Ik zie door de bomen het bos niet meer! Sarcoid! + foto's!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:52

mrie schreef:
Ik betaalde voor de zalf van dr Knotty 24 pond het consult... ik geloof iets van 60 pond. Al met al viel me dat erg mee.
Mijn veearts had geen ervaring en ging er mee akkoord niets dan voorrijkosten in rekening te brengen zodat zij kennis en een voor haar nieuwe behandelingsmethode op te doen.
Mijn paard heeft een heel groot gat in zijn buik gehad door de zalf en daar niets van gemerkt. Hij heeft misschien helemaal in het begin een paar dagen een opgezette buik gehad wat niet fijn was maar verder.....

Ik kan je alleen maar van harte aan bevelen knotty's adviezen op t volgen. Hij is eerlijk, als hij denkt dat het niets wordt dan zegt hij dat ook

Dit is ook ongeveer de prijs die ik me kan herinneren.

Jeetje TS wat een bak ellende! Ik ben de TS van dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1711535&hilit=sarcoide

En ik ben nog altijd dankbaar voor Knotty's hulp. Fijn dat hij je advies heeft gegeven en ik zou er inderdaad mee aan de slag gaan.

Ik zou je aanraden om ook even de volgende filmpjes van hem te bekijken op Epona TV. Daar heb ik veel van geleerd aangaande sarcoides: http://epona.tv/features?tag=knottenbelt

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 22:10

Hoi iedereen!

Sorry ik heb al lang niks meer van me laten horen!
Druk druk druk!!

Maar wil toch nog even een update zetten!

Ik heb UITEINDELIJK na heel lang nadenken toch de zalf van Prof. Knottenbelt besteld.

Nou als iemand de kosten moet weten voor de zalf.
Het waren 2 potjes van beide 25gram (dus 10x niks).
Een potje had een sterkte van 50% en het andere potje van 75%.
De beide potjes (samen dus 50gram) koste 220 euries ;(
Zeer duur dus maarja ik had geen andere mogelijkheid om te proberen
en dan is het het geld wel waard. /3

Ook kwam er nog een consult bij van Prof. Knottenbelt dit koste 30 euro,
dus dat valt weer mee. Bij vragen reageert hij snel en heeft een boel
van informatie over de zalf en behandeling gestuurd.
Alles moet wel via de dierenarts verlopen, want deze zalf kan ook niet
naar particulieren worden verzonden omdat het een zeer gevaarlijke zalf is ook voor mensen.

En nu zal ik even vertellen hoe het allemaal gegaan is.

Ik ben eind januari zo geschrokken van de tumor dat ik gelijk heb gebeld voor het bestellen van de zalf.
Ik mocht van de kliniek in Luik de sarcoid niet meer schoonmaken. Dit had ik dus 1 maand niet gedaan!!
Maar er zat uiteindelijk zoveel viezigheid op dat ik het toch maar even het schoongemaakt nadat ik er 1 maand niet ben aan geweest. Nou toen ik met mijn hand over de sarcoid wreef schrok ik me dood.
Ik dacht wat voel ik nou!! Dus ik kijk erna. En tot mijn teleurstelling was de sarcoid mega gegroeid!!!
Eerst was de sarcoid oppervlakkig maar nu stak hij 1 cm uit! En het was in de brede en lengte ook fors gegroeid. Ik heb dus gelijk een foto naar de dierenarts opgestuurd en maar gevraagd of we toch misschien beter de zalf konden bestellen.

Bij deze de foto's van eind januari 2015:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen de zalf besteld was hebben we toch even een tijdje moeten wachten op de zalf.
Dit omdat je eerst een consult moet maken en prof. Knottenbelt dan een heel plan voor je opstelt.
Hij had alles netjes uitgewerkt en hier had hij dus een heel plan voor Harley uitgeschreven.

Protocol:
Day Cream Interval
1 50% 24 hour -> Zaterdag
2 75% 48 hour -> Zondag
3 75% 48 hour -> Dinsdag
4 50% 48 hour -> Donderdag
5 50% Finish -> Zaterdag

Als ik deed zalven moest ik op het sarcoid zelf een dikke laag smeren en ik moest 1cm ernaast smeren, dat moest dun gesmeerd worden. Dit moest ik doen omdat prof. Knottenbelt zei dat hij al 2 mislukte behandelingen heeft gehad waardoor waarschijnlijk er veel onderhuidse vertakking zijn.

