gereden, zou hij beter dood moeten?
Dus alle oudjes die medicatie krijgen tegen artrose of andere kwalen, kunnen dan ook beter vertrekken toch?

Ik vind dit de persoonlijke keuze van de eigenaar.
En ik ben van mening dat als je paard hebt en hem al die jaren hebt 'gebruikt', dat je het dier niet laat inslapen omdat er wat meer kosten bij komen kijken.
Maar dat is misschien wat offtopic (sorry)

Ik kan me voorstellen dat jij, als student diergeneeskunde, die mening toegedaan bent. Brood op de plank, enzo. Ik zou je in dat geval echter wel dringend willen adviseren om, als je zover komt, als master Paard - of beter nog: GD - te kiezen, want bij LH ga je hiermee ernstig van een koude kermis thuiskomen.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:07

Eirikur schreef:
Oliiviia schreef:
Dus als een paard het prima doet op deze medicatie en al wat ouder is en weinig wordt gereden, zou hij beter dood moeten?
Dus alle oudjes die medicatie krijgen tegen artrose of andere kwalen, kunnen dan ook beter vertrekken toch?

Ik vind dit de persoonlijke keuze van de eigenaar.
En ik ben van mening dat als je paard hebt en hem al die jaren hebt 'gebruikt', dat je het dier niet laat inslapen omdat er wat meer kosten bij komen kijken.
Maar dat is misschien wat offtopic (sorry)

Ik kan me voorstellen dat jij, als student diergeneeskunde, die mening toegedaan bent. Brood op de plank, enzo. Ik zou je in dat geval echter wel dringend willen adviseren om, als je zover komt, als master Paard - of beter nog: GD - te kiezen, want bij LH ga je hiermee ernstig van een koude kermis thuiskomen.

Er staat natuurlijk nergens dat ik denk dat iedereen mijn mening deelt :)
Ik heb best wel notie van hoe het in een bedrijf, al dan niet met dieren, eraan toegaat, bedankt om dat even op te helderen.
Toch fijn dat mensen me zo goed kunnen kennen door een reactie van mij te lezen in een topic en even mijn studie erbij te betrekken ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:29

Oliiviia schreef:

:?

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 00:01

AscotsFinest schreef:
Hmmm... Prascend... Ik krijg er een hele nare bijsmaak van... Afgelopen zomer bleek mijn 19 jarige Haflinger PPID te hebben, en ben ik in uitvoerig overleg (en hotline!) met de VA gaan behandelen met Prascend, Magnesium Citraat en Ex-Laminitis (hij had heel erg last van zere voeten, terwijl hij in een zachte gras wei stond, vandaar het laatste supplement).

Opgebouwd zoals geadviseerd door de fabrikant, van 1/4 tot 1 pil in 4 weken tijd.

En toen ging het mis...

Mijn paard (hey, het was dan wel een Haflinger maar wel 1.65 mtr hoog ;) ) kreeg heftige diarree, at niet meer, dronk niet meer, stond alleen z'n mond te spoelen in de waterbak, met z'n voorbenen in de waterbak in de wei (zo'n speciekuip) slaan en werd daarna heel apatisch en ging stokstijf staan, kreeg koorts. Oftewel, paard was ziek. VA erbij, vitamine spuiten, anti-biotica, etc. Mocht allemaal niet baten.

Uiteindelijk bleek hij colitis te hebben, nieren die ermee gestopt waren en was zichzelf dus van binnen uit aan het vergiftigen. Hij had enorme pijn, maar bleef hinniken als ik aan kwam (ongeveer 300x per dag, hij stond vlakbij). Toen het moeilijkste besluit van mijn leven tot dusver genomen en hem in laten slapen.

Na overleg met de VA, gaf zij aan dat ze het verder uit ging zoeken want we waren zo op de goede weg (zijn vacht werd al minder, zijn hoeven al minder gevoelig, etc.). Wat blijkt? Prascend heeft zo'n ontzettende grote lijst met bijwerkingen en bij 9 van de 10 paarden komt de diagnose-stelling te laat, want de uiterlijke symptomen komen pas lang nadat de tumor al aan het groeien is in de hypofyse.

