[VOLG] jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:39

DromenLies schreef:
Is me nog niet opgevallen. Ze wordt er iig geen graadje heter van wat ik toch wel weer bijzonder vind.

Dat is idd heel apart. Dan 'hoop' ik toch voor je dat het een eenvoudig mineraaltekort is. Misschien een fles Haemolytan of Red cell? Maar laat dat de DA maar beslissen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:40

Wanneer zijn de tanden voor het laatst gecontroleerd ivm tandenknarsen en niet echt aanzetten?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:43

DromenLies schreef:
Dit is zeker geen tuiger-achtig paard haha. Ze is bij aankoop overigens klinisch en rontg. ggk bij de Lingehoeve. Zit goed in haar vel/vacht. Is voorwaarts ohz. Mest is goed, eet goed. Eigenlijk totaal geen reden om aan te nemen dat ze iets onder de leden zou hebben behalve dan de bespiering. Ik kan er geen brood van bakken, vandaar ook dit topic.

Wat er al geprobeerd is:
Veel brok,
weinig brok,
lucerne,
muesli,
priores seniores,
muscle build,
ander zadel,
osteopaat,
fysiotherapeut (happy atlethe),
laag in het werk zetten/vakantie geven,
onbeperkt ruwvoer,
compact gras
ontwormen (pramox),
tandarts
en waarschijnlijk vergeet ik nog het eea

De meningen lopen uiteen of er verbetering te zien is. In ieder geval geen overtuigende ja dus ik ben niet tevreden. Hoop dat er iets uit het bloedonderzoek komt waardoor ik met relatief eenvoudige aanpassing het verschil kan gaan maken. Ik zou nog 1000 voerdingen kunnen gaan proberen maar ik moet eerst weten of ze tekorten heeft en of ze hetgeen wat ze binnenkrijgt goed opneemt (functioneren lever en nieren).

Ik mis de dierenarts in jouw lijstje....

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 09:44

Tanden zijn in augustus gedaan, zo ongeveer direct na aankoop heb ik een tandarts laten komen. Knarsen is nu al veel beter. Ze eet ook goed en laat weinig uit haar mond vallen. Gebit lijkt niet het probleem te zijn.

@Hevonen, DA is onderweg as we speak.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:53

Judith_VB schreef:
Een groot paard, in de groei en aan het werk.
Zo'n paard moet je niet te zwaar aan het werk zetten. Hooguit 20 tot 30 minuten max 3x per week. Daarnaast lekker wandelen en wat oefeningen aan de lange lijnen (dus niet longeren en zo een hoop werk geven).
Groeien kost een hoop energie. Een paard groeit tot het 7de soms 8ste jaar dus is goede, evenwichtige voeding van goede kwaliteit erg belangrijk. Nog belangrijker dan de hoeveelheid, dat mag niet te veel zijn of te weinig. Niet ongelimiteerd brok ed erin kieperen. Hooi naar behoeften geven. Bij mij trapten ze het ook door de stal maar een slowfeeder doet wonderen. En dan kies ik voor voordroog in combinatie met hooi. Dat is toch het meest dicht bij de natuur en niet een samengeperst blok kort stekelig gras.

Ik zou haar van de zomer ook nog een paar maanden op het land zetten, niet rijden en dagelijks bijvoeren. Denk dat je haar na de zomer niet meer herkent. Ze is gewoon nog niet toe aan lichamelijke inspanning tijdens de groei, hoe graag je dat ook zou willen. Ga je het forceren met teveel krachtvoer en supplementen dan kan je wachten op problemen.

Ik zou er lekker mee naar buiten gaan..
Maar verder ben ik het met bovenstaande eens..
Heb er hier ook zo een, die begint nu pas echt paard te worden en dan wordt hij dit jaar 8..

Onbeperkt ruwvoer, wel gespeeld met wat daarbij te geven zonder vreselijk veel energie te geven, hij is nogal druk van zichzelf (= ook niet bevorderlijk) en hij is in de winter heel gevoelig op z'n darmen.
Tandarts, osteopaat, bloedonderzoek, you name it, heeft ie allemaal gehad, alles was goed. Hij glimt als een spiegel, het was en bleef alleen een grote scharminkelige slungel. Pas nu trekt het bij, hij heeft gewoon veel tijd nodig gehad..

Anoniem

Re: 4-jarig groot paard bouwt geen bespiering op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:04

Ik denk dat alles al zo'n beetje gezegd en voorgesteld is. Ik volg even want ik vind het wel erg interessant.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:09

Als ik je zo hoor, wil je zo graag snel verbetering zien, maar (tenzij er bij de DA iets uitkomt) dat moet je niet willen verwachten. Ik gok hier ook op de jonge leeftijd en lang slungelig, met niet de spieren van een bodybuilder al (sommige paarden zien er op hun 3e al gespierder uit), is nog erg bezig met groeien. Je moet hier geduld voor hebben denk ik!!!! heel belangrijk en niet te veel in de bak rijden. Ik heb mijn paard (die alles makkelijk leek aan te kunnen met 3,5) eerste jaar alleen maar buiten gereden 3x id week. Lekker rechtuit, sterker worden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:14

DromenLies schreef:
Tanden zijn in augustus gedaan, zo ongeveer direct na aankoop heb ik een tandarts laten komen. Knarsen is nu al veel beter. Ze eet ook goed en laat weinig uit haar mond vallen. Gebit lijkt niet het probleem te zijn.

