Mijn pony is veel te mager...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:02

geerke schreef:
mindy_dukkie schreef:
hij is heel erg druk en vrolijk, al als ik hem 1 handje brok per dag voer, dus met 1 kilo wordt hij al helemaal druk en staat hij te springen naast me

ik begreep dat hij nu 1 kilo kreeg?
Met een handje komt hij echt niet aan ben ik bang.Hij kan ook druk zijn van de honger.

Dat is onzin.. paard moet Ruwvoer eten niet volgepropt met brok. Pony kan best of weinig brok leven zolang ie gezond is en voldoende hooi krijgt van goede kwaliteit.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:04

MarjanB schreef:
geerke schreef:

Dat is onzin.. paard moet Ruwvoer eten niet volgepropt met brok. Pony kan best of weinig brok leven zolang ie gezond is en voldoende hooi krijgt van goede kwaliteit.

Niet elk paard wordt dik van alleen hooi!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:06

manonutjuh schreef:
MarjanB schreef:

Niet elk paard wordt dik van alleen hooi!

Dan heb je of geen goed hooi , geef je onvoldoende of is er wat mis met het paard..

troi

Re: Mijn pony is veel te mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:11

Je kan ook maisvlokken bij geven, dat zet mooi aan en daar worden paarden niet druk van. Daarnaast kan je overwegen olie te gebruiken voor extra calorieën. Hoeveel brok voer je nu? Als dat maar een handje is heeft het echt geen zin en kun je dat beter vervangen door een suikerarme muesli, bijv havens coolmix of hartog balance. Daar worden ze niet druk van maar dan krijgen we wel hun voedingsstoffen als je er voldoende van geeft.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:15

MarjanB: ben ik het niet met je eens. Mijn paard van 1m80 doet het niet op alleen ruwvoer.
Mijn pony van 1m45 kan prima overleven op ruwvoer, maar dat is ook een normale grootte, eentje van 1m80 niet!
Ik zeg niet dat ik die reus volprop met brok, hij krijgt gewoon onbeperkt hooi, vitaminekorrel, luzerne en eventueel bietenpulp en dat gaat goed bij hem ;)
Maar alleen hooi? Nee, daar overleeft ie niet van.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:19

Nee die van mij krijgt ook wel krachtvoer die is 174 en krijg een schep per dag en wat luzerne. Alleen werd er net gedaan of de pony enorme honger heeft omdat ie geen schep brok per dag krijgt. Dat gaat mij te ver :D

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:21

Ondanks dat hij hier al vaker staat wil ook ik graag Seniores Priores nog een keer aanraden. Ik ben nu al zo'n 4 maanden aan het klooien om mijn paard dikker te krijgen, maar niks werkte. Olie, onbeperkt hooi, meer krachtvoer, zijn ribben bleven zichtbaar.
Nu voer ik hem sinds een anderhalve week Seniores Priores en wauw, wat een verschil! Afgelopen weekend deed ik zijn deken af na een week stil te hebben gestaan en je zag al absoluut verschil. Minder ribben, vollere buik en meer glans. En dit niet eens met mega grote hoeveelheden. Dus ook zeker iets om te proberen naast de bloedonderzoeken die mij in deze situatie ook zeker niet geheel onbelangrijk lijken.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:23

MarjanB schreef:
Nee die van mij krijgt ook wel krachtvoer die is 174 en krijg een schep per dag en wat luzerne. Alleen werd er net gedaan of de pony enorme honger heeft omdat ie geen schep brok per dag krijgt. Dat gaat mij te ver :D

Oh oke. Fout begrepen! Daar ben ik het idd met je eens :j

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:24

Ik zou even een stappenplan gaan maken, werkt stap 1 niet, ga je verder met stap 2 en zo verder.
je hebt goede tips gekregen dus ga er iets mee doen zou ik zeggen.

