Help...vagina kapot, paardenbeul?!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:29

Je kan ook altijd alleen een melding doen, dat is wat anders dan aangifte.

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:32

Hoi TS, wat vervelend om een dergelijke verwonding bij je merrie te ontdekken. Mijn drachtige merrie stond afgelopen zomer met een kapotte vulva in het weiland, een beetje zoals je op de foto van Hobby kunt zien. Bij mij gingen meteen allerlei alarmbellen af maar gezien de ligging van de wei was een paardenbeul zeer onwaarschijnlijk. Merrie heeft dus zeer waarschijnlijk een klap van een weidegenote gehad precies "in de roos". Zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant van de vulva beschadigingen te zien waarvan 1 vrij diep en enige zwelling. Merrie plaste gewoon goed en leek nergens last van te hebben. Omdat ze drachtig is wel direct de dierenarts gebeld en foto's gemaild. Antibiotica-kuur gegeven en dagelijks 2x koud afgespoeld om te reinigen en te koelen. Temperatuur een paar dagen goed bijgehouden en verder gelukkig niets meer aan de hand geweest. Ik heb geen contact opgenomen met de dierenpolitie. Je kunt morgen sowieso natuurlijk even je dierenarts bellen voor advies hoe je dit het beste kunt verzorgen zonder dat hij bij je paard komt kijken en/of medicatie voorschrijft, advies is gratis ;-) TS succes met je paard, hopelijk herstelt het goed en snel!

eef_doortje

Re: Help...vagina kapot, paardenbeul?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:40

Serieus TS laat jij geen dierenarts komen nou ik vind toch echt dat er een moet komen of je nu geld hebt of niet. ik vind dat paard van jou echt zielig als die hier mee door moet lopen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:41

Je twijfelt of dit met opzet is aangedaan, maar je wilt geen DA erbij halen?? Dat is juist hartstikke belangrijk in het hele mishandel gebeuren, mocht dat hier ook het geval zijn!! Als het dan niet ernstig genoeg lijkt dat je paard er geen last van hebt, laat je er toch sowieso een DA naar kijken om te zien wat die er van vind zodat je eventueel aangifte kan doen en mensen in je omgeving kan waarschuwen??

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:42

eef_doortje schreef:
Serieus TS laat jij geen dierenarts komen nou ik vind toch echt dat er een moet komen of je nu geld hebt of niet. ik vind dat paard van jou echt zielig als die hier mee door moet lopen!

Als dat paard er geen last van heeft is het toch ook niet zielig of wel? Ik weet niet hoe jij erover denkt maar ik vind het niet zielig. Het ziet er wel zielig uit.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:44

Of je nou echt weet of het paard er geen last van heeft? Paarden praten niet..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:46

Voor elk wondje een DA erbij halen doe ik ook niet. Een vagina vind ik echter een ander verhaal omdat de verwondingen dieper kunnen zitten dan je ziet.
Maar ik vind het hele 'is dit nu mishandeling' verhaal wel een MUST een DA erbij te halen voor je OF een aangifte misloopt wat in het onderzoek naar het hele gebeuren mogelijk belangrijk is OF paniek zaait om niets. Daar kan alleen een DA onderzoek duidelijkheid in geven.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:51

Ik vind het eigenlijk zo dat je bij Een vagina inderdaad de DA erbij moet halen maar als ik in die situatie zou zitten zou ik denk ik precies hetzelfde doen. Ik zou het even een paar dagen aankijken en als het niet geneest, er etter komt, het ontstoken raakt, je paard er last van gaat krijgen etc etc etc dan zou ik de dierenarts erbij halen. Zeker weten

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:53

Paarden zijn dieren die niet aangeven of ze pijn hebben!
Laar dierenarts aub even kijken, kost vast de hele wereld niet, snap je prive problemen..
Maar dit is belangrijk voor jou je paard en de andere paardeneigenaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:56

jentel schreef:
Laar dierenarts aub even kijken, kost vast de hele wereld niet, snap je prive problemen..

