Dressuurpaard op puur natuurlijke voeding, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 14:11

rensju schreef:
Goed om te lezen! Ik heb de juiste combi ook nog steeds niet. Ik geef nu healthy herbs brok net grasmix/lucerne maar ze eet het met lange tanden en viel af en spieren verminderden. Dus nu geef ik pavo 18+ en bietenpulp bij en ze trekt heel mooi bij. Ik stop zo met die hh, maar wat dan?

Jij laat de stalhouder dus alleen lucerne vieren en je voert je prutje elke dag zelf?

Mijn paard staat op een reguliere stal, overdag komen ze de winter op de paddock, avond + nacht op stal (waarbij ik vaak in de avond kom om te mesten/rijden etc). Zomer is weidegang, keuze uit 24/7 op nacht op stal.

Qua voeren betekend dit;
3 voerbeurten door de staleigenaar; hooi (andere paarden krijgen tijdens deze voerbeurten ook hun brok/muesli), mijn paard krijgt dan dus een handje/klein schepje Metazoa Luzerne korrel, om voernijd te voorkomen.

In de avond nadat ik geweest ben, en ze weer terug op stal gaat, ligt er nog een plak hooi klaar en in haar voerbak de grasbrok, met daardoorheen gemend de Apen Grun "Muesli" van Agrobs en 200 gr Balancer Pro van jepaardgezondenfit.nl

Kurkuma laat ik op het moment weg, omdat we richting de zomer gaan en dit krijgt ze enkel in de winter vanwege de afvalstoffen.

Paard wordt 5/6 keer getraind op B/L niveau. De metazoa kan inprincipe ook weggelaten worden maar ik kwam een beetje in conflict met de staleigenaar omdat deze eerst de "brok-ronde" doet en daarna pas hooi voert, andersom is beter maar ze wilt hierin niet tegemoet komen dus vandaar de keuze voor Metazoa, omdat daar enkel en alleen de luzerne inzit.

DarkoFoitzik

Re: Dressuurpaard op puur natuurlijke voeding, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:08

als ik het zo lees dan kan je paar dprima zonder brok of elke vorm van krachtvoer. zo veel doet ze namelijk niet. als je denkt dat ze misschien een uur per dag aan het werk is. dan heft ze nog 23 uur om haar energie bij elkaar te eten.

ik doe ongeveer hetzelfde als dat jij doet. ik rijd 5 a 6 keer in de week op L niveau. hij krijgt onbeperkt hooi en staat op de wei. aanvullend heft hij een vitamin brok: reformin plus vna hovelier. hij krijgt dit nu gemengd met haysters healthy herbs super brok plus. hij is rond en gezond. helemaal nu met het weide seizoen. dus goed hooi en een vitamin brok plus liksteen moet meer dna voldoende zijn. ze zal in het begin wat afvallen, dit zal weer bijtrekken als haar lichaam gewend is aan alleen ruwvoer.

success :)

http://voergezond.nl/
http://www.hoeveler.com/en/hoeveler/min ... plus0.html

Amadais

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:21

Heel interessant, momenteel 2 paarden staan waarvan 1 nu (bijna) alleen op gras en kuil leeft.
De andere is geen optie i.v.m. ouderdom en het verlies van tanden waardoor we nu (senioresp,zemelen&slobber) voeren.
Het andere paard is 10 en word op B/L niveau getraind. staat van 9 tot 7 op gras en s'avonds nog veel kuil.
Ze krijgt momenteel 4x in de week een kwart sport muesli van pavo, ik heb daar nog niet echt iets vervangends voor gevonden, tips?
Daarnaast hebben ze beide een zoutsteen in de box hangen waar goed gebruik van word gemaakt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 17:48

Die van mij doet het momenteel erg goed, zonder de balancer merk ik wel verschil, dan is ze veel eerder verzuurd.