Ik heb dus in 1 week tijd, 5x moeten smeren.

De eerste en tweede keer zalven ging dit super goed, maar daarna begon het erg veel pijn te doen en liet hij het bijna niet meer toe.

Toen ik begon leek de tumor op het foto van eind januari 2015, alleen was die nu nog groter en stak het meer uit!

Dit was Zondag dus de dag nadat we het voor de eerste keer erop gesmeerd hadden:
Afbeelding

Die zondag heb ik dus ook de 2de behandeling erop gesmeerd, ik mocht de viezigheid er niet afhalen:
Afbeelding

Maandag (rustdag):
Afbeelding

Dinsdag moest ik weer behandelen. Nu zag ik al dat er een wond was ontstaan. Het zalven ging ook een stuk moeilijker. Paard lief wou niet meer blijven staan want deed erg veel pijn!
Afbeelding

Dinsdag met de zalf:
Afbeelding

Dit is donderdag:
Afbeelding

En hier is zaterdag voordat we de laatste keer moesten zalven:
Afbeelding

Bijna 1 week later, het deed heel erg veel pijn en hij kreeg al standaard pijnstillers,
ik heb hem die week ook een beetje met rust gelaten.
Afbeelding

De volgende weken na de behandeling bleef de pijn aanhouden. Hij kon moeilijk lopen en je mocht er al niet naar kijken dan werd hij al gek. Hij kreeg dus wel 2 zakjes van die pijnstillers/ontstekingsremmers maar nadat hij 2 weken op pijnstillers stond hij meneer maagklachten gekregen. Hij deed continue aan een stuk door kauwen en gapen. Dus een moeilijke beslissing zijn we maar gestopt met de pijnstillers en begonnen met een behandeling voor zijn maag. Waarschijnlijk had hij maagzweren.

2 weken na de laatste behandeling moesten we foto's maken om het daarna prof. Knottenbelt te sturen. Hij zou beoordelen of er nog een behandeling moet volgen of dat dit voor nu genoeg is.
We hebben de foto's afgelopen vrijdag gemaakt en heb dus nog geen antwoord. We wachten geduldig af. Stiekem hoop ik dat het voor nu genoeg is. Voor paard en mezelf. Harley heeft een trauma ervan overgehouden aan de dierenarts!! En heeft nog steeds zeer veel pijn met lopen. Het zit natuurlijk ook op een rot plaats onder de oksel. Dit is zeer bewegelijk.

Hierbij de foto's die we vrijdag genomen hebben, dus 2 weken na de laatste behandeling:
*schrik niet!!*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag was het heel erg pussig. Het pus kwam eruit gedropen.
De randen worden steeds groter en dieper, vandaag had ik het idee dat het middelste gedeelte er bijna uitvalt. De sarcoid is zwart geworden. Heb het idee dat het middelste afgestorven begint te raken. Ook omdat dat geen pijn doet als ik daaraan kom. Maar als ik aan de zijkant kom, op de gezonde huid springt hij haast met 4 benen van de vloer. Ik moet nu iedere dag met vaseline de gezonde huid beschermen. Helaas gaat dit bijna niet en wil ik het hem ook niet meer aandoen.

Ik wacht rustig af op het antwoordt van prof. Knottenbelt. Hopelijk heb ik deze week nog antwoordt en hoef ik het niet voor een 2de keer te behandelen! Want dat zie ik echt niet zitten!

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes Anouk !

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 22:11

Hoi iedereen!

Sorry ik heb al lang niks meer van me laten horen!
Druk druk druk!!

Maar wil toch nog even een update zetten!

Ik heb UITEINDELIJK na heel lang nadenken toch de zalf van Prof. Knottenbelt besteld.

