Lucht zuigen, kan het overgaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Lucht zuigen, kan het overgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:58

Paarden worden hetzij even gelukkig en rustig van het gedrag. Ik zou dus niet snel voor zon band kiezen. Dat frustreert meer. Je kunt beter de oorzaak aanpakken, het is alleen jammer dat je het in dit geval niet weet. Krijgt hij brok en is het gedrag dan erger?

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:01

Het is niet voer gerelateerd. Hij doet het altijd en overal waar hij kan.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:09

Mijn paard word dit jaar 13 en hij zuigt ook lucht, ik heb hem nu ong. een halfjaar en meneer is 12 jaar hengst geweest en toen ik hem kocht gecastreerd, Vikkie is waarschijnlijk door de stress van het afspenen gaan luchtzuigen, hij doet het dus als zijn hele leven, toen hij nog niet van mij was stond hij bij mijn stalbaas in de hengstenstal en stond daar te luchtzuigen alleen na het eten toen niemand het zag, nu is hij naar voren verhuisd naar een buitenstal en daar doet hij het alleen op de deur, het stomme is als het koud is en hij is afgespoten en ik doe het bovenluikje dicht, kan ik hem dus niet betrappen dat hij bijv. De waterbak of de voerbak of iets anders pak, hij staat me alleen maar nijdig :Y) aan te kijken als het luikje weer open gaat en pakt meteen de deur weer.

Ik denk dan weetje hij doet het al bijna 13 jaar en alleen na het eten of als het te druk word voor zijn stal, hij komt vaak genoeg zijn stal uit, meer eten geven of wat dan ook heeft geen zin want meneer is geen grote eter, hij krijgt 4 kilo biks op een dag soms eet hij dit in 1x op soms doet hij er langer over, teveel hooi resulteert in als meneer niet meer hoeft loopt hij het door zijn stal heen en dat is zonde, dus ik denk dan maar geef dat paard een hobby als hij verder nergens last van heeft en lichamelijk gezond is, gun hem dat lekkere stofje wel het zal die wel high van worden ofzo :+

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 06:27

4 kilo biks in ene op eten is niet best voor welk paard dan ook!!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 06:37

Cas123 schreef:
Hij komt eigelijk de hele dag buiten. Gaat om 19:00 naar binnen en om 07:00 weer naar buiten. .

:')

Hij komt de hele dag buiten, maar staat ondertussen 12 van de 24 uur op stal?????

Als je dit zo laat gaat je paard denk ik niet van zijn luchtzuigen af komen. Hij heeft afleiding nodig, soortgenoten en 24/7 iets te doen en te eten. Dan ben je denk ik al een heel eind en zul je zien dat hij het minder zal gaan doen.

Je kunt hem laten scopen op maagzweren. :) Op zich niet onverstandig om te doen!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 07:23

Ben er niet trots op maar de stalhouder bezuinigt op hooi. Hij heeft nu kruidenhooi gekocht. Ik zou graag willen dat hij eerst hooi eet en daarna brok maar de stalhouder zet ze in de stal en geeft brok en is weg. Het helpt wel een beetje als ik het voerin een emmer doe. Dan moet ie naar zijn bak om lucht te zuigen. Is een emmer in de stal gevaarlijk 's nachts?
Ik weet het niet meer... wat zouden jullie doen:
1 alleen muesli en hooi.
2 veel muesli , handje brok en hooi.
3 of zoals het nu is: brok, handje muesli, hooi.

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:55

Jonnekee schreef:
dus ik denk dan maar geef dat paard een hobby als hij verder nergens last van heeft en lichamelijk gezond is, gun hem dat lekkere stofje wel het zal die wel high van worden ofzo :+

Daar ben ik het mee eens, maar mijn paard heeft er duidelijk van te lijden...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:58

Wat en hoe voer je nu?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 08:10

Nu krijgt ie 1/4 basisbrok. 1 handje muesli en hooi.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:42

Hoeveel hooi voer je (kg's ongeveer) en hoe voer je het hooi? Heb je wel eens geprobeerd in plaats van basisbrok bietenpulp te voeren met een vitaminekorrel?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:45

CAs kun je zelf niet ergens hooi of kuil halen? En dat zelf extra bijvoeren?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:55

JeDe schreef:
Jonnekee schreef:
dus ik denk dan maar geef dat paard een hobby als hij verder nergens last van heeft en lichamelijk gezond is, gun hem dat lekkere stofje wel het zal die wel high van worden ofzo :+

Daar ben ik het mee eens, maar mijn paard heeft er duidelijk van te lijden...