200 euro op de zondagavond ben je zo verder.. Hechten kan je een oude wond toch niet meer. Dan kan je ook prima tot morgen wachten.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:56

jentel schreef:

Dat is ook een beetje zwart-wit. Ik denk dat als je een goede paardenkennis hebt we toch wel kunnen zeggen dat we het een en t ander zien.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:58

Ik kan de foto's niet goed genoeg zien om te beoordelen maar het kan heel goed zijn dat een van de andere paarden dut gedaan heeft.
Mijn merrie had dit een tijdje geleden ook, binnenkant niks beschadigd en nergens last van voor de rest, heb de dierenarts wel een gebeld omdat ik in eerste instantie ook misschien wel dacht aan de beul.
Dierenarts heb ik foto's gestuurd na kort overleg, en die hebben ze bekeken, conclusie dat de andere merrie bij haar in de paddock dit heeft aangericht door te bijten of trappen, ze had namelijk ook een krasje op d'r billen.
Je kan altijd even bellen naar je da voor overleg, dat kost je niks.
Ik heb als advies gekregen elke dag de wond schoon te maken met alleen lauw water, geen betadine! Daarna mocht ik wel een wondspray gebruiken.

Niet teveel zorgen maken, niks aan de hand, succes!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:02

"Niks aan de hand"... :') Sorry.. maar laat ook maar...

Ik ga weer in meeloosmodus. Als TS denkt dat er niets aan de hand is, prima, haar paard, haar probleem. Maar alleen al om uitsluitsel te geven of het een beul is en niets inwendig, dat kun je vanaf een onduidelijke foto al helemaal niet zien...

kellyke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:03

Sorry hoor, maar ik vind ook dat hier een dierenarts naar moet kijken, inderdaad voor eventuele inwendige schade die je zo echt niet kunt zien. De vulva/vagina is een ontzettende gevoelige plek, het ligt warm onder de staart en omringt door huidplooien, natuurlijk ook dicht bij de anus en dus ook komt het misschien in contact met mest, (denk ook aan in-direct contact, bijvoorbeeld dat er mest in de staart zit en het zo in contact komt met de vulva).

Ik zie dus ookal meteen een grote kans op infecties, en geloof me het is een nare plek om infecties te hebben, en dan ben je nog verder van huis qua centjes.

Ook vind ik alle opmerkingen ''Als ze stuk is van binnen, merk je dat wel!'' Apart. Nou, na 3 jaar ervaring op een paardenkliniek, kan ik je vertellen dat dat niet zo is. Sommige paarden zijn bikkels, en laten niets zien terwijl het van binnen een groot rommeltje is, liggen ze eindelijk op de operatie tafel, en schrik je je rot wat er van binnen allemaal mis aan het gaan is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:14

TS, welke keuze je neemt is aan jou, maar denk eraan dat het juist heel belangrijk is om een officiële dierenartsenverklaring te hebben indien je hiermee verder wilt gaan (melding bij de politie en evt. rechtszaak).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:28

Lianne86 schreef:
"Niks aan de hand"... :') Sorry.. maar laat ook maar...

Ik ga weer in meeloosmodus. Als TS denkt dat er niets aan de hand is, prima, haar paard, haar probleem. Maar alleen al om uitsluitsel te geven of het een beul is en niets inwendig, dat kun je vanaf een onduidelijke foto al helemaal niet zien...

Misschien mijn reactie even beter doorlezen als alleen het stukje niks aan de hand...
Heb haar een tip gegeven, een da kan via goed genomen foto's echt wel zien hoe ernstig (of niet) de situatie is, en advies geven.
Daar hoef je (in mijn geval) niet €30 voorrijkosten + kosten bezoek voor te betalen als het ook zo kan, sommige mensen kiezen daar wel voor maar ook ik let op mijn centen als het niet nodig is, ieder zijn eigen keuze, ik kan ts haar situatie best begrijpen.
Ik ben blij dat mijn da heel eerlijk is, ik heb ook niet gezegd dat ts er niks aan moet doen maar wel dat het anders kan zonder meteen geld uit te moeten geven aan iets wat redelijk onschuldig KAN zijn.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:29

ja precies dit wat Gini zegt.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:45

Ik kan je geen tips geven.