In het geval van mijn paard had ik beter niet met Prascend kunnen gaan behandelen. Deze inwerking op zijn hormonen was dusdanig kwalijk dat ik hem zieker heb gemaakt. Tot op de dag van vandaag heb ik er nog spijt van, maar goed, ik wilde alleen maar het beste voor hem..

Wat ik heb geleerd is dat een tumor in de hypofysen niet kleiner gemaakt kan worden door Prascend, je remt de groei. Maar een paard/pony wat al dusdanige symptomen heeft, kun je beter een natuurlijk verloop laten hebben. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening gebaseerd op mijn eigen verdriet. Er zullen vast legio mensen zijn die wel baat hebben (gehad) bij Prascend. Zo ook bij jouw Shet hoop ik!

Ik weet ook voor 200% zeker dat de koliek van de prascent kwam. Vorige week woensdag doorgespoeld met paraffine, geen koliek meer, zaterdag begonnen met de prascent, zaterdag begin van de avond al koliek. Pijnstillers gehad, geen prascent meer gegeven en hij heeft ook geen koliek meer gehad.Het enige wat hij nu krijgt is gluco horse voor z'n stijve pootjes en een probiotica om z'n darmen tot rust te brengen, eet als een tijger, kakt als een beer en is weer ons vrolijke, kleine, maar o zo belangrijke mannetje.
De dierenarts heeft overlegd met een professor die ook inlichtingen geeft over dit middel en er is geadviseerd om hem eerst tot rust te laten komen over 3 maanden opnieuw te testen en dan de dosering opnieuw bepalen. En dat is nu dus ook het plan.
Mijn pony is 29 en al 26 jaar een belangrijk deel in ons leven, ik wil hem graag nog even bij me houden, heb nu ook wel even genoeg mee gemaakt en die pony is m'n steun en toeverlaat.

Afbeelding

Douraque

Re: Bijwerkingen Pracsent.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 06:43

Begin dan bij het opbouwen wel vanaf 1/8. Hou rekening met het feit dat een shet niet op een hoge dosering kan staan. En haal een pillensnijder bij de apotheek, dan kan je makkelijker de pil snijden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 06:59

Douraque schreef:
Begin dan bij het opbouwen wel vanaf 1/8. Hou rekening met het feit dat een shet niet op een hoge dosering kan staan. En haal een pillensnijder bij de apotheek, dan kan je makkelijker de pil snijden.

Hier sluit ik me bij aan, als je weer opbouwt rustig aan beginnen en rustig opbouwen.
Ik breek ze het liefst tussen mijn vingers en ik heb in het begin kruimeltjes gevoerd en dan steeds van klein naar groot opgevoerd en dan naar 1/4.

Maar wat een knappe pony en wat een leeftijd, ik hoop voor je dat hij nog wat jaartjes bij je mag blijven.
Je doet het goed.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 08:16

TS Hoe is het nu?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:02

Balte schreef:
Douraque schreef:
@balte: maar je weet niet wat er intern aan de hand is. Cushing paarden lijden intern enorm door de verstoorde hormoonhuishouding. De bespiering komt niet terug door voedsel en zelfs niet door de prascend, maar de prascend remt de symptomen. Daarom zou ik ook langzamerhand beginnen met 1/4 en zo opbouwen.

De Cush Care is speciaal ontwikkeld voor Cushing paarden en bevat oa die monnikspeper (chaste tree berries) waarvan velen geloven/vinden dat het helpt.

Citaat:
CushCare Condition is a complementary feed for underweight horses that need a diet lower in starch and sugar.

The benefits of CushCare Condition include:

Essential amino acids which are the necessary building blocks for protein and are therefore important in the nutritional support of muscle cell maintenance and generation

High in oil to provide calories without adding starch to support a healthy coat

Contains soya lecithin to support weight maintenance, fat digestion and absorption

Added B vitamins and carnitine also help the metabolism of fat

Our patented QLC package of antioxidants (including vitamin E, vitamin C and selenium) supports the horse's immune system and 'mops up' excess free radicals that may be associated with ageing

Contains live Actisaf yeast and prebiotics to promote a healthy digestive system and the normal function of the hindgut