Ik ben dan eigenlijk bang dat je paard van iets anders lijdt. En dat het zuigen daar een uiting van is.
Dat die achteruitgang dus niet komt dóór het luchtzuigen, maar dat het luchtzuigen een uiting is van het feit dat hij achteruit gaat.

Dat is in ieder geval de ervaring met mijn paard, en de overtuiging van mijn -reguliere- veearts.

Het lijkt mij voldoende reden om écht goed verder te kijken, gastroscopie als stap 1.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:04

Arabesk schreef:
Mijn jongste paard zoog lucht, doordat hij veel op stal stond. TOen hij 24/7 buiten kwam te staan, pakte hij af en toe nog een weidepaal, maar nu na enkele jaren buitenstaan is het helemaal over gegaan!

Hier idem dito. Paard gekocht, bleek lucht te zuigen, maar dat is met 24/7 buiten geheel over gegaan. Ik heb haar nu 7 jaar en het haar al 5 jaar niet meer zien doen.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:30

Emz schreef:

Goed lezen aub 4 kilo op een dag, dus 2 scheppen per keer. :Y)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:53

Ik zou een paard dat luchtzuigt ook geen 2x2kg krachtvoer geven. En bedoel je 2kg of bedoel je 2 voerscheppen per keer? Want biks is vaak ruim een kg per voerschep (1.1-1.2kg per schep).

Onbeperkt hooi is erg belangrijk, sowieso de basis maar bij een luchtzuiger onmisbaar. Als hij het verspilt, voer het dan vanuit een fijnmazig hooinet (beginnen met 4.5x4.5cm mazen. Omdat hij blijkbaar zoveel krachtvoer nodig heeft, hoeft hij niet beperkt te worden in zijn ruwvoer, alleen het verspillen met veilig tegen gegaan worden). Waarschijnlijk kan dan de hoeveelheid krachtvoer ook naar beneden omdat hij meer energie uit het hooi kan halen. Wat weer positief is, omdat krachtvoer luchtzuigen verergerd.

Overigens voer ik krachtvoer altijd in combinatie met een gehakseld ruwvoer, het liefst met luzerne maar anders met een andersoortig gehakseld ruwvoer. Bij 2x voeren een aangestampte voerschep luzerne per keer erbij voeren. Bij 3x voeren een gewone voerschep luzerne per keer bijvoeren. Dit verbetert de vertering en de verdraagzaamheid op vele punten.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 10:40

Mizora schreef:
Hoeveel hooi voer je (kg's ongeveer) en hoe voer je het hooi? Heb je wel eens geprobeerd in plaats van basisbrok bietenpulp te voeren met een vitaminekorrel?

Hij krijgt een bergje en hij krijgt het op de grond. Nee nog nooit aan gedacht. Wij mogen eigelijk zelf niet voeren.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 10:44

Sammie schreef:
CAs kun je zelf niet ergens hooi of kuil halen? En dat zelf extra bijvoeren?

Zou niet weten waar..... ik zou ook niet weten waar ik het zou neer zetten. Thuis kan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:33

Een bergje, helemaal als het hooi is opgeschud/ losgeschud, is minder dan het lijkt.
In principe zou een paard makkelijk zonder krachtvoer kunnen, zolang ze maar voldoende goede kwaliteit hooi krijgen. Ik zou toch echt gaan kijken naar een manier om meer hooi te kunnen aanbieden zonder de verspilling. Inderdaad door een fijnmazig hooinet of een hooiruif of eventueel gewoon een specie-kuip in de stal zetten. Bij mij is er 1 van de 3 paarden die alle hooi uit de kuip trekt en door de stal loopt, bij de andere 3 geen verspilling.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:48

Jonnekee schreef:
Emz schreef:

Goed lezen aub 4 kilo op een dag, dus 2 scheppen per keer. :Y)

Is dus zeker twee kilo per keer! Dat is voor een maagpatient echt veel teveel.