Vraagje over die tandarts van mijn kant: gebitsverzorger of dierenarts + tandarts opleiding?
Is ze met verdoving gedaan of zonder?

Mijn ruin was niet dik te krijgen met voer. Tot ik hem onder verdoving door een dierenarts met tandartsen opleiding liet behandelen. Zonder verdoving komen ze niet bij de achterste kiezen en zal de vertering ook minder goed verlopen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:17

Je zegt dat je 3 x per dag 3/4 brok voert. Maar welke brok voer je. Daar zit veel verschil in.

Wat doe je kwa trainen in de week?

Een jong paard met zo een bouw is soms lastig om dikker te krijgen. Als dikmaker is pulpbrok en luzerne goed. Slobber is lekker en goed voor de darmen maar geen dikmaker.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 12:54

Ik rijd 3 a 4 keer in de week. Daarnaast heeft ze nog 1 a 2 dagen vrij en de rest doe ik longeerwerk ad dubbele longe. Ik weet niet wat ze precies voor brok krijgt. Heb het wel eens gevraagd maar ben het weer vergeten.
Slobber en Luzerne staan al op het lijstje vd vorige pagina ;).

Da is net geweest en die vond haar er gezond uitzien maar inderdaad arm bespierd. Haar indruk was zelf dat ik effectiever moet trainen en meer die spieren moet gaan aanspreken. Helaas woon ik niet bij het strand maar duinritjes zouden echt heel goed voor haar zijn. Morgenochtend hoor ik/jullie meer.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:00

Hier ook een reus die niet wil groeien... Alle adviezen in dit topic ook al geprobeerd en niets echt tot tevredenheid. Die van mijn is nu 5,5 en ook nog echt een schrale. Laatste jaar nog zeker 3cm gegroeid in de hoogte. (is nu wel 1,80 mtr denk ik)

Ook bloed geprikt, wormonderzoek, osteopaat, tandarts en zadelmaker gehad. Alles goed.

Ik zou dus in de herhaling vallen als ik (voer)tips zou geven. Maar ik denk echt dat er gewoon paarden zijn die langer nodig hebben om uit te groeien. Dat is niet ongezond of wat ook, maar ze zijn gewoon de grootste en slungeligste van de klas. En geloof me die slungelige jongen die bij mij in de brugklas zat heeft op zijn 30ste ook gewoon een buikje gekregen. Het kost alleen meer tijd.

Ik heb besloten om gewoon lekker te gaan trainen en veel afwisseling in de training te brengen. Ik zit er 3x per week op en dan mag ze best even aan de bak. De dagen daartussen longeer ik, staat ze in de paddock, stapmolen of wandelen we lekker. Van de zomer gaat ze lekker de wei op in de groep, lekker paard zijn en ondertussen probeer ik haar zoveel als mogelijk te verwennen met gezonde snackjes. Want ja ook ik zou graag zien dat ze wat voller wordt. 1x per jaar bloedonderzoek en tandarts, 2x per jaar osteopaat en mestonderzoek. Om te monitoren of alles goed gaat van binnen en verder lekker lol maken.

Qua voer staat ze op 1,5 kg basisbrok, 1 kg luzerne, 10-13 kg hooi, 2 volle scheppen bietenpulp (10 ltr emmer vol) en extra vit. E, selenium, magnesium en een scheut lijnzaadolie/zonnebloemolie. Uiteraard netjes verdeeld over de dag.

Geduld en tijd is denk ik het toverwoord. Ik heb wel besloten om een trainingsschema op te stellen waarin ik probeer de kracht en conditie goed op te bouwen. Ik merkte dat ik soms teveel in herhaling viel tijdens mijn training. Door het op papier te zetten sta je daar even goed bij stil. Ik zou daarnaast ook met hartslag meter willen gaan trainen. Op die manier hoop ik inzicht te krijgen in wat nou echt stress vol voor haar is.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 13:16

Bedankt voor je reactie Ankie!
Ik hou ook een trainingslogboek bij waar ik alles inzet, ook qua voer of als me iets aan haar opvalt. Dat vind ik erg nuttig want daardoor kan ik heel goed achterhalen wat ik hoe lang en wanneer heb uitgeprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:23

Zonder verder veel ervaring te hebben met verschillende paarden denk ik ook wel dat Ankie2013 gelijk heeft. Mijn eigen paard, klein, hooguit 1.60 is altijd een beetje "gedrongen" type geweest. Ook nu ik in 2014 wegens een schouderoperatie en daarna een onverwachte verhuizing lange tijd niets met haar heb kunnen doen, blijft ze rond en vol. Ook in haar bespiering.

