Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IriLover

Re: Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 20:49

@Djinnie: Dat klopt, dit deden we omdat ze 2x per dag een bepaalde hoeveelheid binnen moet krijgen, en als ze niet eet, dit niet binnen krijgt!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:56

Krijg haar eerst eens aan het drinken ipv alleen aan eten te denken!

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 20:57

Daar denken we helemaal niet alleen aan!
We hebben een uur geleden 3 spuiten naar binnen gespoten
en ze heeft vanmiddag weer gedronken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:15

Daar lijkt muziek in te zitten. Fijn dit nieuws!!

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:26

Ik hoop dat het goed komt TS! Paard heeft wel een engeltje op haar schouder zitten als ze deze dagen goed doorkomt!

Zelf had ik niet zo lang afgewacht
Twee jaar geleden mijn friesje snachts om twee uur naar de kliniek gebracht, nadat ze ik haar die middag op stal vond met koliek. gelukkig is dat toen goed gekomen maar wat een zenuwslopende dag was dat.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:27

Fijn dat het weer op lijkt te knappen, hou haar maar goed in de gaten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:28

Duimen blijven hier ook voor haar draaien!
Wat een sterk paard!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:29

IriLover schreef:
@Djinnie: Dat klopt, dit deden we omdat ze 2x per dag een bepaalde hoeveelheid binnen moet krijgen, en als ze niet eet, dit niet binnen krijgt!

Hooi is dan toch beter als gras en andere etenswaren

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:33

is dit hele getob een geld kwestie.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:34

Mond valt open..
Ik snap werkelijk niet dat volwassenen hun dieren zo gruwelijk kunnen laten lijden, dat ze dagenlang met ontzettende pijn staan..
Ik kan daar serieus met mijn hoofd niet bij.. En dan haalt de dierenbescherming paarden weg uit een wei waar modder ligt, ipv deze mensen..

Sorry ts, niet voor jou.. Ik weet dat t je moeders paard is, maar je moet haar echt eens vragen waar zij haar verstand heeft zitten..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:43

Ik begin me ook af te vragen, of de pensionboer ook een rol speelt in dit verhaal.... ik ken er die het dier desnoods zelf opgeladen hadden...

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 21:44

Nine1987;
Pardon?
Het was pas sinds gisteren echt erg, dat je zei: Dat is koliek.
Op het begin waren verschijnselen, dus toen ook gelijk de dierenarts er bij gehaald.
Wij kennen zelf het paard, weten ook wanneer zij snel iets aangeeft. Ze heeft pas echt gisteren middag pijn gehad, en hebben toen ook gelijk weer de dierenarts laten komen. Daarom zit ze nu aan de probiotica.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:02

@nine1987
Is het nou echt nodig om tegen ts te zeggen waar haar moeder haar verstand heeft zitten?!!!

Een beetje respect is wel op zijn plaats

Deze mensen doen naar hun kunnen alles eraan om het dier er bovenop te krijgen en hebben zicht op de situatie, jij niet door een paar letters op internet te lezen. Dat anderen direct met koliek naar de kliniek gaan is ieders eigen keuze.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:04

TS, mijn complimenten voor hoe je in dit topic reageert. Menig volwassene was niet zo geduldig gebleven.
Fijn om te lezen dat het al beter gaat, ik duim voor jullie dat alles helemaal goed komt!

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:16

Fijn dat het iets beter gaat. Sterkte.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:30

Armitage schreef:

lijkt mij niet, aangezien een DA steeds laten komen , wss meer kost dan de kliniek in dit geval denk ik

ik hoop dat de merrie opknapt indd geen appels brok of whatever maar gewoon hooi .. geen kuil

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:37

Heel veel sterkte, duim voor jullie!

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:39

Sparky10 schreef:
Armitage schreef:

lijkt mij niet, aangezien een DA steeds laten komen , wss meer kost dan de kliniek in dit geval denk ik

ik hoop dat de merrie opknapt indd geen appels brok of whatever maar gewoon hooi .. geen kuil

er zijn nog genoeg mensen die denken dat de kliniek mega duur is. maar goed laten lijden is ook een optie.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:44

joyfordogs schreef:
sjattukuh25 schreef:
Ook ik dacht meteen aan Am bij het lezen van de kleur van de urine. Mijn paard had destijds Am en alles leek op koliek te wijzen. Wellicht over het hoofd gelezen maar is er een dierenarts geweest die bloed heeft laten prikken de eerste dag om een aantal waardes in kaart te brengen?

dito hier. dacht ook aan AM, maar ben geen dierenarts.

Hoe is het nu met dit dier?

Helaas overleden op 4,5 jarige leeftijd.