Nou als iemand de kosten moet weten voor de zalf.
Het waren 2 potjes van beide 25gram (dus 10x niks).
Een potje had een sterkte van 50% en het andere potje van 75%.
De beide potjes (samen dus 50gram) koste 220 euries ;(
Zeer duur dus maarja ik had geen andere mogelijkheid om te proberen
en dan is het het geld wel waard. /3

Ook kwam er nog een consult bij van Prof. Knottenbelt dit koste 30 euro,
dus dat valt weer mee. Bij vragen reageert hij snel en heeft een boel
van informatie over de zalf en behandeling gestuurd.
Alles moet wel via de dierenarts verlopen, want deze zalf kan ook niet
naar particulieren worden verzonden omdat het een zeer gevaarlijke zalf is ook voor mensen.

En nu zal ik even vertellen hoe het allemaal gegaan is.

Ik ben eind januari zo geschrokken van de tumor dat ik gelijk heb gebeld voor het bestellen van de zalf.
Ik mocht van de kliniek in Luik de sarcoid niet meer schoonmaken. Dit had ik dus 1 maand niet gedaan!!
Maar er zat uiteindelijk zoveel viezigheid op dat ik het toch maar even het schoongemaakt nadat ik er 1 maand niet ben aan geweest. Nou toen ik met mijn hand over de sarcoid wreef schrok ik me dood.
Ik dacht wat voel ik nou!! Dus ik kijk erna. En tot mijn teleurstelling was de sarcoid mega gegroeid!!!
Eerst was de sarcoid oppervlakkig maar nu stak hij 1 cm uit! En het was in de brede en lengte ook fors gegroeid. Ik heb dus gelijk een foto naar de dierenarts opgestuurd en maar gevraagd of we toch misschien beter de zalf konden bestellen.

Bij deze de foto's van eind januari 2015:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen de zalf besteld was hebben we toch even een tijdje moeten wachten op de zalf.
Dit omdat je eerst een consult moet maken en prof. Knottenbelt dan een heel plan voor je opstelt.
Hij had alles netjes uitgewerkt en hier had hij dus een heel plan voor Harley uitgeschreven.

Protocol:
Day Cream Interval
1 50% 24 hour -> Zaterdag
2 75% 48 hour -> Zondag
3 75% 48 hour -> Dinsdag
4 50% 48 hour -> Donderdag
5 50% Finish -> Zaterdag

Als ik deed zalven moest ik op het sarcoid zelf een dikke laag smeren en ik moest 1cm ernaast smeren, dat moest dun gesmeerd worden. Dit moest ik doen omdat prof. Knottenbelt zei dat hij al 2 mislukte behandelingen heeft gehad waardoor waarschijnlijk er veel onderhuidse vertakking zijn.

Ik heb dus in 1 week tijd, 5x moeten smeren.

De eerste en tweede keer zalven ging dit super goed, maar daarna begon het erg veel pijn te doen en liet hij het bijna niet meer toe.

Toen ik begon leek de tumor op het foto van eind januari 2015, alleen was die nu nog groter en stak het meer uit!

Dit was Zondag dus de dag nadat we het voor de eerste keer erop gesmeerd hadden:
Afbeelding

Die zondag heb ik dus ook de 2de behandeling erop gesmeerd, ik mocht de viezigheid er niet afhalen:
Afbeelding

Maandag (rustdag):
Afbeelding

Dinsdag moest ik weer behandelen. Nu zag ik al dat er een wond was ontstaan. Het zalven ging ook een stuk moeilijker. Paard lief wou niet meer blijven staan want deed erg veel pijn!
Afbeelding

Dinsdag met de zalf:
Afbeelding

Dit is donderdag:
Afbeelding

En hier is zaterdag voordat we de laatste keer moesten zalven:
Afbeelding

Bijna 1 week later, het deed heel erg veel pijn en hij kreeg al standaard pijnstillers,
ik heb hem die week ook een beetje met rust gelaten.
Afbeelding

De volgende weken na de behandeling bleef de pijn aanhouden. Hij kon moeilijk lopen en je mocht er al niet naar kijken dan werd hij al gek. Hij kreeg dus wel 2 zakjes van die pijnstillers/ontstekingsremmers maar nadat hij 2 weken op pijnstillers stond hij meneer maagklachten gekregen. Hij deed continue aan een stuk door kauwen en gapen. Dus een moeilijke beslissing zijn we maar gestopt met de pijnstillers en begonnen met een behandeling voor zijn maag. Waarschijnlijk had hij maagzweren.

