Paard in laten slapen, hoe gaat dat in zn werk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard in laten slapen, hoe gaat dat in zn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:00

Fijn dat er zoveel positieve ervaringen zijn met inslapen. Ik moet zeggen, een paar jaar terug was inslapen voor mij een grote nee juist vanwege het vechten wat paarden kunnen doen als ze niet juist gespoten worden. Nu ik toch echt dicht bij de keuze slacht of inslapen kom heeft het inslapen, vooral ook vanwege de rust van het eigen erf en het verwerken van het verlies voor de kudde, toch wel mijn voorkeur.

Allemaal hartstikke bedankt voor het delen van jullie ervaringen, geeft me toch wat meer rust en steun omdat ik nu beter weet wat ik kan verwachten.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:31

Denk dat de meeste dierenartsen het tegenwoordig zo netjes doen, sederen, narcose, lethale injectie.

Denk dat de tussenstap met narcosemiddel een beetje afhangt van welk euthanasiemiddel er gebruikt wordt, volgens mij is euthasol een anesthesiemiddel waarbij het randje tussen optimaal en over-gedoseerd wel erg smal was, dan zou het dubbelop zijn, en werkt T61 door de ademhalingsspieren lam te leggen waarna het hart uiteindelijk stopt door zuurstofgebrek, beetje sadistisch zonder narcose.
Maar het precieze weet ik er ook niet van.

Denk dat de verhalen over het "vechten tegen de dood" met name bij het proberen overeind te blijven vandaan komen, voor mezelf vind ik het dan een prettigere uitleg om te horen dat een paard wat je onder zeil wil brengen om te opereren ook overeind zal willen blijven. Goed sederen is gewoon een must. Ook voor de eigenaar.

Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:33

Ik wil inderdaad niet dat ze een angstige dood krijgt. Als T61 werkt door de ademhalingsspieren lam te leggen dan verstik je je paard dus eigenlijk. Moeten ze niet bewust mee maken, ook niet enkel verdoofd, want dan maken ze het wel mee maar kunnen er niks tegen doen, lijkt me vreselijk voor het dier..

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:51

Hier nog een zeer recente ervaring, afgelopen vrijdag is ons oudste paard overleden. Eerst een roesje, dan de narcose (paard zakt door de benen, dit ging zeer rustig en beheerst met behulp van de dierenarts) daarna de laatste injectie en al met al heeft dit nog geen 5 minuten geduurd. Paard toonde geen angst, onrust of wat dan ook en was na een laatste zucht gelijk weg.

Eerder in dit topic werd ook gesproken over het wel of niet afscheid laten nemen door de andere paarden, ik heb dit wel gedaan en ben ook heel 'blij' dat ik dit heb gedaan, ze hebben er allemaal de tijd voor genomen om te snuffelen en te kijken (de een deed er wel 5 minuten over, de ander was vrij snel klaar) een half uurtje later is ze toen opgehaald door het crematorium, daarna zijn de andere paarden weer naar buiten gegaan, ze waren allemaal gewoon relaxed en hebben niet gezocht of geroepen dus dat was voor mij een teken dat het zo goed was.

Sterkte nogmaals voor als het zo ver is.

Arriverderci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:43

Hier ook onze oude pony in moeten laten slapen. Helaas had hij nog wel verzet toen het zover was. Terwijl hij daarvoor niet overeind kon komen. Ze voelen het dan toch. Toen hij eenmaal ging slapen ging het snel. Maar blijft vreselijk zoiets. Afscheid nemen blijft moeilijk. Sterkte!