Stap 1: stoppen met rijden
stap 2: paard apart in de paddock zetten en laten eten
stap 3: Een krachtvoer gaan geven met meer vitamine en/of dikmaker
stap 4: mest en bloedonderzoek laten doen
enz enz

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:38

mindy_dukkie schreef:
hij is heel erg druk en vrolijk, al als ik hem 1 handje brok per dag voer, dus met 1 kilo wordt hij al helemaal druk en staat hij te springen naast me

ik begreep dat hij nu 1 kilo kreeg?
Met een handje komt hij echt niet aan ben ik bang.Hij kan ook druk zijn van de honger.[/quote]

Dat is onzin.. paard moet Ruwvoer eten niet volgepropt met brok. Pony kan best of weinig brok leven zolang ie gezond is en voldoende hooi krijgt van goede kwaliteit.[/quote]

volgens mij gaat het hier in dit geval er om ,om de pony weer op gewicht te krijgen.Een paard wat goed op gewicht is kan prima met voldoende ruwvoer.
Hoewel ik mijn oude paard van 28 echt niet op goed gewicht houd met alleen hooi,maar dat is een ander verhaal.

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:51

Gebit laten checken, op wormen checken, bloed laten prikken. Dat een paard zo mager wordt is niet gezond.. En biks zal niet veel helpen.. Als alles gecheckt is dan op onbeperkt ruwvoer zetten...en subli priores! Erg goed spul! 2 paarden die mager waten zijn hier erg van opgeknapt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:15

Misschien eens afwegen hoeveel hooi je daadwerkelijk voert, want misschien lijkt het op het oog meer dan het is. Je pony zou met een gezond gewicht gok ik rond de 400 kg moeten wegen. Dan kan je gerust rond de 7 a 8 kg droog hooi per dag voeren of meer als hij dat op eet. Hoeveel hooi geef je nu?

Weet niet wat voor brok je voert maar deze zou je kunnen vervangen voor merriebrok daarin zit meer eiwit. Mengen met luzerne kan een positief effect hebben op de maag maar zeker ook op de vertering doordat er meer en beter gekauwd moet worden.

De pony is 2 weken geleden ontwormt schrijf je, zie je sinds die tijd wel een verbetering? Wel goed dat jullie een bloedonderzoek laten doen?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 07:17

Jeetje, hij is inderdaad wel ECHT mager. Zeker niet geschikt om momenteel bereden te worden.
Mijn stappenplan:

1. tandarts laten kijken of hij wel goed kan kauwen
2. absoluut niet rijden voorlopig
3. bloedonderzoek
4. mestonderzoek
5. ONBEPERKT hooi of voordroog geven en das dus nooit op
6. 2-3 kilo goede kwaliteit brok gaan geven tot hij op gewicht is.
7. maandelijks een vitaminespuit

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:29

Brendaaaa schreef:
Jeetje, hij is inderdaad wel ECHT mager. Zeker niet geschikt om momenteel bereden te worden.
Mijn stappenplan:

3. bloedonderzoek
4. mestonderzoek

Goede tips behalve de brok, laat die maar even weg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:35

Geef dit paard een poosje Senioren Slobber van Masters en onbeperkt voordroog.Je ziet hem na 2 weken dikker worden.Deze slobber is speciaal voor paarden die mager zijn,NIET alleen voor oude paarden!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:36

Brendaaaa schreef:
Mijn stappenplan:

3. bloedonderzoek
4. mestonderzoek

Eens exlusief brok.
Al heb ik wel begrepen dat in voordroog nog minder zit dan in hooi, dus voorkeur naar hooi. En inderdaad, onbeperkt! Je zegt dat ie veel krijgt maar dat is natuurlijk een ontzettend relatief begrip.
In principe moet ieder paard heel goed kunnen op alleen hooi, uitzonderingen daargelaten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:26

Een gezonde jonge pony zonder problemen die tijdelijk niets hoeft te doen en volop uitstekend ruwvoer krijg moet je voor je ogen zien groeien, doet hij dat niet is er toch echt iets aan de hand. Ik hoop dat ts dit topic aan haar ouders laat zien, die hebben waarschijnlijk totaal geen verstand van paarden, niet erg als ze hier maar wat mee doen anders heeft ts straks geen pony meer.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:43