2 weken na de laatste behandeling moesten we foto's maken om het daarna prof. Knottenbelt te sturen. Hij zou beoordelen of er nog een behandeling moet volgen of dat dit voor nu genoeg is.
We hebben de foto's afgelopen vrijdag gemaakt en heb dus nog geen antwoord. We wachten geduldig af. Stiekem hoop ik dat het voor nu genoeg is. Voor paard en mezelf. Harley heeft een trauma ervan overgehouden aan de dierenarts!! En heeft nog steeds zeer veel pijn met lopen. Het zit natuurlijk ook op een rot plaats onder de oksel. Dit is zeer bewegelijk.

Hierbij de foto's die we vrijdag genomen hebben, dus 2 weken na de laatste behandeling:
*schrik niet!!*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag was het heel erg pussig. Het pus kwam eruit gedropen.
De randen worden steeds groter en dieper, vandaag had ik het idee dat het middelste gedeelte er bijna uitvalt. De sarcoid is zwart geworden. Heb het idee dat het middelste afgestorven begint te raken. Ook omdat dat geen pijn doet als ik daaraan kom. Maar als ik aan de zijkant kom, op de gezonde huid springt hij haast met 4 benen van de vloer. Ik moet nu iedere dag met vaseline de gezonde huid beschermen. Helaas gaat dit bijna niet en wil ik het hem ook niet meer aandoen.

Ik wacht rustig af op het antwoordt van prof. Knottenbelt. Hopelijk heb ik deze week nog antwoordt en hoef ik het niet voor een 2de keer te behandelen! Want dat zie ik echt niet zitten!

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes Anouk !

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:18

Wow lees nu het hele verhaal pas.
Ik duim mee voor jou en harley dat het niet meer hoeft en dat het nu eindelijk afsterft en nooit meer terug komt! :(:)

Hopen dat je snel antwoord hebt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:23

Jezus heftig.hoort dit erbij?

Anoniem

Re: Ik zie door de bomen het bos niet meer! Sarcoid! + foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:28

Lijkt wel of ze gewoon alles verbranden. Moet ontzettend pijnlijk zijn! Arm paard, hoop dat dit niet voor niets is :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:45

wat zielig dit...wat een straf spul die zalf. :7

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:56

Jeetje, dat ziet er best heftig uit. Hoop dat het voldoende is geweest en dat het heel snel gaat genezen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:16

Arm paardje.. :(:) Wat ik denk te zien is hoe groot de Sarcoid eigenlijk is. Die hele bal die er nu hangt.. :oo Hopelijk is het hierdoor ook effectief en grondig genoeg. Ik hoop het wel, want het lijkt me geen pretje om het nogmaals te herhalen zo'n behandeling. Aan de andere kant is een operatie met volledige narcose en boxrust ook geen pretje.

Ik duim met je mee voor een volledig herstel!

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:32

Idd heel heftig zeg! Maar wel precies de reactie die de zalf geeft: de tumor sterft af, wordt zwart en het middelste gedeelte zal dadelijk vanzelf een keer er vanaf vallen. De huid er omheen ziet er goed en gezond uit. Dat is een goed teken. T is inderdaad een hel voor je paard, zeker omdat je ook de gezonde huid rondom hebt moeten smeren. Ik moest destijds juist niks raken rondom. Deze tumor zit op een enorme rot plek, dat maakt t lastig. Ben wel benieuwd hoe het er in verhouding uit ziet als je het hele been ziet. Hij lijkt hier wel groot, maar je ziet ook dat de tumor groot is nu je ziet hoeveel er zwart wordt. Heftig, maar hopelijk ben je er hierna vanaf! Heel veel sterkte voor je paard en jezelf... Echt niet leuk dit!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:32

Interessant om te zien, maar jeetje, ziet er pijnlijk uit :(

Mijn eigen paard heeft ooit ook een sarcoide gehad, die is er godzijdank van de ene dag op de andere 'afgevallen' en tot hier toe nog niet teruggekomen.
Ik hoop dat dat ook nooit terugkomt :(