Ze krijgt GEEN krachtvoer, onbeperkt rijk hooi, en lucerne met zemelen, dagelijks met een vit E+ selenium supplement in de winter. Ik rijd 4 dgn per week met haar op M1/2 niveau. Probeer wel veel af te wisselen. Ben haar nu langzaam weer aan het opbouwen en dat gaat goed.

Hoop voor jou dat er geen gekke dingen uit het bloedonderzoek komen. Dan is het dus gewoon een lange, grote slungel die wat meer tijd nodig heeft.

Verder heb ik bij een kennis met ook een slungel, zeer goede resultaten gezien met Omega 3-6-9 van Subli. Ik heb het ook wel eens een tijdje voor mijn paard geprobeerd (omdat ik dacht dat ze het nodig had), maar die werd binnen een maand baggervet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:41

Ik heb je hele topic doorgelezen en bij het lezen dat hij snel aan de dunne ging, gingen bij mij de alarm bellen rinkelen.
Daar zit je probleem, daar moet je het zoeken.

Als je paard de voedingsstoffen niet opneemt, houdt alles natuurlijk op, kun je voeren tegen de clippen op.

Ik zou de DA dit zeker vermelden.

Dunne kan komen door: stress---> pijn of ander ongemak, teveel rijtechnisch vragen wat je paard nog niet aan kan
verkeerd voer, te rijk
wormen

Ik zou die dingen eens serieus bekijken.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:42

ts leuk trouwens dat je er een volg topic van maakt! Blijf hem volgend leuk om te zien hoe een paard groeit en wat training kan doen. Je zal zien over een jaar of 4 heb je een hele spierbonk ;)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 13:46

Dat aan de dunne gaan was echt alleen tijdens het rijden. Verder is het altijd goed geweest en nu met de maag support van de paardendrogist is het ook helemaal over. DA zei dat nu de symptomen over zijn, van de maag het spierprobleem daar zeer waarschijnlijk niet zit. Heb het vanochtend wel gemeld.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 08:26

Net DA gebeld voor de uitslag. Het bloed is tiptop in orde. We gaan nog een mineralencheck doen en daarvan krijg ik volgende week uitslag.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:32

Fijn dat je het in ieder geval wel echt grondig aanpakt. Je weet nu dus dat je paard niet zwaarder hoeft te worden, maar alleen meer spieren moet opbouwen. En dat kost tijd, veel tijd. Paard is nu 4 toch? Geef het gerust een jaar of twee voordat je zegt "ziet er super uit". Het ene paard komt gemakkelijker in de spieren als een ander. Ze lijken niet allemaal de aanleg te hebben om gigantische spierbundels te hebben. Dat zie je ook bij paarden op hoog niveau. De ene zou je op stal zo voorbij lopen als zijnde "gewoon paard", en de andere heeft echt een wow-factor, waar je het paard ook ziet.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 08:35

Ja inderdaad. Het doktersadvies luidt: ga billen trainen dus hier gaan we werk van maken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:49

Wat ik wel raar vind in het hele verhaal. Je zorgt tip top voor je paard. Haalt de dierenarts erbij helemaal goed maar je weet niet eens wat voor merk/soort brok je paard krijgt. Daar zit zoveel verschil in. Dat is jammer. Hij krijgt daar toch 3 x 3/4 per dag van. Maar een merkloze onderhoudsbrok tegen Bv een goede merriebrok maakt zoveel verschil. Begin bij de basis.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:52

Ik heb niet het heel topic gelezen dus misschien is het al eens geopperd, maar heb je al eens gekeken naar Marstall voeders ? Zowel de condicion als de aminosport en de champion zijn speciaal voerders die helpen bij de opbouw van de spieren. Het voer is zo samengesteld dat alle behoeften voorzien worden, een speciaal pakket aan aminozuren.
Misschien dat een van deze voeders de uitkomst kan bieden voor jouw merrie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:53

Idd Minrin. Hier ook alleen maar goede ervaringen daarmee.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 08:55

Zal het eens navragen. Volgens mij krijgen ze sportbrok.

Dierenarts zelf zegt dat voor spieropbouw training nodig is. Paard is niet mager. Als je zadel oplegt zie je nog een stuk buik als je ervoor staat.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:11

Keet schreef:
DromenLies schreef:

Vraagje over die tandarts van mijn kant: gebitsverzorger of dierenarts + tandarts opleiding?
Is ze met verdoving gedaan of zonder?

Mijn ruin was niet dik te krijgen met voer. Tot ik hem onder verdoving door een dierenarts met tandartsen opleiding liet behandelen. Zonder verdoving komen ze niet bij de achterste kiezen en zal de vertering ook minder goed verlopen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 10:12

At jouw paard wel goed? Was het bloedonderzoek goed?