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 10:12

Sparky;
Inderdaad, Wij geven geen kuil, Ze heeft een vol hooinet!
Vanmorgen was er inderdaad verbetering. Ze stond niet in de stal, maar lekker buiten de buren bij de buurman. Had al veer meer gepoept.
Ze at een wortel, en had zelfs al zin in muesli maar dit natuurlijk niet gegeven. Weer spuiten met probiotica naar binnen gespoten, lijkt te werken! Vanmorgen begon ze zelfs uit haar zelf te drinken.

Vanmorgen Lopcke weer even op het gras gezet, achter in de wei. Toen we ze terug haalden, was mn moeder opgevallen dat er paddestoelen kapot lagen. Wij hadden namelijk afgelopen zondag(Toen was er nog niks) mijn pony en Lopcke op een andere wei gezet, en daarna is het begonnen. Nu denken we dat de oorzaak is dat ze een paddestoel heeft omgeschopt en het sap op het gras is gelopen of ze iets van een paddestoel op heeft. Mijn eigen pony heeft er zelf geen last van gelukkig! Hopelijk is dit de oorzaak en knapt ze snel op.

Bedankt iedereen alvast voor de helpende reacties! :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:28

Respect? Voor iemand die het dier laat lijden? Nooit..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:42

Nine1987 doe is even normaal! Alsof jij de wijsheid in pacht hebt zeg door dit zo op internet te verkondigen afgaand op een geschreven bericht zonder de gehele situatie te kennen!
Bah je bent als volwassene tegen een kind aan het schreeuwen. 1 die er zo te lezen echt wel wat aan doet om het paard er weer bovenop te helpen. Dat jij misschien voor iets andere manier had gekozen is aan jou. Maar dit is niet de manier om jou keuze op te dringen aan mensen die er wel een aantal keren een DA bij hebben gehaald!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:45

TS ik vind dat je heel volwassen reageert in dit topic. Ik zelf had het dier ook allang op de kliniek gehad maar jij kan je moeder moeilijk dwingen denk ik. Ik ben in ieder geval blij dat het weer wat beter gaat.

Wat ik wel raar vind is dat ze een vol hooinet krijgt. Kleine hoeveelheden en heel vaak voeren is dan vaak beter. Zo heb je precies in de hand wat ze eet en hoe snel ze eet. Als ze te snel weer normale hoeveelheden gaat eten dan kan ze weer terugvallen.
Ook even niet op gras zetten, geen goed idee.
Ook een tijdje geen krachtvoer en geen wortels. Liever helemaal niets geven behalve hooi en water totdat ze er weer bovenop is.

Dat de paddestoel de oorzaak is, het kan maar hoeft echt niet. Voor koliek is er vaak geen duidelijk aanwijsbare oorzaak.

Mocht je paard onverhoopt in de toekomst weer koliek krijgen, zou ik wel sneller schakelen, of in ieder geval je moeder ervan overtuigen dat het echt een dringende zaak is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:47

nine1987 schreef:
Respect? Voor iemand die het dier laat lijden? Nooit..

Knap dat jij het beter weet dan de eigenaren én een dierenarts.
Sorry maar dit zegt meer over jou dan de eigenaren van het paard.
Wat hadden ze dan moeten doen, paard opladen, opereren en dan er achter komen dat het eigenlijk niet nodig was geweest.
Als ik het zo lees knapt het paard nu dus op, in zijn eigen omgeving.Heel fijn juist

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:55

Nine1987, fijn dat je begaan bent met het dier, maar je reactie tegen een kind is wel hard. Zoveel invloed hebben kinderen niet. Daarnaast kan en mag iedereen het op zijn eigen manier doen. Het hoeft jouw keuze niet te zijn en dat kun je aangeven, maar met heftig binnenkomen krijg je mensen niet met je mee.

Paddestoel zou kunnen. Ik weet niet of die paddestoel giftig is voor paarden. Maar buikpijn (= koliek in de brede zin van het woord) is wel een mogelijk teken van voedselvergiftiging. Bij mensen in ieder geval.
Belangrijk is echter wel: wordt/is de urine weer normaal van kleur en is de mest weer normaal van dikte. Zolang de urine te donker blijft of de mest dun/slap, zou ik toch nog de alarmbellen aanhouden. En inderdaad even oppassen nog met eten. Ook als de paddestoelen de oorzaak zouden zijn, is het fijn om het spijsverteringsstelsel tot rust te laten komen. Hooi en water dus.

Wat doet de probiotica eigenlijk? Dat is toch geen echt medicijn (kun je gewoon bij het kruidvat kopen, de mensen variant dan) en zorgt alleen voor goede bacteriën in de darmen? Hoe helpt dat een paard met koliek? Of heeft ze ook antibiotica gehad?