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 02:19

Ook ik heb een positieve ervaring met inslapen (voor zover zoiets positief kan zijn)
Mijn oude pony is met 2 spuiten gegaan....eerst een roesje en toen de fatale spuit, na het toedienen daarvan zakte hij vrijwel onmiddelijk achterover en mijn man heeft hem met de dierenarts langzaam opzij laten zakken..voordat zijn hoofd op de grond werd gelegd was ie al weg.
Heb absoluut niet het idee dat ie er iets van mee gekregen heeft, het ging ook supersnel.
Ik heb hem wel uit handen gegeven en mijn man hem vast laten houden omdat ik nerveus werd en bang was dat ie dat zou voelen..ben er wel bij gebleven maar wou niet dat ie onrustig zou worden van mijn zenuwen.
Vorig jaar mijn merrie in laten slapen maar zij lag al op de grond en zij heeft direct de fatale spuit gekregen...voordat ik met mijn ogen kon knipperen was ze al dood.
Volgens mijn dierenarts is het belangrijk dat het middel snel en in grote dosis gespoten wordt..
Ik heb mijn andere pony een hele middag afscheid laten nemen en dat heeft ze ook gedaan..de deken waar de dode pony onder lag inclusief staart heb ik in een hoekje gelegd en de pony heeft er nog weken bij gestaan als ze na het eten even wou dutten.
Als ik het weghaalde werd ze onrustig..ik heb het steeds verder weggelegd en uiteindelijk keek ze er niet meer naar om..
Moet er wel bij zeggen dat ze alleen achterbleef..dus geen maatje meer had.
Gelukkig heeft ze nu een nieuwe vriend.
Sterkte...het is en blijft moeilijk.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 07:43

Hallo ts.
Ik lees nu net je vraag en ook de ervaringen van anderen.
Ik heb in het verleden meerdere zo'n 6 paarden in laten slapen jong en oud.
Allereerst wat kan er mis gaan en ja dat kan en dan komt het paard in verzet.
Dat komt echt door de dierenarts door een fout in het toedienen van de eerste spuit de narcose dus.
belangrijk is het dat het een grote overdosis word en dus een grotere hoeveelheid dan voor een operatie bijvoorbeeld.
Dit is een erg dure spuit en kost meer dan 100 euro hier moet je absoluut niet op bezuinigen bespreek dit ook met je dierenarts.
Nooit een roesje en dan de fatale spuit want hierbij zal het paard wel pijn voelen en stikken zijn spieren zijn dan uitgeschakeld maar zijn hoofd is er dan nog wel bij.
Als de narcose goed word toegediend dan zal het paard door de benen zakken het kan wel voorkomen dat hij iets omhoog komt en dan valt maar ik heb dat nog nooit meegemaakt.
Als het paard dan ligt dan krijgt hij een hart spuit en zal de dierenarts luisteren of het hart nog klopt.
Het is binnen vijf minuten klaar en je paard voelt er niets van.
Over Rendac het volgende bel even van te voren en geef aan hoe je het wil hebben.
Aan de weg leggen is helemaal niet nodig het kan gewoon van het erf met een erf abonnement kost maar een paar euro extra wel zodat de wagen er op het verharde bij kan.
Of het ook uit de wei kan moet je even van te voren afspreken.
Ik heb altijd tegen de tweehonderd euro betaald voor het inslapen en als het goedkoper kan vraag je dan af of hij wel de goede middelen gebruikt.
Over het afscheid nemen van andere paarden ik heb het wel gedaan maar bij mij deden ze dat niet en bleven op afstand.
Probeer er voor te zorgen dat er zo min mogelijk stres is en als je het daar zelf moeilijk mee hebt laat een ander het dan doen.
Een goede dierenarts doet het rustig en geeft je alle tijd om afscheid te nemen.
Ik heb ook stervens begeleiding gedaan voor anderen die er wel moeite mee hadden en ook om het paard gerust te stellen dit ging altijd mooi zonder stress en vechten ik zou het zo weer doen.
Dus vanaf deze kant heel veel sterkte en heb je nog vragen dan probeer ik ze te beantwoorden.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 08:08

De rendac mag niet op het erf komen ivm ziekte verspreiding ed daarom moet je paard aan de weg liggen. De individuele mag er inderdaad wel op komen maar die mag na elk ritje zijn hele vrachtwagen desinfecteren en dus is het ook veel duurder.

Het inslapen is al gezegd. Er zijn verschillende werkwijzes. Over het algemeen eerst sedatie (sommige dierenartsen doen eerst licht en daarna een zware dus 2x) vervolgens spierverslappers er zijn dierenartsen die daarna nog een narcosemiddel bij geven en vervolgens de dodelijke injectie. Ligt ook aan het paard. Jouw dierenarts kan het beste zijn werkwijze uitleggen aan je