Omega 3 fatty acids, glucosamine and our Mobility herbs package nutritionally support joint function

Contains a unique herbal blend including:

• Cinnamon for nutritional support of insulin metabolism

• Chaste tree berries (Vitex Agnus Castus), which many horse owners believe may be beneficial in support of older horses

Digestible fibre provides natural calories and promotes healthy hindgut function

Ik ben zelf niet zo'n "kruidenbeliever" maar wou het toch proberen vooral omwille van de "ingrediënten" die de darmwerking ondersteunen. Bedoeling was vooral nog wat meer rust te brengen in de darmen en te ondersteunen en dan weer met de medicatie te starten. Maar, als non-believer moet ik zeggen dat de resultaten mij na enkele dagen met "verstomming" slaan. Vooral het feit dat ze terug begint te ruiven doet mij toch vermoeden dat die kruiden wel inwerken op de hormoonhuishouding.

TS, misschien ook een idee voor jou pony om dit voer te proberen als ondersteuning?

Ik ga het een maand geven en dan kijken naar de evolutie, blijft het verbeteren dan blijf ik toch nog weg van de medicijnen. Ik koop het voor bij de dierenarts zelf dus die zit mee in het "verhaal" en kan mee opvolgen of het voldoende helpt enzovoort.

Sorry, maar wat is 'ruiven'?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:23

Zie net dat ik over je bericht heen had gelezen. Wat een mooi beestje ik hoop dat hij nog lang bij je mag zijn. Ben benieuwd hoe het straks gaat als je weer gaat beginnen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:28

ruiven is belgisch voor de rui....haartjes verliezen :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:58

Ts ik zou denk ik wel snel starten met geven van monnikskruid dmv Provarium breeding van de Groene Os, je wilt wat mij betreft toch iets aan ondersteuning doen, pony moet bijvoorbeeld niet bevangen raken in die drie maanden, dan ben je verder van huis.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:13

fargo schreef:
Ts ik zou denk ik wel snel starten met geven van monnikskruid dmv Provarium breeding van de Groene Os, je wilt wat mij betreft toch iets aan ondersteuning doen, pony moet bijvoorbeeld niet bevangen raken in die drie maanden, dan ben je verder van huis.

Monnikspeper kan je net zo goed, maar een stuk goedkoper krijgen bij www.pit-pit.com

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:05

tamary schreef:
fargo schreef:

Monnikspeper kan je net zo goed, maar een stuk goedkoper krijgen bij http://www.pit-pit.com

Dat weet ik maar Provarium breeding is ook snel en makkelijk te krijgen en ik heb dat altijd gebruikt en wil het niet ingewikkelder maken dan nodig :-)

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:12

Mijn paard kreeg na een jaar prascend last van maagzweer , dosis verlaagd en nu gaat het goed. Het is een merrie van 1.80 stond bij aanvang op 1 pil, vervolgens gezet op een half en nu gaat het goed

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 10:45

In de tijd dat mijn vader erg ziek was hebben we de zorg van Beauty weleens uit handen gegeven. Ik ben bang dat er toen met de toediening van zijn medicijnen iets mis is gegaan.
Toen mijn vader overleed stopte hij plotseling met eten en een week later kreeg hij de eerste koliek. Ik weet het niet zeker en ik wil ook niet iemand beschuldigen, maar dat is het enige wat ik me kan bedenken wat en wanneer het mis is gegaan. Want al die maanden daarvoor waren er geen problemen.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 00:23

Bij deze even een update over Beauty.
Het gaat goed met hem. In overleg met de dierenarts gaan we weer beginnen met de prascent. In eerste instantie zouden we hem ondersteunen met buscopan pilletjes, maar daar moet hij er dan 7 (!) van hebben. Verder gezocht en ik denk dat Colosan een prima alternatief daarvoor is, ook overlegd met zijn arts en het plan is nu om hem zijn prascent in combinatie met de colosan te geven.
Hoop dat het werkt en hij zo de prascent wel weer kan verdragen.
Zonder prascent doet hij het prima. Hij is de oudste en de kleinste van de koppel waar hij bij loopt ( nog 3 oudjes erbij, maar veel groter dan hem) en hij is de baas en voelt zich prima :)