Maar zal je misschien als het lukt morgen overdag foto's willen maken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:48

Brr vind dat er toch niet lekker uitzien, ookal is het een onduidelijke foto.
Lijkt me niet dat dit een onschuldig iets is.
Ik zou een dierenarts er even naar laten kijken, vooral ook om te zien of ze inwendig goed is, daarbij kan hij ook vertellen hoe dit gebeurd kan zijn en kun je op basis daarvan evt. aangifte doen.
Maar dat kan heus morgen ook wel.

Edit; ik lees dingen over dat je het wel zou merken als ze inwendig kapot is.
Nou dat is dus niet zo, had je gemerkt dat ze deze wond heeft? Een paard is een vluchtdier, die doet er alles aan om niet te laten merken dat ze gewond is.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 25-01-15 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 22:52

Ik heb even niet gereageerd door de vele negatieve reacties... Toch wil ik de mensen die mij begrijpen en lezen wat ik schrijf bedanken voor het meedenken!

Morgen bel ik de dierenpolitie die zoals eerder gezegd komen ze kijken en als nodig bel ik de dierenarts gewoon overdag.

Zal morgen fotos maken bij daglicht.
Morgen ochtend check ik mijn merrie voordat ik moet werken en als het nodis is komt er natuurlijk altijd een dierenarts.

Dus mensen die oordelen ga alsjeblieft weg dan kan ik de geinteresseerde mensen die wel waarde toevoegen aan dit topic updaten over de situatie.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:54

Dat heeft mijn merrie ook eens gehad .
Had de ander gedaan bij haar . Gewoon met ruzie maken om onbenullige dingen waarschijnlijk ..
Als je de DA niet kunt gaan bellen dan zorg dat t zuiver blijft en niet gaat onsteken oid .
Geneest wel snel dat zachte weefsel

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:30

Wat vervelend TS.
Wat ik zou doen? Ik zou de DA erbij halen maar goed ik kan niet in jouw portemonnee kijken en ik heb het motto "liever een keer te vaak de DA erbij dan een keer te weinig". Dat is echter mijn aanpak, en ik ben jou niet.

Wat ik je zou adviseren?
1. Laat iedereen die je beschuldigingen in de schoenen schuiven lekker links liggen. Ik heb laatst de Foei optie ontdekt en geloof me er gaat een wereld voor je open ;)
2. maak duidelijke foto's en bel de DA op en vraag of je de foto's ter beoordeling mag opsturen. De DA heeft dan snel genoeg door of er actie moet worden ondernomen.
3. Bel de politie op 0900-8844. Dit is geen noodnummer en je kunt hier je verhaal doen. Leg uit dat de DA je foto's gaat beoordelen en vraag wat de gang van zaken is als de DA besluit dat deze verwondingen niet anders dan door menselijk handelen ontstaan kunnen zijn.

Hou je paard goed in de gaten. Als ze koorts krijgt, zich lamlendig gaat voelen oid dan direct de DA laten komen.

Succes! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:42

Tazzey, vind dat je goeie tips geeft, heb een kleine aanvulling, politie kan je wel bellen maar die zeggen dat ze er pas wat mee kunnen als de dierenarts denkt dat dit door een beul gedaan is.
Heb dit zelf ook gehad (zie mijn vorige reacties), en kreeg dit als antwoord, ze doen niks en kunnen niks als de dierenarts niks bevestigd heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:44

En een dierenarts kan vanaf een paar foto's geen zekerheid geven.
Die kan wel aan foto's zien of het nodig is om langs te komen, maar daar weet ik het antwoord al wel op.
Bij veel praktijken is het ook mogelijk om met je paard daarheen te gaan, is dat geen optie? Scheelt je fors aan voorrijkosten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:44

Daarom gaf ik ook het advies om te vragen naar de gang van zaken als het wel door menselijk handelen komt. Dan weet je dat en hoef je dat niet uit te zoeken het moment dat je waarschijnlijk aardig geschokt bent.