Ik heb een kennis die deze behandeling ook heeft gedaan met haar paard,
het klopt dat het eerst groter wordt en dan geneest, bij haar paard was het op het gezicht,
maar is geheel genezen! :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:36

Ook ik ken iemand die een paard heeft met zo'n sacroid tussen de voorbenen.. al was deze niet zo groot als van de TS.
Zij heeft ook gesmeerd met Aldara en moest ook blijven smeren tot het afgestorven deel er zo af viel.
Paard is hier helemaal van hersteld.. :j

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:40

:(:) jeetje arm dier! Sterkte

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:51

Jeetje wat heftig voor je paard.
Zo zielig gelukkig lees je ook dat bij andere Het heeft geholpen.
Dat in je achter hoofd houdend is het de moeite waard als het ook zo werkt bij jou.....

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:02

Jeetje wat een pech! Hopen dat het nu snel eindelijk voorbij gaat. En een goed gezond paard overhoudt!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:07

ik heb ervaring met én cryochirurgie én de zalf.
Mijn paard had vele malen meer last en pijn van de wond van de cryochirurgie dan van de wond die door de zalf werd veroorzaakt. Daar reageerde ze vreemd genoeg helemaal niet op. Dus soms is één op het oog een slechte beoordelaar.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:23

Ik heb dit echt nog nooit eerder gezien, ook nooit eerder van gehoord.. Is het een soort kanker..?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:56

Wat een ding zeg, zo'n sarcoïd!
Hopelijk herstelt je paardje volledig TS :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:01

Wow wat ontzettend heftig!
Ik kan je onmacht en verdriet haast door het scherm voelen.
Ik vind jou wel erg dapper dat je zo ontzettend goed voor je paard zorgt en de keuze hebt gemaakt voor deze heftige zalf. Ondanks dat het nu voor hem onprettig is (geweest), ben je echt een topbaasje!

Duimen dat de gezonde huid nu snel geneest en de sarcoid eraf gaat vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:10

edit; rest van topic niet gelezen, never mind. beterschap!

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:22

Bedankt allemaal voor de lieve reacties!

Het is idd een hele heftige tijd!
We zitten het laatste anderhalf jaar in een emotionele achtbaan met veel moeilijke beslissingen. Continue ben je bezig of je wel de goeie beslissing maakt!
Je moet het vertrouwen bij de arts neerleggen, maar na 2 mislukte pogingen om het te opereren, valt dat vertrouwen toch een beetje weg.
Buiten dat, heeft het hele grapje me ontzettend veel geld gekost. Zou niet durven tellen wat het allemaal gekost heeft, kosten lopen op tot duizende euro's!
Maar ik hou in mijn achterhoofd dat ik in ieder geval ALLES heb gegeven voor mijn paard. Het is mijn paard dus ik ben er ook voor verantwoordelijk, dus ik moet zorgen dat hij gelukkig leef en zonder pijn leef! En heb hier dus ook alles voor over!

Jammer dat hij niet kan praten en luisteren, zodat ik hem uitkon leggen hoezo hij op dit moment zo een intense pijn heeft! Hij zal op dit moment niet snappen dat hij zoveel pijn heeft en dus kreupel loopt :-(

Hoop dat dit snel allemaal voorbij is en dat we weer verder kunnen als team!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:24

sannerocky schreef:
Ik heb dit echt nog nooit eerder gezien, ook nooit eerder van gehoord.. Is het een soort kanker..?

Ja, het is een in principe goedaardige kanker, maar het kan muteren en flink groeien ineens.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:34

Wow ik volg ff het lijkt net of het erger wordt van de zalf

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:48

Ja ik ben ook best geschokt door hoe het er nu uitziet..

Waarom heb je niet voor bcg gekozen toen?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:09

Veel succes en sterkte! Heb je al een antwoord van de professor?
Mijn paardje had 2 heel kleine bolletjes net achter de singel. Gewoon grijs. Klein erwtje. Heb deze wel laten wegsnijden. Alles mooi toegebleven en toegegroeid. Hoop dat dit zo blijft.
Het is inderdaad een erg beue plaats...