Bloed laten testen en dan pas beslissen of en wat voor voer er in moet. Als er een overbelasting van lever/ nieren is kan je voeren wat je wil maar zal het paard niet aan komen.
Veel hooi, van hele goede kwaliteit dus geen kuil/ voordroog, maar laat gemaaid paardenhooi waar weinig kunstmest op zit, voeren. Basis brok zit meestal weinig in, beter lucerne ( 3 tot 4 kg) en graan ( zwarte en blanke haver en gerst) voeren. Paarden worden prikkelbaar en druk als ze pijn in hun buik/ darmen hebben omdat die mogelijk te veel stil liggen. In veel brok zit te weinig "voeding" maar wel suiker en allerlei afval, dat werkt nogal eens averechts en belast de organen te veel.
En nee, van haver worden paarden niet heet!

Maar eerst bloed en overleg met een DA die verstand heeft paarden en paardenvoer. Met bovenstaand dieet houden we onze paarden ( 2 dekhengsten) gezond en prima op gewicht ( met overigens maar 500 gram graan en 2 kg lucerne maar wel bijna onbeperkt hooi) en hebben we mijn Arabier ( RIP) van een altijd te mager dier naar een mooi rond en vrolijk paard gekregen. De Arabier had een overbelasing van nieren en lever en kwam op veel hooi, 600 gram graan en 3 kilo lucerne ( na een ontgiftingskuur) weer helemaal bij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:51

granen is voor kippen,en ja...in biks zit ook graan.
Maar het ging mij even te ver om erg diep in te gaan tegen een dertienjarige wat nu het juiste voer is.
Mijn mening is vezels en vetten...daar zijn paardendarmen voor gemaakt.Een pony heeft geen granen of andere zooi nodig.Goed ruwvoer,waar wel genoeg vitamines en mineralen inzitten.
Maar om deze pony weer op gewicht te krijgen,is een beetje brok niet verkeerd.(en natuurlijk is bietenpulp,sojahullen,lijnzaad en lucerne veel beter)

Granen zorgen voor een hele scheve mineraalhuishouding,biks zit gewoon vitamines en mineralen in.Maar dan moet hij wel iets meer krijgen dan een handje per dag....maar daar word hij weer druk van.(zucht...)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:00

Persoonlijk zou ik zorgen dat hij geen energie meer hoeft te verspillen.
Dus tijdelijk niet trainen en niet te lang naar buiten (extra deken?)
Naast onbeperkt hooi zou ik de brok mengen met een emmer luzerne en wat wortels.
Daarnaast iedere dag slobber aanbieden met een beste scheut olie.
Als de pony na 2 week nog niet begint aan te komen dan zou ik een bloedonderzoek laten doen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:13

bigone schreef:
Brendaaaa schreef:
Mijn stappenplan:

3. bloedonderzoek
4. mestonderzoek

Goede tips behalve de brok, laat die maar even weg.

Ik vind de brok wel degelijk noodzakelijk in DIT specifieke geval. Ik vind brok niet altijd nodig (al moet er dan op zn minst een vitaminebrokje worden gegeven en een goede liksteen) maar bij een paard wat duidelijk zoveel te kort komt, vind ik het echt wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:34

Je zou het hooi kunnen vervangen door kuil (werkt vaak erg goed) en dan het liefst onbeperkt, verder los voeren van het andere paard (als hij overdag met enkel het andere paard samen staat, geef dan op minimaal 3 plekken hooi/ kuil. Zo kan hij altijd naar een ander plekje lopen als de andere hem weg jaagt. Natuurlijk wel de plekken ruim uit elkaar leggen. Bietenpulp, luzerne, mais-producten e.d. zijn volgens mij ook goede dikmakers. Qua voer kan je anders ook merriebrok geven, of juist seniorenbrok/ slobber. Ik vind 1 kilo voor een paard dat er zo slecht bij staat echt weinig trouwens, zou dan kijken naar voer met minder energie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:33

Mijn ervaring is dat ze met marstall cornmuesli goed aankomen zonder druk te worden. Dit laatste was voor mij heel belangrijk omdat het paard met periodes alleen aan de hand stapt en op een verharde paddock staat (en dus geen sprint kan trekken).