@JeDe het enige dat mij nog te binnen schiet om te doen is een osteopaatbehandeling. Misschien zitten zijn spieren rond de schoft, schouders, buik vast dat voor spanning zorgt?

@cas, is er nergens een voerdistributeur in de buurt of een boer waar je hooi kunt halen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:54

Ik heb 9 jaar een luchtzuiger gehad. Gaf hem vroeger altijd gewoon biks. Pas de laatste 2 jaar heb ik hem i.p.v. biks mueslie gegeven met olie erover. Dit is meer structuur en daardoor wordt er meer speeksel aangemaakt bij het kauwen waardoor het maagzuur beter wordt aangepakt en opgelost.

Luchtzuigers hebben vaak een gevoelige maag, als ze gaan eten, wordt er extra maagzuur geproduceerd. Door het geven van structuur in hun eten - ruwvoer en mueslie ipv biks moeten ze langer kauwen, daardoor wordt het maagzuur geneutraliseerd door het geproduceerde speeksel.

Mijn paard heeft de laatste jaren van zijn leven hooi gehad in plaats van kuil. Ook dat scheelde enorm bij het luchtzuigen, al hadden wij een hele mooie kwaliteit kuil.
Door zowel de goede hoeveelheid mooi hooi en mueslie in plaats van biks is hij veel rustiger geworden en ging hij veel minder luchtzuigen.

TS ik zou dus zorgen voor goed hooi voor het eten aan en liever zorgen voor een goede mueslie in plaats van biks. Biks heeft geen structuur en is gewoon niet heel fijn voor gevoelige paardenmagen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:57

Mijn pAard deed t dus beter op kuil. Hooi van afgelopen winter was ook erg raar hooi. Uiteindelijk was t ook te weinig en met dat kuil wat ik zelf voerde deed ie het veel beter.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:05

Het ligt helemaal aan de kwaliteit, als je zuurachtig kuil heb of erg nat kuil dan zal een paard met gevoelige maag het daar echt niet goed op doen. Ons kuil was super, maar ons hooi nog beter (minder eiwitten en daar reageerde hij op), dus was de mijne daarmee nog beter op orde ..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:17

Een bergje hooi is waarschijnlijk veel te weinig. Op deze foto heeft het paard een plak hooi, waar hij al wat van gegeten heeft. Dus dat is ±2kg hooi.
Afbeelding

Dit paard eet per dag 18-20kg hooi weg, als ik hem via een slowfeeder voer en hij 's ochtends en 's avonds regelmatig een uurtje of 2 zonder staat. Dit is een paard zonder maagzweren overigens. Als ik hem onbeperkt laat eten (door gewoon een baal in zijn paddock te zetten) dan eet hij tussen de 25-30kg hooi op een dag.

Nu is dit een heel groot paard (1.80 & 750kg). Maar een gemiddelde kwpn'er weegt ruim 600kg. Die zou ik dus 12kg droge stof aan ruwvoer voeren. Oftewel, 15kg hooi of 18kg voordroog. Daarbij is het advies een paard niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer te laten staan, maar zeker niet langer dan 6 uur (dan wordt de kans op maagzweren sterk vergroot). Indien het paard onvoldoende heeft aan deze hoeveelheid ruwvoer (lees, hij wordt mager), dan voer ik de hoeveelheid gerust op naar 18kg ds aan ruwvoer, dus 22kg hooi of 27kg voordroog. Pas daarna ga ik krachtvoer bijgeven.

Over het algemeen voldoet hooi beter dan voordroog omdat het minder zuur is, maar sommige paarden zijn gevoelig voor stengelig hooi en doen het dus beter op zacht/fijn hooi of op voordroog. Dat is een beetje paard afhankelijk.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 12:35

Dankje!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 12:35

Ik ga hem op muesli zetten en hooi. Hoe veel muesli?