Met basisbrok scheelt het zo maar de helft aan MJ (9 vs 13,5MJ). Dus als je er 2 kg van voert krijgt hij 3x zoveel MJ (net zoiets als kcal) binnen als dat je nu met je 1kg brok voert.

Mocht marstall geen optie zijn, dan heb ik zelf ook wel een goede ervaring met pavo energycontrol. Merriebrok vond ik zelf niet zo werken, maar een hoop mensen zijn daar ook erg tevreden over. Ander uiterst mooi voer is Pure Feed Condition http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... condition/

Ook zou ik olie gaan bijvoeren, 2x 35mL per dag (ik gebruik een Robijn geconcentreerd wasdopje). Eventueel opvoeren naar 2x 50mL per dag, maar eerst in ieder geval 1 week, liever 2 weken 2x35mL voeren. Welke olie maakt hiervoor niet uit, ik gebruik zelf goedkope zonnebloemolie i.v.m. prijstechnische redenen.

En het voer mengen met luzerne of een ander gehakseld ruwvoer. Dit zodat het paard er langer op kauwt en hierdoor meer speeksel produceert, waardoor hij het gegeten voer weer beter kan verteren en daardoor opnemen.

Ik zou dus minimaal 2x per dag voeren. Cornmuesli is 800g per standaard voerschep.

Dus 's ochtends 1 schep cornmuesli, 35mL olie en 1.5 voerschep(, of een goed volgestampte voerschep) luzerne (400-500g).

En 's avonds 1.5 schep (s) cornmuesli, 35mL olie en 1.5 voerschep luzerne (400-500g).

Als 3 voerbeurten een optie is, dan zou ik voor het volgende gaan:
O: 1s cornmuesli, 35mL olie, 1s luzerne
M: 0.5s cornmuesli, (35mL olie, na 2 weken opbouwen), 1s luzerne
A: 1s cornmuesli, 35mL olie, 1s luzerne

Edit: naast uiteraard onbeperkt hoge kwaliteit ruwvoer.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:44

Ik weet niet of het al gezegd is maar ik voer altijd luzerne bij maar de absoluut beste manier om een paard dik te maken zonder heet te worden en teveel eiwitten voeren is Merriebrok!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:24

geerke schreef:
Hij kan echt de hele nacht dooreten?Ligt er sochtends nog gewoon hooi?Dan is bloedonderzoek geen slecht idee inderdaad,laat ook testen op eosinofielen.Ik vind het vreemd dat hij zo druk is.Heeft hij een verdikking bij de overgang van zijn kaak naar de nek?(schildklier)
Je moet hem wel meer voer gaan geven om hem bij te laten komen,in deze staat gaat dat niet lukken met 1 kilo brok per dag.
Probeer er iets anders bij te voeren,geweekte pulp of lucerne.

DatBenIkNou@Nee,ik heb absoluut geen verstand van wormen...wat zijn dat?

Waarom zoveel brok geven?
Beestje hoeft geen zware inspanningen te doen en van brok word de pony niet echt dikker hoor, ik vind een kilo brok per dag al aardig wat.

Ts, weet je zeker dat de tandarts destijds alle haken etc (ook achterin) goed heeft bijgewerkt? Eet je pony goed, of morst of schrokt ze?
Je hebt de pony nog niet zo lang, misschien is het voor zo een jong beestje ook wel een beetje stress, nieuwe omgeving, nieuwe geuren en indrukken.
Ik zou inderdaad eens proberen even apart te zetten zodat je pony rustig hooi kan eten, heb je ook al ipv brok muesli geprobeerd?
Mijn oudere paard krijgt sinds een tijd van havens natural balance wat heel goed bevalt, ze blijft super mooi op gewicht en word er niet druk van, meestal geef ik er nog een scheutje lijnzaadolie bij.